Missa inte Amazon Prime Deal Days!

USB-minne som backup - hissa eller dissa?

Permalänk
Medlem

USB-minne som backup - hissa eller dissa?

Ja, efter lite... hmm, äventyr med datorn nyligen har jag börjat fundera på det här med backup igen.

Det smidigaste och billigaste verkar vara att köpa ett usb-minne och använda det som backup, 32gb går på 200-300kr och räcker gott för mina behov.
Alternativet vore att använda en extern 2,5-disk, men de verkar inte gå att hitta för under 600-700kr.

Jag har läst runt lite och usb-minnen verkar vara lite opålitliga på så vis att datan plötsligt kan försvinna till skillnad mot mekaniska diskar där man ofta får någon sorts förvarning, men risken för att både usb-minnet och datorn går sönder samtidigt borde väl vara jäkligt liten?

Och det leder mig till mig andra fråga, är det stor skillnad med avseende på kvalitet på usb-minnen från olika tillverkare?

De två jag funderat på nu är
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/151062-corsair_32gb_f...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/114663-kingston_32gb_...

Corsair-minnet kostar lite mer men har usb3 och verkar vara lite tåligare i skalet, fast jag vet inte om det är någon kvalitetsskillnad på kretsarna de använder?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför snåla på utrymme för säkerhetskopierin? Slå till med 1TB eller nåt istället:)

Permalänk
Medlem

Om det räcker så att du får plats med allt så ja, varför inte? Se bara till att inte lagra minnet hemma för då skiter det sig ändå vid brand, utan spara det hos någon annan alternativt ha det på dig (typ nyckelknippan) så att du förhoppningsvis alltid har det med dig (=det brinner inte upp vid en eventuell brand) .

Nackdel dock att ett usb minne lätt kan tappas bort / bli snott, och det kanske inte är så kul om någon får tag på dina filer? Går givetvis att lösas med ex kryptering, men ändå värt att notera...

Permalänk
Medlem

Om du bara behöver 32GB så slå till på den med USB 3.0 när du ändå håller på, känns väl värt om det finns lite extra prestanda inbakat i priset, kostar ju inte mycket mer

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför snåla på utrymme för säkerhetskopierin? Slå till med 1TB eller nåt istället:)

Det enda som verkligen är viktigt för mig är mindre filer, har inte särskilt mycket semesterfoton så 32gb räcker och blir över. En stor hårddisk skulle då bara bli onödigt dyr och osmidig.

Skrivet av guos89:

Om det räcker så att du får plats med allt så ja, varför inte? Se bara till att inte lagra minnet hemma för då skiter det sig ändå vid brand, utan spara det hos någon annan alternativt ha det på dig (typ nyckelknippan) så att du förhoppningsvis alltid har det med dig (=det brinner inte upp vid en eventuell brand) .

Nackdel dock att ett usb minne lätt kan tappas bort / bli snott, och det kanske inte är så kul om någon får tag på dina filer? Går givetvis att lösas med ex kryptering, men ändå värt att notera...

Att förvara det på annan plats vore nog optimalt, men då blir det drygt att fixa med backups, och lägger jag det hos någon vän eller så kommer jag bara nojja ihjäl. Brand är det nog ingen större risk för utan det jag nojjar för är att laptopen blir snodd eller går sönder. Att ha det på mig kanske fungerar då nog jag kommer tappa bort byxorna innan jag tappar nycklarna.

Skrivet av Batman:

Om du bara behöver 32GB så slå till på den med USB 3.0 när du ändå håller på, känns väl värt om det finns lite extra prestanda inbakat i priset, kostar ju inte mycket mer

Ja, hoppet från 200 till 300 gör inget i det här fallet, när det handlar om något så pass viktigt som backup, men det jag funderar på är huruvida usb-minnen är tillräckligt hållbara i längden för att fungera för detta. Kan man jämföra det med SSDs?

Några tankar om kvaliteten på hårdvaran hos olika tillverkare?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Entusiast
Skrivet av illusi0n:

Det enda som verkligen är viktigt för mig är mindre filer, har inte särskilt mycket semesterfoton så 32gb räcker och blir över. En stor hårddisk skulle då bara bli onödigt dyr och osmidig.

Att förvara det på annan plats vore nog optimalt, men då blir det drygt att fixa med backups, och lägger jag det hos någon vän eller så kommer jag bara nojja ihjäl. Brand är det nog ingen större risk för utan det jag nojjar för är att laptopen blir snodd eller går sönder. Att ha det på mig kanske fungerar då nog jag kommer tappa bort byxorna innan jag tappar nycklarna.

Ja, hoppet från 200 till 300 gör inget i det här fallet, när det handlar om något så pass viktigt som backup, men det jag funderar på är huruvida usb-minnen är tillräckligt hållbara i längden för att fungera för detta. Kan man jämföra det med SSDs?

Några tankar om kvaliteten på hårdvaran hos olika tillverkare?

Lösningen är enkel. Köp två USB-minnen och förvara ett hemma och ett hos en kompis, på jobbet eller i ett bankfack. Var spelar inte så stor roll, bara det är en bit bort från din bostad. Sen har du ju två minnen att ha backup på. Bara att ta en backup till minnet hemma, sedan ta med det och byta ut det du har hos en kompis. En annan smidig lösning är att direktsynka det viktigaste mot till exempel Dropbox och/eller google drive. Fungerar bra om man bara har små filer. Men en symbolisk länk på datorn får man dessutom direktsynkning och därmed även direktbackup utan att man märker någon skillnad på sitt egna mappträd.

En nackdel med USB-minnen är att de tappar laddningen, och därmed data, efter ett tag. Du kan inte räkna med att minnet kan ligga oanvänt i flera år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Lösningen är enkel. Köp två USB-minnen och förvara ett hemma och ett hos en kompis, på jobbet eller i ett bankfack. Var spelar inte så stor roll, bara det är en bit bort från din bostad. Sen har du ju två minnen att ha backup på. Bara att ta en backup till minnet hemma, sedan ta med det och byta ut det du har hos en kompis. En annan smidig lösning är att direktsynka det viktigaste mot till exempel Dropbox och/eller google drive. Fungerar bra om man bara har små filer. Men en symbolisk länk på datorn får man dessutom direktsynkning och därmed även direktbackup utan att man märker någon skillnad på sitt egna mappträd.

En nackdel med USB-minnen är att de tappar laddningen, och därmed data, efter ett tag. Du kan inte räkna med att minnet kan ligga oanvänt i flera år.

Minne + molntjänst var en bra idé! Det blir nog att jag kör på det. Men fan vad ofri man kan känna sig pga teknikprylar/teknologi, gillar inte att ha för mycket saker som man är beroende av men ibland går det nog inte att komma undan det.

Vet du hur länge ett usb-minne kan ligga innan data börjar försvinna pga brist på laddning?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Entusiast
Skrivet av illusi0n:

Minne + molntjänst var en bra idé! Det blir nog att jag kör på det. Men fan vad ofri man kan känna sig pga teknikprylar/teknologi, gillar inte att ha för mycket saker som man är beroende av men ibland går det nog inte att komma undan det.

Vet du hur länge ett usb-minne kan ligga innan data börjar försvinna pga brist på laddning?

Jag vet faktiskt inte hur lång tid det tar och hur länge man säkert kan förvara flashminnen utan att de börjar tappa data. Jag vet att det är dumt att lämna minnet i flera år oanvänt men det borde ju inte vara ett problem för jag hoppas verkligen att du tar backup oftare än så.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag kommer personligen aldrig mer använda mig av Usb minnen för backup längre.
Det är tredje gången ett minne används till backup och ligger en längre tid i kassaskåp för att sedan tryckas in i datorn och texten "disken är inte formaterad, vill du formatera nu?" dyker upp.

Tre olika tillfällen, tre olika minnen, två olika kassaskåp. Dra åt helvete, fr.om kör jag hd.

Permalänk
Medlem

USB minnen saknar också allt vad felkorrigering heter.

Permalänk
Medlem

Jag dissar SkyDrive hissar jag!! Kan inte bli bättre. Och vill man skicka filer/foto/film till en vän så är det lätt gjort. Likaså om man vill posta en länk någonstans! Sen DropBox och SkyDrive kom in i bilden i mitt liv, så ligger alla (tror jag har 15st) i en låda och blir väldigt sällan använda!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag vet faktiskt inte hur lång tid det tar och hur länge man säkert kan förvara flashminnen utan att de börjar tappa data. Jag vet att det är dumt att lämna minnet i flera år oanvänt men det borde ju inte vara ett problem för jag hoppas verkligen att du tar backup oftare än så.

Skrivet av Yorgo_:

Jag kommer personligen aldrig mer använda mig av Usb minnen för backup längre.
Det är tredje gången ett minne används till backup och ligger en längre tid i kassaskåp för att sedan tryckas in i datorn och texten "disken är inte formaterad, vill du formatera nu?" dyker upp.

Tre olika tillfällen, tre olika minnen, två olika kassaskåp. Dra åt helvete, fr.om kör jag hd.

Som allra mest kommer det nog gå en månad mellan backupsen, flera år lär grejerna inte ligga.
Hur länge har minnena legat för dig Yorgo?

Skrivet av Jimi84:

USB minnen saknar också allt vad felkorrigering heter.

Innebär det att man lätt(are) får korrupta filer på minnet när man för över dessa?

Skrivet av skog1s:

Jag dissar SkyDrive hissar jag!! Kan inte bli bättre. Och vill man skicka filer/foto/film till en vän så är det lätt gjort. Likaså om man vill posta en länk någonstans! Sen DropBox och SkyDrive kom in i bilden i mitt liv, så ligger alla (tror jag har 15st) i en låda och blir väldigt sällan använda!

Enbart minne verkar inte vara så poppis, det är jag med på då. Men tillsammans med en molntjänst kanske? Att bara köra på t.ex. dropbox känns lite sådär osäkert. Google är nog de jag litar mest på (microsoft är väl heller inte så illa, men är bara att jämföra gmail med hotmail ).

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Om du kör "i molnet" ska du förstås kryptera allt innan du laddar upp.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Om du kör "i molnet" ska du förstås kryptera allt innan du laddar upp.

Jo, det kommer jag nog vilja göra. Jag har funderat på vad som vore lämpligt, är ett winrar-arkiv med lösen på särskilt säkert (under förutsättning att lösenordet inte min favoritfärg)?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Jo, det kommer jag nog vilja göra. Jag har funderat på vad som vore lämpligt, är ett winrar-arkiv med lösen på särskilt säkert (under förutsättning att lösenordet inte min favoritfärg)?

Utan att ha analyserat något av programmen gissar jag att TrueCrypt skulle vara bättre.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

För backup känns molntjänster helt klart rätt, har själv helt gett upp externa diskar osv, har backup via dropbox på semesterbilder såväl som viktiga dokument

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Utan att ha analyserat något av programmen gissar jag att TrueCrypt skulle vara bättre.

Truecrypt verkar iaf onekligen vara smidigare än min lösning.

Skrivet av Arkebuzer:

För backup känns molntjänster helt klart rätt, har själv helt gett upp externa diskar osv, har backup via dropbox på semesterbilder såväl som viktiga dokument

Räcker standardutrymmet på dropbox till för dig eller har du köpt till extra? 2gb räcker ju inte till mycket annat än dokument och pyttelite media.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Annars kan du ju bara skicka det med posten till mig så har du säker lagring

Ps. Känner illusi0n irl för er som undrar.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in