SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Kolla Temps och Clock på Grafikkort

Hej ,
jag har ett problem som är att om jag låter datorn stå ett tag utan att den används så får jag dålig fps så det laggar i spel. Om jag då startar om datorn så funkar allt som det ska igen. Ibland blir det som sagt när jag låtit datorn stå utan att vara använd och ibland när jag precis startat upp den kan problemet uppstå. Lite jobbigt att behöva starta om datorn om jag bara har varit och ätit eller nåt sånt.
Om jag får gissa så tror jag det är nåt med att kortet clockar ner sig eller att det blir för varmt , en tror mest på nerclockning.

Behöver hjälp med detta och nån form av program för att kolla Temps och Clock.

Grafikkortet är ett GTS 450 1 GB GDDR5

Problemet började när jag bytte från ett Geforce G210 512mb till ett GTS 450.

Om det är nåt mer ni behöver veta så fråga bara.

Tack på förhand !

Permalänk
Medlem

Msi afterburner? funkar den för dig tro.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Som sagt, MSI Afterburner är nog det bästa för det.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Ska ta och ladda ner det då Men är det både för Clock och Temps?

Permalänk
Medlem

Har du skärmsläckare eller att datorn går i sleepläge, dessa saker brukar f**ka upp drivrutinerna vilket det troligtvis är.
Tror inte att det beror på värme.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Har du skärmsläckare eller att datorn går i sleepläge, dessa saker brukar f**ka upp drivrutinerna vilket det troligtvis är.
Tror inte att det beror på värme.

Okej , ska kolla om jag kan sätta av skärmsläckare som jag har på eller sätta att skärmsläckaren inte ska gå på så fort. Det du skrev är nog det som är felet Ska kolla upp detta imorrn.

Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dippenz98:

Ska ta och ladda ner det då Men är det både för Clock och Temps?

Aida64 är vad du bör använda, du kan få upp en overlay med valfri information, allt som har en sensor kan du se, även volt, clock, osv.

Använd inte andra program ihop med Aida64 för då kan det sluta svara, som tex Asus probe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte orkat ladda ner afterburner , men nu har jag gjort detta
Har en fråga och det är om 42 C är normal temp på grafikkort? Det är när jag bara har radio , steam och SweC uppe.
Ska testa köra lite BF3 nu och se vad Tempen hamnar

Permalänk
Skrivet av Dippenz98:

Har inte orkat ladda ner afterburner , men nu har jag gjort detta
Har en fråga och det är om 42 C är normal temp på grafikkort? Det är när jag bara har radio , steam och SweC uppe.
Ska testa köra lite BF3 nu och se vad Tempen hamnar

42 'C låter okej. Skulle det ligga över runt 60 i "idle" eller när du inte gör något så skulle det vara lite skumt. Men 60 'C i spel som BF3 ska vara okej.
Ett kort tar inte skada fram tills runt 80-90 om jag minns rätt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

Orkade bara köra 15 min BF3 och under den tiden låg tempen på 63-60 C.
Jag kollade en gång medans jag körde och en gång direkt efter.

Så då blir frågan: Är ca ~ 60 C normalt efter lite tids spelande och ca ~ 40 C normalt medans man bara surfar ?

Kan återkomma med temps efter att ha spelet lite längre tid som 1-2 timmar i nåt lite mer krävande spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konditorn7:

42 'C låter okej. Skulle det ligga över runt 60 i "idle" eller när du inte gör något så skulle det vara lite skumt. Men 60 'C i spel som BF3 ska vara okej.
Ett kort tar inte skada fram tills runt 80-90 om jag minns rätt.

Okej , tack för snabbt svar! Låg på precis 60-63 C efter lite tid i BF3

Nu har den gått ner till ~ 40 C igen

Permalänk
Skrivet av Dippenz98:

Orkade bara köra 15 min BF3 och under den tiden låg tempen på 63-60 C.
Jag kollade en gång medans jag körde och en gång direkt efter.

Så då blir frågan: Är ca ~ 60 C normalt efter lite tids spelande och ca ~ 40 C normalt medans man bara surfar ?

Kan återkomma med temps efter att ha spelet lite längre tid som 1-2 timmar i nåt lite mer krävande spel.

Du laddade ner Afterburner? Testa bara att göra ett stress-test där! Går på 5-10min tills du nått max på grafikkortet och värmen börjar bli stabil.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konditorn7:

Du laddade ner Afterburner? Testa bara att göra ett stress-test där! Går på 5-10min tills du nått max på grafikkortet och värmen börjar bli stabil.

Okej , ska testa det imorrn Men efter hur lång tid i tex BF3 tar det för kortet att gå upp i Max temp ?

Permalänk
Skrivet av Dippenz98:

Okej , ska testa det imorrn Men efter hur lång tid i tex BF3 tar det för kortet att gå upp i Max temp ?

Beror på hur mycket som händer i spelet samtidigt samt vilken server du spelar på och antagligen fler faktorer.
Lättare med Afterburner, då får den upp kortet i 99%-100% (något sådant) och då får du en rätt så stabil grad. Ett grafikkort låter sällan ett spel få använda så mycket av GPU'n om jag förstått det rätt. För att undvika kraschningar och överhettning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konditorn7:

Beror på hur mycket som händer i spelet samtidigt samt vilken server du spelar på och antagligen fler faktorer.
Lättare med Afterburner, då får den upp kortet i 99%-100% (något sådant) och då får du en rätt så stabil grad. Ett grafikkort låter sällan ett spel få använda så mycket av GPU'n om jag förstått det rätt. För att undvika kraschningar och överhettning.

Okej , tack för hjälpen Blir ett stress-test på kortet imorrn då