Model 01 - Byggt för Vattenkylning [Scratchbygge]

Permalänk
Medlem

Säger bara underbart!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brodholm:

http://i.imgur.com/9j14kZr.jpg

http://i.imgur.com/l19AfyK.jpg

Välkommen!
Hallå! Jag tänkte dela med mig av ett projekt som jag planerat i åratal! Hoppas någon blir inspirerad att bygga något eget!

Ny till loggen?
Du kan enkelt komma ikapp genom att kolla in detta
GALLERI

Där jag har samlat alla bilderna postade på ett ställe!
Tips! Klickar du på en bild så blir den zoomad utan att byta fönster!

Se dock till att säga vad du tycker i tråden efter att du kollat klart! All feedback uppskattas!

Vilket CAD program använder du?

Permalänk
Medlem

make me one...please :D!

Permalänk

Trevligt bygge, bara en sak, hoppas du använde skyddsmask när du slipade allt aluminium, det dammet är verkligen inte rekommenderat att få i sig. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Och vilket program använder du till alla ramar/fixa bilderna med signatur och text?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av gs242:

Säger bara underbart!

Säger bara tackar!

Skrivet av anon160117:

Autodesk Inventor

Skrivet av KoSoVaR:

make me one...please :D!

Ska försöka göra klart en åt mig själv först ^^

Skrivet av Einhaerjar:

Trevligt bygge, bara en sak, hoppas du använde skyddsmask när du slipade allt aluminium, det dammet är verkligen inte rekommenderat att få i sig. :/

Jodå, hade ett munskydd. Dock så dammade det inte så mycket. Är det så farligt verkligen?

Skrivet av gs242:

Och vilket program använder du till alla ramar/fixa bilderna med signatur och text?

Photoshop

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Skrivet av Brodholm:

Jodå, hade ett munskydd. Dock så dammade det inte så mycket. Är det så farligt verkligen?

Får du i dig tillräckligt mycket så är det farligt, helst ska man inte få i sig nåt alls, förutom det man får i sig i maten.

Permalänk
Medlem

Gott att dricka också medan man arbetar med datorn.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Det är verkligen INTE bra att få slipdamm från alu i sig, men man märker om man fått i sig större mängder då det kan resultera i en tur till sjukan... Även om det inte ser ut till att damma så mkt så ser du aldrig de minsta partiklarna (som är de farligaste).
Dock är slipstoftet från rostfritt aningen värre...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Einhaerjar:

Får du i dig tillräckligt mycket så är det farligt, helst ska man inte få i sig nåt alls, förutom det man får i sig i maten.

Skrivet av Homer_S1:

Det är verkligen INTE bra att få slipdamm från alu i sig, men man märker om man fått i sig större mängder då det kan resultera i en tur till sjukan... Även om det inte ser ut till att damma så mkt så ser du aldrig de minsta partiklarna (som är de farligaste).
Dock är slipstoftet från rostfritt aningen värre...

/Homer_S

Precis, läste på lite och det verkar som att det är som viktigast för de som håller på med det dagligen. Sen ska man ju dock självklart alltid ha skydd om man kan

Skrivet av deadich:

http://i.imgur.com/O6pS8kt.jpg

Gott att dricka också medan man arbetar med datorn.

Shieeeet alltså, man mår illa av ångorna till och med. Tror att kräkmedlet de har i är ganska potent

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Entusiast

Sån besvikelse när man ser att tråden har fått ett svar av TS men så är det ingen update D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Precis, läste på lite och det verkar som att det är som viktigast för de som håller på med det dagligen. Sen ska man ju dock självklart alltid ha skydd om man kan

Shieeeet alltså, man mår illa av ångorna till och med. Tror att kräkmedlet de har i är ganska potent

Det är inget kräkmedel i. Däremot är det bitrex i som är världens bittraste ämne. jag har smakat en liten (nästintill mikroskopisk faktiskt) klunk en gång för att jag var nyfiken och hela munnen och halsen vände sig ut och in och salivproduktionen höjdes med 20 000%. Och dessutom så är det ju väldigt ren etanol i och jag tycker att vodka är äckligt nog.

En erfarenhet rikare. så naturligtvis till att det inte innehöll metanol eller något annat riktigt farligt, även om jag inte tror att ens metanol hade varit farligt i en så liten mängd som jag provade.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Blargmode:

Sån besvikelse när man ser att tråden har fått ett svar av TS men så är det ingen update D:

Haha ^^

Ja, det är alltid en övervägning om man ska svara eller inte. Förstår att det är jobbigt att förvänta sig en update och så är det bara svar på några frågor
Försöker att svara så "lite" som möjligt och klupma ihop svaren till en post dock!

Skrivet av deadich:

Det är inget kräkmedel i. Däremot är det bitrex i som är världens bittraste ämne. jag har smakat en liten (nästintill mikroskopisk faktiskt) klunk en gång för att jag var nyfiken och hela munnen och halsen vände sig ut och in och salivproduktionen höjdes med 20 000%. Och dessutom så är det ju väldigt ren etanol i och jag tycker att vodka är äckligt nog.

En erfarenhet rikare. så naturligtvis till att det inte innehöll metanol eller något annat riktigt farligt, även om jag inte tror att ens metanol hade varit farligt i en så liten mängd som jag provade.

Där ser man!

Ny update under denna!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Hallå, tid för en update igen, tyvärr har jag inte fått fart på den nya studion än, men jag lovar att fixa det till nästa gång, förhoppningsvis inte mer än ett par tre dagar tills dess.

Citat:

Jag skulle rekommendera att sätta på "Vänsterställd layout" i dina inställningar om du inte har det! Det kommer ge dig MYCKET större bilder!
Gif-Bildguide på hur man gör detta!

Så vad tycker ni? Bör jag gå med eller utan heatsrhink?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

"Less is better"

ta den varianten då den är en aning mer "ovanlig" så att säga.

Visa signatur

FD Era 2 | Asus B650E-I | AMD 78003DX | RTX 5080 FE |
Corsair 32GB | Samsung 990 Pro 2TB | Corsair SF850

Permalänk
Medlem

Jag instämmer, less is more, dvs utan krympslang

Permalänk
Medlem

Tycker också att det är snyggare utan. Dessutom har jag erfarenhet att det är lättare att sleeva utan, men "lätthet" är nog inget du eftersträvar i ditt bygge.
Den där kabelhållaren såg också riktigt praktisk ut! Sådana skulle man haft, du funderar inte på att tillverka och sälja när du får ordning på fräsen?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Utan krympslang helt klart, ska det vara kleenisch så är det bara att sålla bort onödiga detaljer!

Den där lösningen med genomföring känner jag igen;) Jag har skurit ut sånna till mitt bygge med, det kommer bli skitsnyggt ska du se.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av KoSoVaR:

MEEED KRYMPSLANG !

krympslang är mindre hållbart än heatshrinkless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

krympslang är mindre hållbart än heatshrinkless

I praktiken ja...men behöver absolut inte vara så !
Vad för krympslang har du då använt dig utav kan man tro, bara man gör rätt och förstår vad som händer när man sleevar så vet man att det finns väääldigt liten chans att det händer
Jag har sleevat sen MDPC-X öppnade, och det har aldrig hänt att sleeven inte hållit med krympslang...och jag stretchar sleevet till dess maximala

Permalänk
Proffsmoddare

Det som talar för heatsrhink-less är ju att det är mer "cleant". Dock så kan man inte göra alla kablar så, tänker USB, SATA, Fläktar osv. Så man får inte allt med samma stil. Dock så skämmer det knappast men det hade kanske varit kul att få allt enhetligt

MSCB har dock rätt i att det är mindre hållbart. Dock så kan man få det hållbart med krympslang också. Dock inte så hållbart som med shrinkless. När man smälter för heatsrhink-less så smälter plasten runt de bakre metallpinsen, vilket gör att man måste slita bort plasten från metallen. Vilket är typ omöjligt. Man måste använda en tång och klippa isär det. Dock med heatsrhink så är det bara att ta ett stadigt tag och dra så lossnar det.

Det ska ju dock sägas att det sitter gott nog med heatsrhink så det är inte en faktor. Detta är ju snarare en estetisk fråga.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Skrivet av KoSoVaR:

I praktiken ja...men behöver absolut inte vara så !
Vad för krympslang har du då använt dig utav kan man tro, bara man gör rätt och förstår vad som händer när man sleevar så vet man att det finns väääldigt liten chans att det händer
Jag har sleevat sen MDPC-X öppnade, och det har aldrig hänt att sleeven inte hållit med krympslang...och jag stretchar sleevet till dess maximala

heatshrinkless = smälter fast alltsammans med hårdplast.

heatshrink = nyper fast med enbart friktion.

väldigt uppenbart vad som håller bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Heatshrinkless eller heatshrink-less, inte heatshrink less.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Om man får till Heatshrinken jämt och bra så blir det väldigt snyggt, annars är utan väldigt trevligt det med.

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Tobyhow:

Om man får till Heatshrinken jämt och bra så blir det väldigt snyggt, annars är utan väldigt trevligt det med.

Självklart! Det kommer att vara väldigt noga med längden om det blir att gå med krympslang.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

heatshrinkless = smälter fast alltsammans med hårdplast.

heatshrink = nyper fast med enbart friktion.

väldigt uppenbart vad som håller bäst.

Då har du använt mindre kvalitativa prudukter
Återigen en kvalitetsfråga, sleevet smälter försiktigt ovanpå insulatorn som tillsammans med krympslangens tryck håller sleevet på plats....ser det ut så där så har man gjort rätt!

Permalänk
Skrivet av KoSoVaR:

Då har du använt mindre kvalitativa prudukter
Återigen en kvalitetsfråga, sleevet smälter försiktigt ovanpå insulatorn som tillsammans med krympslangens tryck håller sleevet på plats....ser det ut så där så har man gjort rätt!

varför behövs heatshrink ifall man smälter fast sleeven med kabel och pins med hårdplast? om man tänker enbart på hållbarhet så är det ett självklart val att köra på heatshrinkless

Permalänk
Proffsmoddare

Update flyttad!

Flyttade updaten till nästa sida av praktiska själ.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Fruktansvärt snyggt! Något av det snyggaste jag sett, grymt bra jobbat!