SweClockers drop!

Min Corsair CX500 började låta idag.

Permalänk

Min Corsair CX500 började låta idag.

Märkte ett nytt ljud från datorn nu ikväll, och det låter som ett klapprande ljud. Visst, CX-serien är väl inte känd för sin kvalité, men man tycker att det borde väl hålla lite längre än vad det tar för garantin att gå ut (gick ut förra månaden..). Misstänker att det är fläkten, och den går väl att byta ut? Eller är det lika bra att skaffa nytt? Den är ju ändå lite underpowered, då gtx670 är speccad till minst 550w har jag för mig. Vågar man köpa en i GS-serien, eller ska man satsa på TX? Är inte så insatt i dom andra tillverkarna, så jag vet inte riktigt vad som är motsvarande. Tips mottages tacksamt.

Här är ett filmklipp i allafall. Får be om ursäkt för skakningarna.

Permalänk

Du har inte råkat sötata till den eller något, låter som att något tar imot, om garantin är slut så skruva loss fläcken och kolla!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk

Den står visserligen på en liten vagn med hjul, men jag kan inte minnas att jag har stött åt den på något speciellt sett.
Plockade i alla fall ner gallret för fläkten och nu är den tyst igen. Det verkar som att bladen på något sätt nu hänger ner och kommer åt gallret. Får köra utan galler nu tills psu:n har blivit ersatt nån gång i slutet av månaden förhoppningsvis. Om någon kan rekommendera ett bättre och prisvärt agg så är han eller hon välkommen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anthraxegott:

Den står visserligen på en liten vagn med hjul, men jag kan inte minnas att jag har stött åt den på något speciellt sett.
Plockade i alla fall ner gallret för fläkten och nu är den tyst igen. Det verkar som att bladen på något sätt nu hänger ner och kommer åt gallret. Får köra utan galler nu tills psu:n har blivit ersatt nån gång i slutet av månaden förhoppningsvis. Om någon kan rekommendera ett bättre och prisvärt agg så är han eller hon välkommen.

Iaf första generationen av CX430/500/600 hade billig glidlagrad fläkt som inte är avsedd att hänga horisontellt eftersom endast en lite plastbricka håller axeln från att falla ur. Den slits och fläktbladen börjar hänga ner. Mycket annat är superbudget i de aggen, såsom ingen kylfläns för den viktiga diodbryggan och riktigt billiga kondensatorer.

Det finns prisvärda agg i alla prisklasser, så du får nog säga en budget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ja, det är ju definitivt ett budget-nätagg, men det ska ju gärna hålla mer än 1-2 år tycker man, även om den är byggd på en snål budget. Det hade varit intressant att se sweclockers göra långtidstester över cirka ett år, så kan man ju se hur grejerna håller. Det mesta funkar ju bra när det är nytt, så länge det inte är DOA. Har sett vissa tidningar göra liknande tester med bilar, och då fick man en bra känsla om hur produkten var att äga, även efter att nykänslan var borta så att säga.
Fast vissa här verkar å andra sidan byta ut sina delar så fort det har kommit nått värre..

När man tänker efter är det ju en smula korkat att snåla in på just nätagget, så det får bli lite bättre grejer istället. Detta nätagget är något som blev över från förra datorn och var tänkt att bytas, men en kombination av snålhet, lathet och den klassiska "men den har ju funkat bra än så länge", så har det dragit ut på tiden.
Jag har tittat lite på HX750, då den verkar ha fått bra kritik. Vilka andra modeller och fabrikat är motsvarande i pris, kvalité och specifikationer?

Permalänk

Har monterat in min nya HX750 nu, men självklart inte utan nya problem. Fläkten på nätagget som är temperaturstyrd, kickar igång på full styrka med några minuters mellanrum även om jag bara sitter och surfar. Ska den inte egentligen öka efter belastning, dvs först långsamt sedan öka på efterhand?

Det hör egentligen inte till tråden, men jag märkte även att grafikkortet hade börjat hänga ner i ena änden, så jag tog några buntband och hängde upp den lite. Är detta något som är vanligt?

Här är några bilder på hur det ser ut: http://imgur.com/a/LnPOR#0

Permalänk

Var inne på webhallen idag och fick den utbytt. Den nya är hur tyst som helst och jag är supernöjd.

Permalänk
Medlem

en idé är att hålla lite rent i datorn, så slipper fläktarna arbeta mer än nödvändigt.. Såg att du hade det "aningen" dammigt på klippet

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

Verkar vara en del av vad jag har sett som har fått sina kort böjda.
Asus DCII-kylare. Gigabyte och MSi:s kort t.ex. har ju iaf inte alls lika tunga kylare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anthraxegott:

Visst, CX-serien är väl inte känd för sin kvalité, men man tycker att det borde väl hålla lite längre än vad det tar för garantin att gå ut (gick ut förra månaden..). ..................

CX500 har väl 2 års garanti och givetvis 3 års reklamationsrätt. Dvs. är ditt agg 2.5 år gammalt är det bara att reklamera. (vet att det löste sig och det var ju bra. Fick du 100% ersättning?

Skrivet av Anthraxegott:

Har monterat in min nya HX750 nu, men självklart inte utan nya problem. Fläkten på nätagget som är temperaturstyrd, kickar igång på full styrka med några minuters mellanrum även om jag bara sitter och surfar. Ska den inte egentligen öka efter belastning, dvs först långsamt sedan öka på efterhand?

Det hör egentligen inte till tråden, men jag märkte även att grafikkortet hade börjat hänga ner i ena änden, så jag tog några buntband och hängde upp den lite. Är detta något som är vanligt?

Här är några bilder på hur det ser ut: http://imgur.com/a/LnPOR#0

Fläkten ska inte varva upp och ner som en galning nej. Har du hög temperatur inne i chassit? Du kan ju testa plocka av sidopanelen och se om agget lugnar ner sig., isf. bör du se över kylningen av chassit.

Det är relativt vanligt att tyngre grafikkort hänger lite, men oftast är det pga. kass kabeldragning (PCI-e sladdarna drar i kortet).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Fläkten ska inte varva upp och ner som en galning nej. Har du hög temperatur inne i chassit? Du kan ju testa plocka av sidopanelen och se om agget lugnar ner sig., isf. bör du se över kylningen av chassit.

Det är relativt vanligt att tyngre grafikkort hänger lite, men oftast är det pga. kass kabeldragning (PCI-e sladdarna drar i kortet).

Jag brydde mig inte om att reklamera CX500:n då det ändå var dags för en uppgradering.

Med den första HX750:n jag fick, så var alla kåpor avplockade då den betedde sig konstigt från den första uppstarten.
Jag åkte in till webhallen efter helgen, och fick den utbytt istället. Den nya har också varvat upp några gånger, men bara kanske en gång om dagen, och inte var tionde, tjugonde minut som den första. Har hittills inte varit speciellt imponerad av termostat-styrda fläktar på nätaggregat, kan man säga...

Jag drar aldrig PCI-e kablarna särskilt hårt, så jag kan inte tänka mig att det skulle kunna böja mitt grafikkort. Här är en bild på min (rätt fula) kabeldragning med det förra nätagreggatet, där man kan se att PCI-e kablarna kommer ut från sidan, hänger ner, och går upp till grafikkortet: