eSATA vs USB3 - är eSATA bättre än USB3 t ex?

Permalänk

eSATA vs USB3 - är eSATA bättre än USB3 t ex?

Hejsan.

Jag tänkte köpa en kabinett med både USB3 och eSATA. Man ska även kunna göra enkla hårdiskbyten med kabinen. Men jag hittar ingen med eSATA och USB3 kombination. Därför tänkte jag att USB3-bussen i sig är snabbare än eSATA i teorin. Fast vi vet ju aldrig hur det blir i praktiken. I USB är det ju massa "omvandlingar" av bitar osv.
Här är ju någon slags tabell

Buss Mbit/s MB/s USB3 5000 625 eSATA2 3000 375 eSATA3 6000 750

Hårddisken jag tänkte skaffa är Barracuda 2 TB, på 154 MB/s enligt Tom'sHardware . I och för sig har ju folk på forumet här får andra siffror också.

Iallafall så borde eSATA och USB3 inte göra någon skillnad på hastighet för den här hårddisken. Men det kanske blir skillnad? För på denna test,NCIX på YouTube, så blir det dessa resultat (hämtat ur AnandTech-forum :

Fast enligt forumet AnandTech så tycker dom det inte är någon större skillnad mellan eSATA och USB3. Hmm, man blir ju lite snurrig. Vad säger ni här och vad har ni upplevt?
Och är det någon som vet om det finns kombinerade USB3 och eSATA-kabinetter någonstans med enkla byten (som kan ligga ner i en fin hylla ^^)?

(EDIT: Kom på att jag har SATA2 i och med äldre M2N-SLI Deluxe MoBo, Men gör nog ingen skillnad här. Eller? Jag ändrade i tabellen lite iallafall.)

EDIT:2 Här verkar finnas en kombinerad kabin, men den verkar superdyr: http://www.dustinhome.se/product/5010622221/deltaco-external-...

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

USB är ett generellt protokoll medan eSATA/SATA är ett protokoll för HDD/SDD.
Protokollen är gjorda med olika syften och olika utrustning.
Jag skulle välja eSATA/SATA före USB till diskar.

Permalänk
Medlem

Tabellen i TS post, är direkt konvertering av gränssnittets hastighet.

Överföring av MB/s "nyttodata" blir lite lägre:

Buss............Mbit/s..........MB/s "nyttodata"
USB3...........5000............400
eSATA2.......3000............300
eSATA3.......6000............600

(SATA pga 8b/10b encoding.)
USB förklaras här:
http://en.wikipedia.org/wiki/USB

Självklart kan de enheter som kopplas via gränssnitten, innebära begränsningar.

Fo3

Edit: går det att få Tab att fungera?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har både esata och usb3 anslutna diskar och normalt sett märker man ingen skillnad, usb3 har ju teoretisk högre kapacitet, men den delar samtidigt hastigheten med andra enheter på samma kontroller, medans e satan är ensam på bussen.
Usb är inte "pålitligt stabilt" på det sätt som esata och firewire är, det är så mycket annat som kan påverka usbn iom hur usb fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.