Raspbmc - Installationsproblem

Permalänk
Medlem

Raspbmc - Installationsproblem

När jag försöker installera Raspbmc så går allt bra tills det står att man ska ta en kaffe osv och sen ska den göra en omstart för
att fortsätta med installationen. Men den stängs bara ner och Power och OK-lampan eller vilka två det är lyser bara och inget händer.

Något som vet vad problemet är? Laddaren? SD-kortet? Versionen?
Laddaren är till en Galaxy S2, SD-kortet är ScanDisk 8GB SDHC Extreme(ska inte vara något problem med de vad jag vet)

Tack på förhand.

Har ni en bra och lätt guide för att få XBMC att fungera på något annat dist för Pi så länka gärna. Är ny till Linux också.

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk

Installerade Raspbmc helt utan problem igår, får du kontakt med servern osv?

Visa signatur

640K ought to be enough for anybody........
My software never has bugs. It just develops random features...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anden_Ahlino:

Installerade Raspbmc helt utan problem igår, får du kontakt med servern osv?

Jasså?
Ja, de ska jag få. Den installerar partitioner osv som är innan man "ska ta en kaffe". Så antar den får internet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är en färdigbyggd version, bara att starta

Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wakeie:

Raspbmc

Testar den. Tack så mkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wakeie:

Raspbmc

När man drar in de på SD-kortet så blir det runt 100MB som alla andra dists. Måste man expandera SD-kortet med något?
Eller ska de bara vara att dra in imagen och sedan köra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

När man drar in de på SD-kortet så blir det runt 100MB som alla andra dists. Måste man expandera SD-kortet med något?

jag installerade mitt iförrgår och nej du ska inte dra in någon image!

jag gick in på deras hemsida och gick igenom deras guide och gjorde som dom gjorde.

jag fick ladda ner någon slags launcher och igenom den så ladda den ner och installera allt på sd kortet!
Sedan var det bara att sätta i det i rp och vänta tills allt var klart, hade dock stora problem att jag inte kunde installera klart men det var tydligen att jag inte hade någon internet sladd i, sen fungerade det fin fint!

gör om gör rätt.

btw: är det bara jag som finner raspbmc extremt laggigt? har inte lagt in någon film än för ville ställa in alla inställningar men det går ju fan knappt använda den i menyn så fryser den nästa hela tiden när man ska stega åt sidan sen så kommer den igång efter 10sek igen, ångrar köpet lite nu faktist.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

jag installerade mitt iförrgår och nej du ska inte dra in någon image!

jag gick in på deras hemsida och gick igenom deras guide och gjorde som dom gjorde.

jag fick ladda ner någon slags launcher och igenom den så ladda den ner och installera allt på sd kortet!
Sedan var det bara att sätta i det i rp och vänta tills allt var klart, hade dock stora problem att jag inte kunde installera klart men det var tydligen att jag inte hade någon internet sladd i, sen fungerade det fin fint!

gör om gör rätt.

Fan vill de inte fungera för mig då? Har internetkabeln i hela tiden. Jävla skräp
Får försöka igen. Gjorde du någon expandering på ditt SD-kort? För mitt blir runt 70MB när man installerat klart på SD-koret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Fan vill de inte fungera för mig då? Har internetkabeln i hela tiden. Jävla skräp
Får försöka igen. Gjorde du någon expandering på ditt SD-kort? För mitt blir runt 70MB när man installerat klart på SD-koret.

jag kollade faktist inte hur mycket jag hade efteråt, hade också ett 8gb kort, dock inget extreme då jag hört att de ska var problem med dom snabba korten.

jag gjorde bara exakt som det står i guiden svårare än så är det inte.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

dock inget extreme då jag hört att de ska var problem med dom snabba korten.

Jag läste också det, men köpte trots detta det snabbast SD-kortet på marknaden (vad jag vet):

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=968999 (finns även i 8Gb version)

Tänkte använda det i min kamera om det inte fungerarde i raspberry - men det visade sig fungera alldeles utmärkt

Nu kan raspberry tydligen inte använda den höga hastigheten i kortet fullt ut - men det går i vilket fall betydligt snabbare än mitt förra SD-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Först måste du ta ner
Win32 Disk Imager

Starta upp programmet

trycka på den lilla mappen och sedan välja din .img fil sen under device väljer du ditt SD kort.
Sedan trycker du på Write.

Voila good to go

/Wake

(Att bara kopiera in .img filen på SD kortet gör ingenting)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wakeie:

Först måste du ta ner
Win32 Disk Imager

Starta upp programmet
http://i1-win.softpedia-static.com/screenshots/Win32-Disk-Ima...

trycka på den lilla mappen och sedan välja din .img fil sen under device väljer du ditt SD kort.
Sedan trycker du på Write.

Voila good to go

/Wake

(Att bara kopiera in .img filen på SD kortet gör ingenting)

Mjo, så långt har jag kommit.
Har testat annan bootcode.bin till RaspBMC men får ingen signal på tvn. Även lagt in
hdmi_safe=1 osv i config men hjälpte inte. Håller på att köra in Raspbian och XBMC. Dock när jag kör "make" för XBMC så tar de flera timmar innan det är klart >.<

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Håller på att köra in Raspbian och XBMC. Dock när jag kör "make" för XBMC så tar de flera timmar innan det är klart >.<

Skall du bygga XBMC på pi:n så kommer det att ta ett tag och jag tror tyvärr inte att det kommer att bli bra. Jag byggde inte själv men den XBMC jag installerade på raspbian fungerade inte alls.

Jag slår ett slag för OpenELEC, det finns ingen officiell installerare för windows men har du tillgång till en linux burk så är instruktionerna här: http://wiki.openelec.tv/index.php?title=Installing_OpenELEC_o... .