Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Förstår inte vart det där snacket om att AMD skulle göra produkter av lägre kvalitet kommer ifrån...
Som många sagt förut: Felet sitter oftast framför datorn!

Brukar vara felet framför datorn. Det stämmer. Att Cataclyst är buggigt är dock inget att sticka under stolen med.

Och nej, deras grafikkort håller inte sämmre kvalitet på hårdvaran. Det har jag aldrig påsått.

Jag pratar om att nVIDIAs drivrutiner lider av mindre problematik än Cataclyst. Inget annat.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Nu kanske det verkar som att jag inte tar till mig information, men trots att ni hjälper mig jättemycket så letar jag såklart själv. Om nu skillnaden i watt-brukning ligger på 52 watt och ett 7970 GHz edition är ca 5% snabbare än ett GTX680. Är inte ett 680 mer värt då? fick nämligen en deal av en kompis att jag kunde få ett Asus 680 DC2 TOP för ungefär samma pris som ett Sapphire 7970 GHz edition Vapor-X.

Känner lite att jag lämnar min egna frågeställning, men orkar inte göra en ny tråd, hehe..

EDIT: Frågan är alltså, är watt-skillnaden rent pengamässigt en motivering till att få ett gb vram mindre samt en ~5% prestandaminskning?

Permalänk
Skrivet av marm0t:

Nu kanske det verkar som att jag inte tar till mig information, men trots att ni hjälper mig jättemycket så letar jag såklart själv. Om nu skillnaden i watt-brukning ligger på 52 watt och ett 7970 GHz edition är ca 5% snabbare än ett GTX680. Är inte ett 680 mer värt då? fick nämligen en deal av en kompis att jag kunde få ett Asus 680 DC2 TOP för ungefär samma pris som ett Sapphire 7970 GHz edition Vapor-X.

Känner lite att jag lämnar min egna frågeställning, men orkar inte göra en ny tråd, hehe..

EDIT: Frågan är alltså, är watt-skillnaden rent pengamässigt en motivering till att få ett gb vram mindre samt en ~5% prestandaminskning?

Nej. 7970 kommer att kosta några kronor mer varje år. Det kostar några hundra mindre också!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Nej. 7970 kommer att kosta några kronor mer varje år. Det kostar några hundra mindre också!

Så bra, då är alla mina frågetecken hittils utredda!

Permalänk
Medlem

Vet inte med directx men opengl är 100% bättre med amd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

gpgpu? behöver du hjälp med att träna bort dyslexi?

Det går inte att träna bort dyslexi, men det går att träna bort okunskap. Börja vid Wikipedia.

Skrivet av Aka_The_Barf:

fanboys är för sköna. tar företagets egna bench tester som alla vet inte stämmer för 5 öre och visar.
680gtx och 7970ghz edition är nästan exakt lika snabba. vissa spel är AMD snabbare och andra är nvidia lite snabbare. du blir nog nöjd vilket du än tar.

Värt att påpeka är att 680 råkar vara en prisklass över 7970. Men det finns nog, precis som du säger, personer som är nöjda även då de betalar mer för något mindre prestanda.

Skrivet av AkUs:

Mina tekniska kunskaper är det verkligen inte fel på.
Jag har verkligen inte haft otur, går att googla fram sig massor av problem med Cataclyst, lång över vad du hittar ang. Forceware.
Tips är att hålla dig utanför tråden om du endå har noll koll..

Det går att googla fram vad som helst och du bör verkligen inte basera din kunskap på vad någon random skrev. Är du ny på Internet eller?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Värt att påpeka är att 680 råkar vara en prisklass över 7970. Men det finns nog, precis som du säger, personer som är nöjda även då de betalar mer för något mindre prestanda.

prestanda är inte allt, med nvidia får man tex physx vilket säkert många vill lägga en extra slant på eftersom det kan göra en del för det visuella i vissa spel. sen har vi strömförbrukning och värme. för omväxlingsskull tog nvidia hem dom 2 sistnämnda sakerna den här ronden.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

prestanda är inte allt, med nvidia får man tex physx vilket säkert många vill lägga en extra slant på eftersom det kan göra en del för det visuella i vissa spel. sen har vi strömförbrukning och värme. för omväxlingsskull tog nvidia hem dom 2 sistnämnda sakerna den här ronden.

Physx på dom mest attraktiva spelen körs på cpu som Dow 2 och borderlands 2.

Skulle säga att stöd för cuda i vray och Adobe produkter är lite viktigare än Physx.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Kör 7970! Var riktigt nöjd med mitt 7970 men jag byta till ett 670 pga att mitt 7970 strula mycket för mig och mina 2 skärmar och tv.
Dock klara inte mitt 7970 av att föra ut 1080p i 10 meters supra Hdmi kabel till Tv, Fick nöja mig med 720p Men mitt 670 klarar 1080p galant.

Visa signatur

Asus P8z77-V | Intel Core i5 3570K 4.2 Ghz | Noctua NH-U12P SE2| 8gb corsair 1600mhz DDR3 |Asus Gtx 670 Dc2 4gb | Nzxt Hale 90 650W 80+ | Windows 7 Ultimate | Samsung 830 128gb SSD | 1tb Wd caviar black | Fractal Design R3| Samsung Sa700D |

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 7970 när det först släpptes och då var verkligen inte drivrutinerna bra!
Finns en hel del trådar här på Swec där folk klagade på drivrutinerna/prestandan på 7970 när det först kom.
Och sen när väl Nvidia rullade ut 600-serien så kändes det verkligen att man hade gjort ett dåligt köp då de hade
bättre prestanda samt lägre watt förbrukning än vad 7000-serien hade.

Men som någon skrev här så tar det 7-8månader innan AMD's drivrutiner mognar och iomed 12.11 så
är 7970 ett bättre köp än 670/680

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Brukar vara felet framför datorn. Det stämmer. Att Cataclyst är buggigt är dock inget att sticka under stolen med.

Och nej, deras grafikkort håller inte sämmre kvalitet på hårdvaran. Det har jag aldrig påsått.

Jag pratar om att nVIDIAs drivrutiner lider av mindre problematik än Cataclyst. Inget annat.

Enligt mina egna erfarenheter från det senaste 10 åren, både från mina egna datorer och kompisars datorer så är Cataclyst betydligt stabilare och bättre än Nvidias Control Panel.

Men som tidigare sagt, det är olika från personer till person

OnTopic så tycker jag TS ska köpa ett 7970.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Physx är inte mycket att betala för endast sponsrade företag använder ju det. visst är strömförbrukningen bra men med tanke på hur mycket billigare 7970 är så kan du ju köpa ström så det räcker i 20 år. sen glöm inte att det följer med ett riktigt bra spel paket och du har bättre prestanda i dom flesta spelen.
just nu så har dom gröna inte mycket att komma med.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Physx på dom mest attraktiva spelen körs på cpu som Dow 2 och borderlands 2.

Skulle säga att stöd för cuda i vray och Adobe produkter är lite viktigare än Physx.

Är inte cuda stödet i vray och adobe låsta till deras Tesla kort? För 6xx serien då, hade för mig att 580/590 hade stöd.

Sen på physx fronten så finns Batman som stödjer det via GPU men oj det är ju alla spelen som finns(ironi).

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Som Gtx 680 ägare, köp 7970!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Är inte cuda stödet i vray och adobe låsta till deras Tesla kort? För 6xx serien då, hade för mig att 580/590 hade stöd.

Sen på physx fronten så finns Batman som stödjer det via GPU men oj det är ju alla spelen som finns(ironi).

Det vet jag inte men jag förväntade mig att GTX 7xx serien ska ha stöd för det för planerat att slå till på 3 kort när dom släpps. Men om så inte är fallet skippar jag nog Nvidia och kör på ATI istället.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Physx är inte mycket att betala för endast sponsrade företag använder ju det. visst är strömförbrukningen bra men med tanke på hur mycket billigare 7970 är så kan du ju köpa ström så det räcker i 20 år. sen glöm inte att det följer med ett riktigt bra spel paket och du har bättre prestanda i dom flesta spelen.
just nu så har dom gröna inte mycket att komma med.

kollade på anandTechs test och där slår 680gtx 7970 i nästan alla test? men de nya drivrutinerna kanske gjorde underverk för 7970 eller är det 7970 ghz edition du menar.
kilar jag på pris jakt så skiljer det ca 500kr så så stora skillnader är det inte?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

kollade på anandTechs test och där slår 680gtx 7970 i nästan alla test? men de nya drivrutinerna kanske gjorde underverk för 7970 eller är det 7970 ghz edition du menar.
kilar jag på pris jakt så skiljer det ca 500kr så så stora skillnader är det inte?

Här, Här, Här, Här, Här och Här Står det lite nyare info, med de nya drivrutinerna.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slaktardej:

Här, Här, Här, Här, Här och Här Står det lite nyare info, med de nya drivrutinerna.

ää mitt 680 är special fan det käkar 7970 till frukost.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AkUs:

Vad du envisas!
Finns inga belägg för att AMDs drivrutiner skulle vara sämre.

https://forums.geforce.com/default/board/33/geforce-drivers/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

tack ska kikas på, funderar nämligen på ett nytt graffe, tänkte vänta till 7xx eller 8xxx serien MEN dom verkar dröja till våren. ska bli kul att kika igenom lite nya test.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oj så mycket svar. Uppskattar allting.

Har en till fråga. Är det värt att köpa GHz edition? Tänkte typ köpa ett Asus 7970 på CDON Expo. Är den extra pengen på runt 5-600 kronor motiverad med att den är överklockad lite? Man kan väl ändå komma upp i de nivåerna själv, eller klockar just "MATRIX" varianten från Asus bättre än standard Asus 7970 DC2 TOP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Radeon 7970 presterar bra mycket bättre än 670, dels på grund av att det klockar mycket bättre, och dels på grund av AMDs nya drivrutiner som gav en rejäl boost till alla kort ur 7000-serien.

Nu ska vi inte överdriva.

Köpte mitt GTX 670 för några månader sedan, värt att sälja och köpa ett 7970?

Permalänk
Medlem

hur är skillnaden mellan nvidia och amd i microstuting när det gäller singelkort?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

hur är skillnaden mellan nvidia och amd i microstuting när det gäller singelkort?

Det finns väl inte på singelkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marm0t:

Oj så mycket svar. Uppskattar allting.

Har en till fråga. Är det värt att köpa GHz edition? Tänkte typ köpa ett Asus 7970 på CDON Expo. Är den extra pengen på runt 5-600 kronor motiverad med att den är överklockad lite? Man kan väl ändå komma upp i de nivåerna själv, eller klockar just "MATRIX" varianten från Asus bättre än standard Asus 7970 DC2 TOP?

Jag har ett "vanligt" ASUS 7970 och jag har dragit upp i 1125/1575Mhz (max i CCC) och jag menar det fungerar ju awesome. Att köpa GHZ edition är väl för att "slippa" klocka själv om man liksom inte vet någonting om klockning i guess, eller ngt. Det jag har gjort dock är att köpa en aftermarket kylare så det kan drivas stabilt i dessa klockfrekvenser. En Arctic accellero extreme kylare.

Mitt svar är, det är onödigt att köpa GHZ edition, klocka själv. OM INTE Ghz edition har en mkt bättre kylning för samma pris som ett "vanligt" 7970.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Jag har ett "vanligt" ASUS 7970 och jag har dragit upp i 1125/1575Mhz (max i CCC) och jag menar det fungerar ju awesome. Att köpa GHZ edition är väl för att "slippa" klocka själv om man liksom inte vet någonting om klockning i guess, eller ngt. Det jag har gjort dock är att köpa en aftermarket kylare så det kan drivas stabilt i dessa klockfrekvenser. En Arctic accellero extreme kylare.

Mitt svar är, det är onödigt att köpa GHZ edition, klocka själv. OM INTE Ghz edition har en mkt bättre kylning för samma pris som ett "vanligt" 7970.

Okej najs, tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Det finns väl inte på singelkort?

jag vet faktiskt inte riktigt om det gör det?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Ganska säker på att det bara är när man kör dubbla grafikkort, och där är Nvidia mycket bättre med nästan noll microstuttering

Permalänk
Skrivet av zabera:

Ganska säker på att det bara är när man kör dubbla grafikkort, och där är Nvidia mycket bättre med nästan noll microstuttering

Nej. Inte nu längre. Med ett litet trolleriprogram vid namn RadeonPro, så finns ingen Microstuttering kvar!
Så det argumentet går inte längre heller.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Skrivet av zabera:

Fenomenet med microstuttering "finns" även på singel kort, det är en fråga om ojämn renderingstid för varje frame men på singelkort är skillnaderna väldigt små så du märker inte av det ( vi snackar några ms bara ), när det kommer till två kort blir det ojämnare av olika anledningar men de nya programmen som fixar detta hanterar renderingstiderna lite, samma anledning som V-sync hjälper lite osv.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood