Liten prisvärd laptop för studier

Permalänk
Medlem

Liten prisvärd laptop för studier

Hej!

Jag söker en liten och smidig laptop till studierna. Tanken med laptopen är att den ska kunna vara med i väskan mer eller mindre hela tiden. Har idag en 17" som man gärna inte bär med sig om den inte garanterat kommer användas under dagen.
Datorn kommer användas till programmering, Comsol, Solid Works, LabView och liknande studierelaterade saker.

Har hittat tre datorer jag är intresserad av nu och gjort en jämförelselista:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2195815&view=c&ts=134947546...

Samsungs fördel: Matt skärm, ingen sämre grundprestanda än Asusen, bra webkamer och prisvärd.
Samsungs nackdel: Framförallt mycket sämre batteri än de två andra och inte Usb 3.

Asus fördel: Bra batteri, Usb 3, samma grundprestanda som Samsung, bra pris.
Asus nackdel: Dålig webkamera, sämre nätverk än de två andra.

Sony fördel: Bäst prestanda!
Sony nackdel: Dyrast och störst, känner inte till mycket om kvalitén på dessa.

Några hundringar hit eller dit spelar inte så stor roll. Vad tycker ni, är Sony Vaio en bra datorn? eller har ni något annat tips?

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag är inte alls så insatt i datorer, men det du kanske ska tänka på är att det är faktiskt inte studiedator. Sony hade bra prestsanda, men har de andra saker som du behöveR? Du kommer sitta mycket vid den i skolan antar jag, utan mus, då kanske en riktigt bra touchpad är att föredra?

Hur ofta använder du USB 3.0, kanske fin feature att ha men i ärlighetens namn så vill du ha en skoldator, kanske inte högst prio på USB 3.0, men som sagt då vet jag inte riktigt vad du har din dator till heller.

Webkamera ser jag att du skriver en del om, om du kommer spela in mycket saker eller använda den på det sättet kanske det är bättre att bara använda telefon, om du har en med ok kamera att spela in dig själv med, eftersom att det alltid brukar ha överlag bättre kamera och ljud.

Batteritid tycker jag personligen att du ska ha som prio, eller en av de viktigaste punkterna i alla fall. Finns inget värre än att springa omkring och leta efter eluttag när batteriet är lågt. Men det är bara några tips från mig

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag är inte alls så insatt i datorer, men det du kanske ska tänka på är att det är faktiskt inte studiedator. Sony hade bra prestsanda, men har de andra saker som du behöveR? Du kommer sitta mycket vid den i skolan antar jag, utan mus, då kanske en riktigt bra touchpad är att föredra?

Hur ofta använder du USB 3.0, kanske fin feature att ha men i ärlighetens namn så vill du ha en skoldator, kanske inte högst prio på USB 3.0, men som sagt då vet jag inte riktigt vad du har din dator till heller.

Webkamera ser jag att du skriver en del om, om du kommer spela in mycket saker eller använda den på det sättet kanske det är bättre att bara använda telefon, om du har en med ok kamera att spela in dig själv med, eftersom att det alltid brukar ha överlag bättre kamera och ljud.

Batteritid tycker jag personligen att du ska ha som prio, eller en av de viktigaste punkterna i alla fall. Finns inget värre än att springa omkring och leta efter eluttag när batteriet är lågt. Men det är bara några tips från mig

Bra tankar kring det hela. Har ju dock en 17" som jag använder på skolan idag när det ska skrivas rapporter och sittas längre perioder. Den nya datorn är något jag tänker mig kunna med med i väskan varje dag och plocka upp när det passar. Både Asusen och Sonyn har ju 6-cellsbatterier, så de bör ha rätt bra prestanda.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en Fujitsu I3 i slutet av sommaren, mycket prisvärd. Har varit nöjd med den, det enda som ska uppgraderas är att få in en SSD.

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah532_gl_intel_...

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)