Ny jobbmobil. iOS, Android eller WP? Hur ska jag tänka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Varför inte för ljudböcker?

Finns ingen bra ljudboks-spelare helt enkelt.
Man kan spela ljudböcker via den inbyggda spelaren men får fejka den som en podcast.
Det finns bra ljudboks-spelare, men de är knutna till tjänster som t.ex. amazon och man kan inte lägga in egna böcker.
De som kan spela det man lägger in själv (någon har dropbox-synk) saknar ofta funktioner som sleep t.ex.

Jag kör på den inbyggda som pod-castar i dagsläget.
Är dock det enda som jag saknar på WP efter lämnat ios och android bakom mig. IOS var lite tråkigt, android kändes för mig hela tiden ofärdigt, antagligen för att möjlighet att pilla finns. Mail-klienten är riktigt skön när man kommer in i den, notifieringar på samma sätt som i Windows 8, slår dom andra på fingrarna i mitt tycke.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Finns ingen bra ljudboks-spelare helt enkelt.
Man kan spela ljudböcker via den inbyggda spelaren men får fejka den som en podcast.
Det finns bra ljudboks-spelare, men de är knutna till tjänster som t.ex. amazon och man kan inte lägga in egna böcker.
De som kan spela det man lägger in själv (någon har dropbox-synk) saknar ofta funktioner som sleep t.ex.

Jag kör på den inbyggda som pod-castar i dagsläget.
Är dock det enda som jag saknar på WP efter lämnat ios och android bakom mig. IOS var lite tråkigt, android kändes för mig hela tiden ofärdigt, antagligen för att möjlighet att pilla finns. Mail-klienten är riktigt skön när man kommer in i den, notifieringar på samma sätt som i Windows 8, slår dom andra på fingrarna i mitt tycke.

Tack för förklaringen, har ej provat ljudböcker nämligen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av newbiekenobi:

Inom ett par veckor byter jag jobb och det känns rätt säkert att jag kommer att få en ny smartphone i nya tjänsten. Om jag får möjlighet att påverka valet av telefon undrar jag lite hur jag ska tänka, vad som är bra att tänka på och vad man bör undvika. Det känns bäst att vara förberedd om man får valet att påverka och vara med och välja.

Hittills har jag haft Android-telefoner i jobbet. Har avverkat Icecream Sandwich, Jellydude, glasspinne och pirog och allt vad versionerna heter mellan 2-4. Android har i mitt tycke försämrats enormt på batteriprestanda och i versionshöjningen har jag heller inte sett några direkta funktionsförbättringar. Tycker operativet blivit segare, telefonerna (Samsung Galaxy SII och Galaxy S+) hänger sig oftare, appar krashar och nätet försvinner. Jag gillar den mer öppna marknaden för appar men å andra sidan kan man ju få ner lite vad som helst i telefonen.

+ Öppenhet och möjlghet att pilla själv
- Instabil i mitt tycke

Frun har en iPhone 4S som hon (och även på ett hörn jag) är sjukt nöjd med. Den passar henne perfekt då den bara fungerar och fungerar och levererar. Bra utformning, ligger bra i handen, touchskärmen svarar som den ska och där den ska. Däremot är ju marknaden för appar lite stramare (iaf de appar jag använder) och fler användbara appar kostar som annars är gratis på Android. Gränssnittet är enkelt och telefonen är lätt att använda. Däremot finns det inte så mycket inställningar att påilla och tweka på.

+ Stabil, levererar!
- Tråkig, inget tweakande av betydelse

Och så över till Windows Phone. Här saknar jag helt erfarenhet men är väldigt spänd på vad WP har att erbjuda. Tilläggas bör också att jag är en tokig Xbxo 360-nörd och gillar faktumet att man kan koppla ihop Windows Phonen med sitt XBL account. Har förstått det som att WP mest riktar sig till företagsmarkanaden och att utbudet i MArketplace är lite tunt. Men bara så lände de appar man gillar finns i någon form så får man vara nöjd, eller? Behöver man verkligen 23 olika Maps eller 12 olika versioner av Mediaspelare? Det jag är nyfiken på mest är hur "inloggningen" på WP fungerar. Jag har ju Microsoftkonton för jobbsysten, privata syften och Xbxo 360. Självfallet vill jag inte att dessa konton ska blandas! Jag vill kunna "logga in" på telefonen med ett jobbkonto eller dylikt, koppla min personliga SkyDrive och Hotmail till telefonen och till sist ha appa som integrerar med min Xbox LIVE-prenumeration vid sidan av. Är då detta möjligt? Med Google account och Apple ID så var det ju lite "allt eller inget". Att sammanfoga mina personliga och spelrelaterade Microsoftkonton är inte möjligt. Jag har byggt upp dem individuellt under en lång tid och vill ha det så, men fortfarande kunna accessa båda kontonas innehåll samtidigt på en Windows Phne.

Det jag är ute efter är med en smartphone oavsett märke och modell är att kunna lyssna på ljudböcker och se serier/filmer på telefonen och att apparna kommer ihåg var jag var sist (bookmarks). Det brukar de medföljade apparna inte alltid kunna. PDF-böcker är också önskvärt. Vem som gjort appen är inte avgörande bara den fungerar. Musik är intressant med, men både på Android och iOS så duger standardspelarna gott. Familjen har en iPad utan 3G så internetdelning är nästan ett måste. Läste att WP skulle få en Firmware update som skulle lösa den frågan på Lumia-lurarna. Det är väl främst Lumia 800, eller 900 för den delen, som är intressantats för mig.

Hoppas någon kan tipsa mig lite hur man kan tänka, komma med matnyttig information eller ställa lite kluriga frågor som får en att tänka till. När man väl valt sin telefon lär man ju vara fast med den ett par år framöver. Då är det viktigt att man tänkt till innan och att telefonen uppfyller alla de önskemål man har.

Windows Phone har ju MS Office inkluderat gratis:
http://www.microsoft.com/windowsphone/sv-se/apps/office.aspx

På apparna ser det bättre ut också än förut:
http://allaboutwindowsphone.com/news/item/14960_100000_apps_p...

Så Nokia Lumia 800 eller 900 kanske skulle vara något?

Men nu är Windows Phone 8 så pass nära så jag skulle vänta in nån av de nya Nokia som kommer med det:
http://www.mobil.se/nyheter/nokia-phi-forst-ut-med-windows-ph...
http://www.theverge.com/2012/8/23/3259828/nokia-arrow-phi-lum...

Ska man ha mobilen några år så är det värt att vänta in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Ofta beror det lagget på att du har alldeles för många appar installerade på telefonminnet. Min brorsas LG optimus 2X laggade så in i helvete tills jag flyttade över några appar till SD kortet. Fungera perfekt efter det.

Om du menar att facebook och bankens app är mycket så

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobsjoqvist:

Om du menar att facebook och bankens app är mycket så

Isf kan man undra hur du lyckas med att göra den seg. Möjligtvis laddat ner något skit? En mobil ska inte bli "seg" efter att man använt den ett tag. I så fall är den seg för att man fyllt den med för mycket eller med skräp.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Vad sysslar ni med? Sandlåda och grova påhopp, runt vadå? Mobiltelefoners operativsystem?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

*tråd rensad*

Vad sysslar ni med? Sandlåda och grova påhopp, runt vadå? Mobiltelefoners operativsystem?

Tack Emil.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk

Ok, detta hade jag inte väntat mig... Nästintill religionskrig över telefonoperativsystem :-/

Hursom, tråden innehåller en både hel del bra åsikter men också en del onödiga kommentarer... Kul att se att folk brinner för sin sak dock

I min otålighet valde jag att frångå Android och iOS helt och skaffa en Nokia Lumia 800 Windows Phone 7.5. Det var dumt gjort... Är en huge sucker på Xbox 360 och blev rätt upphetsad över faktumet att du kunde koppla luren till Xbox Live m.m. Missledde mig själv lite där kanske...

Histroriskt har jag älskat alla mina Nokialurar och har väl varit lite "fanboy fram till E72 innan klivet över till Samsung Galaxy S2 togs mer eller mindre ofrivilligt. Men Lumia 800 gör mig besviken. Ellr snarae Windows Phone 7.5 gör mig besviken, Lumia 800 som fysisk lur är helt strålande!

Listar ett par + och - så andra kan ta del av detta också

Hårdvara: Lumia 800

+ ligger bra i handen, skön form
+ bra vikt
+ känns rejäl och gedigen, inte som nån leksak
+ bra fysiska knappar
+ skön skärmyta att dra fingrarna på
+ bra högtalare för sin storlek
+ bra medföljande skydd
+ kameraknapp
+ superbt ljud från de jag pratar med

- lucka(!) för USB-kabeln
- underlig "search"-touchknapp som öppnar Bing söksida, helt onödig
- kass kamera!

Mjukvara: Windows Phone 7.5

+ fräscht gränssnitt som skiljer sig från Android och iOS
+ bra angentbord
+ inbygggd koppling mot Windows Live
+ roliga (onödiga) redigeringsfunktioner för din Xbox Live Avatar
+ spel ger achievement points på Xbox Live

- ingen bakgrundsbild på huvudskärmen, bara låsskärmen
- fortfarande för få och trista apps på Marketplace
- få inställningsmöjligheter (mot samsung Galaxy S2 iaf)
- Xbox Live-appen gör inte så mkt andra gratis Xbox-appar inte kan göra
- inte möjligt att skilja telefonens inloggning mot Xbox Live inloggningen
- kan inte sätta egna ringsignaler
- kan inte sätta egen SMS-ton
- MÅSTE ha Zune för att få in media i telefonen
- spelar inte ljudböcker särskillt väl. Måste typ lura WP7.5 att audioboks är podcasts
- videofiler måste konverteras via Zune
- inbyggda musikspelare helt kass
- ingen ljudlösknapp
- media och ringsignal delar gemensam volymkontroll
- ingen omstartsfunktion

Som man ser så är fördelarna med WP7.5 särskillt många jämfört med nackdelarna, och fördelarna är ofta sådana saker man klarar sig utan eller kan få i andra appar. Förelarna för telefonen väger tungt dock, en Lumia 800 med Android i vore något det

Så tyvärr är jag väldig missnöjd med mitt köp. Överlag är det en bra telefon, men just det saker jag vill ha den till; film, spel, musik, ljudböcker passar den inte särskillt bra till. Ett argument kan vara at det är en lite mer businesslur, men hur många affärsmän lirar Xbox Live på jobbet?

WP7.5 borde jobbar med med anpassningsmöjligheterna i telefonen och fokuserat på mediaanvändning. För tillfället är telefonen i stort sett obrukbar för mig utom telefonsamtal, och jag valde ett surfabonnemang

Tough luck!

Ska försöka byta och kika på en Samsung Galaxy S3 istället. Vet ju redan sedan innan hur Android och iOS fungerar, och i Android (hur mycket pillstrul jag än upplevde) kunde jag iaf göra alla de saker jag ville och fler därtill. Bra filmspelare, bra pdf-bokläsare, bra audiobokspelare.

Visa signatur

Growing old is ineviteble - growing up is optional

Permalänk
Medlem
Skrivet av newbiekenobi:

Histroriskt har jag älskat alla mina Nokialurar och har väl varit lite "fanboy fram till E72 innan klivet över till Samsung Galaxy S2 togs mer eller mindre ofrivilligt. Men Lumia 800 gör mig besviken. Ellr snarae Windows Phone 7.5 gör mig besviken, Lumia 800 som fysisk lur är helt strålande!

Du har ju Nokia N9, likadant chassie som Lumian men ett helt annat operativsystem.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Du har ju Nokia N9, likadant chassie som Lumian men ett helt annat operativsystem.

OS MeeGo... Känns fishy Men bra tips, tack som bara den! Hade det stått Android hade det blivit bröllop

Visa signatur

Growing old is ineviteble - growing up is optional

Permalänk
Avstängd

Nån av de nya Nokia modellerna kanske vore något:
http://www.theverge.com/2012/9/3/3286656/nokia-lumia-920-wire...

Den 5 september får vi veta mera.