Bredbandsbolaget / Telenor Bredband

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget / Telenor Bredband

Tja,

Jag hade en liten undring över hur bindningstiden/uppsägningstiden gäller och om det finns något konsumentskydd.
Det var såhär att jag beställde 24/2 från BBB, och den 30 Juli rapporterade dom att de kopplat in i telestationen.
Testade båda mina uttag i lägenheten med routern jag fick men inget fungerade, testade även med en dosa för att mäta svagström.
Ringde och felanmälde 7 Augusti eller så, en tekniker kom den 14 och bekräftade vad jag antog, att inget av jacken fungerade.
Tydligen så var ledningen sönder någonstans i väggen i lägenhetshuset (inte i min lägenhet, utan på vägen in). Teknikern ville inte göra någonting mer, utan hävdade att det måste vara katalyserat in till bostaden (vilket säkert stämmer).

Jag beslutade mig då att ge upp telejacket då man skulle behöva montera bort säkerhetsdörrar och borra vilket blir dyrt, och istället köra på comhem.
När jag ringde till BBB så hävdade de att jag måste betala för hela uppsägningstiden plus en månad, 4 månader, alltså 1500 kr samt skicka tillbaka modemet.
Jag tror det har gått 15 dagar och inte 14 från att jag beställt tjänsten, så ångerrätt gäller antagligen inte? Men om det är problem med ledningen mellan stationen och bostaden, ska jag verkligen behöva avbeställa en tjänst jag aldrig haft (som aldrig fungerat)?

Permalänk

Har du testat felanmäla telejacken/teleledningen till hyresvärden?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Det är bostadsrätt, så det är jag som kommer få stå för ommontering av dörr och reparationen av teleledningen (vilket kommer kosta mer än struntsumman till Telenor). Styrelsen tog upp mitt problem på ett möte, men det var endast angående en workaround: att dra en ytterligare kabel utanför väggen, vilket nekades (troligtvis på grund av säkerhetsskäl). Möjligtvis skulle jag kunna få ersättning av tidigare ägaren om jag envisades, men det känns lite elakt då jag redan kontaktat henne angående vissa småfel och det var över ett halvår sedan som bostaden blev överlåten.

Nu har jag ju redan beslutat om att skita helt i telejacken, det känns lite föråldrat ändå och onödigt i och med att fiber kommer dras in om något år. Men villkoren för när tre månaders uppsägningstid börjar gälla är lite luddiga tycker jag. Det står på vissa ställen:
"Kundens ångerrätt upphör om
Kunden, efter att Ångerfristen har börjat gälla, samtycker till
att Tjänsten aktiveras eller, om Tjänsten redan är aktiverad
och Kunden informerats om detta, börjar använda Tjänsten."

Jag har ju aldrig börjat använda tjänsten, och det gick mindre än 14 dagar från att jag beställde tjänsten tills jag felanmälde den. Tänk om jag inte hade envisats med att absolut inte ha någon bindningstid, jag hade ju fått betala typ 6000 då. Det känns väldigt orimligt för en tjänst som en privatperson aldrig skulle kunna felsöka innan den kopplades in.

Permalänk

11. Avtal med bindningstid
11.1 Bindningstid är den överenskomna tidsperiod som
Avtalet minst ska gälla, dock max tjugofyra (24) månader.
Om inte annat avtalats börjar bindningstiden löpa tidigast
från den tidpunkt Kunden påbörjar sin användning av
Tjänsten (t ex genom aktivering av Tjänsten i butik, via samtal eller sms eller vid inportering av nummer), dock
senast nittio (90) dagar efter den dag Beställningen gjordes.

Taget ur deras allmänna avtal.
Så kom vi runt ett abonnemang vi inte ville ha, men som aldrig hade använt. Nu antar jag att en tekniker redan har aktiverat det åt er, annars har din bindningstid ej börjat gälla

8. Fel eller avbrott i Tjänst, ansvarsbegränsning m m
8.1 Om Tjänst drabbas av fel eller driftsavbrott som medför
att Kunden inte kan använda Tjänsten, har Kunden rätt till
avdrag i förhållande till felets eller avbrottets varaktighet,
räknat i hela dygn från den tidpunkt som felet eller avbrottet
anmäldes till Bredbandsbolagets Kundservice. Avdrag görs
med det belopp som motsvarar den aktuella Tjänstens
fasta avgift under felets eller avbrottets varaktighet, om inte
annat följer av Särskilda villkoren. Avdrag understigande
25 kr per faktureringsperiod utbetalas inte.

10.2 Kunden har rätt att frånträda Avtalet om det har
ingåtts på distans (t ex genom telefonförsäljning eller via
Internet) genom att meddela Bredbandsbolaget detta
inom fjorton (14) dagar från den dag Kunden mottar
lagstadgad information om Avtalet och sin ångerrätt
enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59)
(”Ångerfristen”). Kunden har alltid sju (7) arbetsdagar på
sig att utnyttja sin ångerrätt. Kundens ångerrätt upphör om
Kunden, efter att Ångerfristen har börjat gälla, samtycker till
att Tjänsten aktiveras eller, om Tjänsten redan är aktiverad
och Kunden informerats om detta, börjar använda Tjänsten.
Kunden är enligt lag skyldig att styrka att ångerrätten
utövats inom Ångerfristen. Kunden anses ha utövat sin
ångerrätt den dag då Kunden avsände eller lämnade meddelande till Bredbandsbolaget därom. Bredbandsbolaget
står risken för att meddelanden avsända inom Ångerfristen
inte når Bredbandsbolaget förrän efter Ångerfristen.

Du kan ju yrka på att dem inte har upplyst dig om ångerfristen.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem

Hmm.. om felet är utanför din lägenhet, i det gemensamma utrymmet av huset, så borde det väl vara en sak som bostadsrättsföreningen gemensamt borde stå för eller bidra till. Vill de verkligen ha trapphuset fullt med lägenhetsinnehavare som går lös på väggarna med spett och slägga för att komma åt telefonledningarna? Är det inte föreningen som äger och har ansvaret för de gemensamma utrymmena?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

I värsta fall kan du hota med att gå till konsumentverket och anmäla till Allmäna reklamationsnämnden (ARN), det kanske får lite liv i deras "empati". Du borde kunna komma undan på något vis, speciellt eftersom du inte utnyttjat tjänsten ens.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Hmm.. om felet är utanför din lägenhet, i det gemensamma utrymmet av huset, så borde det väl vara en sak som bostadsrättsföreningen gemensamt borde stå för eller bidra till. Vill de verkligen ha trapphuset fullt med lägenhetsinnehavare som går lös på väggarna med spett och slägga för att komma åt telefonledningarna? Är det inte föreningen som äger och har ansvaret för de gemensamma utrymmena?

Det är som sagt troligtvis på grund av någon dum montering av en säkerhetsdörr där personen inte tog hänsyn till kablarna som gick i närheten. Vet faktiskt inte om det räknas som inne i min lägenhet eller korridoren, det är väl lite av en gråzon.

Men om vi går tillbaka till BBB, kan jag alltså inte få rätt om jag bestrider fakturan och hävdar att tjänsten aldrig lyckades bli inkopplad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Det är som sagt troligtvis på grund av någon dum montering av en säkerhetsdörr där personen inte tog hänsyn till kablarna som gick i närheten. Vet faktiskt inte om det räknas som inne i min lägenhet eller korridoren, det är väl lite av en gråzon.

Men om vi går tillbaka till BBB, kan jag alltså inte få rätt om jag bestrider fakturan och hävdar att tjänsten aldrig lyckades bli inkopplad?

BBB har nog kopplat in tjänsten så signalen går från telestationen hem till dig. Men om det sedan är fel i lägenheten som gör att du inte kan använda tjänsten är nog inget dom egentligen bryr sig om.

Men om du beställde på distans. Via telefon eller internet så gäller ångerrätten på 14dagar från och med att du fått hem bekräftelsen på beställningen, inte från den dagen du sa JA över telefon eller klickade på "Beställ" på deras hemsida. Dock kan du ju ha fått en e-post bekräftelse och dom skickas ju omedelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Jag tror det har gått 15 dagar och inte 14 från att jag beställt tjänsten, så ångerrätt gäller antagligen inte? Men om det är problem med ledningen mellan stationen och bostaden, ska jag verkligen behöva avbeställa en tjänst jag aldrig haft (som aldrig fungerat)?

Ångerrätten gäller från den dagen du mottar bekräftelsen på posten, inte från det att du beställde.
Det betyder i verkligheten 16-17 dagar inkl postgång från beställning, så är du snabb kan det gå.

Vill man vara krångilg kan man även påpeka att teknikern som kopplade in tjänsten skall ha vart på plats hos dig för att kolla att det fungerar. Nu är ju verkligheten så att de flesta av de där teknikerna åker ut till stationen, sliter i lite sladdar och tycker "hepp, det funkar säkert" och åker därifrån så jag tvivlar på att han faktiskt var på plats hemma hos dig. Därmed borde felet ha upptäckts redan vid inkoppling och inte efter felanmälan och väntetid på tekniker i det ärendet, men eftersom teknikern inte skött sig så borde ett rimligt antal dagar mellan inkoppling och att felet upptäcktes borde kunna räknas bort och att de därför ändå borde gå med på ånger. Inte säkert att det fungerar, men är man saklig och kräver förklaringar (inte bortförklaringar) så brukar de sätta i halsen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Det är som sagt troligtvis på grund av någon dum montering av en säkerhetsdörr där personen inte tog hänsyn till kablarna som gick i närheten. Vet faktiskt inte om det räknas som inne i min lägenhet eller korridoren, det är väl lite av en gråzon.

Men om vi går tillbaka till BBB, kan jag alltså inte få rätt om jag bestrider fakturan och hävdar att tjänsten aldrig lyckades bli inkopplad?

Problemet är att tjänster har antagligen blivit inkopplad så långt det kan krävas av BBB och fungerar antagligen utmärkt. Lite som att du köper en båt men har ingen hamnplats.

Att bestrida fakturan i onödan gör att du får dröjsmålsränta (riksbankens referensränta plus fyra procent). Du får ingen anmärkning om du bestrider kronofogden. ARN kostar heller inget även om du förlorar och är inget du måste följa. Så här långt har du inte jättemycket att förlora på att bestrida något du antagligen, men kanske, kan vinna.

Dock! Förlorar du i domstol kan du förlora många tusen då du måste bekosta eget ombud (måste inte men utan ombud går din chans från liten till ingen), BBB:s ombud (som sannolikt inte är en billig en) samt övriga kostnader relaterade till fallet. Har du rättsskydd i hemförsäkringen plockar det upp det värsta men räkna med upp till och kanske över hundra tusen vid förlust. Vinner du är det självklart omvänt.

Så du kan bestrida och hoppas på att BBB är snälla/lata nog att låta det gå, PR är trots allt viktigt för många företag, men gå inte i domstol för din sak.