Permalänk
Medlem

Chieftec Dragon Long Tower!

Ändrar texten helt då det inte längre passade in på vad jag gör för något.

Kollade runt på Gallerierna här och blev sugen på att göra något eget!
Ville ha ett skitchassi att börja med då det är första gången jag moddar något på "riktigt" så jag for på återvinningen och lyckades fiska upp ett Chieftec Dragon ! Det fanns fortfarande kvar massa komponenter i den ;D I princip komplett, bara hårddiskarna som saknades

Det jag vill göra med chassit är att toppen i originalutförande blir den nya fronten. Baksidan kommer att bli det nya "taket".
Ska göra plats för två stycken 120mm fläktar i botten och använda de existerande 2x 80mm fläktuttagen på ovansidan utav chassit (just bredvid moderkortets I/O plåt). Måste även byta ut hela bottnen då det var fronten förut, sjukt mycket hål och stora är dom också! Ska även lacka om hela chassit svart.

Har fått börja från 0 med verktyg, hade typ inga alls innan jag började så det har varit lite segstartat (och DYRT )

Alla kort är tagna med Samsung Galaxy SII för er som undrar! Jävligt smidigt med Kies Air

Det jag har gjort hitiils är:

Kapat bort den gamla fronten så jag kan sätta dit ny plåt.
Tagit bort en drös med popnitar!
Slaktat den förra fronten ;D

Det är väl typ det jag har hunnit med as we speak, men kommer uppdatera så ofta jag kan / vill.
Hoppas ni vill följa med mitt modningsäventyr och ge mig lite tips och tricks under resans gång

Mvh Andreas

EDIT: Har röjt upp lite i kommentarer och bildtexter. 3/5
EDIT: Lagt till mer bilder 4/5

Varning för diverse fötter på bilderna!!

Chieftec Dragon Long Tower!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Det här får mig att drömma tillbaka, jag kommer ihåg nforce 2 och geforce 4200TI, det var grymma grejer på sin tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av fehlstavat:

Det här får mig att drömma tillbaka, jag kommer ihåg nforce 2 och geforce 4200TI, det var grymma grejer på sin tid

Heh, det var synd att man inte var mer insatt vid den tiden. Köpte en stationär på elgiganten för cirkus 16 lax som hade Geforce 2 MX 400, 256mb Ram 40gb hårddisk osv osv... Det här var när Geforce 4 va nytt!!! Galet lurad man blev

Visa signatur

Permalänk

Ser ut att bli något!
Har ett likadant chassi med ett ti 4800 och annat random i källaren, blir nästan lite sugen nu när man ser det här :).

Blir att bevaka.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faeain:

Ser ut att bli något!
Har ett likadant chassi med ett ti 4800 och annat random i källaren, blir nästan lite sugen nu när man ser det här :).

Blir att bevaka.

Go for it! Skulle vara kul att se vad andra gör

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ser bra ut, ett tips är att skaffa dej maskeringstejp och skissa på den innan du sågar:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

ser bra ut, ett tips är att skaffa dej maskeringstejp och skissa på den innan du sågar:)

Hehe det var ett bra tips funderar på att byta ut bottenplattAn helt, så sjukt stora hål vad kan man använda som dammfilter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyfek:

Hehe det var ett bra tips funderar på att byta ut bottenplattAn helt, så sjukt stora hål vad kan man använda som dammfilter?

ja det blir bättre så, var du kan få tag på plåt så finns det att köpa eller så kan du ta den från något annat, gammal datorchassi eller kylskåpdörr;) tippen dammfiltret jag använder fick jag, men finns att köpa på ikea, det är inte direkt en dammfilter utan tyg http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/20110286/ måste limmas fast eller klistras fast för att inte röra fläkten:)

Permalänk
Avstängd

"Mmm buggigt nForce 2!"
Tänkte direkt på "Alla barnen hade stabila datorer förutom Lidia, för hon hade chipset från nVidia"
Älskar verkligen raven-stilen!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Haha, lite In-Win fläktar i, lär ju låta rejält

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Haha, lite In-Win fläktar i, lär ju låta rejält

Haha har just beställt nya, har lite kris med pengar så blev billiga ena, får väl se hur det blir. Är inte alltför störd utav höga ljud från fläktarna Sen har jag också en fläktkontroller jag ska sätta dit!

Nu ska jag dra igång med bottenplåten... önska mig lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fyy fan vad Dremel va o-roligt att kapa med

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade likadant chassi för ett par år sedan men slängde det när jag skaffade nytt, ångrar detta lite nu när det kliar i mod-fingrarna! Lycka till med projektet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clemizh:

Hade likadant chassi för ett par år sedan men slängde det när jag skaffade nytt, ångrar detta lite nu när det kliar i mod-fingrarna! Lycka till med projektet!

Jag hade tur som hittade ett bortkastat! Kanske var ditt jag hittade?
Riktigt stabilt chassi att arbeta med, lite synd att det bara var 80mm fläkthål men det är ju lätt att modda nytt.

Tack så mycket!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyfek:

Jag hade tur som hittade ett bortkastat! Kanske var ditt jag hittade?
Riktigt stabilt chassi att arbeta med, lite synd att det bara var 80mm fläkthål men det är ju lätt att modda nytt.

Tack så mycket!

Tror inte det var mitt du hittade då jag slängde det för cirka tre år sedan, haha.
Det där med 80mm fläkthål störde jag mig också på men som du sa är det ju bara modda nytt

Den här blir att följa! Mvh Gustav.

Permalänk
Medlem

Har ett problem! Vet inte riktigt hur jag vill möblera där inne. Kanske detta blir optimalt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clemizh:

Tror inte det var mitt du hittade då jag slängde det för cirka tre år sedan, haha.
Det där med 80mm fläkthål störde jag mig också på men som du sa är det ju bara modda nytt

Den här blir att följa! Mvh Gustav.

Haha ja det är riktigt störande... Sen alla plastdelar inuti... Vad fan ska man med det till? Haha, slet ut fort som attan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan bli häftigt dethär, vad kostade plåten på biltema ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Kan bli häftigt dethär, vad kostade plåten på biltema ?

Tror den gick på cirkus 130kr Köpte ett plastglas också, får se var det hamnar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du gav mig motivation att leka lite med mitt Chieftec Dragon Big Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tejpis:

Du gav mig motivation att leka lite med mitt Chieftec Dragon Big Tower.

Roligt!!! Lägg gärna upp lite bilder om du orkar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller på att slipa alla plåtdelar för fullt!! Kommer snart fler bilder

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skaffa dej en större stålborste som du kan stoppa in i borrmaskinen!!att använda dremeln till stora ytor är fruktansvärt och pressa inte så mycket på borsten!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

skaffa dej en större stålborste som du kan stoppa in i borrmaskinen!!att använda dremeln till stora ytor är fruktansvärt och pressa inte så mycket på borsten!!!

Haha jag köpte en sån när jag fick ditt tips Men jag slipade baksidan (toppen numera) för det var så mycket hål och shit, där tyckte jag Dremeln va ett bra alternativ. Dockl såhär i efterhand så önskar jag nog att jag inte hade suttit inne när jag gjorde det -.- haha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du tänker väl vrida på cpukylaren???? skaffa dej större fläktar på botten, det skulle jag har gjort om jag hade ett sånt stort chassi, plus att de flyter mer luft och är tystare, 180mm/200mm fläktar(om de får plats så klart), kapa bort fläkt gallerna och lite till så att du kan få plats för en(två) 120mm fläktar på toppen, så här gjorde jag för att få plats med en 120mm fläkt på toppen http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/02/10/20120123_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

du tänker väl vrida på cpukylaren???? skaffa dej större fläktar på botten, det skulle jag har gjort om jag hade ett sånt stort chassi, plus att de flyter mer luft och är tystare, 180mm/200mm fläktar(om de får plats så klart), kapa bort fläkt gallerna och lite till så att du kan få plats för en(två) 120mm fläktar på toppen, så här gjorde jag för att få plats med en 120mm fläkt på toppen http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/02/10/20120123_...

Jag vet inte om jag kan vrida på cpukylaren, den är konstruerad som så att den bara går att ha åt det där hållet, men det går säkert med ngn liten modd kan kolla vidare på det där när jag fått till allt i chassit. hmm, det blir lite tokigt när jag har nätagget där uppe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyfek:

Jag vet inte om jag kan vrida på cpukylaren, den är konstruerad som så att den bara går att ha åt det där hållet, men det går säkert med ngn liten modd kan kolla vidare på det där när jag fått till allt i chassit. hmm, det blir lite tokigt när jag har nätagget där uppe

jag la nätagget på botten eftersom mitt nätagg väger en hel del och mitt chassi är så liten och smal så datorn välter lätt XD jag vill bara sluta skolan för att kunna ha tid för att modda klart chassiet :/ lite pengar behövs också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

jag la nätagget på botten eftersom mitt nätagg väger en hel del och mitt chassi är så liten och smal så datorn välter lätt XD jag vill bara sluta skolan för att kunna ha tid för att modda klart chassiet :/ lite pengar behövs också

Hehe mitt chassi är så sjukt stabilt ! Väger typ 20 kilo känns det som Tror det blir bra med nätagget däruppe, suger ju varmluft och blåser ut det i toppen utav chassit Måste bara fixa ngt stöd så inte all vikt från nätagget ligger på de 4 skruvarna som det är fastskruvat med.

Om du tycker chassit är ostadigt kan du ju fixa fötter som går utanför chassit så det får extra stöd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hehe 20kg!! mitt väger bara 4kg utan kompenenter hehe. ett tip är att låta nätagget suga in luften från utsidan, svalare luft=tystare nätagg. ja det blir säkert bättre med lite stöd, det är sjukt stabilt nu, nätagget i botten plus en 240mm rad håller den sjuktstabilt

Skrivet av Dyfek:

Hehe mitt chassi är så sjukt stabilt ! Väger typ 20 kilo känns det som Tror det blir bra med nätagget däruppe, suger ju varmluft och blåser ut det i toppen utav chassit Måste bara fixa ngt stöd så inte all vikt från nätagget ligger på de 4 skruvarna som det är fastskruvat med.

Om du tycker chassit är ostadigt kan du ju fixa fötter som går utanför chassit så det får extra stöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hehe 20kg!! mitt väger bara 4kg utan kompenenter hehe. ett tip är att låta nätagget suga in luften från utsidan, svalare luft=tystare nätagg. ja det blir säkert bättre med lite stöd, det är sjukt stabilt nu, nätagget i botten plus en 240mm rad håller den sjuktstabilt

Äsch jag testar att ha nätagget som det är. haha ja det är klart då får du lite tyngd i det hela! När ska du komma med ngn uppdatering Då?!

Visa signatur