Project Eternity, nytt kickstartat RPG från Obsidian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Missade streamen då man slocknade i soffan, men nådde de 4 miljonersgränsen?

Nästan, 14K under bara. Men om dom räknar in paypal doneringarna, som jag hörde låg på runt 150K. Så borde dom räkna med 4mille målet ;D

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

$3,986,929 på endast Kickstarter och plus PayPal donationerna ligger summan på 4,1 miljoner +

Glad att man bidrog med mina $80, då blev det något fantastiskt om slutsumman slutade på 4 miljoner+

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

bla bla bla...

Man får dock tänka på att Lucasarts inte gav Obsidian tillräckligt med tid att utveckla färdigt KOTOR2. Dom blev tvugna att rusha ut slutet, samt skära bort HK-47 hela quest linje...

Mycket av Obsidians problem har mest varit att dom får inte tillräckligt med tid och pengar från publishers..

Svårt att jämföra dom mot Bioware och Bethesda, när dom inte har i närheten lika stora resurser som dom jättarna. Som gör att dom alltid faller lite efter med buggar och andra tekniska begränsingar.

För övrigt är dom annars enormt bra med handlingen. Som lätt klassar med Bioware och Bethesda.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

En intervju med Chris Avellone finns hos Gamesindustry.biz

Permalänk
Medlem

En video teaser dök upp idag

Även en del nya screenshots också
https://eternity.obsidian.net/media/index

Permalänk

Lite ny media och concept art

Lite lore på det:

Here, Have Some Lore
Compensation for being subjected to the rest of this update.

All my best ideas are stolen. This one I ripped off from our lead level designer, Bobby Null. It is about the undead.

Male and female darguls.

Male and female darguls.

One of the strengths of the Eternity setting, in my opinion, is its ability to put a new spin on the familiar. Let's be honest, you've seen undead before in a video game or two. I bet you've had a virtual conflict with a skeleton or perhaps even a zombie. But no matter how many times we see them, they're fantasy RPG staples - it'd be weird not to have them, and many people would really miss them were they omitted.

So we did some thinking as to how we could have undead but have them be our own special brand of undead that makes sense in this world.

This is How Undead Work
Let's say you are a wealthy noble who would like to cheat death. There are a variety of options at your disposal, but this offer from a shady animancer sounds the most painless. All he is going to do is bind your soul to your body, so that way when you die, your soul stays put and you still retain all your motor control.

Sign me up, you say. Suck on this, death! The animancer sets up some bizarre tools and machines, has you hold onto some copper wires, and before you know it the whole thing is over. He leaves and takes his fee. A few years later you die in a horrific skiing accident. Not to worry! Your soul isn't going anywhere. You are living large, my friend. But here's the thing. Your soul isn't going anywhere, but your body is. It starts to decompose. Slowly at first. A maggot here, a maggot there. And you are starting to get weird cravings, kind of like a pregnant woman, but instead of peanut butter and mayonnaise sandwiches, you could really go for some human flesh.

So you eat some guys. And lo and behold, the decomposition stops! You're cured! Except that after a while, you start to rot again. Over time, you find that eating folks and absorbing the essence from their flesh is the only way to stop decomposition. But after a while you run out of neighbor kids and it gets harder and harder to track down a meal. Flesh is dropping off in chunks. And it feels like your IQ has fallen a few points, like that time you used to live next to that industrial solvent factory. In time, your mind goes as well as your body. You become feral, then near-vegetative, then purely mechanical - your body nothing more than a fleshless marionette.

Revenant bestiary concepts.

Revenant bestiary concepts.

What you have just done is experienced the full continuum of undeath. Corporeal undead in this world all suffer from the same malady, and are merely in different stages of decomposition. How do you get this condition? It's usually something that you would get by commissioning an unscrupulous animancer to help you live forever, or by volunteering for a "harmless clinical trial." These ladies and gentlemen have been studying a certain banned piece of literature known as the Theorems of Padgram and are trying to develop a true path to immortality. But there are supposedly other ways - certain alchemical tinctures, ancient architecturally-embedded machinery, self-pleasure (according to some disapproving Dyrwoodan moms), etc.

You start as a fampyr. (And these names are not different-for-the-sake-of-different - they're just following location-appropriate linguistic rules.) By appearances, you're basically a normal person who is going through a bit of a cannibal phase.
Allow yourself to decompose for a while, and you start to lose control of your urges, and your memory begins to slip away. Your self-consciousness is flimsy. You are now what's called a dargul.
Much more decomposition, and you become bestial. Your hair is gone (if it wasn't already), the flesh sags on your bones, and you live only to feed your hunger. You are a gul, but you don't give it much thought at this point. You just think you are hungry.
Then your mind gets really pretty thoroughly rotted, like what happens if you play a lot of FPSes, and you're only running at the basest level of instinct. You have no memory. You, my friend, are a revenant, and you are not very fun at parties.
After the last bit of flesh falls away, and the last mildly complicated neural synaptic path fires for the final time, you're running on pure reflex. You're not even hungry anymore (no stomach!). Your body is a murderous automaton. You are a skeleton, and your next step is dust.
Lastly
It's a fun time for the project. Amazing new level art and some of what I think are our best quests yet are being added every day, and I'm very excited for what's ahead. I personally want to express my appreciation for the thing all of you made happen by backing us, and I want to do everything I can to make sure you guys are suitably rewarded for your efforts.

Thanks for reading and don't forget to fill out your backer surveys. Those of you who have surveys will find them on your account page on the backer portal under the Surveys tab. You have until March 31st before they become as worthless as that Myspace page I had in college with all the animated gifs on it, so get those suckers in. Huge thanks to those who've filled theirs out - the team is already putting that content into the game and it's coming out pretty slick.

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Satt häromdagen o leta ngt RPG som kunde släcka min törst för rollspelande.
Utgick från NWN, baldurs gate och snubbla över detta.

Numera heter det ju Pillars of Eternity. Men det verkar ju inte hända något.
Någon som är mer insatt än det jag orkat läsa på hemsidan?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Satt häromdagen o leta ngt RPG som kunde släcka min törst för rollspelande.
Utgick från NWN, baldurs gate och snubbla över detta.

Numera heter det ju Pillars of Eternity. Men det verkar ju inte hända något.
Någon som är mer insatt än det jag orkat läsa på hemsidan?

Inte händer något? De uppdaterar väldigt ofta både genom Kickstarter och på deras hemsida.
För de som lade lite extra pengar på Kickstarter har nu fått tillgång till Betan. Så nog är det på gång. Jag backade kickstartern (dock bara tillräckligt för att få spelet) och väntar nu otåligt

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Spelet utvecklas som det bör?
Men det är fortf vänta på släpp?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Spelet utvecklas som det bör?
Men det är fortf vänta på släpp?

Precis.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk

Såg att det nu går att förbeställa Pillars of Eternity via Steam eller direkt på deras hemsida.
Releasedatum är satt till 26:e Mars.

Påsken är räddad!

Permalänk
Entusiast

Laddar ner spelet nu från GoG.com. Långsamt då det precis släpptes och alla laddar ner men sjukt taggad nu alltså. Detta har man ju väntat på sen kickstartern gick upp för 3 år sen.

Metacritic för Pillars of Eternity.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Grymma år för RPG. Divinity Original Sin, Shadowrun Dragonfall, Pillars of Eternity m.m. Tror 2014-2015 blir bästa åren någonsin.

Permalänk
Medlem

Spelar på normal får nog äta upp det dog ganska omgående igår haha... Hur går det för er andra?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ninotramp:

Spelar på normal får nog äta upp det dog ganska omgående igår haha... Hur går det för er andra?

Har klarat mig bra hittills på Hard, men har samtidigt inte haft så mycket tid till att spela mer än runt 5 timmar.

Edit: Nu blev det svårare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Har klarat mig bra hittills på Hard, men har samtidigt inte haft så mycket tid till att spela mer än runt 5 timmar.

Edit: Nu blev det svårare.

Jag spelar Paladin Normal och tycker det är helt okej svårighetsgrad för mig som är nybörjare. Börjat fatta lite med positionering och så. Tyvärr måste jag säga att jag tycker dialogen är ganska seg ibland. Tråkigt men så är det. Spelat ca 15 timmar och dingade precis level 6. Har just nu Ninotramp + 4 kompanjoner med mig. (Inte hittat några fler) Jag dör ganska ofta.

Pengar är lätt att få tag på tycker jag. Skulle i princip kunna uppgradera allt i min stronghold nu.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ninotramp:

Jag spelar Paladin Normal och tycker det är helt okej svårighetsgrad för mig som är nybörjare. Börjat fatta lite med positionering och så. Tyvärr måste jag säga att jag tycker dialogen är ganska seg ibland. Tråkigt men så är det. Spelat ca 15 timmar och dingade precis level 6. Har just nu Ninotramp + 4 kompanjoner med mig. (Inte hittat några fler) Jag dör ganska ofta.

Pengar är lätt att få tag på tycker jag. Skulle i princip kunna uppgradera allt i min stronghold nu.

Det första jag gjorde när jag kom till Gilded Vale var att rekrytera 2 extra kompanjoner inne i värdshuset, man kan ju köpa character creation följare för lite koppar, så jag kom upp i 6 players ganska fort. Positionering och så är riktigt viktigt i sånna här spel, att planera strider i förväg gör allt lättare. Är man ny till Baldurs Gate liknande spel så är det ju inte så lätt på en gång.

F5 används flitigt, sparar i princip nästan hela tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Paradox gick ju även in i ett avtal med Obsidian, där Paradox sköter marknadsföring och åtaganden för Kickstartern. Arnroth skrev om Paradox lyckade marsmånad på IDG. Det andra spelet är succen Cities Skylines. Paradox hoppas att de kan fortsätta jobba med Obsidian, vilket jag tror är bra för fortsatta spel utan Kickstarters.
https://www.idg.se/2.1085/1.619261/paradox-galna-mars---tjana...

Permalänk
Medlem

Känns som att jag spelar Baldur's Gate för första gången igen <3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz