Permalänk
Skrivet av X-oiL:

Antar att Flextronics och Seasonic ligger på samma nivå då de används till respektive märkes toppagg.

Nja, Flextronics är en rätt ovanlig tillverkare av konsumentaggregat, jag känner inte till så många fler aggregat än just Corsairs 1200 wattare som görs av dem, så det är lite svårt att avgöra hur de ligger till rent generellt. Det gör dock ett mycket bra jobb med de aggregaten.
Seasonic brukar hålla god byggkvalitet oavsett prisklass, men när de är OEM (inte släpper aggregatet under eget namn) dikterar ju beställare komponentkvaliteten, så då kan man se en del aggregat med lite lägre komponentkvalitet än Seasonics egna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

Tja... om man tycker att coil-whine låter bra så är Seasonic X-760 ett bra alternativ..

Mitt första lät som fan. Det andra hade mindre coil-whine men det stör mig något enormt. Seasonic gör skit agg enligt mig. Jag vet att dom brukar vinna olika tester men vill man ha en tyst dator så är Seasonic och alla andra agg som bygger på deras plattform inget att ha. Känner man att man måste ha Seasonic så får man allt köpa tio stycken och sedan behålla det som är tystas och slänga dom andra.

(Har också testa att köra dom utan dator med enbart en passiv last med samma coil-whine som resultat så det är inte datorn som det är fel på).
(Är förmodligen en kondensator som låter men resultatet blir detsamma. Fick inte byta en gång till för Dustin Home....)

Får du inte byta fler gånger och inte är rädd för att bryta garantin, så kan du ju öppna upp aggregatet och gå lös på komponenterna med smältlinpistolen. Det brukar vara lättaste sättet att bli av med Coil-whine. Om man förankrar komponenterna med varandra eller en innervägg, så förhindrar man ju vibrationerna och utan vibration inget coil-whine.
Som sagt bryter du garantin, men om du irriterar dig på Coil-whine, så kan det vara värt det.

Att säga att Seasonic gör skitaggregat, bara för att man haft coil-whine på två känns lite trångsynt. Seasonic gör utmärkta aggregat elektriskt sett, med god komponentkvalitet och många av dem är mycket tystlåtna. Dock har de sin beskärda del av coil-whine, vilket faktiskt inte har något samband med kvalitet, utan snarare beror på komponentkombinationer. Coil-whine är ju bara att komponenter kommer i resonans i vissa frekvenser och man därmed får ett missljud. Komponentkvalitet spelar noll roll för detta (kan lika gärna uppstå med billiga komponenter som dyra).

Om du enbart hade sagt att enligt din åsikt så är Seasonic inget bra val om man vill ha ett tyst aggregat, baserat på egen erfarenhet (av hela två aggregat). Så skulle jag inte ragera, men att kalla Seasonic-aggregat för skitagg på så litet urval och med så snäva kriterier är lite väl magstarkt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Nja magstarkt, men jag hör också detta och man STÖR sig... som fan.
Så mycket går in i att utveckla och göra produkter, så kan man lika gärna göra det hela vägen.
Har en gammal PC som är ganska tyst, men coil-whine passar verkligen billigare byggen tycker jag själv.

Permalänk

Jag har läst om andra som har fått byta sina Seasonic 460 agg flera gånger innan dom fick ett tyst så jag är inte ensam. Jag har som du säger bara erfarenhet av två 760 agg men båda var kassa. Har inte lust att köpa fler Seasonic för att kunna föra någon vetenskaplig statistik. Om Seasonic tar så bra betalt för agget så förväntar man sig att dom har någon typ av kvalitetskontroll. Hur svårt kan det vara att lägga på en passiv last (motstånd) och sedan mäta eller i alla fall lyssna? Sätter man agget i en vanlig burk med en massa fläktar så kanske man inte tänker på det så mycket. Det första agget jag fick var dock hopplöst, kunde höra coil-whine >7m från datorn (lägenheten är inte större än så..)

Köper man ett halv-passivt eller helt fläktlöst PSU (460) så gör man det för att det ska vara tyst.

Mina 760 agg klarar för övrigt INTE av att vara passiva även när dom låg utanför datorn med fläkten uppåt... trots att effekten låg under passiv gränsen (inkl. maginal).

WrongTarget skriver "Komponentkvalitet spelar noll roll för detta". En bra konstruktion ska klara att delarna inte är prefekt gjorda (för det är dom aldrig). Det är därför som man har tolleranser. Jag tycker att Seasonic gör dåliga agg eftersom deras kvalitet variera kraftigt. Man vill inte lägga ut så mycket pengar för att kanske få en tyst PSU.

Det är lätt att välja ut några fina ex. för att skicka till olika tester så jag vet inte hur mycket man ska lita på deras värden. Seasonic brukar som jag skrev ligga bra till i olika tester men det kanske bara är när dom har råkat få till rätt komponenter?

Hade ett gammalt Antec EarthWatt 500 PSU som det också var coil-whine på (fast det var en kondensator). Jag göt in hela kondensatorn i en kub 25x25x25mm av lamineringsexpoxi (blir riktigt hård). Det gjorde dock igen skillnad. Är nog som du säger bättre att använda något mjukare material som vanlig snabbhärdande epoxi eller limpistol men helt tyst blir det säkert inte ändå. Det roliga är att den betydligt nyare 760 tycks ha samma kondensator! Kanske Seasonic även gjorde Antec agget för länge sedan? Jag har inte öppnat 760 så jag har bara sett kondensatorn genom gallret så säker är jag inte. Eftersom kondensatorn numera är helt ingjuten på Antec PSUn så är det lite svårt att läsa av värdena så helt säker kommer jag aldrig att bli.

I vilket fall så blir det aldrig mer något Seasonic agg för min del (eller någon annat agg tillverkat av Seasonic som sedan säljs under annat märke).

Får tacka WrongTarget för förslaget med limpistol även om jag känner till metoden sedan tidigare.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av NiklasN:

För alla er som undrar vem som tillverkar vilka nätagg, vilka plattformar som används och länkar till recensioner:

POWER SUPPLY REVIEW DATABASE

HA!
Jag Seasonic hade tydligen gjort mitt gamla Antec EarhWatts EA-500 PSU också (tillverkat 2006). Coil-Whine....

Seasonic har lyckas få till 3 av 3 coilwhine agg.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W