Extern hårddisk går inte att komma åt

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk går inte att komma åt

Hej, har på senaste tiden haft strul med min externa hårddisk och googlat runt en del men ingenting jag hittat har hjälpt.

Tar historien från början. Jag köpte en bärbar dator (Länk) strax innan sommaren. Köpte sedan en ssd disk 128gb av modellen, Länk. Bytte sedan ut hårddisken som satt i datorn till ssd disken och köpte ett kabinett som jag stoppa i datorns hårddisk i så jag kunde använda den som extern hårddisk.

Detta har funkat utmärkt fram tills för ett par veckor sedan. Det var när jag satte igång en film som låg på den externa hårddisken som det började strula. Efter att jag stängde ner filmen började disken att agera konstigt. För det första tar det 1-2minuter innan den visas i utforskaren. Om jag dubbelklickar på den för att öppna disken hänger sig hela fönstret, detta händer egentligen i alla lägen då jag på något sätt försöker komma åt disken. Exemelvis via diskhanteraren för att formatera om den den vägen. Kommer aldrig så långt utan den hänger sig när man trycker på lagring. Om jag kopplar in disken när jag redan är inne under lagringsfliken i diskhanteraren visas disken och dess partitioner men så fort jag försöker att göra någonting med disken hänger sig hela fönstret. Egentligen händer lite allt möjligt konstigt med disken inkopplad, tex hänger sig chrome och liknande. Så fort jag drar ur disken ur sin usbport börjar datorn funka precis som vanligt på bara någon sekund. Detta funkar vid alla problem.

Tänkte det hade med något virus eller liknande att göra så jag provade i en macdator istället, där det isf mest troligt inte hade någon inverkan, dock kan man ju inte formatera om disken till NTFS där utan jag tog FAT16 (kan vart 32?, spelar det stor roll kan jag nog klura ut det) för att åtminstone få rent disken. Därefter var de inga problem att formatera om den till NTFS i min vanliga dator, som jag kör windows 7 på förövrigt. Dagen efter kom dock exakt samma problem tillbaks.

Så nu sitter jag men en helt tom disk som jag inte kan komma åt och undrar om ni har några ideér eller är den helt körd?

EDIT: Länk till kabinettet

Permalänk
Medlem

Det bästa sättat för att utesluta problem med kabinettet är att ta ur disken ut kabinettet och testa den i en annan dator.
Du kan även HDDScan på den (SMART-test) så visar den om där är diskfel.
Men om du sätter kabinettet i en annan Windows-dator, beter den sig på samma sätt då?

Permalänk
Medlem

Det blir samma fel om jag sätter in den i en annan windows dator, dock då som sagt inte i en mac. Ska prova det du sa nu under helgen så återkommer jag med resultat!

Permalänk
Medlem

Vissa fel kräver att man tar bort och skapar ny(a) partition(er) eftersom det vid dom felen inte räcker att bara formatera (eller installera om om det är den interna Windows disken man har problem med).

Bruka du strunta i att använda "säker borttagning av hårdvara" nere vid klockan (Windows dator) INNAN du kopplar ur (stänger av) dina externa hårddiskar, USB minnen, mp3 spelare osv så får du såna här problem förr eller senare.