FTL - Faster Than Light

Permalänk
Medlem

FTL - Faster Than Light

Fantastiskt spel där man man kontrollerar ett rymdskepp där det går ut på att hålla koll på system och vara strategisk och ta ut moståndarens system. Single player och ruggigt roligt och beroendeframkallande. Förstörs skeppet är det bara att börja om.

Såg nedan video och köpte det direkt och kan knappt sluta spela det. Musiken är också riktigt skönt retro.

Ett bevis för att häftig grafik inte gör ett spel bra.

Finns på steam för typ 8 euro eller nåt.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

hur är combaten?

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Kolla videon så får du en uppfattning ungefär. Man laddar vapen och väljer vilket system man ska sikta på. Missiler går oftast igenom sköldar och laser gör det inte. Men missiler har man begränsat antal av och kostar "pengar" i form av scrap man hittar från andra farkoster. Oftast blir man träffad och system går ner och man måste flytta runt sina gubbar för att laga systemen. Sedan så får man såklart uppgradera skeppet och satsa på typ sköldar eller vapen eller annat.

Sedan blir man boardad man får skicka sina gubbar för att försöka försvara skeppet. Eller öppna dörrarna mot rymden och försöka kväva fienden. Ibland hoppar man så man hamnar bredvid en sol som avger solar flares som skapar bränder ombord. Ibland hamnar man i ett astroid bälte med massa stenar som hamrar på sköldarna osv..

Gillar man Star Trek och liknande och är lite nördig kommer man nog älska detta

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk

Håller med om att det är en underbar liten pärla.
Spelglädjen är enorm och är man det minsta intresserad i rogue-like spel så måste man prova det. Jag köpte det i helgen och kunde inte slita mig kvällen då jag köpte det.
Spelet är ganska kort och livslängden kanske inte den längsta men för det låga priset är det ett givet köp.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 16gb Ballistix 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 3060 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniz:

Fantastiskt spel där man man kontrollerar ett rymdskepp där det går ut på att hålla koll på system och vara strategisk och ta ut moståndarens system. Single player och ruggigt roligt och beroendeframkallande. Förstörs skeppet är det bara att börja om.

Såg nedan video och köpte det direkt och kan knappt sluta spela det. Musiken är också riktigt skönt retro.
P-SnIhpCm5w

Ett bevis för att häftig grafik inte gör ett spel bra.

Finns på steam för typ 8 euro eller nåt.

Tänkte starta en sådan här tråd

Håller helt med i att det är ett fantastiskt spel. Jag köpte det direkt via http://www.ftlgame.com/ Marginellt billigare än att betala i Euro och pengarna går direkt till dom två killarna som tog fram spelet.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Köpte det i förrgår och har lagt ner åtskilliga timmar på det utan någon egentlig framgång. Jag tycker det är svårt även om jag kör
på easy. Det enda skepp jag vunnit än så länge är Engi Cruiser.

Som ovan köpte jag mitt på deras egna hemsida där man kan betala mot dollar istället för euro vilket gör det ~10 kr billigare. Rekommenderas starkt!

Permalänk
Inaktiv

Kan också rekommendera detta lir, betalade drygt 58SEK så inget att tveka på egentligen även om man nu bara skulle ha roligt i en timme. Men det är bättre än så, mycket bättre

Lite spännande med att om man dör så dör man o bara till att börja om, plus att musiken och stämningen är sådär som man vill ha den. WTF klippet ovan beskriver väl hur spelet fungerar, och var det som fick mig att köpa det igår. Men som står skrivet ovan, köp direkt av utvecklarna, du får ändå en Steamkey.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Kan också rekommendera detta lir, betalade drygt 58SEK så inget att tveka på egentligen även om man nu bara skulle ha roligt i en timme. Men det är bättre än så, mycket bättre

Lite spännande med att om man dör så dör man o bara till att börja om, plus att musiken och stämningen är sådär som man vill ha den. WTF klippet ovan beskriver väl hur spelet fungerar, och var det som fick mig att köpa det igår. Men som står skrivet ovan, köp direkt av utvecklarna, du får ändå en Steamkey.

Jag har spelat 5h totalt, lackade ur då jag kom till slutbossen för 4de gången och dog igen. Var dock nära på att ta ut alla vapen för honom. Spelet avinstallerades då det var för beroendeframkallande och svårt trots easy

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Jag har spelat 5h totalt, lackade ur då jag kom till slutbossen för 4de gången och dog igen. Var dock nära på att ta ut alla vapen för honom. Spelet avinstallerades då det var för beroendeframkallande och svårt trots easy

Samma här. Nådde för första gången slutbossen med full sköld, fulladdat med missiler och bots och biffigare vapen. Tog han nästan men mitt hull ville inte vara med mer efter ihärdigt bombardemang.

Permalänk
Inaktiv

Låter svårt, jag har inte ens kommit så långt, till slutet av sector2 innan jag dör på något klantigt sätt. Gillar att man blir överraskad ofta och faktiskt kan klara sig ur svåra situationer, precis som i Star Trek

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är en riktig pärla. Svårt som attan bara. Stort plus att det finns till Mac Os X också.

Permalänk
Geeks Gaming

Själv har jag fastnat för detta spelet XD även om det är "litet" så spelar jag om och om de hela tiden

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Testade spela i några timmar, tråkigt som fan. Men musiken kan jag inte klaga på!

Permalänk
Medlem

Grymt kul spel, köpte det efter att jag spanat in massa klipp på youtube.
Hoppas spelet byggs på och utvecklas, det har stort potential och är extremt beroendeframkallande.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Köpte det igår och körde väl en halvtimme eller något. Hamnade i en hyfsat jobbig eldstrid som gjorde att mitt skepp började pysa ut luft. Vann striden och reparerade det vanliga, sköld och något annat. Hoppar vidare och tänker efter ytterligare tre strider att det vore smart att kunna reparera hål i skeppet. Testar att skicka dit en gubbe... vips så var hålet borta...

Här kan vi snacka om dagens facepalm... att inte ens testa att skicka dit en gubbe först... men men. Spelet är riktigt roligt, skönt med lite "annorlunda" spel.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt underhållande. Lagom okomplicerat, tillräckligt svårt, skön musik. Känns som om jag sitter och spelar på 1990-talet, på ett bra sätt.

Har fortfarande bossen kvar, trots några försök.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jepp riktigt skoj. Gubbarna kämpar mot bränder, hullbreaches, laga system och zappa inkräktare!

Roligaste stund vart nog när jag väntade med att laga sensorn efter en strid. Tyckte det var konstigt att mitt skepp fortfarande tog skada. I nästa system upptäckte jag att halva skeppet där jag inte hade crew fortfarande brann!

Tidigare tyckte jag inte sensorn verkade så viktig... Nu har den hög prio!

Andra roliga stunder inkluderar när man har full uppgraderade blast doors och öppnar dörrar för att tömma ett rum med inkräktare på luft. Ett välriktat skott mot fiendeskeppets teleporter och ingen beam me up skotty för dem!

Sedan är det ju helt klockrent med achievements, finns achievement för att borda fiendeskeppet med hela sin crew och sedna spränga det

Jag skulle inte kalla spelet för svårt, bara oförlåtande och slumpberoende. Pausar man ofta och har hyfsad tur med att hitta bra upgrades så går det bra. Tycker inte jag hade jättetur men klarade endå slutbossen på normal med hälften hull kvar efter 9h total speltid.

Permalänk
Medlem

Blir till att köpa då:)
börjar bli mycket nu, har fastat i space pirates vs alien zombies(om det nu heter så) och snart kommer Xcom och baldures gate har man förbokat med:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har lyckats mosa bossen på Easy två gånger men kommer väl till system 6 i Normal innan jag dör xD
Har:
Stealt/Engi/Zoltan/Federation cruiser utöver den vanliga

Lätt värt pengen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

hur uppgraderar man "power" för t.ex drones osv?

EDIT: får inte riktigt kläm på det hela.

vet tt man har baren på vänster och kan utnyttja när det är grönt, men hu fyller man på skiten

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Coolt spel!

Hett tips: Teleportera inte över din crew för att sedan skjuta sönder fiendeskeppet... vet inte riktigt hur jag tänkte där

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Coolt spel!

Hett tips: Teleportera inte över din crew för att sedan skjuta sönder fiendeskeppet... vet inte riktigt hur jag tänkte där

Är väl en achievment

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Är väl en achievment

Inget vad jag vet om, eller fick iaf ;).

Det här spelet är awesome. Enkelt och beroendeframkallande! Back to basics liksom.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

hur uppgraderar man "power" för t.ex drones osv?

EDIT: får inte riktigt kläm på det hela.

vet tt man har baren på vänster och kan utnyttja när det är grönt, men hu fyller man på skiten

Klicka på Ship knappen uppe i mitten. Här kan du uppgradera olika delar av skeppet, längst ner till höger har du powergridden. Tror det var med i tutorialen, kommer inte riktigt ihåg.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

yepp, klurade ut det.
orkade inte köra tutorian därav problemet

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Lyckades få sluggskeppet i senaste omgången så nu är det bara crystalskeppet kvar. Fan va jobbigt det är att få det skeppet säger jag bara... så mycket som måste stämma. Lyckades med de 2 första delarna för några försök sedan men tyvärr ingen Rock Homeworld i sector 7.

Tur att Rock Type B är kul skepp i alla fall, men lite tråkigt att bara köra samma skepp gång på gång bara för att förbättra chanserna till att få crystal skeppet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Sjukt roligt spel:)
Har dött tre-fyra gånger innan man får riktig kläm på det, nu har jag kommit rätt långt och har rätt bra vapen på mitt skepp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Sålde min missile launcher för att kunna köpa så att mina vapen är redo efter ett FTL hopp. Inte det smartaste då jag bara hade laser kvar... Smarta saker man gör när man vill ha något nytt. Men men man lär sig som sagt mer och mer.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Någon som har lite nybörjar tips?

Btw, dom borde bygga ut det lite.

dels välja ta bort fienderna bakom som kommer.
att kunna bygga på skeppen lite, dvs glida runt mosa fiendera utveckla skeppen med, stationera ut mer mannskap, forska and so on.

fan ser ett riktigt ritkigt mysigt rymdlir framför mig nu ju
Annars är spelet en riktigt guldklimp.

Dock ej spelat så värst mycket men man blir fast

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |