Kan man byta blåsriktning på Scythe typhoon?

Permalänk
Medlem

Kan man byta blåsriktning på Scythe typhoon?

Isåfall hur?

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Skrivet av Neroscar:

Isåfall hur?

Varför skulle man vilja det?

EDIT: Man monterar helt enkelt fläkten det håll man vill?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Varför skulle man vilja det?

EDIT: Man monterar helt enkelt fläkten det håll man vill?

Låter skumt, då jag gör det så kommer fläkten emot "gallret" om du förstår vad jag menar, hur kan det komma sig?

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz

Permalänk
Entusiast

Det är bara att vända på fläkten. Datorfläktar är designade så att det inte bara går att byta polaritet för att de ska snurra åt andra hållet. Det vore dessutom en dålig idé eftersom bladen är designade för att flytta luften åt en viss riktning. Om fläkten får snurra åt andra hållet minskar verkningsgraden på fläktbladen.

Datorfläktar är designade för att kunna monteras åt vilket håll som helst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroscar:

Låter skumt, då jag gör det så kommer fläkten emot "gallret" om du förstår vad jag menar, hur kan det komma sig?

Sätt en distans emellan fläkt och galler om den går emot. Det är inte helt ovanligt att det händer.
En liten bricka runt varje skruv gör nog susen. Du vill absolut inte köra fläkten åt fel håll, vänd den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Sätt en distans emellan fläkt och galler om den går emot. Det är inte helt ovanligt att det händer.
En liten bricka runt varje skruv gör nog susen. Du vill absolut inte köra fläkten åt fel håll, vänd den.

Aha tack men vad exakt är det du menar med distans? och hur exakt ska man sätta dit den?
(Ursäkta om jag är lite seg men jag har inte sovit så bra )

Visa signatur

Stationär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroscar:

Aha tack men vad exakt är det du menar med distans? och hur exakt ska man sätta dit den?
(Ursäkta om jag är lite seg men jag har inte sovit så bra )

Problemet är ju att fläkten ligger för nära fläktgallret, så du måste öka avståndet mellan de båda.
Om du till exempel sätter en sådan här bricka mellan fläkten och fläktgallret, så borde fläkten hamna på lagom avstånd.
Du trär alltså en bricka runt skruven innan denna skruvas in i fläkten.

Edit: Det är inte så att du bara kan ge gallret en liten smäll, så det inte ligger emot? Kanske är enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Problemet är ju att fläkten ligger för nära fläktgallret, så du måste öka avståndet mellan de båda.
Om du till exempel sätter en sådan här bricka mellan fläkten och fläktgallret, så borde fläkten hamna på lagom avstånd.
Du trär alltså en bricka runt skruven innan denna skruvas in i fläkten.

Edit: Det är inte så att du bara kan ge gallret en liten smäll, så det inte ligger emot? Kanske är enklare.

Ah jag förstår, men då jag trycker mot gallret så trycks den mot ett håll och det ser ut som om det skulle funka med fläkten, men då jag slutar trycka drar den tillbaka igen.
Ursäkta om jag är otydlig men hoppas du förstår ändå. Vad beror detta på? har chassit fått sig en smäll?

Visa signatur

Stationär

Permalänk
Medlem

Tryck lite extra så att metallen formar sig. Eller som sagt skaffa några distanser (ringar).

Vill du inte skaffa distanser kan du alltid sätta lite vikt papper eller en plastbit mellan fläktens ram och chassit för att få den längre bort utan att sitta löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroscar:

Ah jag förstår, men då jag trycker mot gallret så trycks den mot ett håll och det ser ut som om det skulle funka med fläkten, men då jag slutar trycka drar den tillbaka igen.
Ursäkta om jag är otydlig men hoppas du förstår ändå. Vad beror detta på? har chassit fått sig en smäll?

Hm, inte helt lätt att veta varför. Är det ditt Define R3 som strular? Vilken fläktplats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Hm, inte helt lätt att veta varför. Är det ditt Define R3 som strular? Vilken fläktplats?

Japp den är det, och det är sidopanelens fläktplats.

Visa signatur

Stationär

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med en dator jag byggde i den lådan, fast då gällde det fläktplatsen i botten. Löste det genom att ta en av orginalfläktarna från fronten och sätta i botten och montera en GT i fronten. Fläktfiltren i fronten buktade inte innåt så där gick det fint att sätta en GT.