Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fler trevliga nyheter: http://www.nintendolife.com/news/2014/10/nintendo_confirms_ga...

Gamecube controller adaptern som från början var tänkt att enbart användas för Smash Bros U kommer fungera med andra titlar också. Får se om det nu inte kan dyka upp lite N64 och GC VC-titlar framöver då. Är nog just detta jag saknar mest i dagsläget.

Skrivet av tyvar1:

"Compatible with all games supported by the Wii Classic Controller, Wii Classic Controller Pro and Wii U Pro Controller."
Omg! Kommer kunna köra nästan alla spel som man äger med en gamecube kontroll <3

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.nintendolife.com/news/2014/10/turns_out_the_gamecu...

Det var för bra för att vara sant.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gelantious:

Det där var verkligen inte kul. Extremt klantigt av Nintendo.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Gelantious:

detta är rent idiotiskt! Hur kan man klanta sig så mycket? Denna nyhet var överallt på reddit igår och hade extremt mycket upvotes och alla var glada över detta! Dåligt gjort!
Aja man var glad under en dag iallfal

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Inaktiv

Frågan är om stöd kan läggas till i titlar efter hand samt få officiellt stöd framöver. Riktigt korkat om man inte väljer att använda adaptern för mer än ett enda spel. Dessutom när konsumenterna också vill se Gamecube VC-titlar.

Som kompensation kunde vi icke-amerikaner få Smash Bros U tidigare eller något. Det skiljer ca två veckor mellan USA och EU-lanseringen. Två. Veckor. Tre dagar brukar vara ganska normalt (vilket faktiskt är bra då man hinner avboka om något spel visar sig dunderfloppa) men två veckor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Vad är det för fel på Classic Controller? antar att den fortfarande funkar som den ska?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Vad är det för fel på Classic Controller? antar att den fortfarande funkar som den ska?

Hellre Wi U PRO Controller i så fall.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Javisst, men många föredrar formen & layouten på GCN kontrollen.

Finns ju alternativ dock, som:
http://www.webhallen.com/se-sv/spel/nintendo_wii_u/202159-nin...

Dock saknas analoga triggers som GCN kontroller har. Fast det är inget spelen har stöd för ändå. Hade bara varit GCN VC spel såfall.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Inaktiv

Tydligen har det kommit ett demo på Bayonetta 2 i eShop: http://www.nintendolife.com/news/2014/10/bayonetta_2_demo_now...

Permalänk
Medlem

Hej!

Vet någon om det räcker med att byta ut strömkablarna till en japansk Wii U (tänker främst på AC adaptern för gamepad och själva konsolen) eller måste man köpa en omvandlare till strömuttaget också? Tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olivia.m:

Hej!

Vet någon om det räcker med att byta ut strömkablarna till en japansk Wii U (tänker främst på AC adaptern för gamepad och själva konsolen) eller måste man köpa en omvandlare till strömuttaget också? Tack!

Det borde räcka att byta ut själva adaptrarna. Webhallen (och säkert någon mer butik) har tredjeparts/piratadaptrar av tveksam kvalitet (har dessa själv då min är importerad från England) men annars borde det gå att ha en adapter för Japanska strömuttag till Svenska. Observera att Wii U inte är regionsfri så du blir fortfarande låst till Japanska spel och kan inte använda de som säljs för Europeiska konsoller.

Strömadapter för Wii U konsollen: http://www.webhallen.com/se-sv/spel/nintendo_wii_u/183866-wii...
Och för Gamepad: http://www.webhallen.com/se-sv/spel/nintendo_wii_u/183865-wii...

Permalänk
Medlem

Tack för svaret och länkarna Anders! Tveksam kvalitet säger du...haha får fundera över saken då, jag antar dock att det fungerar felfritt för dig. Ska först se om jag kan fiska fram några officiella kablar...

Japp jag är medveten om regionlåset men det är ok där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det borde räcka att byta ut själva adaptrarna. Webhallen (och säkert någon mer butik) har tredjeparts/piratadaptrar av tveksam kvalitet (har dessa själv då min är importerad från England) men annars borde det gå att ha en adapter för Japanska strömuttag till Svenska. Observera att Wii U inte är regionsfri så du blir fortfarande låst till Japanska spel och kan inte använda de som säljs för Europeiska konsoller.

Strömadapter för Wii U konsollen: http://www.webhallen.com/se-sv/spel/nintendo_wii_u/183866-wii...
Och för Gamepad: http://www.webhallen.com/se-sv/spel/nintendo_wii_u/183865-wii...

Hm, är inte direkt insatt men har inte japan samma standard som USA med 110v(?) i sina uttag? Gissar på att den japanska adaptern inte kommer att gilla våra svenska 220v(?)-uttag. Rätta mig om jag har fel!

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olivia.m:

Tack för svaret och länkarna Anders! Tveksam kvalitet säger du...haha får fundera över saken då, jag antar dock att det fungerar felfritt för dig. Ska först se om jag kan fiska fram några officiella kablar...

Japp jag är medveten om regionlåset men det är ok där.

Jo, fungerar gör de men det hade såklart varit trevligare med orginaladaptrar. Jag postade bilder på dessa i tråden i våras: #14489534

Bergsala AB eller direkt med Nintendo borde vara de mest lämpliga alternativen, såvida inte någon butik är villiga att försöka plocka hem adaptrar då.

Skrivet av Pelleboj:

Hm, är inte direkt insatt men har inte japan samma standard som USA med 110v(?) i sina uttag? Gissar på att den japanska adaptern inte kommer att gilla våra svenska 220v(?)-uttag. Rätta mig om jag har fel!

Jag har sett Nintendo 64-system som haft en adapter för att använda Amerikanska strömadaptrar med Svenskt elnät när Mario Kart 64 precis lanserades. Något sådant borde finnas även idag men då strömmen i själva Wii U borde vara likadan oavsett land den säljs i så borde alternativet där man byter ut de japanska Wii U adaptrarna mot svenska adaptrar vara smidigare.

Men jag är inte direkt insatt på el så självklart får någon rätta även mig om jag har fel här.

Permalänk
Konsolgrävare

Kollade igenom Indie spel listan på wii u idag. Fick en överraskning på hur många bra spel som har kommit!
Verkligen nöjd med mitt köp av Wii U.
Sagt det så många gånger men säger det ännu en gång, Wii U och PC är sådan extremt bra kombo. Spelen som kommer till Xbox One och PS4 spelar jag hellre på pc!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Konsolgrävare

Super Smash Bros. + GameCube Controller Adapter paketet har kommit som förhandsbokning på webhallen:
Super Smash Bros. + GameCube Controller Adapter
Bara lägga till denna:
GameCube Controller

Sen om man vill ha trådlöst kan man skaffa detta:
GameCube Controller - Mario Edition
med en
Remote Plus - Mario Edition

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Super Smash Bros. + GameCube Controller Adapter paketet har kommit som förhandsbokning på webhallen:
Super Smash Bros. + GameCube Controller Adapter
Bara lägga till denna:
GameCube Controller

Sen om man vill ha trådlöst kan man skaffa detta:
GameCube Controller - Mario Edition
med en
Remote Plus - Mario Edition

Är den kontrollen original? Tänkte eftersom det inte står Nintendo på den

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av BohmaN98:

Är den kontrollen original? Tänkte eftersom det inte står Nintendo på den

http://www.webhallen.com/se-sv/spel/nintendo_wii_u/205319-nin...
Den är en original GameCube kontroll gjord av Nintendo som är limited edition för just Smash Brosh för Wii U!
Så nyproduktion av dom gamla GameCube kontrollerna
Du behöver GameCube Controller Adapter för att den ska fungera på ditt Wii U.

http://www.webhallen.com/se-sv/spel/nintendo_wii_u/202159-nin...
Den är en Replica av Gamecube kontrollen men är egentligen en Wii Classic Controller/Classic Controller Pro.
Den är också gjord av Nintendo
Du behöver en Remote Plus för att den ska fungera, då blir den också "trådlös"

Själv bokade man nyss detta:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Kollade igenom Indie spel listan på wii u idag. Fick en överraskning på hur många bra spel som har kommit!
Verkligen nöjd med mitt köp av Wii U.
Sagt det så många gånger men säger det ännu en gång, Wii U och PC är sådan extremt bra kombo. Spelen som kommer till Xbox One och PS4 spelar jag hellre på pc!

Jag har bara en Wii och Wii U som konsol, men helst hade jag haft en PS4 då jag föredrar att slippa tänka på allt med en dator som att installera spelen, ha rätt mängd minne, bra grafikkort, CPU osv. FÖrr i tiden var jag en riktig datornörd om man säger så och uppgraderade alltid och hade bland den nyaste hårdvaran, men nu orkar jag inte bry mig om sånt längre och föredrar att köpa en bra konsol och sen kunna köra den i många år utan att bry sig.

Bryr mig inte lika hårt om de senaste grafiska effekterna heller utan tycker det som finns på konsol nu duger för mig.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Vad komemr ni lira super smash med? Pro controller eller gamecube controller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, fungerar gör de men det hade såklart varit trevligare med orginaladaptrar. Jag postade bilder på dessa i tråden i våras: #14489534

Bergsala AB eller direkt med Nintendo borde vara de mest lämpliga alternativen, såvida inte någon butik är villiga att försöka plocka hem adaptrar då.

Ok jag får leta vidare och se hur det blir. Det här med att skaffa adaptrar gjorda av nintendo är bra mycket klurigare än vad jag hade förväntat mig... Låter strömadaptern för din gamepad fortfarande?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olivia.m:

Ok jag får leta vidare och se hur det blir. Det här med att skaffa adaptrar gjorda av nintendo är bra mycket klurigare än vad jag hade förväntat mig... Låter strömadaptern för din gamepad fortfarande?

Jo, de gör det ju inte direkt enkelt. Hade konsollen inte varit regionslåst så hade det nog kanske varit enklare att bara köpa en billig svensk/europeisk modell och använda befintligt Nintendo-konto och befintliga spel.

Hm, jag hade helt glömt bort att adaptern brukade låta så testade att koppla in och ladda den nu på morgonen. Jag hör inget sådant ljud från den nu så.. det måste ha gått över eller något. När jag laddar min Nexus 4 så gör den ett liknande oljud när mobilen har laddat klart (vilket ger en bra indikation på att den är färdigladdad samtidigt).

Skrivet av Bejje:

Jag har bara en Wii och Wii U som konsol, men helst hade jag haft en PS4 då jag föredrar att slippa tänka på allt med en dator som att installera spelen, ha rätt mängd minne, bra grafikkort, CPU osv. FÖrr i tiden var jag en riktig datornörd om man säger så och uppgraderade alltid och hade bland den nyaste hårdvaran, men nu orkar jag inte bry mig om sånt längre och föredrar att köpa en bra konsol och sen kunna köra den i många år utan att bry sig.

Bryr mig inte lika hårt om de senaste grafiska effekterna heller utan tycker det som finns på konsol nu duger för mig.

Det finns, som jag ser det, ingen optimal lösning gällande spelplattformar. Det handlar i slutändan om vad man spelar och vad man har råd med och hur mycket tid man kan lägga ner. Om man verkligen är en spelentusiast och vill spela allt som man intresserar sig för så bör man köpa de spel och plattformar som krävs för att kunna spela dessa. Visst, ska man ha både en Wii U, PS4, Xbox One samt PC så hamnar man ändå runt 15 000-20 000kr som "billigast". Rätt mycket kan nog tyckas men spelkonsollerna bör hålla generationen ut och PC'n kan förmodligen behöva ett fräschare grafikkort efter något år. Och man köper förhoppningsvis inte allt samtidigt heller.

Egentligen så tycker jag nästan att spelkonsollerna är det bättre valet om man bara vill spela. Allt fungerar ju. Ett spel som släpptes 2005 när Xbox 360 lanserades går ju fortfarande idag att spela lika bra som då på en Xbox 360 idag. PC-spel lanserade 2005 får man oftast sitta och felsöka i en halv evighet och troligen ändå inte få något jättebra resultat i slutändan. Spel som bara är något år gammalt kan ofta kräva en hel del arbete också. PC spel är en ren färskvara, nog för att de ofta är billigare än konsolltitlar men så får man spendera mer tid på underhåll och få de att fungera istället. Samtidigt så försvinner många spel om man väljer bort PC så det valet är heller inte enkelt.

I slutändan så kostar det alltid i tid eller pengar. Enda sättet att vinna är väl förmodligen att inte spela, men hur trist vore inte livet då?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av BohmaN98:

Kommer köra på båda!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Skrivet av olivia.m:

Titta på adaptrarna så står det om de klarar 110V-220V (står nog 100V-240V eller något sådant, minns inte) eller om den kräver det ena eller andra.
Klarar den 220 är det billigast och enklast att bara köpa en adapter för kontakten, finns nog på kjell eller clas ohlson t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

http://mynintendonews.com/2014/10/13/donkey-kong-virtual-cons...

YEEEEEAAAAAH!

Då har man dem att lira lagom till att man fixat 200% i Dong Freeze

Permalänk
Medlem
Skrivet av BohmaN98:

Kommer inte lira det alls. Tycker sånna spel är urtråkiga

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blewris:

YEEEEEAAAAAH!

Det blir definitivt ett köp av första DKC för mig. Lite osäker om jag äger den sen innan, blir en uppgradering isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blewris:

YEEEEEAAAAAH!

Jag tyckte Freeze var så jobbigt att spela, kontrollerna är så dåliga jämfört med NSMB, kändes mest som man dog hela tiden pga av att man inte hade kontroll.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Dock saknas analoga triggers som GCN kontroller har. Fast det är inget spelen har stöd för ändå. Hade bara varit GCN VC spel såfall.

hur skulle de annars kunna sälja kontroller med analoga avtryckare när de VC-titlarna introduceras?

Skrivet av Pelleboj:

inte riktigt. Japans normvärdesspänning är 100v, och det matas ut 50 eller 60hz beroende på var i landet det är. sen finns några andra skillnader också. vissa som bryter kompatibilitet helt med amerikanska kontakter. på en del områden görs också en övergång till 240v.

adaptern för en EU-WIIU är hursomhelst inte märkt för 100-240v eller liknande, det är därmed inte omöjligt att den ändå är konstruerad för det. (men jag skulle då inte testa)

har man mycket importintresse så rekommenderar jag en riktig konverter. är det bara denna maskin som är av intresse så är antagligen en sån där "originalpirat-adapter" som Anders har enklaste och minst skrymmande lösningen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

10/10....det var fan inte dåligt.
http://www.gamespot.com/reviews/bayonetta-2-review/1900-64159...

EDIT: nu blev jag sugen på ett Wii U... kanske kommer bra deals kring jul

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

10/10....det var fan inte dåligt.
http://www.gamespot.com/reviews/bayonetta-2-review/1900-64159...

EDIT: nu blev jag sugen på ett Wii U... kanske kommer bra deals kring jul

Borde vara en hyffsad chans till lägre priser i mellandagarna iallafall. Men inför jul? Risken är skaplig för prisökningar skulle jag tro.