Permalänk
Medlem

Borde jag uppgradera min CPU?

Tjenixen!

Jag har en AMD Phenom II X4 965BE 3.4Ghz, min GPU är ett HIS Radeon HD 7870, blir min processor en flaskhals då? :/

Permalänk
Medlem

om du klockar den så är det lung.

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Medlem

bästa är ju att prova själv genom att undersöka vilken av de som ligger på 100% under last.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte spelat jätte mycket bf3 med min phenom 2 x4 955. men har testat säkert i 2 dagar i allt från org hastighet till 4ghz innan moderkortet dog men upplevelsen kändes väldigt snarlikt när jag använde athlon 2 x4 som jag lirat bf3 med sen spelet kom ut. Dvs "bra" fps när det va inte för mycket liv i spelet, men när det blev för livat, ja då sjönk fps:en till 30+/45 fps från ca 67/70. Nu dog mitt moderkort så jag blev tvungen att skaffa nytt å det blev en i7 och även om fpsen inte slår i taket, ligger å ca 10/15 fps mer i allmänhet(kom ner till 45 fps ändå under en runda en gång) så flyter det på på mycket bättre jämfört med amd datorn. Kan typ beskriva det som att bli av med microstuttering. Dvs man ser bra siffror för fpsen men det känns hackigt på nått sätt så man störs lite. Som moryxy49 säger så fram med afterburner så du kan se gpu load och fram med aktivitetshanteraren så du ser processor belastningen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av KewiinG:

Tjenixen!

Jag har en AMD Phenom II X4 965BE 3.4Ghz, min GPU är ett HIS Radeon HD 7870, blir min processor en flaskhals då? :/

Problemet är ju att du behöver byta moderkort också då du får byta till Intel, i så fall finns det bra mycket kompetentare CPU, nån från AMD som ger en kännbar prestandaökning i dom flesta spel finns inte.

Klocka den du har så räcker den till, och blir inte nån flaskhals.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, sitter med min 1055t och ett 6970 samt 8gb ram i 2k ghz. Flaskar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye01:

Lånar tråden lite, sitter med min 1055t och ett 6970 samt 8gb ram i 2k ghz. Flaskar det?

Nej, den bör absolut inte göra det.

Ps. Snabba ramminen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KewiinG:

Tjenixen!

Jag har en AMD Phenom II X4 965BE 3.4Ghz, min GPU är ett HIS Radeon HD 7870, blir min processor en flaskhals då? :/

Nej.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Nej, den bör absolut inte göra det.

Ps. Snabba ramminen!

Va bra, tack