Rasbmc, Xbian, openELEC @ RasbPi

Permalänk
Avstängd

Rasbmc, Xbian, openELEC @ RasbPi

Hej!

Har en Rasberry Pi, men undrar vilken version av xbmc-system jag skall installera?
Undrar också om jag behöver köpa någon licens till den för att få film att flyta?

Kommer köra den i bilen på en 24" fastmonterad, med trådlöst tgb+mus. Kommer spela upp filmer från extern HDD.

Så, vad skall jag välja:
Raspbmc, Xbian eller openELEC?

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Har en Rasberry Pi, men undrar vilken version av xbmc-system jag skall installera?
Undrar också om jag behöver köpa någon licens till den för att få film att flyta?

Kommer köra den i bilen på en 24" fastmonterad, med trådlöst tgb+mus. Kommer spela upp filmer från extern HDD.

Jag kör Raspbmc på min. Mycket lätt installerat, kräver dock nätverksanslutning vid installation. En liten fil på SD kortet som drar igång installationen och laddar hem senaste versionen och installerar den när man kör igång det.
Skulle gå att ladda hem någon variant för offline installation, men den rekommenderades inte, bara om man inte har möjlighet till nätverksanslutning vid installation.

Har inte kört från usb hdd, men däremot från USB minne. Bara plugga in minnet, gå till video menyn, välja filer och var man lagt filen och köra igång.
Hårdvarustöd för h.264 finns "right out of box".
Vill du ha mpeg2 stöd måste du köpa till licens.

Summering
Raspbmc enkelt att installera och använda.

Har inte provat de andra varianterna som du nämnde ännu.
Men fått uppfattningen att man får mer flexibilitet, mot att man får konfigurera mer själv istället.

Min första Sweclockers post med nya telefonen hoppas det var till någon nytta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

openelec är mycket smidigt att installera och funkar klockrent. Kör den som htpc i sovrummet med samsungfjärkan att styra med.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Avstängd

Uppar den här tråden då jag har en Paj på väg, har det skett något betydande sedan senaste svaret här ?

Permalänk
Medlem

Köpte mig också precis en och lade in Raspbmc, vilket var riktigt smidigt.
Däremot händer två konstiga saker.

Första var när installationen var färdig och jag valde filmbibliotek, då uppdaterar den biblioteket från mappen. Men den hittade bara fram till bokstaven K har jag för mig, resten av semesterfilmerna kom inte med ( det var nog inte bokstaven som avgjorde ) . Men när jag gick in på "Videos" och "Filer" så kunde jag se alla filmer där. De fanns dock inte med under "Filmer" på startmenyn.

Andra var när jag skulle manuellt uppdatera biblioteket och den bara ville starta om efter en liten stund så det kunde jag inte göra. Får prova att ominstallera och se om det löser sig.

Är också intresserad av vad andra tycker är det "bästa" alternativet för OS/XBMC, nu när det är nya tider.

Permalänk
Medlem

Jag kör raspbmc på min. Mest för att det var så förbannat lätt o installera. Men det är möjligt att openelec är bättre/snabbare. Men jag är iaf helnöjd med min.

Permalänk
Medlem

Jag hittade felet som gjorde att xbmc kraschade min raspberry pi ständigt, det var för att det i vissa mappar låg undertextfiler nedpackade i rar. Nu fungerar det utmärkt.

Dock tycker jag det känns lite segt i menyerna, inte konstigt kanske.

Permalänk
Medlem

Har skaffat mig en rasberry och installerat Raspbmc på den.
Har betalt för att iso filer ska fungera, men jag får bara upp bilden i några sekunder sen blir skärmen svart och inget fungerar.
Vad är det för fel. Hur kan man få ordning på det. Är nöjd med den annars.