Köpa 2012 MBA eller uppgradera nuvarande?

Permalänk
Medlem

Köpa 2012 MBA eller uppgradera nuvarande?

Hej!

Jag undrar vad ni tycker låter bäst mellan att köpa en MBA 13"(med 8GB RAM) eller att uppgradera min nuvarande MBP late 09' med en SSD(denna MBP har dessutom redan uppgraderat RAM-minne till 8GB)?

Inser givetvis att jag kan läsa allt om prestanda och dylikt på nätet om hur mycket bättre MBA kommer vara, jag är väl egentligen mera intresserad av om vad ni tycker låter vettigast.

Att köpa en MBA blir dyrare, även ifall jag får tillbaka lite för min nuvarande om jag säljer den, men frågan är om det är värt det?
Vad jag använder datorn till:

- Mest surf, vilket innefattar sidor med Flash(på min nuvarande så blir den ganska varm - 80~ grader - när jag kollar på Flash)
- iTunes
- Ibland lite Logic-arbete
- Ibland lite iMovie-arbete

Permalänk

Fördelarna med Air:en är väll:

  • Betydligt lättare, nästan hälften: 1.3 kg jämfört med din ~2.1 kg.

  • Bättre skärm med högre upplösning: 1440 x 900 jämfört 1280 x 800

  • Nytt, bättre, batteri.

  • Snabbare CPU, RAM, SSD(?) och GPU(?).

Dock är den inte lika uppgraderingsbar, endast disken går att uppgradera.

Om den är värd de flertalet tusen kronor mer än det kostar med 8 GB RAM handlar väll mest om du; bär runt på din MBP mycket och tycker att den är för tung och/eller du tycker att din MBP är för långsam. Tycker du inte något av detta eller det inte är värt det i dina ögon så kan du ju alltid köpa minnet och vänta ett år. Skadar ju inte

Edit: Gällande Flash så är det en mycket kass teknik för att spela upp video då det måste göra en jäkla massa andra grejer för varje bildruta (lägga över UI-element, animationer osv.) vilket tar mycket kraft. Det hjälps inte heller att det verkar vara mycket kasst skrivet. Tycker väll dock inte att min flickväns MBA 13" från 2011 blir så där pass varm ens efter rätt många YouTube klipp. Har du provat att köra all Flash genom Chrome och dess inbyggda "alltid" uppdaterade spelare och/eller uppdatera spelaren om du kör någon annan webbläsare?

Visa signatur

Permalänk

Jag stod inför samma val och valde att uppgradera min MBP late 2009 med SSD (hade redan 8 GB RAM). Den känns klart kvickare och den boosten räckte för att jag ska tycka att den duger ytterligare ett tag.

Visa signatur

MacBook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Fördelarna med Air:en är väll:

  • Betydligt lättare, nästan hälften: 1.3 kg jämfört med din ~2.1 kg.

  • Bättre skärm med högre upplösning: 1440 x 900 jämfört 1280 x 800

  • Nytt, bättre, batteri.

  • Snabbare CPU, RAM, SSD(?) och GPU(?).

Dock är den inte lika uppgraderingsbar, endast disken går att uppgradera.

Om den är värd de flertalet tusen kronor mer än det kostar med 8 GB RAM handlar väll mest om du; bär runt på din MBP mycket och tycker att den är för tung och/eller du tycker att din MBP är för långsam. Tycker du inte något av detta eller det inte är värt det i dina ögon så kan du ju alltid köpa minnet och vänta ett år. Skadar ju inte

Edit: Gällande Flash så är det en mycket kass teknik för att spela upp video då det måste göra en jäkla massa andra grejer för varje bildruta (lägga över UI-element, animationer osv.) vilket tar mycket kraft. Det hjälps inte heller att det verkar vara mycket kasst skrivet. Tycker väll dock inte att min flickväns MBA 13" från 2011 blir så där pass varm ens efter rätt många YouTube klipp. Har du provat att köra all Flash genom Chrome och dess inbyggda "alltid" uppdaterade spelare och/eller uppdatera spelaren om du kör någon annan webbläsare?

Tack för svar!
Måste ha uttryckt mig klumpigt, min nuvarande MBP har redan uppgraderat minne till 8GB. Frågan var alltså ifall det är värt att uppgradera till en SSD i min MBP eller ifall jag istället ska sälja min MBP och köpa en Air. Men jag antar att ditt svar går att applicera i alla fall!

Angående Flash så kör jag genom Rockmelt, vilket är byggt på Chrome. Men det blir samma sak om jag kör på vilken webbläsare som helst, har provat Safari, FireFox, Chrome och Rockmelt. Samma visa. CPU-temperaturen åker direkt upp till 80 grader. Speciellt om jag kör fullscreen. Men jag tror inte det är något sånt problem utan tror bara att processorn och grafikkortet är för slöa för att hantera det redan dåligt uppbyggda språket :/

Skrivet av Bjolletts:

Jag stod inför samma val och valde att uppgradera min MBP late 2009 med SSD (hade redan 8 GB RAM). Den känns klart kvickare och den boosten räckte för att jag ska tycka att den duger ytterligare ett tag.

Härligt att höra! Jag kommer nog göra på så sätt också, känns mera prisvärt så att den håller något år till.
För övrigt kommer väl Haswell nästa år också som bör vara en rejäl boost för laptops? Kan ju vara värt att hålla ut tills dess

Permalänk
Skrivet av Tanax:

Måste ha uttryckt mig klumpigt, min nuvarande MBP har redan uppgraderat minne till 8GB. Frågan var alltså ifall det är värt att uppgradera till en SSD i min MBP eller ifall jag istället ska sälja min MBP och köpa en Air. Men jag antar att ditt svar går att applicera i alla fall!

Jag som blandade ihop det lite tror jag. Visste nog egentligen att det var SSD men skrev utan att tänka tillräckligt

Skrivet av Tanax:

Härligt att höra! Jag kommer nog göra på så sätt också, känns mera prisvärt så att den håller något år till.
För övrigt kommer väl Haswell nästa år också som bör vara en rejäl boost för laptops? Kan ju vara värt att hålla ut tills dess

Det kan vara värt att veta att generationen efter Haswell kommer att ha en snabbare thunderbolt kontroller (vilket mer eller mindre kommer krävas för externa retina skärmar). Något att ha i åtanke beroende på hur länge du tänkt ha nästa laptop. Dock ska man ju väga det mot att ha en 5-6 år gammal laptop

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Jag som blandade ihop det lite tror jag. Visste nog egentligen att det var SSD men skrev utan att tänka tillräckligt

Det kan vara värt att veta att generationen efter Haswell kommer att ha en snabbare thunderbolt kontroller (vilket mer eller mindre kommer krävas för externa retina skärmar). Något att ha i åtanke beroende på hur länge du tänkt ha nästa laptop. Dock ska man ju väga det mot att ha en 5-6 år gammal laptop

Har jag inte hört något om, var har du information om det?

Permalänk
Skrivet av Tanax:

Har jag inte hört något om, var har du information om det?

Missade att du svarat i tråden, i vart fall Falcon Ridge Thunderbolt kontrollern kommer 2014 och ska då vara den första som klarar 20 Gb/s. Den kommer troligen då bundlas med Intel Skylake CPU:er.

http://www.digitimes.com/news/a20120720PD210.html
http://vr-zone.com/articles/intel-redwood-ridge-thunderbolt-c...

Om du tar en normal 24" skärm idag så har den en upplösning på 1920*1200 pixlar. Det ger: 1920*1200*24*60 ≈ 3.32 Gb/s (upplösning * färgdjup * uppdateringsfrekvens).
"Retinifierar" du denna hamnar du på: (1920*2)*(1200*2)*24*60 = 1920*1200*4*24*60 ≈ 13.27 Gb/s.

En 27" skärm kommer nog inte gå med den nya kontrollern dock; icke retina ≈ 5.31 Gb/s, retina ≈ 21.23 Gb/s; vid 24 bitars färgdjup, 60 Hz och 2560*1440 logiska bildpunkter.

Förbehåller mig rätten att ha räknat fel!

Edit: Jag räknade fel Delade med 1024 istället för 1000, bits och bytes woopsie. Har fixat siffrorna och slutsatsen nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mina 2009'a blev som en helt ny dator när jag slängde i en SSD. Den håller lätt i 3-4 år till. Börjar dock bli dags att byta batteri snart.