Permalänk
Medlem

Du har ingen kompis som kan hjälpa dig felsöka? Lättare för någon med mer erfarenhet att hitta felet åt dig.

Visa signatur

|/foo/|

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarh93:

Tackar för tipsen! Får ta och prova det, menar du ram minnena?

Ja det är korrekt, se till att de snäpper fast ordentligt när du trycker ner dom, även om du får pressa med tryck för att låsningen på sidan skall klicka till och låsa stickan på plats!

Kan även informera att jag en gång i tiden hade rätt mycket fujitsu scaleo och scenic på jobbet och deras nätagg var av dålig kvallitet och gick därför ofta sönder. Så det finns en risk att du har ett nätagg som är på väg att kasta in handduken!

Permalänk
Medlem

Om den datorn är så gammal är det nog tid för att hitta någon ny..

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Trams raderat. Att bara tramsa och inte försöka hjälpa vinner ingen på, så undvik det.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Överhettning?

Skrivet av mylife:

Om kylaren inte fungerar tar det inte många sekunder innan det blir väldigt varmt. Kolla så att cpu fläkten snurrar och rensa på damm om det finns mycket. Det gör du genom att antingen köpa tryckluft på burk eller kompressor med en vattenavskiljare.

Skrivet av Gulbanan:

om jag var du så skulle jag ha tagit ut hårddisken och formaterat om den och ominstallerat windows i en annan dator och sen sätta tillbaka den i

men först gå i på bios och återställ allt till original.. kan har bli ändringar i bios om biosbattriet håller på att ge upp eller kanske till och med cleara cmos(ta ut battriet eller kortsluta cmos pins när allt är urkopplad och sen ta bort kortslutningen)

Skrivet av Deathdevil:

Det jag hade gjort är att kolla hwmonitor i bios. Sedan att starta den utan hårddisk och se ifall den dör då med

Skrivet av Sisyfos:

Och DÄR har vi nog problemet...

Skrivet av Rebbon:

...Tog du verkligen en dammsugare och dammsög i datorn?

Skrivet av SwedenVirre:

Esd= statisk laddning som uppstår när man dammsuger bla.

Min far hade också en scaleo x som en kommentator eller två ramlade av 6år av 24/7 drift.

Skrivet av henkiii:

ESD är när två saker med olika statisk laddning närmar sig varandra och laddar ur.
Detta upplever man själv ofta som en liten harmlös stöt/blixt men den är väldigt farlig för elektronik.

Ett dammsugarmunstycke laddas upp snabbt när man dammsuger så att peta runt munstycket i datorn kan liknas med rysk roulette - kan vara spännande men bör undvikas.

Har du kollat värmen på datorn?
Detta bör du kunna se ifrån BIOS.
Du når ofta BIOS eller "Setup" igenom att trycka på F1, F2 eller DEL knappen alldeles efter en omstart.

Skrivet av mindflow:

Jag dammsuger ur min dator då och då, har fungerat än så länge i alla fall. Undrar lite över bios, går datorn felfritt i bios? Med andra ord kan den stå på i bios i 10 minuter utan att starta om? Om svaret är ja så skulle jag rekommendera en ominstallation, eventuellt kan du även testa att starta datorn i felsäkert läge, tryck på F8 tangenten under uppstart (Brukar vara F8, kan vara någon annan F key med). Fungerar datorn i felsäkert läge?

Skrivet av kerbo:

Bry dig inte om det för det kan inte besvisa något alls i detta fall, du får ju effekt från nätagg till att starta upp och då finns det ingen anledning att kontrollera om nätagget drar igång! Det kan däremot vara så att nätagget är trasigt!

Jag tror dock att din dammsugning (som du i fortsättningen bör undvika) endast tagit ytligt damm. Det fastnar ofta mängder med mycket fina dammpartiklar nere i flänsarna som kan vara svårt att se. En burk tryckluft är väldigt mycket effektivare på att blåsa bort damm. Du kan alltså ha damm kvar som hindrar en effektiv kylning. Jag tror iofs inte omstarten beror på detta då datorn borde stängas av helt vid överhettning, men man vet aldrig säkert.

Boota datorn och gå in i bios, bläddra dig fram till någon sorts systeminformation där du kan se temperaturer (om du hinner innan omstart sker)
Väl där ladda bios defaultinställningar, det skall man alltid göra efter återställning som du hade gjort!

Någon nämnde även tidigare att minnena kan vara problemet, plocka ut dem och testa att trycka i och köra med endast en sticka i taget om möjligt!

Testa att koppla bort kablar till HDD och dvd-läsare, starta sedan och se ifall datorn stannar vid postscreen utan att starta om.

Alla dina usb anslutna delar kan även dem orsaka plötsliga omstarter om de är trasiga eller har en kraschad drivrutin.

Där har du en liten början i alla fall!

Skrivet av mini-z1994:

japp kommer man åt något eller att den laddar upp tillräckligt mkt så hoppar det en fin liten stöt på 800 volt in i antingen motorn på fläktarna och sedan in i moderkortet till komponenterna. och dem stötarna har en sån liten ampere så den är inte kraftig nog att se när det är ljust i rummet.
man laddar lätt upp det kraftigare än så dock ifall det är väldigt dammigt...

Hw monitor är ett program som du kan kika temperaturer i windows ifall du hinner installera det.
i bios då är det innan datorn börjar ladda windows texten där är en del utav bios (beroende på märke så kan det vara press delete eller T ex F2 for setup och då kommer du in i bios ^^)
blir det någon skillnad ifall du startar datorn liggandes ? håller den sig igång då så är det processor kylaren som behöver tryckas ner igen (intels stockkylare speciellt pushpinkylarna lossnar ibland och det kan ha hänt för dig ifall du har intel man ska trycka ner de pinnarna och vrida...)

http://www.supremelaw.org/systems/heatsinks/Intel%20Stock.2.j...
har du en liknande kylare eller ?

Skrivet av Ronja_ww:

Om den datorn är så gammal är det nog tid för att hitta någon ny..

La upp en liten video, så ni får se hur det är när man ska starta upp datorn, och nu gick den faktiskt ingång, men lite senare så stängde den av sig..
http://www.youtube.com/watch?v=2uZjr3yWD8s&feature=youtu.be

Permalänk
Medlem

men då när den är igång och startar om så klickar det till sen så börjar den om

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarh93:

men då när den är igång och startar om så klickar det till sen så börjar den om

Jag tror att det är ditt nätagg som spökar, det är dock inte lätt att säga med säkerhet. Det verkar ju som datorn försöker utföra en boot, då cpufläkten varvar upp. Sen loopar den tillbaka till en ny boot, fläkten varvar ner för att sedan varva upp igen! Naturligtvis kan detta även bero på annan felaktig hårdvara och därför hade det varit bra om du kunde testa med ett annat nätaggregat. Dock inget ovanligt att dom går åt pipan på Scaleo.

Sen finns det ju ett par saker till jag ser på filmen som kan vara värda att nämna! Din cpu-fläkt sitter ju snett vilket ger en känsla av att hela kylaren kan vara lös. Kolla även så att inte fästena i kylaren spruckit, har sett det förr på någon gammal intelkylare. Känns det som att kylaren släpper eller rör sig lätt när du tar tag i den så har du helt klart ett fel där som måste åtgärdas! Temperaturproblem kan vara orsaken vilket även nämnts tidigare.

Längst ner i din burk så jag på filmen att något lös rött, är det lysdioder på moderkortet som lyser rött eller sitter dem på instickskortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Jag tror att det är ditt nätagg som spökar, det är dock inte lätt att säga med säkerhet. Det verkar ju som datorn försöker utföra en boot, då cpufläkten varvar upp. Sen loopar den tillbaka till en ny boot, fläkten varvar ner för att sedan varva upp igen! Naturligtvis kan detta även bero på annan felaktig hårdvara och därför hade det varit bra om du kunde testa med ett annat nätaggregat. Dock inget ovanligt att dom går åt pipan på Scaleo.

Sen finns det ju ett par saker till jag ser på filmen som kan vara värda att nämna! Din cpu-fläkt sitter ju snett vilket ger en känsla av att hela kylaren kan vara lös. Kolla även så att inte fästena i kylaren spruckit, har sett det förr på någon gammal intelkylare. Känns det som att kylaren släpper eller rör sig lätt när du tar tag i den så har du helt klart ett fel där som måste åtgärdas! Temperaturproblem kan vara orsaken vilket även nämnts tidigare.

Längst ner i din burk så jag på filmen att något lös rött, är det lysdioder på moderkortet som lyser rött eller sitter dem på instickskortet?

Okej, får väl försöka prova med ett annat nätagg. Cpu-fläkten sitter fast, jag tycker det inte känns som temperaturproblem.
Det sitter på instickskortet

Permalänk
Medlem

man ska inte dammsuga en dator!! den an slå ut moderkortet med statiskt elektricitet