Permalänk
Medlem

Låste eller ej?

Har en P 200Mhz MMX i min server.
Det är en märkesdator som jag köpte billigt i sommras.
Vet dock inte säkert om CPU:n är låst eller ej.
Efftersom det är en märkesdator är vissa grejor lite lul lul.
I alla fall har jag leckt lite med cpu inställningarna mn den bootar anntingen som en 166 eller en 200.... vill få upp den till 233.

Detta står på den i alla fall.

FV80503200
SL72J/2.8V
A4
C7450917-0680
92'95

Permalänk

Kan inte låsa upp en Pentium heller, de är ju fabrikslåsta
Citerar från FAQ:en

"Hur låser jag upp min Intel processor?
Intels processorer går inte att klocka genom att man ändrar multipliern. Detta beror på att den är fabrikslåst och det finns inga smidiga sätt att låsa upp den på."

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Har för mig att den sista modellen av Pentium som fanns olåst var PII266, är iallafall ganska säker på att det fanns vissa modeller av just den processorn som var olåst.

Edit: Blev tvärosäker det kanske var PII233:an som fanns olåst.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Re: Låste eller ej?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
I alla fall har jag leckt lite med cpu inställningarna mn den bootar anntingen som en 166 eller en 200.... vill få upp den till 233.

Processorn är ej låst, mer sannolikt är att moderkortet inte stödjer högre än 3x multipel, så datorn är redan maxxad.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille

Intels processorer går inte att klocka genom att man ändrar multipliern. Detta beror på att den är fabrikslåst och det finns inga smidiga sätt att låsa upp den på."

Fan om det står i faq så borde faq ändras därför det där stämmer inte på alla intel processorer.

Tillsaken:

Kolla om du hittar någon manual. .och kolla i den om det går byggla om så man får en annan multiplier eller fsb.

Vissa MMX är låsta vissa inte. Men Fsb är aldrig låst på dem, men moderkortet måste stödja olika fsb.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Har för mig att den sista modellen av Pentium som fanns olåst var PII266, är iallafall ganska säker på att det fanns vissa modeller av just den processorn som var olåst.

Edit: Blev tvärosäker det kanske var PII233:an som fanns olåst.

Jag har en PII266 mhz.
Är den verkligen upplåst?
Har försökt att överklocka den med jumprarna på moderkortet.
just nu har den 4 i multipel men fick upp den i 5 men då bara i 166 mhz.
Man kan inte överklocka i mitt bios, en sketen compaq

Permalänk
Medlem

Re: Låste eller ej?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Detta står på den i alla fall.

FV80503200
SL72J/2.8V
A4
C7450917-0680
92'95

Är det slot eller socket? Om det är socket så är det bara att ställa multipliern på 1.5 så går den som 3.5 istället.

Visa signatur

Det tror du..

Permalänk
Medlem

jag hade en p200mhz mmx en gång som jag körde i 225 om jag inte minns fel. som sagt kolla moderkortet så du har på högsta multipel och högsta fsb. mm

Visa signatur

asus a7n8x - deluxe :: xp2400@2185 (190x11,5) :: 256 twinmos pc3200 :: matrox millenium g400 :: 2x120gig :: lian li pc 71 :: vattenkylning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille

Du jag är inget n00b men om du vill veta så började dom låsa Pentium MMX cpu:erna i slutet av 97 och P2:orna i slutet av agusti 98 men jag kan inte få fram när denna är tillvärkad så.
Sa alldrig att jag ville låsa upp den vill bara veta om nån kan se om den är låst eller ej för jag vet att det ska gå att så på coden på den men vet inte vad man ska leta effter och hittar inget på nätet om det längre.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Låste eller ej?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vegeta_ssj

Är det slot eller socket? Om det är socket så är det bara att ställa multipliern på 1.5 så går den som 3.5 istället.

Moderkortet är lite bajsigt.
står typ så här.
J6__ J7__ J8_ fsb/CPU
OFF OFF OFF 2/3(C54)
_____________7/2(C55)
och så vidare

Det tolkar jag som om det är en pentimum är det 1,5x är det Pentium MMX är det 3,5X dock bootar den som en 200 ändå.
Har testat deverse kombinationer.