Hur länge räcker en Macbook Pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRhoads:

Ok, SLUTSATS;

En Mac dator har en förväntad livslängd på 5-8år och det värsta som kan hända är att batteriet behöver bytas ut om jag har tolkat alla Mac användare rätt här?

Var det inte det som var problemet som nyss rapporterats, dvs att det inte går att byta batteri i de nya macarna? Fastskruvade och limmade eller vad det var.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Var det inte det som var problemet som nyss rapporterats, dvs att det inte går att byta batteri i de nya macarna? Fastskruvade och limmade eller vad det var.

Kostade någonstans mellan 1500-2000 att byta på retina-macen.
På dom andra MBP är batteriet enklare att byta.

Permalänk
Medlem

har tidigare bytt efter 3-4 år.

Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >

Permalänk
Skrivet av MrRhoads:

Ok, SLUTSATS;

En Mac dator har en förväntad livslängd på 5-8år och det värsta som kan hända är att batteriet behöver bytas ut om jag har tolkat alla Mac användare rätt här?

Dock blir det ju lite krångligare att byta ut batteriet nu när det är fastlimmat och fastskruvat och gud vet vad på den senaste versionen, så att du måste lämna in den för att få det utbytt, dock är det kanske lugnt att betala 2000-2500 (tror utbytandet kostade runt 1800:-, och sen måste du betala batteriet också, vet inte hur mycket det kostar) extra om man köper en dator för 28k

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så är det bara MBP med retina skärm som har batteriet fastlimmat medans på "vanliga" mpb utan retina sitter den som vanligt och går att byta utan större svårighet.

Så är retina verkligen så viktigt för frugan?
För upplösningen blir ändå inte större än 1080P, för med retina så skalar den till 1080P även om skärmen har en mycket högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Som jag har förstått det så är det bara MBP med retina skärm som har batteriet fastlimmat medans på "vanliga" mpb utan retina sitter den som vanligt och går att byta utan större svårighet.

För upplösningen blir ändå inte större än 1080P, för med retina så skalar den till 1080P även om skärmen har en mycket högre upplösning.

Inte helt sant, den körs som 1400x900 standard, och går att köra som både som 1680x1050 och 1920x1200.
Lägger man in switchresx går det dessutom att köra fulla 2880x1440.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Inte helt sant, den körs som 1400x900 standard, och går att köra som både som 1680x1050 och 1920x1200.

Okej *900, sedan givetvis går det att "hacka" så att man kan köra i max upplösning, men för att vara helt ärlig, på en 15" "stor" skärm så är det inte särskilt praktiskt med att ha en så stor upplösning, allt blir så litet att du måste ha förstoringsglas för att kunna se något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Retina skärmen är inte viktig men de nya vanlig Macbook Pro utan retina har väll samma insida som en retina att man inte kan byta något?
Har sett youtube video när dom kör retina skärmen i fulla 2800x1800 o jäklar vad grymt (tycker jag)
Så då var tanken att de nya Macbook Pro går inte att byta delar i då får man lov att se till å köpa det man vill ha från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Dock blir det ju lite krångligare att byta ut batteriet nu när det är fastlimmat och fastskruvat och gud vet vad på den senaste versionen, så att du måste lämna in den för att få det utbytt, dock är det kanske lugnt att betala 2000-2500 (tror utbytandet kostade runt 1800:-, och sen måste du betala batteriet också, vet inte hur mycket det kostar) extra om man köper en dator för 28k

I kostnaden för bytet ingår såklart batteriet! inga extra kostnader! Helt ok pris tycker jag faktiskt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Iwar:

I kostnaden för bytet ingår såklart batteriet! inga extra kostnader! Helt ok pris tycker jag faktiskt.

Konstigt, var rätt säker på att SweC skrev att det INTE ingick i sin artikel.

Läste kanske fel

Med tanke på att de gjort det till ett jobbigt arbete så är det väl ett "rimligt" pris, men å andra sidan har de ju bara gjort det jobbigt för att de ska kunna tjäna massa pengar på det, så tycker ändå inte det känns okej. Är väl också därför jag försöker hålla mig ifrån Apples produkter

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRhoads:

Retina skärmen är inte viktig men de nya vanlig Macbook Pro utan retina har väll samma insida som en retina att man inte kan byta något?
Har sett youtube video när dom kör retina skärmen i fulla 2800x1800 o jäklar vad grymt (tycker jag)
Så då var tanken att de nya Macbook Pro går inte att byta delar i då får man lov att se till å köpa det man vill ha från början.

Det är bara retina som det inte går att byta i. De övriga går det fortfarande att byta minne och hårddisk i.
Det går att byta batteriet själv också även om det inte bara är att klicka ur det.

Skrivet av Lasergurka:

Konstigt, var rätt säker på att SweC skrev att det INTE ingick i sin artikel.

Det har formulerats lite olika i olika artiklar, men i de flesta verkar det som att det är totalkostnaden.
Och då är det inte speciellt dyrt, batteriet har ju högre kapacitet än de som sitter i andra laptops för att klara driva skärmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är bara retina som det inte går att byta i. De övriga går det fortfarande att byta minne och hårddisk i.
Det går att byta batteriet själv också även om det inte bara är att klicka ur det.

Härligt att höra då kommer jag inte ens att titta åt retina modellerna igen, om jag inte vinner en massa pengar...
Dock så är de nya några tusenlappar dyrare än 2011 modellerna, nåja det blir billigare än retina.
Tack för infon

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRhoads:

Härligt att höra då kommer jag inte ens att titta åt retina modellerna igen, om jag inte vinner en massa pengar...
Dock så är de nya några tusenlappar dyrare än 2011 modellerna, nåja det blir billigare än retina.
Tack för infon

Det är faktiskt inte så mycket billigare än retina.
Den "billiga" 15" har bara 512MB grafikminne, 4GB ram och ingen SSD.
Lägger du på en 256GB SSD, 8GB ram skiljer det inte så mycket längre, även om du sätter in delarna själv.
Och då har du ett lite gimpat grafikkort. Beror såklart vad man vill göra med datorn.

2011 modellerna är ganska bra val, jag tog själv en late 2011 med 6770m 1GB istället för en av de nya.
650m 512MB är visserligen snabbare än 6770m 1GB i de flesta fall dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går faktiskt att byta ssd'n, ända problemet är att det inte finns några ssder med den specialkontakten i dagsläget!
Tror det är löst när man väl vill byta, lär finnas tillverkare som gör specialvarianter innom några månader.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRhoads:

Precis som en redan har svarat dig så är det enbart "retina mbp" som har special lösningar för SSD och batteri. De övriga är inte slimmade och iom det inte behöver dessa special lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vad körde ni för diskar?

Vi har kört lite blandat, Intels 510 serie och 320 serie, samt några OCZ.
Sen så efter det har vi bara kört Trim Enabler och det har funkat bra på samtliga diskar.

Permalänk
Medlem

Hur länge "håller" en Mac = hur långt är ett snöre.

För egen del så har jag en MBP 4.1 från 2008 som är uppgraderad med SSD och maxat minnet till 6 GB och jag har inga planer på att byta dator. Den är mer än blixtrande snabb för allt jag gör.

Men sen gör jag inget som kräver CPU, mest ordbehanding, "internet", Twitter, webb-tv i Chrome, streamar radio/musik i iTunes, redigerar inspelat material från kamera/webbkamera i iMovie08 till redovisningar i skolan osv.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej nej nej, det är fel tänkt.

Macbook Pro Retina kör alltid på 2880x1800. Dom har helt tagit bort möjligheten att byta upplösning på den interna skärmen och istället gett dig fem valmöjligheter för det grafiska gränssnittets DPI. Dessa fem olika lägen ändrar storleken på typsnitt, ikoner, knappar och andra element så att storleken på GUIet motsvarar t.ex 1440x900 eller 1680x1050 på en gammaldags macbook pro.

Grejen med den höga upplösningen är inte att få plats med mycket saker på skärmen (det blir för litet för folk med normal syn) utan att spendera fyra gånger mer pixlar på att rita ut en 1x1cm grej jämfört med på en "vanlig" dator. Detta gör att allting på skärmen blir knivskarpt. Text är läsbar ner till mycket små storlekar, du ser detaljer i foton utan att zooma in, osv.

Jag förstår inte varför folk har så svårt att begripa hur apples retinaprylar funkar. Jag antar att man är så inkörd på tanken att saker ska vara en viss storlek på en viss skärmstorlek med en viss upplösning vald att man har svårt att tänka om. Konstigt nog verkar folk fatta hur retinadisplayen funkar på iPhone och iPad utan att bli förvirrade.

Och förresten, när man kopplar i en vanlig skärm i sin Macbook Pro Retina så ges man givetvis möjlighet att byta upplösning osv precis som vanligt. Det är bara den inbyggda skärmen som det inte går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Nej nej nej, det är fel tänkt.

Macbook Pro Retina kör alltid på 2880x1800. Dom har helt tagit bort möjligheten att byta upplösning på den interna skärmen och istället gett dig fem valmöjligheter för det grafiska gränssnittets DPI. Dessa fem olika lägen ändrar storleken på typsnitt, ikoner, knappar och andra element så att storleken på GUIet motsvarar t.ex 1440x900 eller 1680x1050 på en gammaldags macbook pro.

Grejen med den höga upplösningen är inte att få plats med mycket saker på skärmen (det blir för litet för folk med normal syn) utan att spendera fyra gånger mer pixlar på att rita ut en 1x1cm grej jämfört med på en "vanlig" dator. Detta gör att allting på skärmen blir knivskarpt. Text är läsbar ner till mycket små storlekar, du ser detaljer i foton utan att zooma in, osv.

Jag förstår inte varför folk har så svårt att begripa hur apples retinaprylar funkar. Jag antar att man är så inkörd på tanken att saker ska vara en viss storlek på en viss skärmstorlek med en viss upplösning vald att man har svårt att tänka om. Konstigt nog verkar folk fatta hur retinadisplayen funkar på iPhone och iPad utan att bli förvirrade.

Och förresten, när man kopplar i en vanlig skärm i sin Macbook Pro Retina så ges man givetvis möjlighet att byta upplösning osv precis som vanligt. Det är bara den inbyggda skärmen som det inte går.

Det är enklaste sättet att förklara hur det fungerar.
Det finns inget feltänk alls i det. Eftersom GUI traditionellt har varit upplösningsberoende så förklarar man på det sättet.
Allt du svamlar om hade stämt om OS X faktiskt blivit upplösningsoberoende men så är det inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är enklaste sättet att förklara hur det fungerar.

Ja, så enkelt så det blir fel på kuppen. För det är ju faktiskt inte 1440x900 som körs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Ja, så enkelt så det blir fel på kuppen. För det är ju faktiskt inte 1440x900 som körs.

Nej givetvis är det alltid 2880x1800 som körs eftersom det är så många pixlar skärmen har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De räcker tills garantin är över. Det är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Min mid 2009 is still alive and kicking, behöver dock ny fläkt + batteri annars asbra...
Bara bytt till SSD.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

ja, de håller på marknaden minst 4-5 år, men jag tvivlar på att du ska köpa en dator till fru för ca. 21. 495 kr http://store.apple.com/se/configure/MC975S/A?

Bara för att surfa på lite grann. Om du ska köpa den så får du allt spela på den också, samt greja med avancerad bildredigering.

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande en 15" MBP -06 (Core Duo @2.4) den rullar på bra, dock är batteriet trasigt sedan ett bra tag tillbaka men det höll laddningscyklerna ut. Den fungerar bra för lättare internetsurfning/ett par flikar i taget. Men den kan tyvärr inte göra så mycket mer längre. Det är väl nackdelen med att sitta kvar på Tiger. Har inte läst tråden men jag antar att det är relevant på något vis.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min dator i 3 år (se sign) och den funkar fortfarande bra för Adobe CS även om det i vissa fall inte är 100% optimalt (renderingar kan ta tid)... Det anser jag vara ett gott betyg... Nu behöver jag dock köpa ny dator för att få bättre fart och prestanda på de programmen inom Adobe CS jag arbetar med. Men annars så kommer datorn fortsätta funka finfint som surf/film/Adobe CS dator (om man orkar vänta lite på exempelvis renderingar)...

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seijsing:

Jag sitter och skriver detta på en Macbook late 2007 (med ett inte längre allt för vackert vitt skal) som trots 4 års universitetsstudier med daglig släpning både hit och dit fortfarande fungerar prima! Slängde direkt efter köp in 4 gb ram i den, annars är allt original. Använder den dagligen till allt från surfning till lättare bildbehandling/layout i Adobe CS-familjen. Börjar dock bli lite orolig för att disken inte lever allt för länge till, men det är inte så konstigt efter 5 års daglig användning.

Som plattangen var inne på så är metallskalet ett stort plus, och sköter man datorn hyffsat så kan den hålla väldigt länge.

Det är väl inget, jag har en Dell från 2003-04 som jag använder dagligen, bla när jag kollar på film. Spillt vatten och tappat den i golvet har jag t o m. Torkade den ett par dagar, sen var det bara att köra vidare. Mac är inget annat än en PC med ett annat skal, som kostar 3 ggr så mycket. Fast denna Dell var nog rätt dyr när den kom, jag fick den gratis. Har en MBP här som gick söder efter 1½ år ca, kostade en förmögenhet att byta logic board på och nu verkar andra saker i den också sluta funka. :-/