Gammal dator stänger av sig slumpmässigt

Permalänk

Gammal dator stänger av sig slumpmässigt

Tjo! I korthet, datorn i signaturen har börjat stänga av sig då och då, det har väl hänt fem gånger under dagen ungefär. Det verkar som om den går in i en normal avstäning, alla fönster stängs ner kvickt och sen slocknar den, ungefär som om man tryckt på start-knappen.

Jag måste nästan anta att det har att göra med att jag precis bytt chassie, från ett gammalt skrotigt och söndersågat Lancool K62 till nya Fractal Design R4. Den klagade också på min överklockning, vilket hänt tidigare också, men då maskinen alltid varit stabil genom en tio rundor extreme intel burn test så har jag bara antagit att det var ett buggit bios eller liknande och återställt klocken.

Nu blev jag för första gången lite orolig, lät den återställa till stock-klock och har kört IBT, furmark och lite annat för att se att det inte var överhettning som var problemet. Temperaturerna är rätt stabila, i stock så pressade Intel Burn Test upp min 920 i nätta 70 grader på varmaste kärnan så det känns ju rätt lungt.

Furmark fick mitt 5970 att yla lite plågat, men inte värre än något annat.

Kan det vara startknappen som strular eller något liknande simpelt? Jag har plockat bort sladden från startknapp till moderkort och startade genom att kortsluta pinsen istället, så nu undrar jag om det finns något annat jag bör kolla på medans jag väntar på att/om systemet lägger ner?

Moderkortet är förresten ett Gigabyte x58 UD3.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Men starta den normalt då, och testa att rycka ur kontakten till power switch den 2 poliga på moderkortet men du vad har du för nätagg? är det någorlunda ok typ märkes och fungerar som det skall kan vara ett taskigt agg med.

Så datorn "dog" inte i gamla lådan alls?

Ja du lär ju kolla lite mer på det det ovan skulle jag då börja med, har du även kollat minnena med tex memtest v4.20 finns för install på usbminne med lycka till hoppas det löser sig!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

skulle gissa på PSU som nr1 sen fålik kontakt eller kortis någon stans efter det.

Ta isär alt och gör rent sen sätt ihopp det igen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Gör framföralt rent kontaktytor på minnen och instiks kort, gnugga med toaletpapper och gärna crc elekrinikrengöring, om inte det kemisk ren bensin.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Tack för svaren! Jag har nu felsökt lite mer och det verkar vara knappen faktiskt, efter att jag tog bort kontakten har den inte krånglat en enda gång. Felet ligger antagligen i själva knappdelen också, slingan är ju bruten tills man trycker i vanliga fall

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3