Guide för att tweaka Windows 7

Permalänk
Medlem

Guide för att tweaka Windows 7

Precis installerat en ny,fräsch installation av Windows 7? Tycker du att det är många processer igång och kanske vill ta bort funktioner du vet att du inte kommer använda? Då kan denna guiden vara för dig!

Det första man bör göra efter en installation är att hämta alla uppdateringar till Windows samt installera alla drivrutiner.

Aktivera eller avaktivera windows-funktioner
Spelar du aldrig de medföljande spelen? Vill du avinstallera Internet Explorer 8 eller vissa mediefunktioner?

Gör följande: Gå in på kontrollpanelen>Program>Program & funktioner. I menyn till vänster finns ett alternativ som heter "Aktivera eller avaktivera windows-funktioner, klicka här!

Nu får du upp en lista med olika windows funktioner som du kan lägga till/ta bort enligt egna önskemål.

Stänga av UAC
Trött på att windows ska fråga om säkerheten på varje program du startar? Ingen fara, gör såhär:
Kontrollpanelen>Användarkonton & barnspärr>Användarkonton>Ändra inställningar för User Account Control(UAC). Dra scrollen längst ner för att stänga av.

Rensa upp hårddisken
Windows har ett inbyggt diskrensningsprogram. För att nå detta så går du in på Dator, högerklickar på hårddisken>Egenskaper>Diskrensning.
Jag rekommenderar även ett program som heter Ccleaner. Det är gratis och har många inställningsmöjligheter. Men framförallt så får det bort mer skräp än Windows inbyggda samt att det kan rensa registret.
Programmet hittar ni här: Ccleaner

Aktivera & avaktivera tjänster
Nu kommer vi in på hur man avaktiverar och aktiverar onödiga tjänster.
Öppna tjänster genom att öppna kör(Win-tangenten+R) Skriv msconfig.msc och tryck Enter.
Nedan finns bilder(klicka för att se större bild) som beskriver vilka tjänster som finns och hur säkert det är att avaktivera dessa("Safe", "Tweaked" & "Barebones").

Mer tweaks kommer. Lämna gärna en kommentar om ni undrar något, eller om något inte stämmer i texten eller liknande!

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Förlåt mig om jag har svårt att haja, men hur ska man läsa från listan huruvida något är lugnt att ta bort?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | EVGA G2 Supernova 850 W | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K @ 4.0 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | 2 x MSI GeForce GTX 760 2GB TF | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB @ 1600 MHz | Intel X25-M SSD 160GB | Samsung 850 EVO 250 250 GB | WD Caviar® Black 1TB 32MB Cache 7200RPM | Seagate Expansion Desktop Drive 3TB | SteelSeries Siberia V2 White | Microsoft Sidewinder X4 | Logitech MX518

Permalänk
Medlem
Skrivet av JowTow:

Förlåt mig om jag har svårt att haja, men hur ska man läsa från listan huruvida något är lugnt att ta bort?

De tre kolumnerna till höger: "safe", tweaked & barebone. Safe rekommenderas för den normala hemanvändaren.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

De tre kolumnerna till höger: "safe", tweaked & barebone. Safe rekommenderas för den normala hemanvändaren.

Okej jag kanske förstår nu men för att tydliggöra: Om det står manual där så är det valfritt, automatic så ska man låta det vara som det är och disabled så bör den plockas bort?

Rätta mig gärna om jag har fel, för hur listan bör tolkas utifrån vad som är okej att plocka bort är faktiskt ganska svårt!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | EVGA G2 Supernova 850 W | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K @ 4.0 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | 2 x MSI GeForce GTX 760 2GB TF | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB @ 1600 MHz | Intel X25-M SSD 160GB | Samsung 850 EVO 250 250 GB | WD Caviar® Black 1TB 32MB Cache 7200RPM | Seagate Expansion Desktop Drive 3TB | SteelSeries Siberia V2 White | Microsoft Sidewinder X4 | Logitech MX518

Permalänk
Medlem

UAC bör under inga som helst omständigheter stängas av. Mycket viktig del av Windows säkerhetssystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

UAC bör under inga som helst omständigheter stängas av. Mycket viktig del av Windows säkerhetssystem.

Inte direkt. Har man någorlunda vett i skallen så bör man stänga av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

Lolz.
Första jag stänger av när jag formaterat.
Skräp i mina ögon, bra för dom som har 0 koll på vad dom gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

Skrivet av JimmieSan:

Lolz.

Bra jobbat grabbar, ni är verkligen en prydnad för forumet. Man fär väl utgå ifrån att ni har någon form av högre utbildning i datorsäkerhet... eller?
Det är just "expertutlåtande" som era, som får vanliga användare att göra helt fel och därmed omedvetet underlätta för botnet-byggare och andra nätskurkar.
Jag vill verkligen inte ha någon som helst Internet-censur men i erat fall är jag faktiskt villig att göra ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

Skrivet av JimmieSan:

Lolz.

Berätta gärna mer, jag är inte riktigt med på hur ni menar här.
Så om man får in ett virus som begär administratörsrättighet så ska man ge det till dem bara sådär?
Då kan du ju lika gärna använda administratörskontot på datorn direkt som har full behörighet till hela datorn istället för ett användarkonto?
Lösenord behöver du väl inget? Det är ju bara onödigt för det är ju bara du som använder datorn?

Det är sådan logik som får vanliga användare att sitta med vidöppna datorer utan någon som helst säkerhet.

Eberhart for president.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Eberhart for president.

Tack för stödet, men så långt vet jag inte om jag vill gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Berätta gärna mer, jag är inte riktigt med på hur ni menar här.
Så om man får in ett virus som begär administratörsrättighet så ska man ge det till dem bara sådär?
Då kan du ju lika gärna använda administratörskontot på datorn direkt som har full behörighet till hela datorn istället för ett användarkonto?
Lösenord behöver du väl inget? Det är ju bara onödigt för det är ju bara du som använder datorn?

Det är sådan logik som får vanliga användare att sitta med vidöppna datorer utan någon som helst säkerhet.

Eberhart for president.

Jag säger att jag tycker det är onödigt, har aldrig någonsin haft problem med något under alla mina år.
Så ja, UAC off, admin konto utan lösenord på mina hemdatorer, alltid varit kommer alltid vara. Jag är inte rädd för spöken.

Vet man vad man gör så behövs det inte.
Kanske jag kommer in och säger "oj uac off gjord så allt gick åt skogen", men chansen att det händer är mindre än minimal.

Skrivet av Eberhart:

Bra jobbat grabbar, ni är verkligen en prydnad för forumet. Man fär väl utgå ifrån att ni har någon form av högre utbildning i datorsäkerhet... eller?
Det är just "expertutlåtande" som era, som får vanliga användare att göra helt fel och därmed omedvetet underlätta för botnet-byggare och andra nätskurkar.
Jag vill verkligen inte ha någon som helst Internet-censur men i erat fall är jag faktiskt villig att göra ett undantag.

Någon blev väldigt upprörd

Som sagt, jag kör utan uac, admin konto utan lösen på mina datorer hemma och kommer alltid göra.
Aldrig någonsin haft problem under alla mina år.

Min mor ex som är rätt duktig inom datorer för att vara mossa har jag UAC påsatt, vettigt AV, adblock osv.

Sen vet jag inte hur internet censur skulle lösa det jag skrev men det är nog för du var så taggad på gröten

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Sen vet jag inte hur internet censur skulle lösa det jag skrev...

Det skulle hindra dig från att publicera rena dumheter, och därmed kanske överföra ditt felaktiga beteende till andra lika okunniga.

Permalänk
Medlem

"Min mor ex som är rätt duktig inom datorer för att vara mossa"
Klar och tydlig formulering:-)
Så du menar att när en kvinna får barn så blir hon automatiskt sämre på datorer?
Vår IT-chef är kvinna och mor, vi kanske borde se oss om efter en man eller en kvinna som inte fått barn.
Med dina formuleringar så undrar jag hur många år alla dina år är? 16-17? Och då menar jag din ålder och inte datorvana.:-)

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Eberhart:

Är du typ också sådan som har 3 firewalls och blockar alla IPS i routern och när datorn vill komma åt en extern IP så accepterar du den med 3D-Party program och sitter med paket filtrerare och extern routing.

Inte ens då är du säker.

Jag har alltid haft inget lösen på datorn, alltid Admin konto, alltid stängt av UAC jag stänger av massa andra säkerhets saker också.

Det är väldigt simplet, GÅ INTE IN PÅ sidor som skriker virus eller använd cracks eller något annat.

Det räcker med att någon vett ditt skype konto så är du inte säker längre.
Efter dom fått ditt skype konto så är du direkt ute på nätet.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Visst, UAC kanske inte är det bästa försvaret mot skadlig programvara, men det finns där av en anledning och jag anser inte att det är så jobbigt att trycka på "ok" när vissa program startar/installeras att man bör ta bort det. Expert eller inte, alla kan råka ut för skadliga program.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Är du typ också sådan som har 3 firewalls och blockar alla IPS i routern och när datorn vill komma åt en extern IP så accepterar du den med 3D-Party program och sitter med paket filtrerare och extern routing.

Inte ens då är du säker.

Jag har alltid haft inget lösen på datorn, alltid Admin konto, alltid stängt av UAC jag stänger av massa andra säkerhets saker också.

Det är väldigt simplet, GÅ INTE IN PÅ sidor som skriker virus eller använd cracks eller något annat.

Det räcker med att någon vett ditt skype konto så är du inte säker längre.
Efter dom fått ditt skype konto så är du direkt ute på nätet.

Med vad då för något sa du?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HerrNilsson:

Med vad då för något sa du?

Du kan ha program så att du blockar alla IP utåt och när ett program ska användas kommer den fråga vill du acceptera denna IP.

Jag har det tex på jobbet.
Väldigt bra, dock kostar den mycket och kanske inte är det billigaste för privatpersoner.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du kan ha program så att du blockar alla IP utåt och när ett program ska användas kommer den fråga vill du acceptera denna IP.

Jag har det tex på jobbet.
Väldigt bra, dock kostar den mycket och kanske inte är det billigaste för privatpersoner.

Syftade på "3D-Party" när du förmodligen menar tredjepartsprogram.

Finns sådana programvaror gratis som är opensource btw.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HerrNilsson:

Syftade på "3D-Party" när du förmodligen menar tredjepartsprogram.

Finns sådana programvaror gratis som är opensource btw.

Ja men tror inte det jag använder är gratis det va det jag menade

Men ja det finns gratis

Visa signatur