Permalänk

elementary OS Luna

Nu har första betan till elementary OS Luna släpps och den verkar få bra kritik. Någon som testat den? Tänker själv provköra den sen.

Hemsida:

http://elementaryos.org/

Lite om Beta 1:

http://elementaryos.org/journal/luna-beta-1-released

Nedladdningen finner ni i länken ovan.

Bilder på skrivbordet:

Finns en genomgång här:

http://www.webupd8.org/2012/11/elementary-os-luna-beta-1-avai...

Två videos också den första från länken ovan om man hellre vill se videon.

Vad säger ni? Jag tycker det ser riktigt bra ut! Jag lär skriva här när jag testat betan lite.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Inaktiv

Jag har testat Luna, körde Jupiter på en Laptop när det var aktuellt.

Den skönaste användarupplevelsen jag har känt, animationerna är vackra - allting är snabbt, snyggt.
Lite småbuggar i vissa applikationer (beta är beta) men överlag är alla förväntningar uppfyllda.

Jag tror och hoppas att det kommer bli stort.

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut men saknas desktop (inget livsviktigt men...), ingen knapp för att minimera fönster och dom tänker visst inte heller lägga till det (man vänjer sig säkert). Rent grafiskt ser det trevligt ut dock

Fast får väl ta och testa det själv.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk

Ser väldigt trevligt ut! Ska absolut provas någon gång. Hoppas som Sesti att det kommer bli stort.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Vill väldigt gärna prova, men är så fäst vid Crunchbang(Vitrualbox är inget alternativ).

Permalänk
Medlem

Dualbootar denna med Windows 8, värt att tänka på är ju som sagt att det är i beta-stadiet, vilket den även lever upp till!

Permalänk
Medlem

Har provat det lite i virtualbox och det är verkligen en jättestor skillnad mot jupiter! Detta kan bli riktigt grymt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut ska nog ge Luna ett försök!

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Ville pröva det men när jag prövade det på live USb började laptopen blåsa varmt av att bara ha desktop uppe. Är det bara för att det är Live-USB och inte installerat alla drivrutiner eller kan det vara för att linux kärnan från 12.04 inte har stöd för min trinity A10 APU?

Vore en trevlig ersättare för min Xubuntu partitionen annars

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P55-CD53 | Intel i5 750@2.667GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | ASUS GTX 560 Ti | Coolermaster 520w | WD Caviar Black 1TB SATA 600 | Maxtor 300Gb SATA 150 | 2x2Gb 1033GHz [OCZ Gold Edition] |

Permalänk
Medlem

Lånar tråden.

Installerade Luna på min gamla laptop och allt fungerar bra. Ett tjusigt OS som påminner väldigt mycket om OS X. Fast det är en annan historia. Efter en lyckad installation på laptopen så blev jag sugen på att installera Luna i min stationära dator med en SSD. Installationen gick inte felfritt men en lång historia kort är att jag skriver detta inlägg från Luna på min stationära dator. OS:et är rappt som skabb. Känns väldigt "neat" och jag gillar det!

Fast jag begriper inte varför det ibland startar upp normalt och ibland fastnar. Då får jag valet att skriva in mitt username / password till ingen nytta. Jag kan glida runt i Terminalen fast kommer inte in så jag ser någon grafik. Inget användargränssnitt alls. Startar om. Hamnar i samma läge igen. Startar om. Upprepad process ungefär 3-4 gånger. Då kommer jag in i Luna så som det är tänkt.

Lustigast av allt är att detta INTE händer på den bärbara utan endast på den stationära.

Lösningar?

Permalänk
Entusiast

Jag funderar: Varför skall jag använda Elementary OS?
Jag har redan en Linux-distribution installerad och en KDE-miljö konfigurerad så som jag vill ha det och som maximerar mitt arbetsflöde, men samtidigt är snyggt att titta på.
Jag funderar vidare: Vad är det Elementary OS ger mig, som min nuvarande distribution inte gör?
Eller rättare sagt: Vad är det distribution "X" ger mig, som inte distribution "Y" inte gör?

I mina ögon ser det ut som ännu en Linux-distribution i den redan täta mängden. En Ubuntu-baserad variant dessutom. (Som om det inte fanns nog med ubuntu-varianter redan )

¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av palssons:

Lånar tråden.

Installerade Luna på min gamla laptop och allt fungerar bra. Ett tjusigt OS som påminner väldigt mycket om OS X. Fast det är en annan historia. Efter en lyckad installation på laptopen så blev jag sugen på att installera Luna i min stationära dator med en SSD. Installationen gick inte felfritt men en lång historia kort är att jag skriver detta inlägg från Luna på min stationära dator. OS:et är rappt som skabb. Känns väldigt "neat" och jag gillar det!

Fast jag begriper inte varför det ibland startar upp normalt och ibland fastnar. Då får jag valet att skriva in mitt username / password till ingen nytta. Jag kan glida runt i Terminalen fast kommer inte in så jag ser någon grafik. Inget användargränssnitt alls. Startar om. Hamnar i samma läge igen. Startar om. Upprepad process ungefär 3-4 gånger. Då kommer jag in i Luna så som det är tänkt.

Lustigast av allt är att detta INTE händer på den bärbara utan endast på den stationära.

Lösningar?

Rapportera problemet till Elemntary OS -utvecklarna. Uppge vad du har för hårdvara på respektive system, där det fungerar, samt där den inte fungerar.
Det är trots allt beta det är frågan om, så vissa problem har de fortfarande att lösa. Och löser problemen gör de när användarna rapporterar in det.

http://elementaryos.org/support
Klicka på "Chat for the users" -länken, fyll i captcha-koden, och sätt igång och chatta. Fråga var du skall lämna in en buggrapport, och hur du går tillväga.
Alternativt använd deras buggrapporterings-system: https://bugs.launchpad.net/elementaryos
Se dock till att kolla upp de existerande buggarna för att se om någon redan rapporterat problemet.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Det ska jag göra. Tack!

Skrivet av SysGhost:

Rapportera problemet till Elemntary OS -utvecklarna. Uppge vad du har för hårdvara på respektive system, där det fungerar, samt där den inte fungerar.
Det är trots allt beta det är frågan om, så vissa problem har de fortfarande att lösa. Och löser problemen gör de när användarna rapporterar in det.

http://elementaryos.org/support
Klicka på "Chat for the users" -länken, fyll i captcha-koden, och sätt igång och chatta. Fråga var du skall lämna in en buggrapport, och hur du går tillväga.
Alternativt använd deras buggrapporterings-system: https://bugs.launchpad.net/elementaryos
Se dock till att kolla upp de existerande buggarna för att se om någon redan rapporterat problemet.

Permalänk
Medlem

Jag vill gå tillbaka till Linux Mint 15 Cinnamon. Fast jag kan, hur jag än gör, inte starta igång en installation från ett USB (som jag ställt in med unetbootin). Jag gör som alltid. Laddar ner en .iso med Linux Mint. Formaterar USB minnet (som inte är trasigt då jag kunde installera Linux Mint med samma USB-minne på en annan dator), startar om, väljer USB som boot drive 1, fast får Boot error. Vill undvika att gå ner till affären och handla en DVD skiva men jag antar att jag får göra så ifall detta inte går att lösa.

Någon quick fix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av palssons:

Jag vill gå tillbaka till Linux Mint 15 Cinnamon. Fast jag kan, hur jag än gör, inte starta igång en installation från ett USB (som jag ställt in med unetbootin). Jag gör som alltid. Laddar ner en .iso med Linux Mint. Formaterar USB minnet (som inte är trasigt då jag kunde installera Linux Mint med samma USB-minne på en annan dator), startar om, väljer USB som boot drive 1, fast får Boot error. Vill undvika att gå ner till affären och handla en DVD skiva men jag antar att jag får göra så ifall detta inte går att lösa.

Någon quick fix?

Någon typ av nätverksboot kanske?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palssons:

Någon quick fix?

Det beror på datormodellen/moderkortet.
På AsRock MiniITX moderkort är det F8-tangenten som innan boot öppnar ett DOS-fönster som ger en möjlighet att välja Boot enhet.
På ASUS bärbara är det ESC-tangenten som gör samma sak.
Andra tillverkare har sina tangent och tangentkombinationer.

Tryck på rätt knapp/knappar några gånger innan och under BIOS skärmen (tillverkarens logga) blixtrar förbi.

Går också att ställa in permanent i BIOS, Boot prioritet alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Funkar skit, då wifi i min HP1133eo med en E350 inte vill vara med och leka. Annars ser det grymt ut.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chrillemeter:

Funkar skit, då wifi i min HP1133eo med en E350 inte vill vara med och leka. Annars ser det grymt ut.

Brukar vara generellt med Linux + HP
HPs bärbara datorer är inte Linux-vänliga någonstans, och får man det att fungera, har man en otrolig tur, eller sitter på en oerhört skogsgammal HP-dator.
Anledningen ligger i att HP väljer exotiska "Windows only" komponenter till sina datorer.
Det kan ta flera år innan någon lyckats med konststycket med att skapa Linux-rutiner för sådan exotisk hårdvara, vilket förklarar varför gamla HP-datorer kör Linux något bättre än nyare HP-datorer.

Visa signatur

-

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SysGhost:

HPs bärbara datorer är inte Linux-vänliga någonstans, och får man det att fungera, har man en otrolig tur, eller sitter på en oerhört skogsgammal HP-dator.
Anledningen ligger i att HP väljer exotiska "Windows only" komponenter till sina datorer.
Det kan ta flera år innan någon lyckats med konststycket med att skapa Linux-rutiner för sådan exotisk hårdvara, vilket förklarar varför gamla HP-datorer kör Linux något bättre än nyare HP-datorer.

Feel ya!
(Skriver från en HP Mini 110 (2009). WiFi var grymt svårt att lösa, pekplattan suger. (Lubuntu)).

Ska testa Luna Elementary på min intel laptop senare.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

Har otroliga problem med min stationära dator med, där jag har ett Asus PCE-53 WiFi PCI-E kort för jag inte har möjlighet att köra med kabel.
Det är sådana här problem som gör att Linux aldrig kommer slå på skrivbordet hos "vanliga" användare tyvärr

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chrillemeter:

Har otroliga problem med min stationära dator med, där jag har ett Asus PCE-53 WiFi PCI-E kort för jag inte har möjlighet att köra med kabel.
Det är sådana här problem som gör att Linux aldrig kommer slå på skrivbordet hos "vanliga" användare tyvärr

Man skall nog se det från ett annat håll:
Det finsn datorer man inte kan köra Windows på, och det finns datorer man inte kan köra Linux på. När man köper en dator, så får man lov att ta denna ställning till vad man vill köra.
I de flesta fallen vill de flesta köra Windows på sin dator, därför köper de en Windows-dator.

Att Linux har den breda supporten för massor av hårdvara tycker jag själv ändå är en extra bonus, och inget jag räknar med.
Jag köper mina datorkomponenter utifrån det perspektiv att de skall fungera under Linux, precis som en annan kräver att den hårdvara den köper fungerar under sitt valda operativsystem.

I ditt fall har du skaffat dig "Windows Only" hårdvara. Ungefär som Apples datorer och deras hårdvara. Det är inte meningen att dessa komponenter skall kunna fungera under Linux. Att det sedan går halv-skapligt är ju bara en bonus.
Vill man köra Linux fullt ut, så skaffar man sig Linux-vänlig hårdvara. Där är eget datorbygge det allra bästa.
"Märkes"-datorer har aldrig varit någon höjdare i något område.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

I de flesta fallen vill de flesta köra Windows på sin dator, därför köper de en Windows-dator.

De flesta "vill" inte köra Windows men de vet inte att det finns andra operativsystem än Windows och möjligtvis OSX så därför "väljer" de Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

Man skall nog se det från ett annat håll:
Det finsn datorer man inte kan köra Windows på, och det finns datorer man inte kan köra Linux på. När man köper en dator, så får man lov att ta denna ställning till vad man vill köra.

Att Linux har den breda supporten för massor av hårdvara tycker jag själv ändå är en extra bonus, och inget jag räknar med.
Jag köper mina datorkomponenter utifrån det perspektiv att de skall fungera under Linux, precis som en annan kräver att den hårdvara den köper fungerar under sitt valda operativsystem.

I ditt fall har du skaffat dig "Windows Only" hårdvara. Ungefär som Apples datorer och deras hårdvara. Det är inte meningen att dessa komponenter skall kunna fungera under Linux. Att det sedan går halv-skapligt är ju bara en bonus.
Vill man köra Linux fullt ut, så skaffar man sig Linux-vänlig hårdvara. Där är eget datorbygge det allra bästa.
"Märkes"-datorer har aldrig varit någon höjdare i något område.

Min stationära dator är ett hemmabygge, där jag bara har möjlighet att köra trådlöst nätverk. Det enda som inte funkar är Mitt Asus PCE N53 (N600 Dualband).

Man får hoppas att tillverkarna av hårdvara börjar få upp ögonen för iaf Ubuntu, nu när Steam finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Min stationära dator är ett hemmabygge, där jag bara har möjlighet att köra trådlöst nätverk. Det enda som inte funkar är Mitt Asus PCE N53 (N600 Dualband).

Man får hoppas att tillverkarna av hårdvara börjar få upp ögonen för iaf Ubuntu, nu när Steam finns.

Det brukar vara så att man behöver, åtminstone med Ubuntu, installera operativet med nätverksuppkoppling via kabel för att det trådlösa skall hittas och starta.

Permalänk
Medlem

Jag gav Luna en ny chans och efter att jag uppdaterade till den senaste kernel 3.11 ("tror" det är den senaste idag..) och det är ordentligt mycket bättre och stabilare än tidigare. Jag har gjort tester mellan Windows 8 och Luna i hastighet med min SSD. Luna startar och agerar betydligt kvickare. Har haft stor nytta av elementaryupdates.org, YouTube och såklart Google för att få Luna så bra anpassat för mig som möjligt.

Permalänk
Medlem

Det är ju väldigt likt IOS.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy