SweClockers drop!

SweClockers nyårsdatorer – tre plattformar och sex konfigurationer

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Stealthbomb:

Jacob Hugosson, någon ny på Sweclockers? Bra artikel förövrigt, trevlig läsning. Haters gonna hate.

Skrivet av fläsklägg:

Känner att jag missat något. Vem är Jacob Hugosson?

Skrivet av Stealthbomb:

Någon ny rekryt till Sweclockers crew? En snabb googling visar att han tidigare jobbat på NH.

Tjena! Det stämmer att jag tidigare skrev för dem. Jag kommer framöver att vara del i SweClockers redaktion, tanken var att jag skulle börja i januari men vi bestämde oss för att smygstarta lite nu i mellandagarna

Mvh,
Jacob Hugosson

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

något som skulle varit kul att see vore något riktigt budgetgaming Fm2 system

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Tjena! Det stämmer att jag tidigare skrev för dem. Jag kommer framöver att vara del i SweClockers redaktion, tanken var att jag skulle börja i januari men vi bestämde oss för att smygstarta lite nu i mellandagarna

Mvh,
Jacob Hugosson

Där ser man. Grattis och lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag gillar den här typen av köprådsrummeringar, nu har jag i stort sett bestämt mig för att köpa ett av de rekommenderade julpaketen istället, med några personliga förändringar. Så för min del behövdes inte nyårsspecialen, men alltid kul att läsa och jag uppskattar alla sommar, vinter, jul, nyårs etc köpråd.

Tackar!

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad över att ni premierar gtx680 framför gtx670, när ni i testen säger att det inte är sådana stor skillnad förutom i priset?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Jag är förvånad över att ni premierar gtx680 framför gtx670, när ni i testen säger att det inte är sådana stor skillnad förutom i priset?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var därför jag frågade innan om de likställde 680 mot 7970 i prestanda mot varandra då det var dessa 2 grafikkort de använde i byggena.

Det kan verka gnälligt och antagligen därför vi inte får svar men en sådan enkel grej... Ja de flesta på sweclockers tror jag letar prestanada/krona vilket gör att ett fabriksklockat 670 borde sno åt sig nVidias plats.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

I alternativ LGA 2011 Prispressat alternativ används ett förhållandevis billigt grafikkort. Eftersom detta är den dyra komponenten i alla övriga paket undrar jag hur viktigt grafikkortet är för videoredigering. Om jag inte tänker köra några avancerade spel. Hur kommer jag märka skillnad (om någon) vid videoredigering i detta paket jämfört med det där man valt ett betydligt dyrare grafikkort?

Hur spenderar man sin budget bäst om fokus är vidoeredigering och inget spelande? Ska man satsa på dyrare processor med många trådar och kärnor istälet för ett dyrt grafikkort?

När jag säger videoredigering avser jag användande av Adobe Premiere Pro CS6.

Permalänk
Medlem

Jag gillar era PC-byggen!
Det är fantastiskt kul och tillfredsställande att bygga datorer.
I mitt hem har alla hemmabyggen, jag, frugan och våra barn.
Jag har försökt få barnen att vara med när vi byggde deras datorer.
Det verkar som att pojkar har ett större intresse än tjejer, tyvärr.

Det som gör dessa artiklar bra är att man snabbt uppdateras på vilka komponenter som är användbara berodende på sitt bygge.
Det skulle vara kul om ni då och då även kunde mäta era byggen, samt faktiskt använda dem.
De flesta datorer drabbas av "åderförkalkning", man installerar och avinstallerar, olika mjukvaror fungerar mindre bra, patchar förstör etc.
Det skulle vara intressant att få reda på vilka "ålderskrämper" dessa byggen får.

Ni får väldigt gärna även ta fram artiklar för andra byggen än rena PC:s; som NAS:ar, hemmaservrar, husdatorer och liknande.
Hur viktigt är det med strömsnålhet jämfört med prestanda, vilket OS lämpar sig, vad för servrar skall man köra (web, mail etc), hur bör man partitionera, OS på USB, RAID, NTFS vs ZFS vs UFS. Begreppen är många och vissa val man gör begränsar etc.
Detta vore något för er att sätta tänderna i!