Permalänk
Medlem

Internet via satellit?

Yo!

Jag har ett problem med internetuppkopplingen hemma. Bor i ett område med 50-tals hus i en förort till Stockholm och tydligen så är linan in till mitt hus riktigt värdelös, enligt Bredbandsbolaget(De kom hit och kollade den). Det finns inga planer på att fixa fiber i mitt område inom de närmsta åren och jag antar att gräva upp(eller vart den nu är) och byta kopparlinan kommer kosta ganska mycket och är onödigt med tanke på att man inte kan få särskilt bra hastigheter med det ändå. Så tänkte kolla ifall någon har erfarenhet/kunskap om internet via satellit/parabol. Vad kostar det, hur snabb hastighet kan man få med det osv.
OBS. Inget mobilt 3G skit utan så att man har en router som står i huset och inget litet usb eller något sådant

Tack på förhand /Happa

Permalänk

Det är rätt dött. Här är en gammal tråd om det, http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Permalänk
Medlem

Du vill INTE ha internet via satellit, dels p.g.a. kostnaden i sig och dels p.g.a. den enorma latency du får på det kombinerat med enormt låg hastighet. Däremot finns det ju 3G och 4G-routrar som har SIM-kortet inbyggt o.s.v, så slipper du "USB-skiten" som du så fint kallar det.

Permalänk
Medlem

Som ovan säger. Satellit är bara något som används när det är det ända alternativet för att kunna få en uppkoppling öht.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem

Kolla täckningskartorna om du kan få 4G från någon operatör där du bor om DSL nu funkar så dåligt. Satellit är som sagt inget bra sätt att leverera bredband på om det finns andra alternativ dessutom tror jag inte att det finns någon operatör som levererar satellitbredband i Sverige idag.

Permalänk
Medlem

satelit internet verkar vara lösningen på såna ställen där det inte finns nåt annat sätt att få internet på det enda jag lyckades googla fram var saker som "spanien,afrika" osv ingenting om att ha det här i sverige ...

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag förstått det så används satelitlänken endast nedströms för hemanvändare. Det är alltså inte duplex upp till satelliten utan all uppströmshastighet skickas via ett annat nät. Eller, ja. Så var det iaf när satelitburen internetuppkoppling lanserades till hemmen. Ett vanligt modem användes med en ordentlig förstärkning nedströms via sattelit.
Det finns självfallet satelitlänk till Internet som kör duplextrafik mot satellit (används exempelvis på fartyg) men jag antar att de inte riktigt ligger på en rimlig prisklass för hemanvändare. Dyrt som pokkers med halvtaskig hastighet och latens.

Som andra redan sagt så får du nog ut mycket mer uppkoppling per spenderad krona på 3G eller 4G än med satellitlänk.

Fast jag sitter inte inne med direkt purfärska kunskaper inom det här området... Många år sedan denna teknik verkade som intressant alternativ för mina behov.

EDIT:
Fanns ett tag lokala master internetleverantören kunde använda för att ge internetacess till ett område om man hade parabolmottagare och riktade denna mot masten och detta verkade fungera ganska bra om jag inte minns fel. Inte satellit, men paraboluppkoppling iaf ;). Men jag antar att de är extremt ovanliga eller helt utfasade vid det här laget.

Är alternativet över satellit fortfarande intressant så har företaget Inmarsat en del lösningar. Kanske bara för företag...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Man brukar som sagt endast köra satellitlänk nedströms kombinerat med en upplänk (trafik ut mot internet) via mobilnätet eller det fasta telenätet. Latenserna blir höga på grund av avståndet till satelliterna som är cirka 3600 mil även om bärvågorna kan färdas med ljusets hastighet (ca 30 000mil/s) så tar det ändå flera hundra millisekunder för att operatören ska skicka upp en signal till satelliten som sen ska ner igen till jorden hos abonnenten. Det är alldeles för dåligt för att kunna få ett bra bredband. Man kan inte heller ha satelliterna närmare jorden för att minska fördröjningen eftersom den geostationära banan är just vid 3600mil från jorden, det vill säga den plats där jordens dragningskraft är lika stor som centrifugalkraften för att satelliterna ska hålla sig på plats och inte driva omkring.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren. Läste i den gamla tråden om att de skulle vara dyrt/långsamt men hoppades på att det fanns lite nyare utrustning så det skulle fungera bättre men tydligen inte. Kollar lite på 4G just nu och det verkar som man ska kunna få ett modem/router då, så blir nog att undersöka lite mer om det Tack igen för all information!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happa:

Okej, tack för svaren. Läste i den gamla tråden om att de skulle vara dyrt/långsamt men hoppades på att det fanns lite nyare utrustning så det skulle fungera bättre men tydligen inte. Kollar lite på 4G just nu och det verkar som man ska kunna få ett modem/router då, så blir nog att undersöka lite mer om det Tack igen för all information!

Jag har suttit med 3g bredband ett tag nu och det fungerar okej för det mesta. Men läs igenom forum och recensioner innan du köper en router/modem det finns så många urusla (som överhettas osv) ute på marknaden. För tillfället kör jag simkortet i en gammal telefon o delar 3g den vägen vilket faktiskt fungerar mycket bättre än router/modemet jag fick av comviq

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

För att utveckla vidare från de ovan så finns faktiskt det dubbelriktat satellit-internet utan uppströmskanal via telefon eller mobilt bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pythonx:

För att utveckla vidare från de ovan så finns faktiskt det dubbelriktat satellit-internet utan uppströmskanal via telefon eller mobilt bredband.

Om du vet mer om det får du gärna utveckla varför man ofta använder en annan lösning uppströms. Beror det på att man vill slippa den höga latensen i uppströmslänken eller är det för att det krävs dyr utrustning för det eller vad beror det på? Vad krävs för utrustning förutom ett tvåvägs satellitmodem för att kunna kommunicera mot satellit även uppströms?