Permalänk
Medlem

Beställde ett 680 eftersom jag redan har ett 3d-vision kit med ett par glasögon. Annars är det väl mer frågan om du vill ha ett grönt eller rött kort. Vad jag har förstått det som så får man bättre prestanda med nVidia vid nylanserade spel eftersom de samarbetar mer med utvecklarna.

Permalänk
Medlem

Om något är överprisat skit är det 7970ghz edition. Dom fabriksklockar vanliga 7970 så den för betydligt högre förbrukning och värmeutveckling
per watt, riktigt över vad arkitekturen står pall. Sen döper om det och tar mera betalt. 25% högre strömförbrukning för 11% högre klockfrekvens...

Jag stog mellan 7970 och GTX 670, blev ett GTX 670 för jag personligen haft stora problem med AMD's drivrutiner, oavsett hur dom skalar si och så
i crossfire så är dom betydligt buggigare än nVIDIAs drivisar. Går inte att sticka under stolen med det. Annars är AMD prisvärda kort per krona.

citat
Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Här är vi ute o cyklar deluxe.

http://tpucdn.com/reviews/AMD/HD_7970_GHz_Edition/images/powe...

Om något är överprisat skit är det 7970ghz edition. Dom fabriksklockar vanliga 7970 så den för betydligt högre förbrukning och värmeutveckling
per watt, riktigt över vad arkitekturen står pall. Sen döper om det och tar mera betalt. 25% högre strömförbrukning för 11% högre klockfrekvens...

Jag stog mellan 7970 och GTX 670, blev ett GTX 670 för jag personligen haft stora problem med AMD's drivrutiner, oavsett hur dom skalar si och så
i crossfire så är dom betydligt buggigare än nVIDIAs drivisar. Går inte att sticka under stolen med det. Annars är AMD prisvärda kort per krona.

Finns inget som pekar på att AMD har buggigare drivrutiner än Nvidia.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Skrivet av AkUs:

När Ghz ed. kom så ersatte det den vanliga modellen.

Överklocka långt över vad arkitekturen står pall? Dom allra flesta 7970's går utan konstigheter att klocka upp till 1125Mhz utan att öka vcore öht. Med lite extra vcore har dom 3 7970 jag haft gått upp till 1200Mhz. Det ena kostade 2800:-(super erbjudande) Det andra 3200:- GB Windforce x3 Överprisat? Båda snabbare än GTX680

Matrix platium ed. kortet jag har nu, går över 1300Mhz och kostar dryga 4000kr. Det är ju rena kapet ffs!

Och iom. 7 serien och 7970 GNC arkitekturen så är det en helt ny arkitektur samtidigt som man krymer till 28nm. Det är normalt sett inte brukligt att både byta arkitektur och linjebredd i samma svep, av förklarliga skäl. GNC är således i mina ögon en synnerligen lyckad arkitektur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiip:

Finns inget som pekar på att AMD har buggigare drivrutiner än Nvidia.

Jag skrev. "Egen erfarenheter".

Haft många AMD kort med strul. Mitt X1950 var mitt "sista" kort från AMD sa jag. Men provade många AMD kort efter det pga. att tester visade effektiv Crossfire skalning som visade på prisvärdare prestanda från AMD.

Efter att AMD lanserade 4XXX serien så har "problemen varit fixade heter det". Något rykte startat bara för dom fick bukt på Crossfire skalningen.

Jag köpte 2x 4890 i tron om att buggarna var fixade, hade jätte problem. 90% av spelen fick jag lägre FPS än med singel kort.

Jag köpte 2x5850 i tron om at buggarna var fixade, funkade bara i 50% av Crossfire certade spel. Problem med hängingar, grafikdrivrutinen
återställde sig stup i kvarten och windows mådde piss.

Jag köpte 2x6950 till BF3 releasen. Jätte problem i HoN med buggade muspekare, spel som fryste sig, Sålde 1 kort och körde vidare med 1x6950 i tron
om att Crossfire strulade. Inget hjälpte. Det var så mycket strul att jag var övertygad om att jag hade ett defekt moderkort. Efter att jag rådgört med komplett så tyckte dom också att det snarare var moderkortet än grafikkortet, så fick moderkortet utbytt. Problem kvarstog dock.

Fick stoppa i mitt gammla GTX 470 i datorn, allt blev bra igen. Så när 7XXX serien kom valde jag att köra på nVIDIA igen. Ångrar det verkligen inte.

Jag är verkligen ingen fanboy. Utan jag säger som det är. AMD har prisvärda kort sett till prestandan. Men buggarna om man får dom, är verkligen inte roliga.

Sen kan det tillägga att paralellet med detta kör jag 3 Apple produkter hemma, 2 med AMD grafikkort i. Aldrig något strul över huvud taget... men där är det juh andra drivrutiner...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fanboys är för sköna. tar företagets egna bench tester som alla vet inte stämmer för 5 öre och visar.

680gtx och 7970ghz edition är nästan exakt lika snabba. vissa spel är AMD snabbare och andra är nvidia lite snabbare. du blir nog nöjd vilket du än tar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

fanboys är för sköna. tar företagets egna bench tester som alla vet inte stämmer för 5 öre och visar.

Haha, håller med. Man måste vara så jävla dum att lita på egna företagets tester. Jag litar dessutom inte på Nvidias tester heller.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Haft många AMD kort med strul. Mitt X1950 var mitt "sista" kort från AMD sa jag. Men provade många AMD kort efter det pga. att tester visade effektiv Crossfire skalning som visade på prisvärdare prestanda från AMD.

Efter att AMD lanserade 4XXX serien så har "problemen varit fixade heter det". Något rykte startat bara för dom fick bukt på Crossfire skalningen.

Jag köpte 2x 4890 i tron om att buggarna var fixade, hade jätte problem. 90% av spelen fick jag lägre FPS än med singel kort.

Jag köpte 2x5850 i tron om at buggarna var fixade, funkade bara i 50% av Crossfire certade spel. Problem med hängingar, grafikdrivrutinen

Jag köpte 2x6950 till BF3 releasen. Jätte problem i HoN med buggade muspekare, spel som fryste sig, Sålde 1 kort och körde vidare med 1x6950 i tron
om att Crossfire strulade. Inget hjälpte. Det var så mycket strul att jag var övertygad om att jag hade ett defekt moderkort. Efter att jag rådgört med komplett så tyckte dom också att det snarare var moderkortet än grafikkortet, så fick moderkortet utbytt. Problem kvarstog dock.

Fick stoppa i mitt gammla GTX 470 i datorn, allt blev bra igen. Så när 7XXX serien kom valde jag att köra på nVIDIA igen. Ångrar det verkligen inte.

Jag är verkligen ingen fanboy. Utan jag säger som det är. AMD har prisvärda kort sett till prestandan. Men buggarna om man får dom, är verkligen inte roliga.

Sen kan det tillägga att paralellet med detta kör jag 3 Apple produkter hemma, 2 med AMD grafikkort i. Aldrig något strul över huvud taget... men där är det juh andra drivrutiner...

Låter som appleprodukter passar din tekniska kunskap bättre.

Eller så har du haft otur gång på gång.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av AkUs:

oj här börjar man kollla runt på strömförbrukningen, du kan ju testa att höja spänningen på ditt kort ^^ anledningen till att 7970 drar mer ström är för att den har någonting som inte NVIDIA har nämligen GPGPU beräknings enheter, 680 är på sin höjd ett halvt grafikkort i jämförelse mot den mångsidighet 7970 har

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marm0t:

Hejsan!

Har en fruktansvärd beslutsångest över om jag ska ta 670 eller 7970. Jag kommer spela i 1920x1080 och då sägs det att 7970 endast presterar ca 1% bättre än 670 (läste detta på tomshardware någonstans). 670 har dock mycket lägre strömförbrukning. Vad tror ni? Behöver hjälp här, haha!

Kommer spela spel som

AC3
Skyrim
BF3
CoD
GTA
DotA
GW2

Tack på förhand!

du kan lika gärna köpa ett 7950 och överklocka det och då det presterar över ett 670! mitt 7950 presterar över min väns 670

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk

MM, tycker det är ganska mycket fanboys här.. kan hålla med att 7970 kan vara bättre i högre upplösningar med 3gig vram, har ett 670 själv som jag överklockat så det presterar bättre än ett 680, har typ 80-90fps på ultra i bf3 1080p behöver verkligen inget bättre!

Permalänk
Medlem

När jag köpte mina 680s var valet inte svårt men i dagsläget är det annorlunda. Vid ett nyköp idag hade inte nVidia varit lika självklart för mig men eftersom jag skulle ha multi-GPU och hade horribla erfarenheter av AMDs microstuttering (vilket tester senare visade sig att nVidias 6-serie totalt krossade AMDs 7-serie på) så blev det 680. Att det när jag köpte det dominerade prestandatronen skadade inte heller. Men om AMD har fixat sina problem med microstuttering som det påstås så är 7-serien ett bättre val i dagsläget.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon194059:

jaha där ser man nivida e skit... konstigt bara att det är nivida som går bra och inte amd ?

AMD säljer fler grafikkretsar än nvidia. Intel är störst

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Kör 2 st sapphire 7870 i CF utan några helst problem. De bara tuffar på!

Permalänk
Skrivet av matte70:

Kör 2 st sapphire 7870 i CF utan några helst problem. De bara tuffar på!

En kille med sånna tekniska färdigheter att han inte lyckas sparka igång CF ordentligt ska vi nog försöka hålla kvar vid Nvidia sidan

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

oj här börjar man kollla runt på strömförbrukningen, du kan ju testa att höja spänningen på ditt kort ^^ anledningen till att 7970 drar mer ström är för att den har någonting som inte NVIDIA har nämligen GPGPU beräknings enheter, 680 är på sin höjd ett halvt grafikkort i jämförelse mot den mångsidighet 7970 har

Tråkiga är att det inte är så många program som har stöd för gpgpu. Annat är det med en handfull ganska populära program som har stöd för cuda.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Tråkiga är att det inte är så många program som har stöd för gpgpu. Annat är det med en handfull ganska populära program som har stöd för cuda.

gpgpu? behöver du hjälp med att träna bort dyslexi?

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

gpgpu? behöver du hjälp med att träna bort dyslexi?

General-purpose computing on graphics processing units

Förklara dig bättre.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

General-purpose computing on graphics processing units

Förklara dig bättre.

jag kan säga såhär att ordet du skrev menas inte ens med förkortning på ordet, vart kommer förkortningen på "on" nånstans då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

jag kan säga såhär att ordet du skrev menas inte ens med förkortning på ordet, vart kommer förkortningen på "on" nånstans då?

Ofta utelämnas t.ex. on, of i förkortningar. Du kan ju surfa in här och titta själv: http://en.wikipedia.org/wiki/GPGPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

Att inte veta vad gpgpu är på ett datorrelaterat forum är som inte veta vad växelspaken är i en bil.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av compstuff86:

En enkel koll innan du skriver är att googla på förkortningen för att få reda på om det stämmer.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Någon som vet om spänningen är olåst på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757654?

Uppskattar svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AkUs:

En Ferrari tar mer soppa än en Skoda.
Märkligt att detta inte var något problem under alla dessa år när Nvidia var törstigare.

Köpte en gång ett kort från Nvidia som inte fungerade, fick det utbytt på garantin, då fungerade det utan problem.
Slutsats; alla nya Nvidia kort fungerar inte till en början, man måste först byta ut dem på garantin, innan de går att använda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Låter som appleprodukter passar din tekniska kunskap bättre.

Eller så har du haft otur gång på gång.

Mina tekniska kunskaper är det verkligen inte fel på.

Lättare att gå på en person än produkten det diskuteras om ?

Jag har verkligen inte haft otur, går att googla fram sig massor av problem med Cataclyst, lång över vad du hittar ang. Forceware.

Tips är att hålla dig utanför tråden om du endå har noll koll..

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AkUs:

Jag har verkligen inte haft otur, går att googla fram sig massor av problem med Cataclyst, lång över vad du hittar ang. Forceware.

Tråkigt att du haft otur, men om du tror att det mest drabbar de som köpt AMD, då har du fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av marm0t:

Hejsan!

Har en fruktansvärd beslutsångest över om jag ska ta 670 eller 7970. Jag kommer spela i 1920x1080 och då sägs det att 7970 endast presterar ca 1% bättre än 670 (läste detta på tomshardware någonstans). 670 har dock mycket lägre strömförbrukning. Vad tror ni? Behöver hjälp här, haha!

Kommer spela spel som

AC3
Skyrim
BF3
CoD
GTA
DotA
GW2

Tack på förhand!

Med senaste drivrutinerna är ett 7970 13% snabbare än ett GTX670 i 1920x1200, detta över totalt 19st spel/benchmark tester. I samma tester är 7970 5% snabbare än ett GTX680. (Källa TPU, http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Catalyst_12.11_Perform... )

Kan ni(menar inte dig nu TS) bara läsa artikeln och sluta sprida rena felaktigheter när folk försöker få goda råd. Fattar inte vad ni vinner på det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Med senaste drivrutinerna är ett 7970 13% snabbare än ett GTX670 i 1920x1200, detta över totalt 19st spel/benchmark tester. I samma tester är 7970 5% snabbare än ett GTX680. (Källa TPU, http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Catalyst_12.11_Perform... )

Kan ni(menar inte dig nu TS) bara läsa artikeln och sluta sprida rena felaktigheter när folk försöker få goda råd. Fattar inte vad ni vinner på det??

Shit vad nice!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Kört med dubbla 3870, 4870x2, dubbla 6970 och aldrig haft problem. Känner inte heller något annan som haft problem med sina ATI kort eller med drivrutiner.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Kört med dubbla 3870, 4870x2, dubbla 6970 och aldrig haft problem. Känner inte heller något annan som haft problem med sina ATI kort eller med drivrutiner.

Förstår inte vart det där snacket om att AMD skulle göra produkter av lägre kvalitet kommer ifrån...
Som många sagt förut: Felet sitter oftast framför datorn!

Visa signatur

Insert funny joke here