Permalänk
Medlem

Har tittat lite på den här datorn och den verkar passa mig perfekt.
Jag har bara några snabba frågor:
1. Hur jobbigt är det att köra Win7 på Win8 modellerna? Går det, även om 1000 drivrutiner måste installeras?
2. Går det att köra Ubuntu/Xubuntu smärtfritt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Har tittat lite på den här datorn och den verkar passa mig perfekt.
Jag har bara några snabba frågor:
1. Hur jobbigt är det att köra Win7 på Win8 modellerna? Går det, även om 1000 drivrutiner måste installeras?
2. Går det att köra Ubuntu/Xubuntu smärtfritt?

Jobbigt är det ju inte efter du installerat drivrutinerna.
Det är det som kan vara jobbigt. Men annars så fungerar ju allt precis som det ska osv. Så är inga problem.
Ubuntu/Xubuntu kan jag ej svara på faktiskt.
Någon annan kanske kan det, för jag har faktiskt noll koll på Linux.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk

Hejsan!

Jag har nyss köpt mig en Sony Vaio s15. Jag köpte en ssd separat och har efter mycket strul fått in Windows 7 på disken i legacy mode. Var tvungen att sätta i ssd-disken i min gamla dator för att hela installationen skulle fungera..

Men nu när jag väl har fått igång Windows7 och tänkte börja installera drivrutinerna så märkte jag att där inte finns några till windows7 till min dator i stort sett. Och jag har ju en Svs1513c5e till skillnad från den som ni har listat alla drivrutinerna till i första inlägget. Tror ni det funkar att jag ändå laddar ner dom och installerar till min dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joestrummer:

Hejsan!

Jag har nyss köpt mig en Sony Vaio s15. Jag köpte en ssd separat och har efter mycket strul fått in Windows 7 på disken i legacy mode. Var tvungen att sätta i ssd-disken i min gamla dator för att hela installationen skulle fungera..

Men nu när jag väl har fått igång Windows7 och tänkte börja installera drivrutinerna så märkte jag att där inte finns några till windows7 till min dator i stort sett. Och jag har ju en Svs1513c5e till skillnad från den som ni har listat alla drivrutinerna till i första inlägget. Tror ni det funkar att jag ändå laddar ner dom och installerar till min dator?

Jag har gjort en guide på hur man installerar i UEFI mode när man installerar win 7.
Den hittar du här: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1141959...

Ang drivrutinerna så ska det som jag förstått det gå att använda sig av i princip vilket modell nummer som helst, när du letar driv rutiner.
Så länge det är från en VAIO 15s som gjorts efter sommaren 2012. Förutom BIOS!
Så du ska kunna ta drivrutiner från win 7 modellerna och installera drivrutinerna därifrån.
Så listan jag gjorde i första posten borde fungera.

Listan kan ju däremot var lite off nu med version nummer osv. Jag skulle surfat in på amerikanska sony sidan och tagit drivrutinerna därifrån. Och valt en modell med win 7 installerat på från fabrik. Det ska vara som modeller som heter 1511 du nog ska titta på. Den modellen kom med win 7 från fabrik och borde ha best uppdateringar för drivers. Men du kan ju jämföra mot 1512 och 1513 sidorna och ta och blanda lite som du vill

Om jag vore du skulle jag fixakt UEFI mode först innan jag började. Men det är upp till dig

Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Två frågor till om denna dator:
Vad är skillnaden mellan de här två modellerna?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164638-sony_svs1512z9... vs http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/174976-sony_svs1513z9... ?

Vad är det som INTE funkar med ett rent Win7 installerat på en sån här maskin? Vilka drivrutiner behövs från Sony för att bild,ljud,nätverk ska funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Två frågor till om denna dator:
Vad är skillnaden mellan de här två modellerna?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164638-sony_svs1512z9... vs http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/174976-sony_svs1513z9... ?

Vad är det som INTE funkar med ett rent Win7 installerat på en sån här maskin? Vilka drivrutiner behövs från Sony för att bild,ljud,nätverk ska funka?

Den första är en nyare modell. (men det kvittar. Är bara ett modell nummer som skiljer)
Båda har 2gb ram på grafiken oavsett vad som står på webhallens sida i rubriken.
Det som skiljer är att den som heter 1513 har en blank finish på skärmen med "anti glare funktion" (som aldrig brukar fungera bra på blanka skärmar) och ingen finger avtrycks grej uppe vid på och av knappen.
Medan den som heter 1512 har fingeravtryck och en lite mattare finish på skärmen för att slippa speglingar. (inte för mycket som vissa kan tycka dell skärmar har)
Jag hade helt klart valt den billigare modellen som heter 1512. För den är bättre så länge man inte hatar matt finish på skärmen (jag är tvärt om och hatar blank finish)

Sen ang windows vet jag inte riktigt vad du menar. Allting fungerar ju windows 7. Alla drivrutiner finns. Bara det att du kanske måste hitta dom på sonys sida men under samma dator fast med modell nummer 1511 (den kom med win 7 standard)

Drivrutins listan jag postat i första posten (stämmer inte med ver nummer längre) visar bara drivrutiner som du "behöver" för att allt sak fungera.
Inget extra bloatware är med där. Enda du skulle kunna klarat dig utan är controll center och wifi, Stamina/performance, på och av addonet.
Men båda dom vill du ha. För i controll center kan du ställa in en hel del saker som fläkt schema, USB laddning, sparning av batteri livet, tangentbords belysning osv osv.
Så strunta inte i det. Sen addonet vill du inte missa heller för då fungerar inte stamina/performance knappen som det ska.

Du behöver helt enkelt alla drivers jag postat. Vet att det är många men tyvärr är det så det ser ut.

Viktiga är att inga bloatware eller onödiga saker är med. Så när du installerat allt ska det fungera klockrent.
Följ dock guiden för att fixa ljudet så det blir bra också.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Jag har gjort en guide på hur man installerar i UEFI mode när man installerar win 7.
Den hittar du här: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1141959...

Ang drivrutinerna så ska det som jag förstått det gå att använda sig av i princip vilket modell nummer som helst, när du letar driv rutiner.
Så länge det är från en VAIO 15s som gjorts efter sommaren 2012. Förutom BIOS!
Så du ska kunna ta drivrutiner från win 7 modellerna och installera drivrutinerna därifrån.
Så listan jag gjorde i första posten borde fungera.

Listan kan ju däremot var lite off nu med version nummer osv. Jag skulle surfat in på amerikanska sony sidan och tagit drivrutinerna därifrån. Och valt en modell med win 7 installerat på från fabrik. Det ska vara som modeller som heter 1511 du nog ska titta på. Den modellen kom med win 7 från fabrik och borde ha best uppdateringar för drivers. Men du kan ju jämföra mot 1512 och 1513 sidorna och ta och blanda lite som du vill

Om jag vore du skulle jag fixakt UEFI mode först innan jag började. Men det är upp till dig

Lycka till!

Dock är det omöjligt att installlera Windows 7 på min dator. Jag köpte den med en vanlig 320gb hdd och köpte samtidigt en Samsung 840 pro ssd disk från ett annat ställe för att sedan ersätta hddn med min ssd disk istället. Men att installera antingen Windows 7 eller 8 på den nya ssd har blivit en mardröm för mig..

Jag har följt din guide helt och gjort min usb-sticka bootbart med win7 x64 och när jag försöker att boota från den så fryser sig alltid bilden när loggan kommer och det står "Starting Windows". Jag kommer alltså inte in till installationsmenyn.. När jag testar att boota från cd-skivan så fryser det sig precis innan loggan kommer upp.

När jag försöker installera windows 8 så går installationen bra men sedan när datorn startar om sig själv, så får jag bara en bsod med oftast en felkod om nån saknad eller skadad fil... Enda sättet jag har fått in windows 8 på är genom kloning men även då känns det inte som att windows fungerar helt bra, s jag vill helst ha en ren installation av antinen Windows 7 eller Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joestrummer:

Dock är det omöjligt att installlera Windows 7 på min dator. Jag köpte den med en vanlig 320gb hdd och köpte samtidigt en Samsung 840 pro ssd disk från ett annat ställe för att sedan ersätta hddn med min ssd disk istället. Men att installera antingen Windows 7 eller 8 på den nya ssd har blivit en mardröm för mig..

Jag har följt din guide helt och gjort min usb-sticka bootbart med win7 x64 och när jag försöker att boota från den så fryser sig alltid bilden när loggan kommer och det står "Starting Windows". Jag kommer alltså inte in till installationsmenyn.. När jag testar att boota från cd-skivan så fryser det sig precis innan loggan kommer upp.

När jag försöker installera windows 8 så går installationen bra men sedan när datorn startar om sig själv, så får jag bara en bsod med oftast en felkod om nån saknad eller skadad fil... Enda sättet jag har fått in windows 8 på är genom kloning men även då känns det inte som att windows fungerar helt bra, s jag vill helst ha en ren installation av antinen Windows 7 eller Windows 8.

Oj då.
Det låter ju inte bra.
Om du köpt datorn nyligen så skulle jag reklamerat den mot en ny.
För sådär ska det verkligen inte vara.
Men prova detta först:

Händer samma sak om du har kvar din gamla hårddisk i datorn, när du försöker installera Windows?
Om inte kan det ju vara strul med disken.

Prova även att stänga av ACHI i bios och prova annars att sätta bios mode på Legacy och inte UEFI, och se om det hjälper.

Fungerar inget av detta så är något fel på datorn, eller eventuellt din Windows installation.
Dvs att om det är fel på skivan så blir det ju fel på usb stickan du gör från skivan också.
Så kolla med en annan Windows installation först. För det låter ändå som det mest troliga det kan vara. Om inte så prova det andra jag föreslog.

Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Så till att börja med..

Har du kvar din dator?
Är vi som vill uppdatera till win10 körda?
Min dator uppgraderade automatiskt till win10, men hittar inga drivrutiner nu xD

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Har du kvar din dator?
Är vi som vill uppdatera till win10 körda?
Min dator uppgraderade automatiskt till win10, men hittar inga drivrutiner nu xD

Sålde bort min dator till mina föräldrar typ ett år efter denna tråd. Sen köpte jag mig en rMBP istället.
Men deras fungerar klockrent fortfarande.
Ang win 10 så har jag dålig koll tyvärr.
Men om du vill ha hjälp rekommenderar jag att du surfar in och söker/skapar tråd på www.notebookreview.com/sony
Där hittade jag det mesta av min info.
Finna nog ganska många där som fortfarande har datorn och undrar samma sak.

Vet inte hur det ser ut, om Sony släppt uppdaterade drivers till datorn eller om dom för win 8.1 fungerar.

Vad jag dock vet, var att det var ett rent he*vette att hitta vilka drivers och i vilken ordning dom skulle installeras. Vill aldrig göra om det där.
Det var verkligen den största achilles hälen på den där datorn. Annars är det fortf en mycket bra o fin dator. Men att installera drivrutiner var sjukt jobbigt kommer jag ihåg. För det var typ 20 st och man fick ta dom från olika datorer för det fanns inte alla för win 8 till den datorn (iallafall inte då). Sen ta från olika språk sidor hos Sony. Och installera man en drivrutiner i fel ordning så var det kört, och bara installera om Windows igen.
Tog mig många försök och mycket tid att få ihop det där kan jag lova!

Lycka till

Visa signatur

Citera för svar!