Project Eternity, nytt kickstartat RPG från Obsidian

Permalänk
Medlem

Project Eternity, nytt kickstartat RPG från Obsidian

Länk till sidan: Project Eternity
Lite detaljer:

Citat:

Project Eternity will take the central hero, memorable companions and the epic exploration of Baldur’s Gate, add in the fun, intense combat and dungeon diving of Icewind Dale, and tie it all together with the emotional writing and mature thematic exploration of Planescape: Torment.

Combat uses a tactical real-time with pause system - positioning your party and coordinating attacks and abilities is one of the keys to success. The world map is dotted with unique locations and wilderness ripe for exploration and questing. You’ll create your own character and collect companions along the way – taking him or her not just through this story, but, with your continued support, through future adventures. You will engage in dialogues that are deep, and offer many choices to determine the fate of you and your party. …and you'll experience a story that explores mature themes and presents you with complex, difficult choices to shape how your story plays out.

We are excited at this chance to create something new, yet reminiscent of those great games and we want you to be a part of it as well.

Edit:
Jag lägger in listan med "stretch goals"

Permalänk
Medlem

Möjligen det Kickstarterproject som samlat pengar snabbast av alla? Dragit in 0,78 miljoner dollar på mindre än en dag.
http://www.rockpapershotgun.com/2012/09/15/project-eternity-r...

Permalänk
Medlem

Här är deras kickstarter video:

Intervju med Chris Avellone: The People Behind Fallout And Planescape Are Making My Dream RPG
Obsidian Entertainment Launches Project Eternity on Kickstarter

Permalänk

Första gången jag bidragit till något på Kickstarter, verkar onekligen lovande!

Permalänk
Medlem

Donerat med glädje, mera sånt här tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

De har lagt upp "strech goals" nu
http://www.kickstarter.com/projects/obsidian/project-eternity...

Självklart blev det en enorm topp i början, men jag tror ändå att detta projekt kan bli ett av de som får mest pengar. Wasteland fick strax under $3 miljoner dollar.

Permalänk
Medlem

Ska lätt stödja detta, hoppas bara att de kan hålla det de har lovat, samt att de tar sin tid med spelet. Vill inte att de gör likadant med detta som det blev med KOTOR II. Men men inte spy galla. Hoppas att det blir väldigt likt Baldurs Gate 2 och Icewind Dale 2 rent grafikmässigt. Vill faktiskt inte ha det med Frostbite 2 eller det som är "inne" idag. Kanske lite väl flummigt men detta spel ska definitivt bevakas.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Ska lätt stödja detta, hoppas bara att de kan hålla det de har lovat, samt att de tar sin tid med spelet. Vill inte att de gör likadant med detta som det blev med KOTOR II. Men men inte spy galla. Hoppas att det blir väldigt likt Baldurs Gate 2 och Icewind Dale 2 rent grafikmässigt. Vill faktiskt inte ha det med Frostbite 2 eller det som är "inne" idag. Kanske lite väl flummigt men detta spel ska definitivt bevakas.

Ja, det är väl förstås frågan vad som händer i den situationen att de bränt Kickstarter-pengarna och spelet inte är klart... Förhoppningsvis blir det ju dock bra och kanske t.o.m. kan öppna upp för fler traditionella rpg:n, även via de vanliga utgivarna!

Det låter ju iaf som att de är på helt rätt spår!
Av vad de sagt så låter det ju som att spelmekaniken kommer vara snarlik och jag tror jag är på samma spår som du gällande det visuella, för min del får det gärna vara någonting motsvarande BG2-upplägget rent visuellt... men högupplöst!

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Rock, Paper, Shotgun har en intervju med Chris Avellone om deras nya kickstarter projekt: Obsidian On Project Eternity, Old-School Innovation

Permalänk
Inaktiv

Är detta samma Obsidian som är kända för att döda spelserier? Spel som Neverwinter Nights 2, Star Wars KotOR 2, Fallout New Vegas och Dungeon Siege 3 är ju mer eller mindre floppar i jämförelse med föregångarna. Nej usch för Obsidian och deras taskiga jobb, om det finns någon utvecklare jag verkligen inte gillar så är det dem.

Permalänk
Medlem

En Matt Chat intervju med Josh Sawyer om Project Eternity

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Är detta samma Obsidian som är kända för att döda spelserier? Spel som Neverwinter Nights 2, Star Wars KotOR 2, Fallout New Vegas och Dungeon Siege 3 är ju mer eller mindre floppar i jämförelse med föregångarna. Nej usch för Obsidian och deras taskiga jobb, om det finns någon utvecklare jag verkligen inte gillar så är det dem.

Gud vad du hädar nu enligt min tro.
Obsidian is the shiznit för fan!

Fallout 2, Planescape: Torment, Arcanum.. osv!
Genierna bakom dessa spel är samma grabbar som finns på Obsidian.

Förövrigt så är New Vegas så jävla mycket bättre än Fallout 3, jävla piss spel.
KoToR 2 är förövrigt jävligt mer djupt och innehållsrikt än KoToR 1. Tänk på alla underbara karaktärer som har en story att berätta i KoToR 2! Och vem fan kan glömma Kreia. Underbar karaktär!

Som sagt, du hädar. Läs user reviews på Planescape: Torment så förstår du varför! (metacritic)

Detta projekt förtjänar verkligen vårat stöd, för detta spel kommer bli episkt bra!

Planescape : Torment is philosophy for the video-gamer and undoubtedly has the best story ever to grace any computer game, Deus Ex included. You will have to be prepared to do a lot of reading in order to enjoy this profound tale. If you've ever come across the ideas of Nietzsche, Heidegger or Plato (and others, including Eastern philosophy and mysticism) you'll be spooked out when you play this game. It is text heavy and in this respect plays much like an old-fashioned text-adventure but otherwise it plays the same as the other (also brilliant) Infinity Engine games : there's a fair amount of combat plus plenty of quests and some of the weirdest and most wonderful locations, NPCs and enemies you're every likely to come across. The level of interaction which is possible between party members and other NPCs is still unparalleled today. The artwork is wonderful and if you can muster the patience to get involved in the deepest game you will ever play you won't notice that it's all in low resolution. There is a widescreen mod available for this game, I believe. My co-favourite of all time along with the two Baldur's Gates.

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Ang KotOR2 så är det mer utgivarens fel då dom stressade ut spelet innan det var färdigt. Var ju mycket som blev bortklippt för att dom skulle hinna med.

Det problemet kommer dom ju inte ha denna gången då dom själva kan välja när dom vill släppa spelet.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Ang KotOR2 så är det mer utgivarens fel då dom stressade ut spelet innan det var färdigt. Var ju mycket som blev bortklippt för att dom skulle hinna med.

Det problemet kommer dom ju inte ha denna gången då dom själva kan välja när dom vill släppa spelet.

Kickstarter innebär ju dock inte obegränsad budget...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MyZk0:

Gud vad du hädar nu enligt min tro.
Obsidian is the shiznit för fan!

Fallout 2, Planescape: Torment, Arcanum.. osv!
Genierna bakom dessa spel är samma grabbar som finns på Obsidian.

Förövrigt så är New Vegas så jävla mycket bättre än Fallout 3, jävla piss spel.
KoToR 2 är förövrigt jävligt mer djupt och innehållsrikt än KoToR 1. Tänk på alla underbara karaktärer som har en story att berätta i KoToR 2! Och vem fan kan glömma Kreia. Underbar karaktär!

Som sagt, du hädar. Läs user reviews på Planescape: Torment så förstår du varför! (metacritic)

Detta projekt förtjänar verkligen vårat stöd, för detta spel kommer bli episkt bra!

Planescape : Torment is philosophy for the video-gamer and undoubtedly has the best story ever to grace any computer game, Deus Ex included. You will have to be prepared to do a lot of reading in order to enjoy this profound tale. If you've ever come across the ideas of Nietzsche, Heidegger or Plato (and others, including Eastern philosophy and mysticism) you'll be spooked out when you play this game. It is text heavy and in this respect plays much like an old-fashioned text-adventure but otherwise it plays the same as the other (also brilliant) Infinity Engine games : there's a fair amount of combat plus plenty of quests and some of the weirdest and most wonderful locations, NPCs and enemies you're every likely to come across. The level of interaction which is possible between party members and other NPCs is still unparalleled today. The artwork is wonderful and if you can muster the patience to get involved in the deepest game you will ever play you won't notice that it's all in low resolution. There is a widescreen mod available for this game, I believe. My co-favourite of all time along with the two Baldur's Gates.

Dold text

Snälla du. Jämför inte clownerna på Obsidian med genierna på Black Isle.
Fallout 2 är det absolut bästa RPG alla kategorier som någonsin gjorts. Men våga inte påstå att det är gjort av Obsidian (samma med planescape), det är häderi om något. Jag är mycket väl medveten om att det finns ett antal avhoppare från Black Isle på Obsidian men de har för länge sedan passerat sitt bäst före datum eller så består de av de mindre talangfulla från Black Isle.
Fallout 3 kommer inte i närheten av 2an, men 3an är så mycket bättre och mer välgjort än New Vegas. KotOR 2 var blekt i jämförelse med 1:an och jag är knappast den enda som tycker så.
Dungeon Siege var ett schysst multiplayer RPG så länge det var Gas Powered Games som utvecklade dem. Dungeon Siege 3 är ett skämt.

Sist men absolut inte minst så har vi den absolut värsta floppen Obsidian har producerat. Ett av världens bästa spel fick en halvdan i och med NWN2. Den som dödar en så oerhört efterlängtad uppföljare förtjänar verkligen inga kickstarter pengar.

Obsidians signum är taskigt utförda mjölkningar av starka varumärken.

Varför inte lite jämförelser med enbart siffror, tycker de visar en ganska uppenbar trend:

Fallout 3 - 90.93%
Fallout: New Vegas - 84.23%

Star Wars: Knights of the Old Republic - 94.25%
Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords - 85.82%

Dungeon Siege - 85.86%
Dungeon Siege III - 70.45%

Neverwinter Nights - 88.96%
Neverwinter Nights 2 - 82.69%

Källa: http://www.gamerankings.com/

Permalänk
Medlem

Environment screenshot

Video och mer blandat på deras updates flik;
http://www.kickstarter.com/projects/obsidian/project-eternity...

Permalänk
Medlem

Den där skärmdumpen gjorde mig åtskilliga hundralappar fattigare.

Nu förstod jag på riktigt hur mycket jag har saknat Infinity Engine...

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Shit! Ser riktigt läckert ut. Nu fick jag lite nostalgi från Bg2...

Permalänk
Medlem

Det är lite "Shut up and take my money!!!" varning på det här spelet Måste ha!!!

Visa signatur

Antec P182 - Core i5 2500k @ 4Ghz - Cooler Master Hyper TX3 - MSI P67A-C45 REV B3 - Corsair 8gb @ 1600mhz - MSI GeForce GTX 580 1536MB TWIN FROZR II - Windows 7 64 - Samsung 226bw - Steelseries 6GV2 Keyboard.....

Permalänk

Det är bara tre dagar kvar på kickstarter. För närvarande ligger de på ~$2.9m och vid $3m lägger de till ett stronghold (tänk fortet man fick i NWN2 men större och mer interaktivt), så kasta pengar på dem nu!

Permalänk
Medlem

Ska tömma ur plånboken litet pengar i morgonkväll, blir nog 65$ +15$ vad det verkar. Köpte just Dishonored och X-Com så litet måste jag hålla igen.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Så då kickstartade jag lite, blev 80$, tyckte det var värt det, behövde inte de fysiska produkterna. Det är nu över 3miljoner så jag hoppas att ens fort blir maffigt^^

Visa signatur

Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90

Permalänk
Medlem

28 timmar kvar innan det är slut. Undrar om de når 3,5 miljoner så man får ytterligare en stor stad. Vore smutt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De är numera det hittills högst finansierade spelprojektet på Kickstarter. Nu är det 18 timmar kvar och 3,4 miljoner dollar ligger de på.
http://www.theverge.com/gaming/2012/10/15/3507318/project-ete...

Permalänk
Medlem

$3,5 Miljoner insamlat, nu blir det en 2:a stor stad i spelet...

Permalänk

Mer än 4 miljoner.
Bra jobbat Obsidian, bra jobbat.

Ser verkligen fram emot det!
Själv så fixade jag två steam kopior av spelet (en till mig själv och en att ge bort) samt den framtida expansionen.

Mumma!

Skrivet av Kunzite:

Snälla du. Jämför inte clownerna på Obsidian med genierna på Black Isle.

Jag har full tillit till Tim Cain, Chris Avellone osv..
Du är clownen i mina ögon, menmen.

Ser fram emot spelet!

Men ja, angående dina siffror: Dagens ungdom vet inte vad som är bra spel

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Mer än 4 miljoner.
Bra jobbat Obsidian, bra jobbat.

Haha, de spelade Europe - Final Countdown på sin live sändning från nerräkningen. Finns här;
http://www.twitch.tv/obsidian/b/335806140
Sändningen är över 5 timmar btw, så spoola lite för att se slutet hehe.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Haha, de spelade Europe - Final Countdown på sin live sändning från nerräkningen. Finns här;
http://www.twitch.tv/obsidian/b/335806140
Sändningen är över 5 timmar btw, så spoola lite för att se slutet hehe.

Såg allt igår natt

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Medlem

Missade streamen då man slocknade i soffan, men nådde de 4 miljonersgränsen?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rosslan:

Missade streamen då man slocknade i soffan, men nådde de 4 miljonersgränsen?

$3,986,929 på endast Kickstarter och plus PayPal donationerna ligger summan på 4,1 miljoner +

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk