Olika färger med hdmi och dvi, samma skärm

Permalänk
Medlem

Olika färger med hdmi och dvi, samma skärm

Jag är brydd över att mina skärmar inte har samma färger, köpte tre stycken LG E2441V och kopplade in två via DVI och en via HDMI från mitt GTX 670. Den skärm med signal via HDMI får en annorlunda färg (blekare, syns speciellt med svart som är blekt i jämförelse med de andra). Detta vill jag fixa så att jag har lika bra färger på alla skärmar.

Jag har självklart testat att koppla HDMI kabeln till alla skärmar och resultatet är detsamma. Var kan felet ligga?

Permalänk
Medlem

Kabeln? Eftersom du verkar få problem på den skärmen kabeln är kopplad till. Annars om det bara gäller en skärm är den väl defekt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat inställningarna på skärmen? De brukar spara olika beroende på input.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Antagligen är det "limited range" på det som matas ut på HDMI:n, d.v.s. svärtan går från 16-255, och "full range" (svärta 0-255) på det som matas ut på DVI. Det kan vara vettigt med en TV som förväntar sig det, men uppenbarligen är det inte bra på din skärm som verkar förvänta sig "full range" på ala ingångar.

Det som händer är att grafikkortet matar ut ljusstyrka 16 på det som är helt svart, och din monitor tolkar det som mörkgrått i stället.

Du behöver antingen ställa om grafikkortet till "full range" på HDMI, eller ställa om bildskärmen till "limited range". Tyvärr kan de där sakerna heta olika beroende på fabrikant och jag känner varken till nVidias eller LG:s terminologi, men du borde kunna hitta de rätta inställningarna genom att gegga runt i kontrollpanelen och skärmens menyer.

Permalänk
Medlem

Jag rotade runt lite bland inställningar och jag tror jag fick till det. Hittade en färginställning i nvida-kontrollpanelen som enbart fanns till HDMI utgången och då blev färgerna väldigt mörka istället men när jag rotade runt på skärmens inställningar fanns det ett till alternativ "black level", den till HIGH så blev färgerna och framförallt svärtan bra.

5760x1080 lever upp till mina förväntningar, hoppas jag får mycket nytta av det framöver när terminen drar igång!