SweClockers drop!

ska köpa en smartphone. vad ska jag välja Iphone eller android?

Permalänk
Medlem

ska köpa en smartphone. vad ska jag välja Iphone eller android?

hejsan kära sweclockare

min nuvarande telefon som är typ 10 år gammal och batteriet räcker bara i typ 2 dagar så nu är det äntligen dags att skaffa en smartphone. Men jag har 0 koll på vad det finns att välja mellan eller vad det kostar. så nu vänder jag mig till sweclockers och ber om smarta råd xD

jag behöver inte den bästa telefonen den bör gärna kosta under 1000 kr om det är möjligt. och eftersom att jag ringer för bara några kr varje månad så vill jag gärna ha telia.

vad är bäst Iphone eller android. förklara gärna

försök hålla diskusionen så konstruktiv som möjligt utan att hata sönder Apple.

Permalänk

Under 1000 kr för en smartphone? Vet inte ens om det finns men om du nu har tänkt att satsa på dessa billiga budgetmodellerna undvik då android brukar vara riktigt dåligt flytt i operativsystemet där.
Ios kan du ju räkna bort direkt om du nu inte lyckas hitta någon gammal sliten på blocket.
WP är väl det som funkar bäst på dom billiga mobilerna.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk

Du får inte en jättebra telefon för under 1000kr iaf inte en smartphone. Förstod inte hur du tänkte när du skrev kanske iphone telefonen skall gärna kosta under 1000 kr?

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Avstängd

du borde vara glad att batteriet räcker 2 två dagar på din nuvarande telefon:P

Permalänk
Medlem

ZTE Tania bör var det bästa valet. Jag har aldrig testat Windows phone 7 själv, men folk verkar gilla det. Det negativa är väl att utbudet av appar är lite skralt även om de "stora" verkar finnas, så som Facebook, Spotify etc..

Läs: http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1126536-ti...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1035464

Android hade jag inte gett mig på i den prisklassen. Jag använde ZTE Blade ett tag och den var ingen vidare upplevelse, seg som sirap även med custom rom. Ios är ju inget alternativ heller, med tanke på att den billigaste Iphonen kostar över det fyrdubbla.

Permalänk
Medlem

Sony Ericsson Xperia Mini Pro http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=891591

Sjukt bra flyt i den och den har android 4.0.4

Permalänk
Medlem

Alcatel one touch 995 finns för 1500 hos comviq. Upplåsningskod köper man på ebay för 20kr. (Jag har själv låst upp 2st)
http://www.swedroid.se/alcatel-one-touch-995-recension/
http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=73166

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ultra94:

hejsan kära sweclockare

min nuvarande telefon som är typ 10 år gammal och batteriet räcker bara i typ 2 dagar så nu är det äntligen dags att skaffa en smartphone. Men jag har 0 koll på vad det finns att välja mellan eller vad det kostar. så nu vänder jag mig till sweclockers och ber om smarta råd xD

jag behöver inte den bästa telefonen den bör gärna kosta under 1000 kr om det är möjligt. och eftersom att jag ringer för bara några kr varje månad så vill jag gärna ha telia.

Du får en ZTE Tania för lite under 1000 kr (enligt prisjakt). Den har Windows Phone, men det flyter på rätt bra:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1035464

Permalänk
Medlem

Finns ingen smartphone under 1000kr vad jag vet. Angående iOS vs Android så beror det på vad du vill göra. Vill du ha öppen system med många valmöjligheter så väljer du Android. Vill du ha enkel UI med iTunes väljer du iOS.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

ZTE blade tyckte jag var en väldigt bra mobil för det priset. Hade dock kolla upp en begagnad htc desire eller liknande då man kan få en i bra skicka för runt 1000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Finns ingen smartphone under 1000kr vad jag vet. Angående iOS vs Android så beror det på vad du vill göra. Vill du ha öppen system med många valmöjligheter så väljer du Android. Vill du ha enkel UI med iTunes väljer du iOS.

vad är itunes? Jag har absolut ingen koll på mobiltelefoner xD

Permalänk
Medlem

Itunes är ett program du använder för att ex föra in musik osv i en iphone.

Skrivet av Cooling23:

Finns ett gäng under 1000kr dock tycker jag man bör lägga några slantar extra om man vill köra med den en längre tid.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Kolla på tex tradera efter Nokia N8. En skitbra telefon faktiskt. Den har inte så häftiga spec nej, men det behövs inte på den.
Symbian Belle flyter på som smör och kameran är grym.
Växlar mellan en sådan och Xperia Arc.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

vad är itunes? Jag har absolut ingen koll på mobiltelefoner xD

iTunes är djävulens påfund!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem

Vissa verkar ha nåt djupt inrotat som gör att dom kör skidorna i kors och ramlar när dom ska sätta sig och få nåt gjort med itunes. Jag har använt det till ipads, ipods och iphones i många herrans år, långt före iphone fanns, och inte haft några nämnvärda problem. Tycker inte man ska basera sitt telefonval på huruvida man "måste" använda itunes eller inte. Det gör ju vad det ska göra, varken mer eller mindre.

Men för 1000kr olåst går iPhone bort i vilket fall som helst. Du får sätta till fem gånger dom pengarna ungefär. Likadant om du ska ha en bättre android eller windowslur. WP7 och Android finns ju däremot i dom lägre prisklasserna.

Permalänk
Medlem

Skulle satsat på en begagnad N8 som inte alls borde vara så svår att hitta runt 1000lappen på blocket. Speciellt inte om den kan vara låst till Telia dessutom.
Som många sagt tidigare så får du inte någon iPhone för dom pengarna och någon Android eller WP7 telefon ens begagnad skall du nog inte heller köpa för man får mest skit idag för dom pengarna också.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Vissa verkar ha nåt djupt inrotat som gör att dom kör skidorna i kors och ramlar när dom ska sätta sig och få nåt gjort med itunes. Jag har använt det till ipads, ipods och iphones i många herrans år, långt före iphone fanns, och inte haft några nämnvärda problem. Tycker inte man ska basera sitt telefonval på huruvida man "måste" använda itunes eller inte. Det gör ju vad det ska göra, varken mer eller mindre.

Men för 1000kr olåst går iPhone bort i vilket fall som helst. Du får sätta till fem gånger dom pengarna ungefär. Likadant om du ska ha en bättre android eller windowslur. WP7 och Android finns ju däremot i dom lägre prisklasserna.

Men inte behöver man väl använda Itunes för att flytta filer från en Apple dator till en Iphone? För de hör väl ''ihop''?

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ultra94:

hejsan kära sweclockare

Finns inte en enda iphone för 1000 och ner, inte ens begagnad som fungerar

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Men inte behöver man väl använda Itunes för att flytta filer från en Apple dator till en Iphone? För de hör väl ''ihop''?

Jo, itunes krävs lika mycket på en mac som på windows. Men jag använder dropbox istället, enklare så. Minns inte senast jag rört itunes faktiskt.

Permalänk
Medlem

jag jag nog kan stryka Iphone pga de dyra priserna. Jag tror det lutar mot någon billig android men hur lång batteritid har de?.
för några år sedan så hade min nuvarande telefon typ 2 veckors batteritid.

Permalänk
Skrivet av Ultra94:

hejsan kära sweclockare

Du kommer inte få en iPhone för 1000 kr iaf. Men en Android kan du hitta, kolla efter ZTE modellerna. Kan säga på en gång att batteriet kommer med största sannolikhet inte räcka mer än max 2 dagar. Har en HTC One X och den räcker 1 dag, cirkus 10-15 timmar beroende på hur mycket jag använder den (i standby så räcker det ibland i 2 dagar vid lite användning)

Lycka till iaf!

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem

Jag hade antingen lagt mer pengar eller kört på en ''knapptelefon'' som du i dagsläget har. Skulle jag få välja mellan en gammal hederlig knappmobil vs en billig smartphone så väljer jag knappmobilen utan att tveka, ingen rolig upplevelse på billiga ''smartphones''!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

jag jag nog kan stryka Iphone pga de dyra priserna. Jag tror det lutar mot någon billig android men hur lång batteritid har de?.

Två veckor kan du glömma tyvärr. Upp till tre dagar får väl ses som "bra" i smartphone-sammanhang, allt beror ju givetvis på hur mycket du använder telefonen. Sitter du och surfar, lyssnar på musik osv. så måste du ladda den varje dag.

Permalänk
Medlem

iphone under 1000 kr, tja, det är ju lätt att hitta också...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ultra94:

Om du använder telefonen håller den max en dag. Om du inte använder den håller den två dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Om du använder telefonen håller den max en dag. Om du inte använder den håller den två dagar.

äre så med alla smartphones eller bara dom billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

äre så med alla smartphones eller bara dom billiga.

Beror helt på modell och vad han menar med användande. Men är batteriet över 1600mah brukar batteritiden vara helt okej (förutsatt att det inte är jätteskärmar över 4".)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Beror helt på modell och vad han menar med användande. Men är batteriet över 1600mah brukar batteritiden vara helt okej (förutsatt att det inte är jätteskärmar över 4".)

Hur definerar du helt okej?

Skulle säga att man inte kan räkna med mycket mer än 1-2 dagar oavsett telefon, såvida man inte låter den ligga still.
Detta är ju en avvägning man får göra, vill man ha en lur med stor skärm och samtiigt kunna använda diverse appar, spel, kalender, musikspelare etc, så får man helt enkelt vara beredd på att behöva ladda den mer eller mindre varje dag.

Egentligen ser jag inte provlemet då dom flesta sover kring en tredjedel varje dygn?
Problemet kommer om batteritiden är så kass i förhållande till hur man använder telefonen att den inte ens orkar 1 dag.

Nått jag iofs saknat skulle vara ett 'low power mode' där man skulle kunna boota en minimal kärna som enbart ger tillgång till telefon och sms.. Men vet inte hur mycket man skulle tjäna, känns som att skärm + radio är det som drar mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

En smartphone får du i regel ladda varje natt. Om den bara ligger standby så klarar den sig ett tag .Men p.g.a att det är en smartphone så använder man den mycket mer.

Motorola razr maxx med sitt 3300mAh batteri är ju hyffsad. Men rätt dyr jämfört med razrn. O ingen är i närheten av tusenlappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hur definerar du helt okej?

Skulle säga att man inte kan räkna med mycket mer än 1-2 dagar oavsett telefon, såvida man inte låter den ligga still.
Detta är ju en avvägning man får göra, vill man ha en lur med stor skärm och samtiigt kunna använda diverse appar, spel, kalender, musikspelare etc, så får man helt enkelt vara beredd på att behöva ladda den mer eller mindre varje dag.

Egentligen ser jag inte provlemet då dom flesta sover kring en tredjedel varje dygn?
Problemet kommer om batteritiden är så kass i förhållande till hur man använder telefonen att den inte ens orkar 1 dag.

Nått jag iofs saknat skulle vara ett 'low power mode' där man skulle kunna boota en minimal kärna som enbart ger tillgång till telefon och sms.. Men vet inte hur mycket man skulle tjäna, känns som att skärm + radio är det som drar mest.

Helt okej är när den klarar över 1dygn Bra är när man lätt klarar 2, hört om folk som varit tvugna att ha med laddare till skola/jobb för att klara sig. Har en defy mini liggande den klarar enkelt 2 dygn / laddning men då är batteriet 1650 mah o skärmen vara 3,2 " samma använning med min nuvarande ger mig typ 29h batteri.
Många säger det att man ska ändå sova så varför inte ladda? Jag tycker det är skönt att man klarar sig dagen efter om man skulle glömma ladda en natt. Osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb