Är Windows 8 användbart?

Permalänk
Medlem

Jag har kört windows 8 sedan 3 månader innan release och jag var motståndare vid installationen, men efter 30min var jag som hemma. Saker som snabbare. Det märks tydligt i framförallt raid att de jobbat på att optimera inläsningen av hårdvara/kontrollers. Filöverföring är mer överskådlig bättre aktivitetshanterare mm.
Slutsats: Allt känns bättre i min mening sen att gamla startmenyn borde funnits kvar som val kan jag väl tycka.. Men men.

Sen det här med hatet mot starmenyn, jag förstår inte vad som är så jobbigt med att den är i fullskärm ? Vad har ni för nytta att se skrivbordet på mainskärmen när ni öppnar den endå? Antar ni ska starta ett program eller dyl när ni öppnar den..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Ja systemet med uppdateringshantering var dåligt men har försämrats ytterligare lite i win 8, för nu ser man inget av det innan det är för sent, och dessutom har de dolt den manuella hanteringen av uppdateringar ännu mera, det är därför man tvingas ha verktyg man kan kontrollera för att inte råka ut för sånt på företag, det handlar inte enbart om kompabilitet, omstarter på fel tidpunkt är lika farliga.

Sedan att dra några slutsatser på att "bara" 30% tycker att 8 är oanvändbart är ingen vettig slutsats, bara för att en sak fungerar så betyder det inte att den är bra och inte helelr att den är bättre än den produkt den är tänkt att ersätta, win 8 kan göra nästan samma saker som win7, men det tar längre tid tack vare interfacet, designen kan man diskutera men den är så "ren" att den är svåranvänd, samtidigt som informationsdensiteten har minskat betydligt, det är mindre info och mer yta (och ytan är dessutom fulare enligt mig)
Att hålla sig borta från win 8 på företag lär vara en bra ide pga de stora kostnader det lär innebära del pga dålig funktionalite och utbildningskostnaden.
Det är lite som när office kom med ribbon, första versionen var hemsk att använda, andra versionen ser likadan ut men interfacet fungerar mycket bättre, troligen för att de gjort en hel del under skalet, det kanske kommer att ske en liknande sak med 8an så att det på sikt kommer nått som fungerar bra och inte bara haltar sig fram.
Inlåsningen med apptrams och "butik" är bara patetisk, gör riktiga program eller en websida som fixar det mesta och skit i appar totalt, appar känns för det mesta bara otroligt dumt och onödigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Xaanin:

Vad är det för program du tycker att du saknar?.

Jag blev väldigt förvånad att det inte finns något bra backup-program till Linux, t.ex. (nej, dd är inte bra).
Visst, jag kör virtuellt så det är enkelt att backa upp hela skivan, men vill man backa upp en remote maskin finns inga alternativ. Sen är LibreOffice inte alls en fullvärdig ersättare för MS Office (fast i alla fall bättre än hemska Google apps), och Midnight Commander/Gnome Commander inte lika kraftfulla som Total Commander, och GIMP må vara bra men jag föredrar Photoshop... I korthet tycker jag Linux vinner stort på konfigurerbarhet och allt som har med nätverk att göra; får oavgjort vad gäller mediakonsumtion; men förlorar på kreation.

Å tredje sidan är MS Office 2013 naturligtvis skrivet för Metro och defaultar till att spara alla dokument på Microsoft Skydrive, så det är helt tänkbart att LibreOffice går om.

Skrivet av johnh3:

Jag har använt GNU/Linux på skrivbordet sedan 2007 och jag tycker utvecklingen där har stagnerat tyvärr.

Sant, men det var innan Microsoft beslöt sig för att döda persondatorn. Jag vägrar tro att allt folk vill ha av sin dator är möjligheten att twittra foton och titta på film medan de sitter på bussen, så jag hoppas på en flyktingvåg till både Linux och OSX.

Citat:

Ogillar man Windows 8 är det i så fall bättre att hålla sig kvar vid Windows 7 helt enkelt. Eller satsa på Mac OS

Existerande installationer kommer att råka ut för att alla nya applikationer är skrivna för Metro.

Citat:

Till skillnad mot på smartphones är desktop/laptop fortfarande ett race mellan två aktörer i högsta grad och lär så förbi i en rätt lång tid framöver.

Fast det stämmer ju inte. Windows har 91% av marknaden. Det är just för att desktopmarknaden är så totalt ohotad som Microsoft kan fucka över desktopanvändarna och tvinga desktop-windows-utvecklarna att göra applikationer för det floppande Windows Phone: missnöjda desktopanvändare kan inte fly.

Skrivet av PierreB:

funkar kung om du köper start8

Alla nya program kommer att köra i Metro. Metro är inte en ersättare för start menyn, det är Metro som är Windows 8.

Skrivet av KTL:

Blev lite orolig där att det klassiska manéret att installera på skulle försvinna till förmån för metro-skrotet. Men det får vi alla hoppas inte sker oavsett om man älskar Win 8 eller inte.

Att stänga OS'et och tvinga användarna att köpa sin mjukvara via Windows Store är grundbulten i Microsofts plan. Visionen är en enda Microsoft-kontrollerad appstore (där Microsoft tar 30% i avgift), för mobiler, tablets och PC, där alla program går att köra på alla Windows-devices... och alla dokument ligger på Microsoft-kontrollerat cloud storage.

Det är lätt att se lockelsen för Microsoft - kraftigt höjd vinst, ordentligt inlåsta användare, OCH draghjälp till strategiskt viktiga Windows Phone - men för den som använder sin dator till annat än att se film, twittra och skicka oediterade foton till Facebook är fördelen inte lika klar.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Sen det här med hatet mot starmenyn, jag förstår inte vad som är så jobbigt med att den är i fullskärm ? Vad har ni för nytta att se skrivbordet på mainskärmen när ni öppnar den endå? Antar ni ska starta ett program eller dyl när ni öppnar den..

Många av oss är vana att köra ett OS som inte är medvetet handikappat, och därför kör vi i regel också mer än en applikation åt gången. Således ser man sällan skrivbordet. Den bättre frågan är snarare varför man behöver en helskärmsapplikation bara för att kunna starta program.

Permalänk
Skrivet av Xaanin:

Den bättre frågan är snarare varför man behöver en helskärmsapplikation bara för att kunna starta program.

Svaret är "för att mobiltelefoners skärmar är för små för att använda start-meny eller köra med flera fönster samtidigt."

Metro är designat för små 4" touchskärmar. Det är uteslutande därför det ser ut och beter sig som det gör, det har ingenting med användarvänlighet på en bärbar eller desktop-PC med dubbla 27"-are att göra.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Svaret är "för att mobiltelefoners skärmar är för små för att använda start-meny eller köra med flera fönster samtidigt."

Metro är designat för små 4" touchskärmar. Det är uteslutande därför det ser ut och beter sig som det gör, det har ingenting med användarvänlighet på en bärbar eller desktop-PC med dubbla 27"-are att göra.

Men vänta här nu lite. Du kan ju inte tro själv på vad du säger. Metro finns till och med för Xbox. Jag har än så länge inte sett någon som kör Xbox kopplad till en tv på 4 tum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Men vänta här nu lite. Du kan ju inte tro själv på vad du säger. Metro finns till och med för Xbox. Jag har än så länge inte sett någon som kör Xbox kopplad till en tv på 4 tum.

Jag har inte sett nån som ordbehandlar på xboxen (jag har aldrig ens försökt på min) win 8 interfacet passar bra på en spelkonsol eller mediaspelare, det är en produkttyp som har ett snävt användningsområde och som man sällan gör annat med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Finns en TV-läge i Steam av samma anledning som Xbox har större grafik, det blir mer läsbart på en större TV, som inte har samma skärpa som en monitor.

Oavsett hur stor monitor man har så tar vissa saker upp hela skärmen:
http://imagr.eu/up/509723e131aae7_win8waste.jpg

Detta sammanfatta perfekt hur puckat win8 är designad för desktops.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Rätt säker på att inga eller väldigt få kommuner av betydande storlek kommer rulla ut windows 8.

Grejen är att företag ofta är extremt konservativa, företaget där jag jobbar har tex precis på bred front börjat rulla ut uppgraderingar till Windows 7 och då pratar vi om ett av de allra största företagen i Sverige.

Samtidigt förstår jag varför ett Windows 8 system kan vara lockande i en företagsmiljö, det är mer lättdrivet än Windows 7 och startskärmen gör det lätt att skapa en enhetlig miljö för alla användare.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Avsaknad av ; Aero och startmeny gör att jag inte går över till W8 på min stationära dator. Det skiljer knappast i boot tid eller prestanda så det inget som lockar. Visst är task managern bra men det är inte tillräckligt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Jag har använt Windows 8 en hel del på min laptop och det jag märkte var inte att det blev bättre utan snarare att man vande sig vid det sämre. Efter att ha kört Windows 8 några veckor tyckte jag att "Fan, det kanske inte är så dumt ändå?" innan jag gick till Ubuntu och insåg att även om det är lätt att göra saker i W8 så krävs det väldigt mycket mer än vad det borde.

Jag vill liksom inte behöva föra upp musen i hörnet och sen nedåt/uppåt för att komma åt en specifik sak (något som är ett rätt onaturligt sätt att hantera en mus enligt mig) eller liknande. Som sagt, jag vande mig vid det men efter ett tag insåg jag att det är rätt dålig design men att man "glömmer" det efter ett tag.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av havoc:

Grejen är att företag ofta är extremt konservativa, företaget där jag jobbar har tex precis på bred front börjat rulla ut uppgraderingar till Windows 7 och då pratar vi om ett av de allra största företagen i Sverige.

Samtidigt förstår jag varför ett Windows 8 system kan vara lockande i en företagsmiljö, det är mer lättdrivet än Windows 7 och startskärmen gör det lätt att skapa en enhetlig miljö för alla användare.

Det är sant. men även det största affärsystemet SAP börjar släppa saker till Windows 8:
http://www.computerworld.com/s/article/9233616/SAP_goes_big_o...

Det lär väl även Microsoft Dynamics göra:
http://www.microsoft.com/sv-se/dynamics/default.aspx

En del företag köper in Windows Plattor m.mm:
http://thenextweb.com/microsoft/2012/11/19/forget-ipads-emira...

På plattor runt 10" tum tror jag Apple och Microsoft delar upp marknaden mellan sig (företag/myndigheter/organisationer) på ungefär samma sätt som på desktop/laptop sidan.

Permalänk
Medlem

Jag blev väldigt förvånad att det inte finns något bra backup-program till Linux, t.ex. (nej, dd är inte bra).
Visst, jag kör virtuellt så det är enkelt att backa upp hela skivan, men vill man backa upp en remote maskin finns inga alternativ.

?!

Här en artikel:

"21 of the Best Free Linux Backup Software"

http://www.linuxlinks.com/article/20090105114152803/Backup.ht...

Sen är LibreOffice inte alls en fullvärdig ersättare för MS Office (fast i alla fall bättre än hemska Google apps), och Midnight Commander/Gnome Commander inte lika kraftfulla som Total Commander, och GIMP må vara bra men jag föredrar Photoshop... I korthet tycker jag Linux vinner stort på konfigurerbarhet och allt som har med nätverk att göra; får oavgjort vad gäller mediakonsumtion; men förlorar på kreation.

LibreOffice har bättre bakåtkompabilitet än MS Office för ... MS Office... Sant! Gamla .doc filer öppnas bäst med LibreOffice!

Midnight Commander? Det ersätter väl närmast Norton Commander, som var gjort för DOS... Testa Krusader!

GIMP räcker inte till vad? Hmmm... Kan du visa en giltig licens för Photoshop?

Å tredje sidan är MS Office 2013 naturligtvis skrivet för Metro och defaultar till att spara alla dokument på Microsoft Skydrive, så det är helt tänkbart att LibreOffice går om.

Oj, Metro förMS Office? Det visste jag inte. Usch...

Sant, men det var innan Microsoft beslöt sig för att döda persondatorn. Jag vägrar tro att allt folk vill ha av sin dator är möjligheten att twittra foton och titta på film medan de sitter på bussen, så jag hoppas på en flyktingvåg till både Linux och OSX.

Me too!

Existerande installationer kommer att råka ut för att alla nya applikationer är skrivna för Metro.

Det betyder att INGA företag kommer att migrera sina 2,500 pc till ett obegripligt system. Dessa blev brända av XP till Vista där idiotiska "Ribbon-Office" väntade inte ont anande sekreterare... Så lite spill till LibreOffice lär det bli.

Fast det stämmer ju inte. Windows har 91% av marknaden. Det är just för att desktopmarknaden är så totalt ohotad som Microsoft kan fucka över desktopanvändarna och tvinga desktop-windows-utvecklarna att göra applikationer för det floppande Windows Phone: missnöjda desktopanvändare kan inte fly.

De kan inte fly, men skjuta på sin uppgradering, eller just fly till Mac/Linux/LibreOffice.

Alla nya program kommer att köra i Metro. Metro är inte en ersättare för start menyn, det är Metro som är Windows 8. Att stänga OS'et och tvinga användarna att köpa sin mjukvara via Windows Store är grundbulten i Microsofts plan. Visionen är en enda Microsoft-kontrollerad appstore (där Microsoft tar 30% i avgift), för mobiler, tablets och PC, där alla program går att köra på alla Windows-devices... och alla dokument ligger på Microsoft-kontrollerat cloud storage. Det är lätt att se lockelsen för Microsoft - kraftigt höjd vinst, ordentligt inlåsta användare, OCH draghjälp till strategiskt viktiga Windows Phone - men för den som använder sin dator till annat än att se film, twittra och skicka oediterade foton till Facebook är fördelen inte lika klar.

Tror att Microsoft's försök att göra en Apple kan sluta bra för LibreOffice. Linux och Apple...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Rätt säker på att inga eller väldigt få kommuner av betydande storlek kommer rulla ut windows 8.

Har redan några på gång så jo.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Har redan några på gång så jo.

Eh nej vilka kommuner av betydande storlek menar du skall rulla ut windows 8? Jag har inte hört något iallafall från topp 10 största kommunerna. Du får gärna dela med dig av dessa hittills okända nyheter.

Permalänk
Medlem

Windows 8 är ett bra OS under skalet, känns mer komplett än 7:an. Alla talar om det GUI dom lagt på och likställer det med operativsystemet och det är ju inte ens nära sanningen. Jag gillar inte Metro på min stationära burk och har installerat Classic Shell, mer än så behövs inte för att slippa undan pekplatte-GUI. På jobbet kommer vi inte rulla ut win 8, vi har just blivit klara med utrullning av win 7 och redan där krävdes en omfattande utbildningsinsats för flera tusen personer. Att gå till 8:an skulle vara tekniskt möjligt men praktiskt hopplöst, vi lär köra 7:an i tre år nu.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Har kört Win 8 i drygt två månader nu.

Fördelarna jämfört med Win 7:
* Mycket snabbare uppstart - i stort sett meningslöst med viloläge t ex. Är helt up & running på 15 sekunder, cold boot.
* Verkar kräva mindre av hårdvaran för spel känns som att de går aningen bättre.
* Känns som att jag får ut lite mer prestanda när jag kör igång en handfull virtuella maskiner i vmware workstation och virtualbox.
* Mycket bättre aktivitetshanterare

Nackdelar jämfört med Win 7:
* Metro är en sämre variant av startmenyn som dels tar upp hela skärmen och dels kräver att man aktivt väljer om det man söker är ett program, en inställning eller fil.
* Helskärmsappar à la mobiltelefon på en datorskärm är hål i huvudet.
* Lite drivrutinsproblem
* Har haft problem med vissa program, t ex Wireshark
* Har haft lite knixigheter med SNMP
* Charms bar är skit

Summan av kardemumman är att där är både för- och nackdelar, men jag föredrar ändå 7:an över 8:an pga användarvänlighet. Win 8 är faktiskt ett steg tillbaka på den punkten. Det är inte lika intuitivt och kontinuiteten är klart sämre. Visst lär man sig hantera och hitta ändå, men varför ändra ett välkänt koncept som fungerar mot ett som är annorlunda och absolut inte är bättre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av a99alela:

Har kört Win 8 i drygt två månader nu.

Fördelarna jämfört med Win 7:
* Mycket snabbare uppstart - i stort sett meningslöst med viloläge t ex. Är helt up & running på 15 sekunder, cold boot.
* Verkar kräva mindre av hårdvaran för spel känns som att de går aningen bättre.
* Känns som att jag får ut lite mer prestanda när jag kör igång en handfull virtuella maskiner i vmware workstation och virtualbox.
* Mycket bättre aktivitetshanterare

Nackdelar jämfört med Win 7:
* Metro är en sämre variant av startmenyn som dels tar upp hela skärmen och dels kräver att man aktivt väljer om det man söker är ett program, en inställning eller fil.
* Helskärmsappar à la mobiltelefon på en datorskärm är hål i huvudet.
* Lite drivrutinsproblem
* Har haft problem med vissa program, t ex Wireshark
* Har haft lite knixigheter med SNMP
* Charms bar är skit

Summan av kardemumman är att där är både för- och nackdelar, men jag föredrar ändå 7:an över 8:an pga användarvänlighet. Win 8 är faktiskt ett steg tillbaka på den punkten. Det är inte lika intuitivt och kontinuiteten är klart sämre. Visst lär man sig hantera och hitta ändå, men varför ändra ett välkänt koncept som fungerar mot ett som är annorlunda och absolut inte är bättre?

Min gissning är att med W8 har de ett helhetskoncept som funkar såväl på desktop, plattor och smartphones.
Måhända inte perfekt men ändå.
Med tanke på att smartphones och plattor kommer att sälja så mycket i framtiden enligt olika prognoser riskerade MS mycket om de inte kom med ordentligt.
Om de ens hade överlevt som företag.

Windows 7 supportas ju trots allt till 2020:
http://www.neowin.net/news/microsoft-extends-windows-7-suppor...

Så man har ju ett val om man vill fortsätta med sjuan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Användaren sAAb som är en känd Windows 8-motståndare har skapat en tråd med påståendet "Windows 8 ÄR oanvändbart, på riktigt". Det är ett påstående som backas upp av en video där någon har testat Windows 8 i 30 minuter för att sen lägga ner flera timmar på att skapa och lägga ut en film på nätet. Enligt mig en otroligt oseriös video helt utan poänger, exempelvis förstår han inte hur man ska kunna hitta charmsmenyn trots att alla användare som loggar in i Windows 8 för första gången får en instruktionsvideo som visar precis detta.

Det är välkänt att jag verkligen gillar Windows 8 så jag tänkte att vi kör en omröstning. Är Windows 8 användbart eller inte? Frågan är alltså inte om det är mer eller mindre användbart än Windows 7, utan om det är så otroligt dåligt designat att det är omöjligt att slutföra uppgifter som det påstås i videon.

Omröstningen gäller för er som känner att ni har gett Windows 8 en riktig chans, 30 minuter duger alltså inte. Microsoft säger att det tar mellan två timmar och två dagar att vänja sig med Windows 8.

Detta är inte en flametråd så håll er lugna och diskutera sakligt utan personliga påhopp!

Det är svårt att svara på. Jag har använt windows 8 sedan consumer preview till och från på jobbet, i snitt två timmar om dagen. Visst GÅR det att slutföra uppgifter, men enligt mig är det inte på långa vägar lika effektivt som windows 7, alltså... du kan utan större svårigheter slutföra uppgifter, men inte lika smidigt eller effektivt som i Windows 7, tycker jag. Ska jag då svara ja eller nej på frågan?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

passar win en desktop!!

detta skulle innebära att en som hanterar win8 bara klarar detta och/eller för var ny win version får lägga ner timmar på att lära sig. Det de flesta stör sig på är konceptet som kanske inte passar på desktop.

Permalänk
Medlem

Förutom de optimeringar och allt extra de lagt till kan jag inte märka något som är annorlunda, och definitivt inget som är sämre. Jag kör Windows 8 + Start8 så jag har startmeny med mera precis som i Win 7.

Permalänk

Om man på något vis hade kunnat helt skippat metro så hade jag gärna kört Win8 men metro förstör de totalt. Testade Consumer preview i ca 2 veckor på min laptop innan jag gick tillbaka. Varför ha ett gränssnitt gjort för touch på en dator utan, övergår min fattningsförmåga.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade min Windows Vista till Windows 7 i förmiddags!

(skall ändra min sig snart)

Skrivet av Henrik6504:

Windows 7 supportas ju trots allt till 2020:
http://www.neowin.net/news/microsoft-extends-windows-7-suppor...

Så man har ju ett val om man vill fortsätta med sjuan.

Excellent!

Nu är det 2013. Ok, då klarar jag mig 7 år till.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Bortsett från allt som skett under huven i Win 8 så är det rent skräp. Jag har kört det på min bärbara i 2 månader nu och jag kan inte vänja mig vid det. Saker och ting är onödigt komplicerade. Operativsystemet är inte gjort för en dator utan touchskärm och är helt värdelöst utan en sådan. Helskärmsappar på en stor monitor är fan det dummaste jag sett. Den som kom på den iden hos microsoft borde få sparken omedelbart. Nä jag är riktigt arg och frustrerad över Win 8, men men. Som tur så fungerar Win 7 som det ska och dit skall jag återvända tills MS sparkar den jäveln designade och tänkte ut Win8.

Permalänk
Medlem

jag har kört windows 8 nu i 1 månad och är nöjd lita jobbigt till en början

Visa signatur

TUF GAMING B650-PLUS WIF|Ryzen 7 7800x3d|RTX 4080 Super 16G |DDR5 32GB |2x Kingston FURY M.2 SSD | NZXT Kraken 240|NZXT H6 Flow RGB |Dell 32" Alienware AW3225QF OLED 4K

Permalänk
Medlem

Refererar till mitt inlägg i en annan tråd gällande att Blue troligtvis kommer använda samma arbetssätt:

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

När Windows 95 kom var det många som undrade vad man skulle ha Start till. Nu är det samma sak när man äntligen tar bort denna meny, som t.o.m. har försvunnit från Gnome. Gamla vanor...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saturday_sun:

När Windows 95 kom var det många som undrade vad man skulle ha Start till. Nu är det samma sak när man äntligen tar bort denna meny, som t.o.m. har försvunnit från Gnome. Gamla vanor...

Rent trams med sådana jämförelser. Nyheter innebär inte alltid förbättringar, något metro för stationära datorer är ett utmärkt exempel på.

Och varför skriver du "äntligen tar man bort denna meny"? Ditt sätt är det enda rätta? Jag använder startmenyn mycket, varje timme, varje dag. Vad är det för fel på valfrihet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Rent trams med sådana jämförelser. Nyheter innebär inte alltid förbättringar, något metro för stationära datorer är ett utmärkt exempel på.

Och varför skriver du "äntligen tar man bort denna meny"? Ditt sätt är det enda rätta? Jag använder startmenyn mycket, varje timme, varje dag. Vad är det för fel på valfrihet?

På vilket sätt har du inte valfrihet för att Windows 8 släpps? Du har väl full frihet att välja att stanna kvar på Windows 7 eller hur? Det kommer fungera hur bra som helst att använda Windows 7 i många år framöver.

Ibland måste man välja bort valfrihet för att komma någonstans. Jag håller med om att "äntligen tar man bort denna meny". Den ser ut att vara påhittad på 90-talet... vilket den också är.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

På vilket sätt har du inte valfrihet för att Windows 8 släpps? Du har väl full frihet att välja att stanna kvar på Windows 7 eller hur? Det kommer fungera hur bra som helst att använda Windows 7 i många år framöver.

Ibland måste man välja bort valfrihet för att komma någonstans. Jag håller med om att "äntligen tar man bort denna meny". Den ser ut att vara påhittad på 90-talet... vilket den också är.

Det finns och har funnits vissa politiska ledare som också vill ta bort valfrihet och det finns en del företag som vill att man ska vara "fri" att välja bara deras produkter, jag tycker att det är lika dumt i båda fallen.
Och ännu dummare är man som företagare om man vill tvinga folk att välja något som inte bara är mindre fritt utan dessutom sämre än det det ska ersätta.
Valve verkar däremot göra sitt jobb och vara på väg mot linux, skulle det nu kunna dyka upp bra spellösningar i llinuxvärlden så är det ett bra tillfälle att totalt sparka ut win som dominerande aktör, det vore otroligt bra för alla istället för att göra Ballmer till datordiktator, Jobs var illa nog, men Ballmer är dessutom smaklös och levererar saker som inte fungerar just nu, dags för ett nytt motto på ms ? "it just doesn't works"
Nä de måste ge tillbaka valfriheten eller se till att göra ett system som är entydigt bättre för att få nån trovärdighet igen.

Visa signatur