Hur ringer man ett 0800 nummer i Tyskland?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Naboo
Registrerad
Okt 2003

Hur ringer man ett 0800 nummer i Tyskland?

Hej!

Jag har beställt en sak från Tyskland. I mailet jag fick står det att man ska ringa ett +800 nummer i fall man behöver hjälp med ordern. Jag vet inte riktigt hur detta fungerar. Kan man ringa på det här numret om man befinner sig i Sverige? Eller måste jag befinna mig i Tyskland för att kunna slå det numret?

Och varför står det ett plustecken (+) före 800? Jag kollade upp det på nätet och det är ingen landskod. Jag trodde först att det var till USA, men de har +1 och vi har +46 i Sverige.

Det är tydligen flera länder som använder 800 nummer för frisamtal. I Sverige vet jag att vi har 0200 eller 020. Men 0800 är också reserverat för framtida bruk i Sverige. Enligt Wikipedia kan man inte ringa dessa svenska nummer utifrån, från ett annat land. Är det på samma sätt i Tyskland? Kan man alltså inte slå +49 800 osv.? Det kanske bara inte blir frisamtal då?...

http://en.wikipedia.org/wiki/Toll-free_telephone_number

Edit: De landsnummer som börjar på 8 går till Östasien. Kina har +86, Vietnam +84, Sydkorea +82, Nordkorea +850, Japan +81, +808 är delad kostnad (077 i Sverige) och +800 är reserverat för frisamtal. Då ska det väl räcka att slå 00800 från Sverige? Man ska inte behöva slå 0049800 med Tysklands landsnummer som prefix?

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011

Om man ringer till Sverige är det +46 eller 0046 som man slår in på luren, sedan tar man bort första nollan i riktnummer/mobilnummer.
Antar att det är samma i Tyskland.. Men Tyskland har 49 som landsnummer, alltså får du slå 0049 för att komma dit.

http://www.eniro.se/landsnummer/

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS415+ 32TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Maj 2004

Du måste från sverige slå 0049800 för att nå ett sådant nummer, ja.

Observera att en del butiker/företag aktivt blockerar samtal från icke-tyska/schweiziska/österrikiska kunder på sådana nummer.

Citera mig om du vill ha svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Naboo
Registrerad
Okt 2003

Tack för hjälpen! Men det funkade inte av någon anledning. Jag har provat flera olika kombinationer.

Jag har provat slå...
00800...
0049800...
800...
49800...
+49800...

Jag får bara höra...

Numret du har ringt har ingen abonnent eller är tillfälligt avstängt.
The number you have dialed is not in used or is temporarily disconnected.

Scheisse! Jag ringde från en Tele2 mobil och har inte provat ringa från en fast linje eller annan operatör. Men jag tror inte att det funkar i alla fall. Jag skickade iväg ett e-postmeddelande istället.

Jag tror nog att man ska slå 00800, 00 för att ringa utlandssamtal och 800 som landsnummer. Egentligen är inte 800 något landsnummer, det tillhör inte något specifikt land helt enkelt. På så sätt bör varje 800 nummer vara unikt i hela världen.

Du kan t.ex. ha numret +4608112233 tilldelat en abonnent i Stockholm, Sverige, samtidigt som samma nummer finns i Hannover, Tyskland, fast det blir +49511112233. Riktnumret för Hannover är 511. Dessa två nummer kommer inte i konflikt med varandra eftersom de befinner sig i två helt skilda städer och länder, de är inte inom samma "riktnummerområde".

Men när man ska slå ett 800 nummer så måste man slå 00 först för att komma upp till det nummerplan där man väljer landskod, och sedan 800. Det här bör gälla oavsett vilket land man ringer ifrån eftersom det är som ett utlandssamtal fast att 800 är "landet" man ringer till. Så det ska inte vara något landsnummer före det. Därför måste varje 800 nummer vara unikt i hela världen.

Så har jag uppfattat det som i alla fall! Jag reserverar mig för fel.

Jag gissar att det är därför man vill gå ifrån det svenska 0200 till 00800 till exempel. Man vill gå ifrån det här med att varje land har sitt eget lilla nummer man använder för frisamtal, och sitt eget lilla nummer för samtal med delad kostnad. Man vill standardisera det hela för att göra det enklare för folk från andra länder att ringa.

Tänk om 112 t.ex. inte hade antagits som SOS nummer i alla länder och man åkte utomlands?... då skulle man fått memorera landets SOS nummer och det är inte säkert man kommer på det ens i en nödsituation. Alla kan ju 112 så... vissa länder använder både gamla SOS nummer och 112 som är det nya standardnumret. Alla kan vi 911 också efter att ha blivit dränkta i alla dessa amerikanska filmer...

Förresten, hur långt har man kommit i diskussionen kring att helt slopa riktnummer i Sverige?... det var en het debatt om det förra året. Jag tycker att det är en dum ide. Det finns redan möjlighet att använda ett 040 nummer t.ex. i Stockholm eller tvärt om, allt som krävs är att man byter upp sig till IP-telefoni. Man kan lika gärna ringa från Argentina och få det att se ut som om man ringer från Malmö, bara man tar med sig sin ATA box.

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av ElectroGeeza:

Tack för hjälpen! Men det funkade inte av någon anledning. Jag har provat flera olika kombinationer.

Jag har provat slå...
00800...
0049800...
800...
49800...
+49800...

Jag får bara höra...

Numret du har ringt har ingen abonnent eller är tillfälligt avstängt.
The number you have dialed is not in used or is temporarily disconnected.

Scheisse! Jag ringde från en Tele2 mobil och har inte provat ringa från en fast linje eller annan operatör. Men jag tror inte att det funkar i alla fall. Jag skickade iväg ett e-postmeddelande istället.

Jag tror nog att man ska slå 00800, 00 för att ringa utlandssamtal och 800 som landsnummer. Egentligen är inte 800 något landsnummer, det tillhör inte något specifikt land helt enkelt. På så sätt bör varje 800 nummer vara unikt i hela världen.

Du kan t.ex. ha numret +4608112233 tilldelat en abonnent i Stockholm, Sverige, samtidigt som samma nummer finns i Hannover, Tyskland, fast det blir +49511112233. Riktnumret för Hannover är 511. Dessa två nummer kommer inte i konflikt med varandra eftersom de befinner sig i två helt skilda städer och länder, de är inte inom samma "riktnummerområde".

Men när man ska slå ett 800 nummer så måste man slå 00 först för att komma upp till det nummerplan där man väljer landskod, och sedan 800. Det här bör gälla oavsett vilket land man ringer ifrån eftersom det är som ett utlandssamtal fast att 800 är "landet" man ringer till. Så det ska inte vara något landsnummer före det. Därför måste varje 800 nummer vara unikt i hela världen.

Så har jag uppfattat det som i alla fall! Jag reserverar mig för fel.

Jag gissar att det är därför man vill gå ifrån det svenska 0200 till 00800 till exempel. Man vill gå ifrån det här med att varje land har sitt eget lilla nummer man använder för frisamtal, och sitt eget lilla nummer för samtal med delad kostnad. Man vill standardisera det hela för att göra det enklare för folk från andra länder att ringa.

Tänk om 112 t.ex. inte hade antagits som SOS nummer i alla länder och man åkte utomlands?... då skulle man fått memorera landets SOS nummer och det är inte säkert man kommer på det ens i en nödsituation. Alla kan ju 112 så... vissa länder använder både gamla SOS nummer och 112 som är det nya standardnumret. Alla kan vi 911 också efter att ha blivit dränkta i alla dessa amerikanska filmer...

Testa 004900800..!

Ett annat alternativ är väl att testa med Skype.

i7 5820k 4.4GHz@1.3V, Fractal Design Kelvin S36, Asus X99-S, 16 GB Kingston HyperX@stock, 1 TB SSD Samsung EVO 840, 3 TB WD Red, Gigabyte GTX 1080 Ti Aorus@stock, Samsung S27A850T, Seasonic X-1050, Fractal Design R5. <-::::::::-> PS3 Slim 120 Gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Naboo
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av daolo:

Testa 004900800..!

Ett annat alternativ är väl att testa med Skype.

Das war eine gute Idee! Jag vet inte om det där kan funka, men det där med att använda Skype lät intressant. Det ska definitivt testas!

Edit:
Nu hade jag min IP-telefon här så jag kunde testa och med den kunde jag slå 00800 och då svarade tysken på andra sidan. Jag förklarade att jag bara testar om jag kommer fram. Det skrattade han gått till. Så där har vi det! Det ska gå att slå 00800 eller +800 om man har en sån telefon med plustecken. Kein problem!

Det är 800 som är bäst för frisamtal internationellt, vill man t.ex. ringa från utlandet hem till Sverige på ett 0200 nummer så blir man debiterad för det som utlandssamtal. Det numret är fritt bara inom Sverige. Men det går att nå det utifrån i alla fall, bara att knappa in 0046200.

Men så knäppt att det fungerar med IP-telefonin men inte med mobilen. Båda har Tele2 abonnemang...

Jag testade med Skype också men där gick det inte.

"Call to +46800..., no answer
You need Skype Credit to send text messages (SMS)."

(Notera att den lägger automatiskt till +46 trots att jag i dialern har skrivit +800.)

Jag har inget Skype Premium konto, bara den vanliga fria Skype. Men läser man deras priser så står det så här.

"Billiga samtal till International Toll Free
Från så lite som 0 öre/min 0 öre (inkl. moms)"

Länk: http://www.skype.com/intl/sv/prices/payg-rates/#cc=IZ

Men en öppningsavgift tillkommer och det är väl den de måste kunna dra av antar jag. Det är väl därför det inte fungerade. Men har man Premium så ska det väl funka med Skype också antar jag.

Sweclockers BB kod
0101001101000111