Stativhögtalare på golvet.

Permalänk
Medlem

Stativhögtalare på golvet.

Tjo. Har precis köpt ett par Polk Audio ES20 och sitter och funderar hur jag ska placera dessa rackare. De är relativt stora för att vara stativare så kräver att man tänker till lite extra.

Min fundering är om man skulle ställa dem på golvet. Hur mycket skulle man tappa i ljudbilden? Är ingen audiofil så lite tapp är helt ok. Är mer tänkt att ge bättre ljud när jag ser på film/tv. Vad tror ni.

På bilden är de bara uppställda. Tanken är att de har samma placering men på golvet. Kanske med något vibrationsdämpande under sig.

Alternativt ska de upp på stativ men vore trevligt om man inte såg så mycket av dem

Ni som har koll, vad tror ni? Ska självklart testa men lite synpunkter vore ändå trevligt.

Edit. Ev skulle köpa dessa som vinklar upp dem lite. Då kanske det blir bättre?
https://www.amazon.se/gp/product/B08PKX9ZF5/ref=ox_sc_act_tit...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett golvstativ är ca 60 cm högt, öronhöjd när man sitter -ish. Som någon sa en gång, man lyssnar ju inte med fötterna 😄 du tappar väldigt mycket om de är på golvet skulle jag säga.
Om du inte vill ha stativ, har du funderat på vägghängt? Finns tex på hifiklubben som klarar mellan 15 och 20kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seftec:

Ett golvstativ är ca 60 cm högt, öronhöjd när man sitter -ish. Som någon sa en gång, man lyssnar ju inte med fötterna 😄 du tappar väldigt mycket om de är på golvet skulle jag säga.
Om du inte vill ha stativ, har du funderat på vägghängt? Finns tex på hifiklubben som klarar mellan 15 och 20kg.

Stämmer inte, mina stativ (Vebos) till Polk Audio T15 är 80 cm å finns även 100 cm (Vebos) till Polk Audio Monitor XT 20.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seftec:

Jo det är förvisso sant. Men ska testa. Ska köpa högtalarplattorna jag länkade till. Skulle jag tappa för mycket blir det dock stativ som jag har på vinden. Tror de är ca 100 cm höga. Kruxet är att jag inte tänkte på att de var så pass stora som de är. Ser lite lustigt ut. Men å andra sidan låter de som de skulle varit dubbelt så stora och jag vill helst slippa en sub. Aja får testa mig fram.

Du har ingen länk till väggfästet? Hörde någon recension där de rekommenderade just väggmontering för denna serie då basporten har en tratt som sprider ljudet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här är ett exempel och sökning på väggfäste, där finns många olika, både fasta och justerbara.

swivel

alla väggfästen

Permalänk
Medlem

Vägg - montera tv:n, och ha dem ståendes på er tv bänk.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Stämmer inte, mina stativ (Vebos) till Polk Audio T15 är 80 cm å finns även 100 cm (Vebos) till Polk Audio Monitor XT 20.

Ja det var såklart fel av mig, bedömde bara efter förhållande tvbänk/soffa såg ut på bilden samt höjden på högtalare och vad som skulle kunna vara rimligt för det. Formulerade lite osmidigt.

Permalänk
Medlem

Hämtade ner mina stativ från vinden igår men de har tydligen levt ett hårt liv så de hade blivit vingliga. Blir att köpa nya. Hittade dessa som jag tänker mig skulle bli bra. De är "bara" 40 cm höga men det borde väl räcka? Kommer i princip alltid sitta i soffan när jag lyssnar.

Stativen från Amazon

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Hämtade ner mina stativ från vinden igår men de har tydligen levt ett hårt liv så de hade blivit vingliga. Blir att köpa nya. Hittade dessa som jag tänker mig skulle bli bra. De är "bara" 40 cm höga men det borde väl räcka? Kommer i princip alltid sitta i soffan när jag lyssnar.

Stativen från Amazon

Skulle starkt avråda att inhandla någon form av möbel med namnet "vidaXL" i sig då det är riktigt skit.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Skulle starkt avråda att inhandla någon form av möbel med namnet "vidaXL" i sig då det är riktigt skit.

Ajdå de som var så snygga Och trevligt pris också. Aja får leta vidare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Även om det är skitmärke så duger det väl att ställa något på, största krävet är väl att de ser någelunnda snygga ut. Är väl högre krav på kvalité när det gäller typ soffa eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag kör med föregångaren till XTZ Cinema Stativ och kan verkligen rekommendera dem. Man kan även fylla dem med sand om man vill ha dem ännu tyngre men jag har inte sett nåt behov av det då de är superstabila ändå.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Ja kör ett par Norstone Sylum (3 för höjden) för mina bakre högtalare.
Dock är nog mina högtalare något mindre än dina, så dinna kanske inte får plats så bra på plattan 🤔 men dinna ska ju inte upp så högt enligt dig så de kanske står stadigt ändå på de lägre varianterna 🙂

https://www.hembiobutiken.se/loop54/sokning54.asp#config=Hemb...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag kör med föregångaren till XTZ Cinema Stativ och kan verkligen rekommendera dem. Man kan även fylla dem med sand om man vill ha dem ännu tyngre men jag har inte sett nåt behov av det då de är superstabila ändå.

Oj vad dyrt, själv köpte jag 2st mindre runda bord på jysk för runt 250kr styck för bakhögtalarna:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Oj vad dyrt, själv köpte jag 2st mindre runda bord på jysk för runt 250kr styck för bakhögtalarna:P

Haha ja, jag håller faktiskt med. När jag köpte dem för en sisådär 15 år sen kostade de ca 1700-1800 om jag inte minns fel. Men de är fortfarande lika fina och stadiga fast de har flyttats runt ett antal gånger under åren. Undrar hur ett jysk bord hade sett ut efter lika lång tid och flyttar?

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Tjusiga. Dock något höga. Max 50 cm för att det inte ska se knasigt ut. ES20 är ju relativt stora för att vara stativare. Vill även ha vita. Men kanske finns någon mindre modell?

Skrivet av Mega-Dark:

Ja kör ett par Norstone Sylum (3 för höjden) för mina bakre högtalare.
Dock är nog mina högtalare något mindre än dina, så dinna kanske inte får plats så bra på plattan 🤔 men dinna ska ju inte upp så högt enligt dig så de kanske står stadigt ändå på de lägre varianterna 🙂

https://www.hembiobutiken.se/loop54/sokning54.asp#config=Hemb...

Jo kollade lite på Sylum 1 som verkar vettiga. Får se om jag hittar något liknande eller om jag kör på dessa ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Haha ja, jag håller faktiskt med. När jag köpte dem för en sisådär 15 år sen kostade de ca 1700-1800 om jag inte minns fel. Men de är fortfarande lika fina och stadiga fast de har flyttats runt ett antal gånger under åren. Undrar hur ett jysk bord hade sett ut efter lika lång tid och flyttar?

Nu har jag inga planer på att flytta men jag antar de kommer se likadana ut om 10år. Är ju inget slitage man gör genom att låta ett bord bara stå där.