ny router kan inte komma in på vissa sidor.netgear DGN1000

Permalänk
Medlem

ny router kan inte komma in på vissa sidor.netgear DGN1000

Hejsan köpte en ny router(outer och modem i ett, DGN1000 av märket netgear) installerade den, hade lite problem men sen fick jag möget att fungera, med nätverkskabel, men mina kära föräldar säger att de inte kommer in på vissa sidor(ex. www.swedbank.se) problemet är att det fungerar ibland men oftast inte, och jag har prövat allt! alla datorer i hemmet har google dns server(8.8.8.8 8.8.4.4) jag har prövat ändra MTU värdet, tömt dnschace minnet och MYCKET annat, sidor jag inte kommer in på är bla. www.swedbank.se, www.devote.se, www.gymgrossisten.com och det finns säkert ett flertal till. jag kommer in på alla sidor på min stationära med kabel, min bror kommer nästan alltid in på alla sidor via wifi, men mina föräldar kan inte komma in på vissa(via wifi, kopplar jag in en kabel fungerar det direkt) så det första jag tänkte va att pappa har porrsurfat för mycket och fått virus... har sök genom datorn med Microsoft security essentials, och har nu permanent bytat till avast och det finns iget virus, har prövat att stänga av ALLA brandväggar (via virus skyddet, windows brandvägg och kollat routerns brandväggar) men inget fungerar. jag har även återställt routern ett antal gånger till "factory reset" men det fungerar fan inte... HJÄLP googlat varit inne på många forum, prövat chrome, firefox och IE men inget fungerar...
jag har telia adsl om ni nu vill veta det med.

SNÄLLA HJÄLP!!!
(skriver jag in www.sedbank.se så hittar inte google chrome sidan)

Permalänk
Medlem

Prova

Sätt in brandväggen i routern på auto/ON

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem

Varför har du google som DNS?

Kommer du åt swedbank om du går direkt på deras IP?

Pinging www.swedbank.se [164.10.45.63] with 32 bytes of data:
Reply from 164.10.45.63: bytes=32 time=2ms TTL=243

Om du kommer åt sidan med ipadressen så är din DNS trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazoth:

Varför har du google som DNS?

Kommer du åt swedbank om du går direkt på deras IP?

Reply from 164.10.45.63: bytes=32 time=2ms TTL=243

Om du kommer åt sidan med ipadressen så är din DNS trasig.

Har själv använt google som DNS, den har varit stabilare än min IPS egna och snabbare, tyvärr. :S

TS: Pröva IP:n direkt. Detta låter ju konstigt.. Hur ser "Host"-filen ut, ligger inget statiskt DNS re-direct till falsk sida? Pröva pinga www.swedbank.se och se vilken ip-adress du får fram ur namnet.

Reply from 164.10.45.63: bytes=32 time=3ms TTL=242
Reply from 164.10.45.63: bytes=32 time=3ms TTL=242

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av st0ckiz:

Hejsan köpte en ny router(outer och modem i ett, DGN1000 av märket netgear) installerade den, hade lite problem men sen fick jag möget att fungera, med nätverkskabel, men mina kära föräldar säger att de inte kommer in på vissa sidor(ex. www.swedbank.se) problemet är att det fungerar ibland men oftast inte, och jag har prövat allt! alla datorer i hemmet har google dns server(8.8.8.8 8.8.4.4) jag har prövat ändra MTU värdet, tömt dnschace minnet och MYCKET annat, sidor jag inte kommer in på är bla. www.swedbank.se, www.devote.se, www.gymgrossisten.com och det finns säkert ett flertal till. jag kommer in på alla sidor på min stationära med kabel, min bror kommer nästan alltid in på alla sidor via wifi, men mina föräldar kan inte komma in på vissa(via wifi, kopplar jag in en kabel fungerar det direkt) så det första jag tänkte va att pappa har porrsurfat för mycket och fått virus... har sök genom datorn med Microsoft security essentials, och har nu permanent bytat till avast och det finns iget virus, har prövat att stänga av ALLA brandväggar (via virus skyddet, windows brandvägg och kollat routerns brandväggar) men inget fungerar. jag har även återställt routern ett antal gånger till "factory reset" men det fungerar fan inte... HJÄLP googlat varit inne på många forum, prövat chrome, firefox och IE men inget fungerar...
jag har telia adsl om ni nu vill veta det med.

SNÄLLA HJÄLP!!!
(skriver jag in www.sedbank.se så hittar inte google chrome sidan)

Gör som dem andra har sagt, och sedan testa att köra med telias DNS

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: AMD Ryzen 7 7800 3XD Kyld av: Cooler Master ML240L Core GPU: MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC Chassi: Corsair 4000D Airflow MOBO: Asus TUF Gaming A620-Pro WIFI Nätagg: Gigabyte Ultra Durable 850W V2 PCIe5 SSD: WD Black SN850X 1TB Gen4

Permalänk
Medlem

fungerar nog nu...

tack för all hjälp(även jag gjort allt detta ett flertal gånger) stängde av routern i typ 1 timme nu fungerar allt som det ska(vad jag vet) tack