6970 utbytt mot 7850, rimligt?

Permalänk
Medlem

6970 utbytt mot 7850, rimligt?

Mitt Powercolor 6970 PCS+ 2gb blev överhettat hela tiden och fick det utbytt mot ett asus 7850 2gb cu2. Låter det som ett rimligt byte?

7850 drar mindre ström men presterar sämre plus att det kostar ca 1000kr mindre än 6970 gjorde nytt. Verkar knappt motsvara 6950. Går så klart att klocka 7850, men jag föredrar ett tyst system.

Är det ett likvärdigt kort?

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk

nej du ska få ett kort med samma prestanda. kräv de säger de nej gör de fel!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Permalänk

Kortet presterar sämre än 6970. Men just 7850 skall tydligen vara väldigt duktigt på överklockning. Du har ju trots allt CU2, torde inte börja låta allt för mycket.

Permalänk
Avstängd

Kräv ett kort som presterar lika bra som ett 6970!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Tack.

Skrev och frågade hur de resonerar när de skickar ett billigare och sämre utbyte.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem

Kortet är väl inte klockat från fabrik? Isf hade det varit rätt likvärdigt me 6970.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fikkser:

Tack.

Skrev och frågade hur de resonerar när de skickar ett billigare och sämre utbyte.

hehe, vill gärna veta vad dem svarar

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

ASUS Radeon HD 7850 2GB GDDR5 -Demo
PCI-Express 3.0, "DirectCU II", 1xDVI-I, 2xDisplayPort, native-HDMI

( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745978#extra verkar vara en demo av detta de skickat)

Överklockat är 7850 ganska likvärdigt 6970 eller bättre i vissa test, men mitt 6970 var ganska rejält fabriksöverklockat (940mhz gpu). Detta verkar ej vara klockat, vet dock inte vad stock är.

Får butiken ersättning från Powercolor när de får ta tillbaka ett kort? I så fall är det ju logiskt att de ger mig ett billigare kort och själva tar mellanskillnaden. Känns lite märkligt att få ett ev. begagnat billigare kort när jag köpt ett av de mer påkostade 6970 för mindre än ett år sedan. Kylaren på mitt powercolor-kort lät fördjävligt, säkert därför det vart överhettat, hoppas CU II låter mindre.

Har för mig jag betalade 3300kr för det jag skickade in och det jag får nu kostar 2150kr.

Hur som helst blir det nog bra, är glad att få det utbytt utan krångel.

Så här skriver de för övrigt om DEMO,
"Denna produkt är en demovara till reducerat pris. Produkten kan inte säljas som ny och kan bero på att den varit använd, har sliten förpackning, reparerad av leverantör och liknande. Efter bästa förmåga lägger vi in information om vad som är orsaken till varans demo-status.

OBS Alla produkter skall vara i fullt funktionabelt skick och har vanlig garanti. Demoexemplar finns endast i enstaka exemplar."

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem

Du ska nog ha ett annat kort. 7870 t.ex eller ett nytt 6970. Inte ska du nöja dig med ett som är sämre och billigare.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av fikkser:

ASUS Radeon HD 7850 2GB GDDR5 -Demo
PCI-Express 3.0, "DirectCU II", 1xDVI-I, 2xDisplayPort, native-HDMI

( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745978#extra verkar vara en demo av detta de skickat)

Överklockat är 7850 ganska likvärdigt 6970 eller bättre i vissa test, men mitt 6970 var ganska rejält fabriksöverklockat (940mhz gpu). Detta verkar ej vara klockat, vet dock inte vad stock är.

Får butiken ersättning från Powercolor när de får ta tillbaka ett kort? I så fall är det ju logiskt att de ger mig ett billigare kort och själva tar mellanskillnaden. Känns lite märkligt att få ett ev. begagnat billigare kort när jag köpt ett av de mer påkostade 6970 för mindre än ett år sedan. Kylaren på mitt powercolor-kort lät fördjävligt, säkert därför det vart överhettat, hoppas CU II låter mindre.

Har för mig jag betalade 3300kr för det jag skickade in och det jag får nu kostar 2150kr.

Hur som helst blir det nog bra, är glad att få det utbytt utan krångel.

Så här skriver de för övrigt om DEMO,
"Denna produkt är en demovara till reducerat pris. Produkten kan inte säljas som ny och kan bero på att den varit använd, har sliten förpackning, reparerad av leverantör och liknande. Efter bästa förmåga lägger vi in information om vad som är orsaken till varans demo-status.

OBS Alla produkter skall vara i fullt funktionabelt skick och har vanlig garanti. Demoexemplar finns endast i enstaka exemplar."

hade jag vatt du så hade jag inte tagit emot den, och sagt till dem att du vill ha en grafikkort som är lika bra eller pengarna tillbaka då garantin täcker det för det var inte ditt fel att den inte funkar som den ska.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk

Du kan dock inte alls räkna med ett kort för samma pris som du betalade för ditt gamla, men visst är det lite fult att skicka ett med lägre prestanda. Du kan nog som bäst räkna med att få tillbaka runt 2000 om du skulle få pengar i ersättning, eftersom saker tappar i värde, inte minst ett en generation gammalt grafikkort. Känner du att du kan klocka så kommer 7850 att prestera minst lika bra som ditt gammal 6970 utan att låta mer.

Permalänk
Medlem

Återkommer med vad de svarar.

Komplett har tyvärr inte den snabbaste mailsupporten just nu så det lär dröja tills på måndag.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Du kan dock inte alls räkna med ett kort för samma pris som du betalade för ditt gamla, men visst är det lite fult att skicka ett med lägre prestanda. Du kan nog som bäst räkna med att få tillbaka runt 2000 om du skulle få pengar i ersättning, eftersom saker tappar i värde, inte minst ett en generation gammalt grafikkort. Känner du att du kan klocka så kommer 7850 att prestera minst lika bra som ditt gammal 6970 utan att låta mer.

Sant att det tappar i värde, men att få 2000kr i pengar som du anser rimligt ger mig inget kort med samma prestanda som det jag betalat för.

Hur det än är har jag betalat 3300kr för något som har garanti och vill inte få det utbytt mot något potentiellt sämre som kräver att jag klockar för att uppnå liknande prestanda.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Du kan dock inte alls räkna med ett kort för samma pris som du betalade för ditt gamla, men visst är det lite fult att skicka ett med lägre prestanda. Du kan nog som bäst räkna med att få tillbaka runt 2000 om du skulle få pengar i ersättning, eftersom saker tappar i värde, inte minst ett en generation gammalt grafikkort. Känner du att du kan klocka så kommer 7850 att prestera minst lika bra som ditt gammal 6970 utan att låta mer.

vid garanti så ska ersättningen var en likvärdig produkt eller ersättning av hela summan, inte som försäkring, då får man det som varan är värd.

Permalänk
Skrivet av BrainX:

vid garanti så ska ersättningen var en likvärdig produkt eller ersättning av hela summan, inte som försäkring, då får man det som varan är värd.

My bad, dock brukar det vara väldigt svårt att få pengar tillbaka, den saken är säker. Men med lite flyt kanske du kan få ett 7870 i utbyte. Mer troligt att dom rotar fram ett 6970 men skadar aldrig att hoppas.

Permalänk
Medlem

Kräv minst ett nytt 6970, alternativt ett 7870.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

tycker faktiskt dom skulle gett dig 7870 som är efterföljaren och 6950 = 7850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

tycker faktiskt dom skulle gett dig 7870 som är efterföljaren och 6950 = 7850

Ska vi vara noga så är faktiskt 7970 efterföljaren till 6970, inte 7870.
Tror TS hade uppskattat ett 7970 dock.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Ska vi vara noga så är faktiskt 7970 efterföljaren till 6970, inte 7870.
Tror TS hade uppskattat ett 7970 dock.

i ren prestanda menar jag såklart man får ju knappast et 7970

Permalänk
Medlem

säg att du kan ge dom 500kr eller nåt för att få en uppgradering till ett 7970 ^^D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

i ren prestanda menar jag såklart man får ju knappast et 7970

Nej, inte av komplett tyvärr.
Hade vi pratat om Inet eller Webhallen hade det faktiskt kunnat vara en möjlighet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Du kan dock inte alls räkna med ett kort för samma pris som du betalade för ditt gamla, men visst är det lite fult att skicka ett med lägre prestanda. Du kan nog som bäst räkna med att få tillbaka runt 2000 om du skulle få pengar i ersättning, eftersom saker tappar i värde, inte minst ett en generation gammalt grafikkort. Känner du att du kan klocka så kommer 7850 att prestera minst lika bra som ditt gammal 6970 utan att låta mer.

De får inte ge dig något sämre oavsett värdeminskning på det faktiskta kortet och han ska inte behöva klocka kortet för att få likvärdigt.

Skrivet av Köplag:

34 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen, om avhjälpande kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren. I stället för att avhjälpa felet får säljaren företa omleverans enligt 36 §.
Köparen har rätt att kräva omleverans, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta. Köparen har dock inte rätt att kräva omleverans, om det föreligger ett sådant förhållande som avses i 23 §. Köparen har inte heller rätt att kräva omleverans, om det är fråga om en vara som fanns vid köpet och som, med hänsyn till sina egenskaper och till vad parterna måste antas ha förutsatt, inte kan ersättas med någon annan vara.
Om säljaren inte fullgör sin skyldighet att avhjälpa felet, har köparen rätt till ersättning för försvarliga kostnader för att avhjälpa det.

36 § Även om köparen inte kräver det, har säljaren rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet eller företa omleverans, om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen och utan risk för att köparen inte får sina egna kostnader ersatta av säljaren.
Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida.

Om det är så att företaget inte kan ge honom ett nytt 6970 så ska de hjälpa honom skaffa ett om de själva inte kan tillhandahålla det (inom rimliga gränser), det företag gör när de erbjuder ett annat nytt kort är nyttjar 36 § men grunden som kollas på är att det för köparen inte ska bli negativt och man får neka byta om man har skäl till det, anledningen till att de gör det är att det kostnadsmässigt ofta blir billigare och gör att kunden återvänder än ger kunden pengar att köpa från ett annat företag.

Tumregeln i svensk handelslag är att en privatperson inte ska hamna i kläm och hänsyn tas till att en privatperson inte har samma kunskap eller möjligheter som ett företag därav är lagarna alltid skrivna så att kunden inte ska förlora på något (självklart ska inte företaget heller förlora extremt på det, därav finns vissa begränsningar på vad man får och inte får kräva).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

Snålt av dem. Du borde ha ett HD7870 iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Får jag fråga varför du inte ringde till Komplett istället? Dom har ju öppet till 20:00 på vardagar och är väldigt hjälpsamma.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Snålt av dem. Du borde ha ett HD7870 iaf.

Rent av dumt i mina ögon, butiker som dessa tappar alltid ryckte i slutändan...
Har själv handlat hos komplett i en sisådär 10-12 år men har minskar avsevärt på sista tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Får jag fråga varför du inte ringde till Komplett istället? Dom har ju öppet till 20:00 på vardagar och är väldigt hjälpsamma.

Hur är det relevant? Jag föredrar att maila för då kan jag i lugn och ro tänka ut mina svar. Skulle gissa att det är samma folk som sitter i mailsupporten. Har haft bra kontakt med supporten, det enda problemet är att det tar lite tid, kan kanske förklaras av semestertider.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem

Blixtbutiken ska återkomma med svar så snart som möjligt... Världens långsammaste support?

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem

Jag ska själv skicka tillbaka mitt 7970 till Komplett har fått ett rasslande ljud ifrån fläktarna.
Men lagen säger att du har rätt till en LIKVÄRDIG ELLER BÄTTRE...
Kompisen fick sin 40" tv utbytt han fick en som var bättre men kostade mindre.
Utväcklingen går ju framåt så det som är topnotch idag är i bästa fall något mitten segment imorgon.
Vad gäller kontant ersättning är det extremt sällsynt då man nästan alltid hittar en ersättningsprodukt ofta som är bättre än den gammla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

Uppföljning:

Fick ett 7870 till sist. Ett oklockat asus CU II v2. Tyst och bra. Dessutom ett nytt kort.

Är dock inte helt nöjd med hur långsamt och slarvigt mitt ärende togs om hand, gissar det haft med semestrar att göra, men ändå. Trevligt folk i supporten hur som helst!

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.