Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Någon annan som lider av konstiga fläktprofiler?

På batteri i sparläge så är fläkten väldigt hörbar.
På batteri i prestandaläge så är fläkten inte längre hörbar (17W TDP).

Kör jag med sladd så är fläkten hörbar hela tiden.

CPU kan ligga på 80°C+ utan att fläkten snurrar på nämnvärt, men fläkten kan också låta som en lövblås när datorn ligger på 30°C.
Någon som har liknande problem eller kanske en lösning? Den har varit så sedan ny, senaste uppdateringarna på allt.

Skulle kunna vara.. under power options(energialternativ?) ->change plan settings->Change advanced...->processor power management->system cooling policy

Där kan du välja hur datorn ska uppföra sig är temperaturen går upp, aktiv ger fläkt först, sänk processor hastighet sen, passiv ger omvänt.

Visa signatur

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place

Permalänk
Medlem

Har en samsung 9 på 15 tum. Skärmen var ju betydligt mycket sämre än 31A, dock så använder jag den enbart för word, excel, project, mail å sånt och inte filmer så för mig gör det inte så mkt. Men ska ni se på film eller spela så avråder jag er från Samsung 9.
Köpte den främst för att jag tyckte den såg snyggare ut och för att skärmen var större samt lägre upplösning vilket för mig är en fördel. Zoomfunktionerna funkar ju inte så bra i windows.
Sen så kunde jag ju uppgradera SSDn till 256 gig i den och slänga i 16 gig ram.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av matte232:

Skulle kunna vara.. under power options(energialternativ?) ->change plan settings->Change advanced...->processor power management->system cooling policy

Där kan du välja hur datorn ska uppföra sig är temperaturen går upp, aktiv ger fläkt först, sänk processor hastighet sen, passiv ger omvänt.

Har redan lekt runt med allt där.
Spelar ingen roll än datorn låter betydligt med med passiv inställning än aktiv. Den vandrar upp och ner och för ett rejält liv på låga temperaturer utan anledning på alla inställningar.

Den blir nästan helt tyst när man spelar på den dock, skitkonstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Spelar ingen roll än datorn låter betydligt med med passiv inställning än aktiv. Den vandrar upp och ner och för ett rejält liv på låga temperaturer utan anledning på alla inställningar.

Skumt, min är nästan helt tyst nästan hela tiden. Spelar jag kan jag höra den om jag har låg volym, men inte mer än så, det är aldrig störande. Har du kollat i BIOS om det finns något att göra där? Kanske är något fel på någon fläktkontroller, om det inte är till förmycket problem för dig så kanske det går att få en ny/få den fixat på garantin.

Visa signatur

If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Hej, jag har EXAKT samma problem. har det löst sig för dig? hur har du löst det?

Permalänk
Medlem

Insåg precis att jag installera om den så fort jag fick min, vet inte om den lät mycket innan då jag bara kollade att den faktiskt startade en gång.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av mattholm:

Hej, jag har EXAKT samma problem. har det löst sig för dig? hur har du löst det?

Löste det genom att ställa den på en hylla och inte använda den.

Skrivet av matte232:

Insåg precis att jag installera om den så fort jag fick min, vet inte om den lät mycket innan då jag bara kollade att den faktiskt startade en gång.

Kan mycket väl vara något som Asus misslyckats grovt med, ska testa att blåsa datorn när jag får chansen. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Löste det genom att ställa den på en hylla och inte använda den.

Kan mycket väl vara något som Asus misslyckats grovt med, ska testa att blåsa datorn när jag får chansen. Tack för tipset.

nu har jag löst det på min dator genom att avinstallera nån "Intel Thermal" grej. oerhört stor skillnad datorn är helt tyst nu

Permalänk
Skrivet av mattholm:

nu har jag löst det på min dator genom att avinstallera nån "Intel Thermal" grej. oerhört stor skillnad datorn är helt tyst nu

Jag tillhör också skaran som har en fläkt som låter i princip konstant. Fläkten ligger och snurrar i cirka 3200 RPM, och när jag låter datorn vara ett litet tag kan fläkten bli helt tyst. Men så fort jag gör minsta grej går fläkten igång.

Ibland kan fläkten gå upp till 5000 RPM utan anledning och då låter det rätt ordentligt. Riktigt synd med tanke på att jag älskar allt annat med datorn.

Jag tycker Asus ska lösa det fort eller åtminstone göra ett utlåtande då det gäller en av deras premium laptops som man förväntar sig ska vara utan skavanker.

Jag har testat avinstallera Intel thermal drivrutinen men utan framgång. Finns det några fler knep som kan tänkas få tyst på fläktjäveln?

Permalänk
Medlem

Läste något i en tidigare tråd om att det kommit en uppdatering till bios som skall lösa problemet!

Permalänk

jag har oxå problem med HDMI. funkade i början bra, sedan fungerade 1 av 5 gånger, nu fungerar det inte alls. den känner inte av skärmen överhuvudtaget. (hittar inte heller några uppdateringar ang. hdmi)j
jag trodde oxå det var glapp, men är inte så säker på det längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitewolf_68:

jag har oxå problem med HDMI. funkade i början bra, sedan fungerade 1 av 5 gånger, nu fungerar det inte alls. den känner inte av skärmen överhuvudtaget. (hittar inte heller några uppdateringar ang. hdmi)j
jag trodde oxå det var glapp, men är inte så säker på det längre.

Har du testat med en annan hdmi-sladd?

Permalänk
Medlem

Fråga, vi som köpte UX31A i juni. Har vi några uppdateringserbjudande till Windows 8?

/Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Fråga, vi som köpte UX31A i juni. Har vi några uppdateringserbjudande till Windows 8?

/Lennart

Så länge du köpte den efter den 1 juni 2012 så har du chans att få ta del av erbjudandet!
Läs mer här

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk
Medlem

joewee, tack för svar och hjälp!
/Lennart

Permalänk

jag har fortfarande inte löst mitt problem med HMDI... jag trodde det var adaptern som var sönder och köpte en ny. frid och fröjd, det funkade.MEN det gör det inte. det funkar ungefär 2 dagar av 3...dvs det är inte glapp eller ngt, utan det är helt enkelt så att datorn inte skickar ut signal "när den känner för det"...spelar ingen roll hur många gånger jag tar ut och stoppar tillbaka kabeln JUST DEN DAGEN datorn inte tycker jag skall använda extern skärm... dagen efter kan det funka hur bra som helst.(har till och med provat att inte stänga av datorn efter det har funkat DEN dagen, men det spelar ingen roll..dagen efter funkar det inte ändå)
är det ngn smart som kan lista ut vad jag skall göra? (jag har letat efter ngn form av nya drivisar, men hittar inget som passar på kontaktar osv, updaterade VGAdrivisarna, inget hjälper)