Tack för hjälpen! Men det funkade inte av någon anledning. Jag har provat flera olika kombinationer.
Jag har provat slå...
00800...
0049800...
800...
49800...
+49800...
Jag får bara höra...
Numret du har ringt har ingen abonnent eller är tillfälligt avstängt.
The number you have dialed is not in used or is temporarily disconnected.
Scheisse! Jag ringde från en Tele2 mobil och har inte provat ringa från en fast linje eller annan operatör. Men jag tror inte att det funkar i alla fall. Jag skickade iväg ett e-postmeddelande istället.
Jag tror nog att man ska slå 00800, 00 för att ringa utlandssamtal och 800 som landsnummer. Egentligen är inte 800 något landsnummer, det tillhör inte något specifikt land helt enkelt. På så sätt bör varje 800 nummer vara unikt i hela världen.
Du kan t.ex. ha numret +4608112233 tilldelat en abonnent i Stockholm, Sverige, samtidigt som samma nummer finns i Hannover, Tyskland, fast det blir +49511112233. Riktnumret för Hannover är 511. Dessa två nummer kommer inte i konflikt med varandra eftersom de befinner sig i två helt skilda städer och länder, de är inte inom samma "riktnummerområde".
Men när man ska slå ett 800 nummer så måste man slå 00 först för att komma upp till det nummerplan där man väljer landskod, och sedan 800. Det här bör gälla oavsett vilket land man ringer ifrån eftersom det är som ett utlandssamtal fast att 800 är "landet" man ringer till. Så det ska inte vara något landsnummer före det. Därför måste varje 800 nummer vara unikt i hela världen.
Så har jag uppfattat det som i alla fall! Jag reserverar mig för fel.
Jag gissar att det är därför man vill gå ifrån det svenska 0200 till 00800 till exempel. Man vill gå ifrån det här med att varje land har sitt eget lilla nummer man använder för frisamtal, och sitt eget lilla nummer för samtal med delad kostnad. Man vill standardisera det hela för att göra det enklare för folk från andra länder att ringa.
Tänk om 112 t.ex. inte hade antagits som SOS nummer i alla länder och man åkte utomlands?... då skulle man fått memorera landets SOS nummer och det är inte säkert man kommer på det ens i en nödsituation. Alla kan ju 112 så... vissa länder använder både gamla SOS nummer och 112 som är det nya standardnumret. Alla kan vi 911 också efter att ha blivit dränkta i alla dessa amerikanska filmer...