Permalänk
Medlem

3D gravering (första graveringen)

Har länge varit sugen på att pröva gravering och nu har jag äntligen fått ur tummen...

Första gravyren måste ju vara av ett enkelt motiv så därför tänkte jag göra en tavla (till min dotter) utav "Monster High" loggan (som hon älskar).

Original idén var att ta en 10mm tjock plexi och gravera och sen sätta en 10mm bred GRB Led list runt hela men jag hittade inga så tjocka skivor billigt så då fick det bli tunna skivor från clas ohlson och då föddes idén med att ta flera skivor och dela motivet i lager och förhoppningsvis få en sorts 3D effect...

3D gravering (första graveringen)

Permalänk
Medlem

Blev ju riktigt snyggt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Snygg första-gravering!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem

Det man kan göra är att på varsje skiva sätta en lysdiod och då sätta t.ex. eltejp på de andra 2skivorna där lysdioden sitter, och sedan göra samma procedur med 2st till dioder i olika färger, då får man en färg per skiva, förstår du hur jag menar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tack alla som gillar det...

Skrivet av roobi:

Det man kan göra är att på varsje skiva sätta en lysdiod och då sätta t.ex. eltejp på de andra 2skivorna där lysdioden sitter, och sedan göra samma procedur med 2st till dioder i olika färger, då får man en färg per skiva, förstår du hur jag menar?

jag förstår men jag tror inte att det skulle bli så bra efter som färgerna förmodligen kommer att blanda sig och visa en helt annan färg där gravyren överlappar varandra... om man gjorde en gravyr som inte överlappar så hade nog varit coolt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av U1wik:

tack alla som gillar det...

jag förstår men jag tror inte att det skulle bli så bra efter som färgerna förmodligen kommer att blanda sig och visa en helt annan färg där gravyren överlappar varandra... om man gjorde en gravyr som inte överlappar så hade nog varit coolt...

Färgerna kommer inte blanda sig, hittar jag länken som jag såg det här i så ska jag ge dig den

Edit , här är ett resultat
http://hackedgadgets.com/2008/02/10/etched-door-lit-by-leds/

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Färgerna kommer inte blanda sig, hittar jag länken som jag såg det här i så ska jag ge dig den

Edit , här är ett resultat
http://hackedgadgets.com/2008/02/10/etched-door-lit-by-leds/

mmm som sagt... pröva att ta en gul och en blå genomskilnig plastbit och kolla genom båda så lär det ju se grönt ut... gravyren på din bild lär ju inte gå omlott och då ser det ju svin cool ut... men på min har jag medvet graverat bakom på vissa ställen i ett försök att få 3D känslan och på dessa punkter så skulle färgerna blanda sig vilket inte skulle se bra ut...