Extrem otur eller är det en vanlig bugg?

Permalänk
Medlem

Extrem otur eller är det en vanlig bugg?

Hej, jo jag har råkat ut för samma "mysterie" 2 gång.

Det började med att jag installerade Windows 98 på min gammla dator då den har lite ram var det bättre än Windows 2000. Efter kanske 2-3 veckor när jag ska installera ett spel så märker jag att cd-romen inte finns under "Den här datorn". Jag går ut i bios för att se ifall den är funen där och ja det är den. Testar ett anntal olika sätt att koppla in cd-rom enheten. Testade även med en annan cd-rom men den hittades fortfarnade inte av Windows. Jag körde Windows 98 installationprogram och installera en ny kopia av windows 98. När jag kollade under den här datorn så fanns den där och det funkade bra sedan installerade jag Linux på den och även då funkade cd-romen bra. Så nu lite senare installerade jag Windows 98 på den igen (ren installation). Det tog ca 1 vecka sedan vad cd-romen borta igen. Testade samma saker som förra gången men den hittas inte utav Windows. Jag har kört Windowsupdate, men det har inte fixat problemet. Vad är det som blir fel? Går det att göra nåt?

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem, dock bara på min gammla dator... Bytte till 2000 så fixade det sig... Jag vet att du inte ville ha det p.g.a. lite RAM, men har du 128 MB eller över bör det fungera acceptabelt...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag har 128 mb ram, visst funkar det OK ute i windows men ska man ha igång massor av program så tar ramet snabbt väldigt snabbt.

Men ingen som vet hur man kan fixa det?

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är inte min huvud dator. Ska ha den som server och kommer övervaka den hela tiden så gör inget ifall den krashar. Så lika bra att köra 98 och tjäna några 100 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det för moderkort?
win9x speciellt win98 är känt för att kunna tappa bort cdrommar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rattmuff
Det är inte min huvud dator. Ska ha den som server och kommer övervaka den hela tiden så gör inget ifall den krashar. Så lika bra att köra 98 och tjäna några 100 kr.

Ehhh ? 9x på en maskin som du ska ha som server?
Kör NT4 server på den om du inte kommer att använda USB portarna på den klarar sig fint med 128MB RAM.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille

Ehhh ? 9x på en maskin som du ska ha som server?
Kör NT4 server på den om du inte kommer att använda USB portarna på den klarar sig fint med 128MB RAM.

USB portarna ska jag nog klara mig utan. NT4 server? Är det os grafikiskt? Fullständigt namn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Windows NT är windows för servrar och funkar som du förväntar dig.
(Åh gud slå mig inte om jag har jääättefel)

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piggymon
Windows NT är windows för servrar och funkar som du förväntar dig.
(Åh gud slå mig inte om jag har jääättefel)

Är inte Win nt typ tidig kopia av win2k?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Är inte Win nt typ tidig kopia av win2k?

Windows NT är grunden till Windows 2000 , NT 4 är föregångaren till Win2k.
NT 4 Server är grafiskt och klarar det mesta, rekommenderar att installera senaste Servicepack på den direkt så tanka ner det i förväg annars finns det inte stöd för DHCP och lite annat.
För övrigt så heter Windows 2000 igentligen Windows NT 5

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille

Windows NT är grunden till Windows 2000 , NT 4 är föregångaren till Win2k.
NT 4 Server är grafiskt och klarar det mesta, rekommenderar att installera senaste Servicepack på den direkt så tanka ner det i förväg annars finns det inte stöd för DHCP och lite annat.
För övrigt så heter Windows 2000 igentligen Windows NT 5

Så namnet är "NT 4"? En annan fråga, vad står NT för?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Så namnet är "NT 4"? En annan fråga, vad står NT för?

Vet inte om det direkt är någon förkortning men om det nu skulle vara en förkortning så skulle jag tro att det var nåt i stil med Network Terminal 4 kanske

Visa signatur

Permalänk

många tror att NT står för nätverk men det är igentligen Ny Teknologi

Visa signatur

Måste fundera lite...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av merced_to
många tror att NT står för nätverk men det är igentligen Ny Teknologi

Se där lärde man sig något nytt, annars så stämmer Network Terminal 4 Server rätt bra överens med benämningen på OS:et

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är nt4 gammalt eller? Hittar det ingen stanns.....

Visa signatur

Permalänk

NT4 är som sagt föregångaren till Win2k har ett par år på nacken men många företag kör fortfarande med NT4 som OS för att göra en övergång från NT4 server till Win2k server är ett stort steg, kan läsa mer om NT4 på pyttemjuks hemsida

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För enormt länge sedan (läs början av 90-talet) så gjorde Microsoft och IBM ett operativsystem tillsammans. De ville ha ett grafiskt OS där huvudverktyget skulle vara musen när man skulle navigerar omkring... Att använda tangentbord och kommaihåg en massa kryptiska kommandon är för svårt för vanliga dödliga användare. Dessutom så skulle det vara äkta Multitaskande operativsystem. Att det var ett 32-bitars system gjorde inte saken sämre.. (tillskillnad från DOS och Windows som bara var 16-bitars)

Så skapades OS/2. Detta var från början en påbyggnad till Windows 3.11 (man var tvungen att installera DOS, sedan Win3.11 och sedan uppgradera denna till OS/2) men släpptes senare även som separat produkt.

IBM och Micrsoft kom inte direkt överens om hur programmet skulle utveckas så IBM tog över programmet (Bytte namn till OS/2 Warp ett tag). Det går fortfarande att få tag på OS/2 om man verkligen kämpar, men det användes aldrig alltför mycket.

Nu ville Microsoft utveckla sitt egna operativsystem och för att verkligen visa att det var nått speciellt så döpte man det till "Windows 3.5 New Technology". Fast det kallades oftast för "Windows NT3.5". Utseendet på NT3.5 var precis som gamla windows 3.11, men nu fanns det multitasking, 32-bitarsstöd och en massa annat bra. Problemet var bara att operativsystemet var instabilt som en 200meter hög pinne ställd på högkant i blåsigt väder...
Efter ett tag så släpptes Windows NT3.51 som var en kraftig förbättring, nu gick det faktiskt att använda grejorna....

Återigen ett tag frammåt i tiden så kom det ett nytt operativsystem för företagen. Detta hette "Windows NT4" och nu hade man gjort om hela gränssnitet. Ideerna till utseendet kom från windows 95 som sålde stort just då.
Till Windows NT4 har det sedan kommit en massa uppdateringar (eller "ServicePacks" som de heter). Dessa servicepacks har tillfört en massa funktionallitet och rättat mängder med buggar. I ärlighetens namn så är det ruskigt svårt att få en NT4 utan servicepacks att funka bra på en server. Från och med ServicePack 3 så börjde grejorna funka bra och i och med SP4 så fanns det stöd för lite ballare grafikkort och Internet Explorer 4. (NT4 kommer med IE2.0... försök att gå in på någon som helst webbsida med den... det är helt omöjligt, det går inte att gå in på Microsofts sida för att hämta uppdateringar eller nått.. lite frustrerande kan jag berätta.. )

Nu finns ServicePack6a ute och med den så är faktiskt systemet hyffsat stabilt (sett ur server synpunkt) och ganska buggfritt. Om du bestämmer dig för att köra på NT4 så börja med att installera Operativsystemet. Det första du gör därefter är att installera senaste servicepacken (alltså SP6a), efter detta så installera drivrutiner och annat för din hårdvara och när det är gjort (efter en MASSA omstarter) så installerar du SP6a igen.... (windows NT4 är inte jättesmart när det gäller att hålla koll på versioner till systemfiler...)

När det gäller hur gammalt NT4 är så kan vi väl säga så här... det innehåller IE2.0 och kom inte alltför långt efter att win95 släpptes...

Permalänk

Men Björne , skulle du själv använda win 95 eller 98 till en server?!!!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nope.. inte en chans..

Om jag hade dåligt med minne i maskinen så skulle jag eventuellt använda NT4. Men med dåligt med minne så menar jag mindre än 64MB. Har man 128MB så funkar win2k alldeles utmärkt.... Visst kommer den att swappa en del på disk, men troligen inte alltför mycket. I varje fall inte om man bara skulle ha den till File/print, DHCP, DNS, WINS och som PDC.

På en server är det sällan det är en så ruskig massa program som rullar (enligt min erfarenhet). På en hemma server skulel eventuellt även en FTP-server och en HTTP-server kunna rulla. Åsså kanske någon FTP-klient för att tanka ned själv. Men ingen av dessa applikationer är speciellt tidskrävande eller tidskritisk, så...

Och om jag kännde att det gck för långsamt... hur mycket kostar 128MB till egentligen? det är fan nästan gratis. Jg tjackade en 16MB EDO en gång för länge sedan (jupp jag er FETT me´ gammal) den gick på 6500:-...

Permalänk

Själv kör jag en P3 500 , 256MB RAM med Win2k Advanced Server på , funkar kanon på den kör, web, FTP, DHCP, och en del annat , funkar finfint, körde NT4 Server på en 166:a med 96MB minne innan men har uppgraderat lite nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Björne: Härligt med lite nostalgi och ovanlig fakta... Lite torrt på den fronten här på swec.!

Mysteriet med cd-läsaren har jag varit med om. Det visade sig att det var ett virus, marlburg. Det lägger sig i bootsektorn på hårddisken, och fimpar bort cd-läsare och vissa andra enheter. Fett med frusterande att det inte försvann vid formateringen heller (den formaterar inte mbr, köra fdisk /mbr funkar dock). Detta är kanske inte exakt som ditt problem, men det liknar det iaf.

Så boota in i dos med en bootdiskett där du lagt in fdisk. Skriv "fdisk /mbr", ta ut diskett och reboota. Några framsteg?. (annars kan du ju dra en vanlig hederlig virusscan också, kanske inte är fel).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne
Har man 128MB så funkar win2k alldeles utmärkt....
...I varje fall inte om man bara skulle ha den till File/print, DHCP, DNS, WINS och som PDC...

I 2k har dom skippat PDC och BDC, nu heter det bara DC

Visa signatur

...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne

Så skapades OS/2. Detta var från början en påbyggnad till Windows 3.11 (man var tvungen att installera DOS, sedan Win3.11 och sedan uppgradera denna till OS/2) men släpptes senare även som separat produkt.

IBM och Micrsoft kom inte direkt överens om hur programmet skulle utveckas så IBM tog över programmet (Bytte namn till OS/2 Warp ett tag). Det går fortfarande att få tag på OS/2 om man verkligen kämpar, men det användes aldrig alltför mycket.

Enda OS/2-versionen som krävde Windows 3.1 var OS/2 Warp 3 for Windows, och den släpptes långt efter att IBM och MS "bråkade", och det var fortfarande ett eget operativsystem, den behövde bara systemfilerna till Windows för att kunna köra Windowsprogram.
När IBM och MS bråkade så tog inte IBM över hela OS/2, de tog bara den befintliga version 2 och själva varumärket OS/2, MS fick version 3 som var under utveckling (OS/2 Warp 3 har versionsnummret 2.3 förresten). MS byggde vidare på OS/2 v3 och döpte om det till Windows NT 3.1 (3.1 var första versionen, inte 3.5) och var ett helt modernt operativsystem (32-bit, minnesskydd, multitasking, bra filsystem osv) med ett skal som såg ut som Windows 3.1.
Windows NT 4 kom ut 96.

Annars var det rätt

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Drog in en ny kopia av win98. Men ska förmodligen fixa så jag får 192 mb ram. Har letat lite efter nt4 men hittar inget. Windows 2000 advance server. Är det grafikiskt? Går det med 192 mb ram?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Måste du ha Advanced Server? Duger inte vanliga Server eller kanske till och med Professional?

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Måste du ha Advanced Server? Duger inte vanliga Server eller kanske till och med Professional?

Jag letar bara efter det som är bäst för mig och den datorn.

Celeron 466 mhz
192 mb ram
30 gb hdd

Ska ha den som cs server för 10 player. Ifall det blir för laggit så kanske det kanske jag ska försöka fixa ett 800 mhz celeron.

Men vilket os tror ni skulle funka bäst?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Win2k Pro eller NT4 Workstation (men den hittade du inte). Alla server-prylar behöver du inte om du bara ska ha den som CS-server. Eller linux och du orkar sitta och konfigurera den.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

Typ använd vad du vill för utom Win95 , 98 , 98SE eller WinME för då lär det inte finnas någon som helst säkerhet i systemet ungefär som att låta ytterdörren stå öppen till huset.
Jag förutsätter att du ska ha servern mot nätet.

Visa signatur

Permalänk

ska du ga och kopa windows advanced server blir det nog dyrt kostar inte det typ 35 lax?

undrar ni nagot kolla alltid in www.whatis.com

Windows NT is a Microsoft Windows personal computer operating system designed for users and businesses needing advanced capability. NT's technology is the base for the Microsoft successor operating system, Windows 2000. Windows NT (which may originally have stood for "New Technology," although Microsoft doesn't say) is actually two products: Microsoft NT Workstation and Microsoft NT Server. The Workstation is designed for users, especially business users, who need faster performance and a system a little more fail-safe than Windows 95 and Windows 98. The Server is designed for business machines that need to provide services for network-attached computers. The Server is required, together with an Internet server such as Microsoft's Internet Information Server (IIS), for a Windows system that plans to serve Web pages.

det star mer ocksa men detar bara drygt att fylla forumet med det.