Tryckluft på burk för att rengöra Macbook inför försäljning?

Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk för att rengöra Macbook inför försäljning?

Vad tror ni om detta, Tryckluft för att rengöra en macbook inför försäljning, vid tangentbord samt ta bort bottenplattan och blåsa rent lite och försöka rengöra fläkten lite, eller är det bättre att lämna in den till t ex Machuset för att få den rengjord. (misstänker att det kostar en slant)

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen aldrig lämna in min dator för att få den "städad". Är ju inte direkt världens konst, skulle defenetivt köra på tryckluften (dock så är ju en riktig kompressor att föredra, om du har tillgång till en, då det kan vara lite klent tryck i burkarna)

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Ge den en rejäl drös sedan låt den vädra ventilerat nära ett öppet fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Jag skulle personligen aldrig lämna in min dator för att få den "städad". Är ju inte direkt världens konst, skulle defenetivt köra på tryckluften (dock så är ju en riktig kompressor att föredra, om du har tillgång till en, då det kan vara lite klent tryck i burkarna)

Min far har ju tryckluftskompressor hemma hos sig men ni anser det hyggligt säkert att ge datorn en omgång med såpass starkt tryck då?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

En varning med en kompressor dock, om du inte har en oljeskiljare på luftflödet så kommer du spraya en fin oljedimma på delarna. Så du riskerar att förstöra datorn med att använda tryckluft från en kompressor.
Tryckluft på burk räcker långt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

En varning med en kompressor dock, om du inte har en oljeskiljare på luftflödet så kommer du spraya en fin oljedimma på delarna. Så du riskerar att förstöra datorn med att använda tryckluft från en kompressor.
Tryckluft på burk räcker långt...

Tack

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att inte köra tryckluften direkt på fläktarna dock. Risken finns att dom börjar snurra väldigt snabbt och förstör lagrena i fläkten.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jobbbin:

Kom ihåg att inte köra tryckluften direkt på fläktarna dock. Risken finns att dom börjar snurra väldigt snabbt och förstör lagrena i fläkten.

Ok, har du något tips på hur jag på ett bra sätt rengör fläkten/arna utan att trycka ner dammet längre ner så att säga.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jobbbin:

Kom ihåg att inte köra tryckluften direkt på fläktarna dock. Risken finns att dom börjar snurra väldigt snabbt och förstör lagrena i fläkten.

Detta uppkommer i princip endast om du låter fläkten snurra åt fel håll.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Skrivet av Ohrstrom:

Ok, har du något tips på hur jag på ett bra sätt rengör fläkten/arna utan att trycka ner dammet längre ner så att säga.

Håll fast fläkten med ett finger så att den inte snurrar och blås rent med tryckluft.

Permalänk
Medlem

Det är väl snudd på risk att man blåser loss komponenter från kortet om man kör fullt ös? Tryckluft på burk låter som en bättre idé eller kör med sänkt tryck.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

Jag skulle personligen aldrig lämna in min dator för att få den "städad". Är ju inte direkt världens konst, skulle defenetivt köra på tryckluften (dock så är ju en riktig kompressor att föredra, om du har tillgång till en, då det kan vara lite klent tryck i burkarna)

Ok du får gärna göra en guide om hur man gör då? får garanterat 1000kr av mig om det är så enkelt att rengöra en laptop.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

Jag skulle personligen aldrig lämna in min dator för att få den "städad". Är ju inte direkt världens konst, skulle defenetivt köra på tryckluften (dock så är ju en riktig kompressor att föredra, om du har tillgång till en, då det kan vara lite klent tryck i burkarna)

Nejnejnej! Aldrig tryckluft ur kompressor, den innehåller alltid mer eller mindre fukt. Använd alltid tryckluft på burk till elektronik.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

En "vanlig" burk med komprimerad luft räcker bra. Kostar under 100 kr. Behöver man en guide för det så undrar jag om man kan använda en dator?

Och då påstår du att du rensar datorn helt? att blåsa in lite luft för att få bort överblivet damm ytligt fungerar men mesta lär bara blåsas längre in i datorn, så det är inte att rekommendera.

Dessutom har en burk med luft väldigt lågt tryck och tar bara det som inte har fastnat pga fett osv, så det är nog ett av dem onödigaste sakerna man kan lägga pengar på.

Och förstår man inte det har man ju inte på en dator att göra....

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Och då påstår du att du rensar datorn helt? att blåsa in lite luft för att få bort överblivet damm ytligt fungerar men mesta lär bara blåsas längre in i datorn, så det är inte att rekommendera.

Dessutom har en burk med luft väldigt lågt tryck och tar bara det som inte har fastnat pga fett osv, så det är nog ett av dem onödigaste sakerna man kan lägga pengar på.

Och förstår man inte det har man ju inte på en dator att göra....

Du får ju öppna upp datorn och det är ju knappast svårt, 8 st skruvar på baksidan eller vad det nu är.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Vanliga laptops brukar oftast ha några luckor på baksidan för att man ska komma åt hårddisk och RAM-minne utan att behöva öppna hela datorn. Då kan man öppna luckorna och blåsa in genom fläkthålet, i motsatt riktning som luften vanligen går. Då kommer ju dammet ut genom luckorna istället för att fastna längre in i datorn. MacBooks som inte har en sådan lucka kan det förstås hända att man bara blåser dammet längre in i datorn. Dock är ju det viktigaste att man får bort damm som samlats i fläkten och kylflänsen som blokerar luftflödet. Damm längre in i datorn som är ur vägen för fläkten försvårar inte kylningen lika mycket som damm vid fläkten.

Permalänk
Skrivet av Enity:

Du får ju öppna upp datorn och det är ju knappast svårt, 8 st skruvar på baksidan eller vad det nu är.

Det är ju knappast så på alla datorer, långt ifrån.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av jetten:

Vanliga laptops brukar oftast ha några luckor på baksidan för att man ska komma åt hårddisk och RAM-minne utan att behöva öppna hela datorn. Då kan man öppna luckorna och blåsa in genom fläkthålet, i motsatt riktning som luften vanligen går. Då kommer ju dammet ut genom luckorna istället för att fastna längre in i datorn. MacBooks som inte har en sådan lucka kan det förstås hända att man bara blåser dammet längre in i datorn. Dock är ju det viktigaste att man får bort damm som samlats i fläkten och kylflänsen som blokerar luftflödet. Damm längre in i datorn som är ur vägen för fläkten försvårar inte kylningen lika mycket som damm vid fläkten.

Det är inte så på alla datorer, långt ifrån vad jag har sett samt att dammtussar inuti försvårar cirkulation.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Det är ju knappast så på alla datorer, långt ifrån.

Alla går att öppna, hur tror du annars att de fått in komponenterna?
Magi?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Nejnejnej! Aldrig tryckluft ur kompressor, den innehåller alltid mer eller mindre fukt. Använd alltid tryckluft på burk till elektronik.

Varning för tryckluft på burk. Vi köpte in ett gäng sådana på jobbet som specifik stod på burken att de var avsedda för elektronik. Testade dom först på tangentbord för att blåsa bort damm mellan tangenterna och märkte att tangenterna blev helt fuktiga. Det inträffade bara om man sprutade längre än någon enstaka sekund, men ändå. Skulle absolut inte använda den till att spruta in på elektronik i en dator då det kan förstöra rätt rejält.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Tryckluftskompressor funkar fint.
Se till att blåsa ur fukten ur slangen först.

Olja i luften? Va är det för sunkiga kompressorer ni kör med?
Alla kompressorer du kan lacka med kan du rengöra en dator med om du ser till att blåsa ur fukten.

En dator är inte så värst känslig för varken fukt eller olja, inte i de små nivåerna i alla fall.

Att oroa sig över fläktlagrena tycker jag känns lite överdrivet.
Blås på, inget att oroa sig över.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Varning för tryckluft på burk. Vi köpte in ett gäng sådana på jobbet som specifik stod på burken att de var avsedda för elektronik. Testade dom först på tangentbord för att blåsa bort damm mellan tangenterna och märkte att tangenterna blev helt fuktiga. Det inträffade bara om man sprutade längre än någon enstaka sekund, men ändå. Skulle absolut inte använda den till att spruta in på elektronik i en dator då det kan förstöra rätt rejält.

Jag citerar mig själv i detta. Burkarna med tryckluft funkar fint om man gör exakt rätt. 1. dom ska skakas innan, 2. de måste vara vinklade helt lodrätt, får absolut inte vinklas alls under användning och 3. man får inte spruta för länge.

Missa man något av dessa steg så får man vätska i datorn. Man får vara väldigt försiktig alltså.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580