Windows 8 är nytt, det är fakta
Windows 8 introducerar ett nytt gränssnitt och modifierar samtidigt det gamla. Det är fakta.
Att det nya sättet att arbeta på är bättre är en åsikt.
Att yppa nedvärderande kommentarer om de som föredrar det gamla gränssnittet utan modifieringarna tillför inte någonting till diskussionen annat än att framställa sig själv som om man inte kan se längre än sina egna behov och preferenser.
Jag förstår att det finns de som gillar det nya sättet att arbeta, även om jag inte gillar det själv.
Det jag inte förstår är varför folk fortsätter hävda att det "i princip inte är någon skillnad" mellan desktopläget i de båda operativen. Uppenbarligen är det ju det eftersom så många har sagt det. Men för er som inte tycker att det är någon skillnad kan jag ju upplysa om de faktiska skillnaderna och mina egna upplevelser om varför det är jobbigare för mig att jobba i det nya gränssnittet.
Startskärmen är i helskärm. Detta tar fokus från mitt arbete och känns onödigt. Den "gamla" startmenyn märktes knappt men utförde endå jobbet på ett utmärkt sätt.
Sökningen (Windowstangenten + text) är uppdelad i kategorier, vilket tar massa extra tid helt i onödan för min del.
Stänga av datorn går inte att göra inifrån Desktop läget utan cmd-kommandon eller batch-filer, utan man måste växla ut i Modern UI. Det innebär fler knapptryckninar, och det tycker jag är jobbigt. Det finns de som gjort sig lustiga och sagt att det går med power-knappen, och visst... det gör det, men det finns ingen "starta om datorn"-knapp. Här visar folk sin arrogans igen genom att spy ur sig saker som "Vem stänger av/startar om datorn nu för tiden??"... Ja, kanske de som betalar sin elräkning själva? Personligen blir det nog 3-4 avstängningar/omstarter om dagen. så då blir det nya gränssnittet jobbigt för mig.
Allt som allt har jag inget emot windows 8 i sig, eller folk som gillar det. Men det jag har något emot är uppblåstheten och arrogansen hos vissa som rättfärdigar sina åsikter som fakta med motiveringen att "de flesta använder endå inte..." eller "Men det är bättre att göra såhär".
Väx upp, mogna till och inse att ni inte är ensamma i världen.