Permalänk
Medlem

Köpråd: Dell U2412M vs LG IPS277L

Hejsan,

Står i köpetankar men vet inte riktigt vilken jag ska välja. Det man skall nämna är väl att det en laptop kommer att kopplas till skärmen, den har VGA och HDMI utgång. Sedan så har jag även två andra skärmar med VGA ingång som skall kopplas samman. Så totalt tre skärmar från laptopen. 2 med VGA och 1 med HDMI, är detta ens möjligt?

Skärmen skall i största del användas till spel. Inte mycket FPS spel dock, men den skall givetvis klara av det om det skulle bli aktuellt. Sen även lite filmtittande och allmän datoranvändning.

Så vad tycker ni, vilken ska jag slå till på?

Tack på förhand,
Robin1

Permalänk
Medlem

Om du möjligen kan tala om vad du har för laptop, kanske du får svar...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Har själv Dell skärmen och tycker den är bra - men den har en lite grynig anti-reflex behandling som vissa stör sig på. Själv har jag vant mig men kanske är värt att provtitta först och kolla om du stör dig på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Om du möjligen kan tala om vad du har för laptop, kanske du får svar...

Fo3

Sitter på jobbet men är ganska säker på att det är en Packard Bell Easynote LJ69! Min modell verkar inte finnas med på hemsidan men den ser exakt likadan ut som denna:
http://www.packardbell.se/pb/sv/SE/content/model/LX.BCK02.042

Skrivet av crisis:

Har själv Dell skärmen och tycker den är bra - men den har en lite grynig anti-reflex behandling som vissa stör sig på. Själv har jag vant mig men kanske är värt att provtitta först och kolla om du stör dig på det

Ja verkar som Dellen är bättre om man ska spela, i första hand FPS spell dock. Men den är ju några tum mindre också! Så just nu lutar det åt LGn.. Några invändningar?

Permalänk
Medlem

Hittade inte mycket konkret info om laptopen.

Det du bör kontrollera är om den stöder samtidig inkoppling av 2 externa skärmar (på VGA och HDMI).
2 VGA-skärmar på samma VGA-kontakt kan göras med splitter, men du får exakt samma bild på båda skärmarna.

Är mycket nöjd med min U2412M, men LG:n är säkert också bra.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Hittade inte mycket konkret info om laptopen.

Det du bör kontrollera är om den stöder samtidig inkoppling av 2 externa skärmar (på VGA och HDMI).
2 VGA-skärmar på samma VGA-kontakt kan göras med splitter, men du får exakt samma bild på båda skärmarna.

Är mycket nöjd med min U2412M, men LG:n är säkert också bra.

Fo3

Nej hittar inte heller så mycket, konstigt! Men det fungerar med en skärm kopplad till VGA och en till HDMI, har tvn inkopplad nu nämligen!

Permalänk
Medlem

Kunde inte hejda mig på svar så beställde LGn! Vad tror ni?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robin1:

Kunde inte hejda mig på svar så beställde LGn! Vad tror ni?

Rätt val!

Återkom gärna när du fått hem den så vi får höra vad du tycker.

Permalänk

Jag har erfarenhet av 2412M och den är mkt bra, men jag tror ändå att du gjorde rätt som valde LG:n. Den är nog dessutom - tvärtom mot vad du tror - lite snabbare om du ska lira FPS. Men rätta mig om jag har fel.

Återkom gärna med åsikter, Robin, när du testat skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tony Clifton:

Jag har erfarenhet av 2412M och den är mkt bra, men jag tror ändå att du gjorde rätt som valde LG:n. Den är nog dessutom - tvärtom mot vad du tror - lite snabbare om du ska lira FPS. Men rätta mig om jag har fel.

Återkom gärna med åsikter, Robin, när du testat skärmen.

Så skönt att äntligen U2412M har blivit utkonkurrerad. Det har varit ett jobbigt år sedan den kom ut på marknaden.

Permalänk
Skrivet av kol:

Så skönt att äntligen U2412M har blivit utkonkurrerad. Det har varit ett jobbigt år sedan den kom ut på marknaden.

Det där sista får du gärna förtydliga. På vilket sätt har det varit jobbigt sen 2412M kom ut?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tony Clifton:

Det där sista får du gärna förtydliga. På vilket sätt har det varit jobbigt sen 2412M kom ut?

ha ha

Ett internskämt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Jo, jag vet.

Sedan så är ju fortfarande din skärm nummer ett kvalitetsmässigt (U3011).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Rätt val!

Återkom gärna när du fått hem den så vi får höra vad du tycker.

Ja absolut! Dimper ner imorgon skulle jag tro (:

Permalänk
Medlem

Nu har den kommit! Nöjd såhär långt. Inte hunnit testa den ännu dock direkt.

Det enda jag kan klaga på är att det verkar inte finnas någon möjlighet att sätta upp skärmen på väggen, trodde alla skärmar hade den möjligheten.. Jaja spelar inte någon större roll, återkommer med bilder Något speciellt ni vill se?

Permalänk

BF3 om du har

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte det!

Btw, någon som vet någon sida där man kan hitta bästa inställningar för skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1:

Nu har den kommit! Nöjd såhär långt. Inte hunnit testa den ännu dock direkt.

Det enda jag kan klaga på är att det verkar inte finnas någon möjlighet att sätta upp skärmen på väggen, trodde alla skärmar hade den möjligheten.. Jaja spelar inte någon större roll, återkommer med bilder Något speciellt ni vill se?

Ojda... Den ska vara kompatibel med VESA fästen, iaf enligt PRAD och LG's egna support (sitter själv i tankarna på LG'n)..
Bra placerade HDMI-kontakter? Du får gärna kolla/kontrollera eller även filma kontrollen av dess Ghosting, om det nu existerar nämnvärt.

Hoppas du gillar den, väntar på att se dina bilder.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/galleri/9974-lg-ips277l

Då har vi lite bilder uppe!

Angående VESA fästen, får väl kolla upp det men såvitt jag kan se så är det inga fästen på skärmen... Men får väl ta mig en titt till

Permalänk
Medlem

Har kikat på det där med väggfäste men förstår fan inte var man ska hänga upp den? Är jag trög eller någon som kan hjälpa till?

Permalänk
Medlem

Håll oss gärna uppdaterade om det där med VESA möjligheten.

På LG's svenska hemsida så har dom ju med "VESA väggfäste" på produktsidan för skärmen, men det står ingenting i specifikationerna om det, varken hos LG själva eller någon återförsäljare vad jag kan se. Och det står heller ingenting om VESA på deras engelska sida.

Saknas det så blev valet (mellan denna som 23" och 2412M) mycket enklare för mig då jag ska ha mina på monitorarm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roadspig:

Håll oss gärna uppdaterade om det där med VESA möjligheten.

På LG's svenska hemsida så har dom ju med "VESA väggfäste" på produktsidan för skärmen, men det står ingenting i specifikationerna om det, varken hos LG själva eller någon återförsäljare vad jag kan se. Och det står heller ingenting om VESA på deras engelska sida.

Saknas det så blev valet (mellan denna som 23" och 2412M) mycket enklare för mig då jag ska ha mina på monitorarm.

Drog iväg ett mail till supporten så får vi se vad dem säger.. Jag blir då inte klok på hur man ska bära sig åt iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roadspig:

Håll oss gärna uppdaterade om det där med VESA möjligheten.

På LG's svenska hemsida så har dom ju med "VESA väggfäste" på produktsidan för skärmen, men det står ingenting i specifikationerna om det, varken hos LG själva eller någon återförsäljare vad jag kan se. Och det står heller ingenting om VESA på deras engelska sida.

Saknas det så blev valet (mellan denna som 23" och 2412M) mycket enklare för mig då jag ska ha mina på monitorarm.

Och där har vi fått ett svar:
"Tyvärr har det blivit lite fel på hemsidan då denna produkten tyvärr inte har möjlighet att bli upphängd på väggen via standard VESA fästen. Har skickat informationen vidare och hoppas på att det justerat så fort som möjligt, tackar för information angående det!"

Mycket mycket besviken.. Funderar på att skicka tillbaka skärmen, tar för mycket plats för mig att ha den ståendes på skrivbordet! Frågan är om man kan få någon kompensation om jag nu behåller skärmen. Det är ju en väldigt bra skärm och otroligt nöjd med den men ville verkligen ha den upphängd.

Permalänk
Medlem

LG har en systerskärm (E2722PY) till den med samma panel, men fot som stödjer pivot också. Tror att den dessutom söker VECSA-standard.

Du kanske kan få byta till den?

Permalänk
Medlem

Då var det utrett, tack för info. Misstänkte att det var så då den infon om VESA bara fanns på den svenska produktsidan. Då blir det ingen sådan här för mig iallafall då.

Drog iväg en beställning på ett styck Dell 2412 nu då istället, så får vi se om det blir en till sedan eller om den inte duger och jag skickar tebax den. Enda frågetecknet är väl hur mycket jag stör mig på AG-coatingen som alla whinar så förbaskat om.

Permalänk
Medlem

Fick hem den där 2412'an idag då, testar den nu. Riktigt nöjd så här långt, och AG coatingen "alla" klagar på stör mig inte alls, upplever det inte värre än någon annan skärm jag haft, inklusive min senaste, en hyffsat ny Samsung med TN-panel. Kanske inte är så känslig / kräsen, vad vet jag.