Klipsch RF-62 för 4790 kronor!!!

Permalänk

Klipsch RF-62 för 4790 kronor!!!

Hejsan

Har länge kollat runt på ett par golvare och såg nyss att två stycken Klipsch RF-62 säljes för ynka 4790 kronor på elgiganten. Har någon lyssnat på dessa!? Är jävligt intresserad med tanke på det låga priset. Tanken är att para ihop dom med en stereostärkare i 3-4.000 kroners klassen. Är högtalarna tungdrivna eller mellan? Spelar mest spel och sedan kommer serier/musik och sist film. Gillar lite varmare ljud än kallt och klart. Vass diskant är jag smått allergisk mot. Matar med Loseless musik, blu-ray rips, hdtv rips och ps3 spel. Vad tror ni om detta!? Väldigt tacksam om jag kunde få veta hur det låter?

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare-receivers/hogtalare-subwoofer/RF62B/klipsch-rf-62-hogtalare-pris-per-st

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 970 - Intel Core i5 4670K 3.8 Ghz - Corsair Vengeance 8 GB DDR3 RAM - Samsung SSD 840 EVO 370 GB

Permalänk
Medlem

Det var billigt! Trodde först det var styckpris..
Om du är allergisk mot diskant så bör du kanske välja ett par högtalare utan horn, tec ett par med bas, mellanregister och diskant.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Skrivet av rhalla:

Det var billigt! Trodde först det var styckpris..
Om du är allergisk mot diskant så bör du kanske välja ett par högtalare utan horn, tec ett par med bas, mellanregister och diskant.

Nu snackar vi dock Dali och Canton vass diskant. Priset blir ju 2.395x2 = 4.795 kr. Tycker Dali Zensor och Canton 125MX sateliterna då är för vassa, dessa har jag ägt.

EDIT* Läste runt lite mer, dessa högtalare verkar vara alldeles för skrikiga i diskanten för mig

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 970 - Intel Core i5 4670K 3.8 Ghz - Corsair Vengeance 8 GB DDR3 RAM - Samsung SSD 840 EVO 370 GB

Permalänk
Medlem

Bowers & Wilkins kanske kan vara ett alternativ? Kända för att inte vara lika högljudda som Dali men tyvärr kostar dom lite extra.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Skrivet av rhalla:

Bowers & Wilkins kanske kan vara ett alternativ? Kända för att inte vara lika högljudda som Dali men tyvärr kostar dom lite extra.

Lyssnat en del på dom, dock alldeles för dyra för ljudet. Dock låter deras golvare för 12 lax magiskt. Men så är det ju 12 lax också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla på andra butiker än hifiklubben. Finns otroligt många märken som är bra som inte hifiklubben har. Som någon här på forumet sa förut, ju mindre känd högtalaren är desto bättre är den. Visst, inte alltid sant men det ligger något i det...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av mblomstrand92:

Hejsan

Har länge kollat runt på ett par golvare och såg nyss att två stycken Klipsch RF-62 säljes för ynka 4790 kronor på elgiganten. Har någon lyssnat på dessa!? Är jävligt intresserad med tanke på det låga priset. Tanken är att para ihop dom med en stereostärkare i 3-4.000 kroners klassen. Är högtalarna tungdrivna eller mellan? Spelar mest spel och sedan kommer serier/musik och sist film. Gillar lite varmare ljud än kallt och klart. Vass diskant är jag smått allergisk mot. Matar med Loseless musik, blu-ray rips, hdtv rips och ps3 spel. Vad tror ni om detta!? Väldigt tacksam om jag kunde få veta hur det låter?

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare-receivers/hogtalare-subwoofer/RF62B/klipsch-rf-62-hogtalare-pris-per-st

Köp INTE dessa om du inte gillar skarp diskant. Mycket vassare än Canton. Oavsett förstärkare. Det går att fixa men du behöver akustikfixa rummet en hel del. Grundklangen är dock fortfarande skarp.

Titta efter högtalare med en vanlig domediskant av tyg så har du en förutsättning för att diskanten ska vara ok.

Kan rekommendera Dynaudio men de kostar en hel del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fortfarande?

Anledningen till det låga priset är, enligt en försäljare jag pratat med, att elgiganten köper in högtalarna styck och därefter sätts ett styckpris som ger lagom vinst tex 4800kr sedan när högtalarna ställs ut i butik så dubblas inte detta utan då ställer dom ut ett par för det priset win för den som handlar !

Så fick jag det förklarat när jag köpte mina RF-62or för ~18 mån sedan iaf
fick ett par för 3500 kr då bättre ljud för de pengarna tror jag inte finns på denna planet iaf! (visserligen demo ex de skulle 4000 annars, men dem var slut i lagret så jag köpte de sista)

Och varför var dem slut tror ni?

Datorn säger att vi har 6/12 st kvar på lagret lalala... antar att ni kan gissa hur de gick ihop.

OnT: jag älskar mina rf-62or!

Mycket ljud för pengarna utan tvekan dock är diskanten ganska skarp och stark...
Styrkan är mycket värd och det är skönt att aldrig höra att diskanten inte orkar med men den kan bli lite vass beroende på musik...

Lyssna på dem i butik är mitt förslag. Basen blir lite lenare och diskanten inte alls lika vass när man spelat in dem enligt mig... kan vara mina öron som vant sig också dock har inte livslång erfarenhet av ljud

Lycka till med högtalar köpet!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Köpte olyssnat och blev riktigt nöjd sen förstår jag inte snacket om diskanten. Lyssnade på Canton GLE och där var den olidlig. RF-62 ska köras ihop med en reciver som ger ett varmare ljud t.ex. Onkyo 609.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Skrivet av mAster9:

Köpte olyssnat och blev riktigt nöjd sen förstår jag inte snacket om diskanten. Lyssnade på Canton GLE och där var den olidlig. RF-62 ska köras ihop med en reciver som ger ett varmare ljud t.ex. Onkyo 609.

Inne på samma högtalare, har en HK AVR 365, bra kombo?

Visa signatur

Stationär: | AMD Phenom II X6 1055T | Cooler Master Hyper 212 Plus | ASUS M4A785TD-V EVO | NVIDIA GeForce GTX 460 + Thermalright Shaman GPU kylare | 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 | BenQ 24” LED G2420HDBL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverPower:

Inne på samma högtalare, har en HK AVR 365, bra kombo?

Det skulle jag säga. Om man nu ska gå på snacket om ljus/mörk elektronik så tillhör H/K "the dark side". Kör själv en HK tillsammans med ett par Heco. Dock har jag inte själv lyssnat till RF-62 men diskanten är som sagt älska eller hata.