Swiftech H220 all-in-one vattenkylning med möjlighet till expansion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pholostan:

Ahaa, det var så det gick till. Gött att de postar en video och förklarar. Olika fläktar med olika strömförbrukning reagerar förstås olika på en resistor
Bra att han poängterar att fläktarna är PWM också. Det verkar vissa ignorera och istället klaga över att det inte följer med något motstånd... döh.
Jag tycker Linus&Co brukar kunna vara ganska proffsiga av sig, men alla är vi ju människor. De hann nog klia sig i huvet ett par gånger innan de såg felet. Då känner man sig mindre smart, men gött att ha hittat vad felet är. När saker beter sig konstigt blir det jobbigt i huvet

Jo, alla fläktar har ju dessutom olika startspänningar, vilket sannolikt är felet här.

Men detta är ju något man borde ha observerat när man testat, om inte det första man faktiskt kollat när man fick se resultaten
Linus tycker jag är trevlig för att se unboxings eller liknande, men tester och liknande dom gör är rätt meningslösa då man inte får några parametrar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Pholostan:

Ahaa, det var så det gick till. Gött att de postar en video och förklarar. Olika fläktar med olika strömförbrukning reagerar förstås olika på en resistor
Bra att han poängterar att fläktarna är PWM också. Det verkar vissa ignorera och istället klaga över att det inte följer med något motstånd... döh.
Jag tycker Linus&Co brukar kunna vara ganska proffsiga av sig, men alla är vi ju människor. De hann nog klia sig i huvet ett par gånger innan de såg felet. Då känner man sig mindre smart, men gött att ha hittat vad felet är. När saker beter sig konstigt blir det jobbigt i huvet

Jag vet inte... alla deras grafikkortstester känns mest som reklam. De har sällan tester på SLI/x-fire eller frame times. Över huvud taget på andra sidan pölen känns det som att folk inte vet ett skit om micro stuttering, screen tearing och renderingstider. I övrigt har de många videos där det står "review", men sen är det bara en genomgång av funktionerna. BLäugh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Har köpt en antec 620 och en H100i för att ha nåt å pilla med under tiden, H100i känns inte riktigt som den räcker till för att hålla 3770k sval.

Får nog beställa Schyte GT 3000rpm's varianten

Det finns bra moddar för att få H100i lite svalare. Köp Scythe 3000rpm och modda dit PWM. Sedan kör du lite distanser mellan fläkt och radiator så kommer du vinna några grader

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Det finns bra moddar för att få H100i lite svalare. Köp Scythe 3000rpm och modda dit PWM. Sedan kör du lite distanser mellan fläkt och radiator så kommer du vinna några grader

Har 2st GT 3000rpm, skall moddas till PWM. Det bygger lite väl mkt med distanser, det är dock väldigt effektivt. Kör det+NB E-loop pwm på en Antec 620'n som kyler gpu. Dessutom minskar ljudnivån något med distans.

Fö. finns H220 nu i lager hos coolerkit.se :DDD

http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-h220-watercooling-3471p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Har 2st GT 3000rpm, skall moddas till PWM. Det bygger lite väl mkt med distanser, det är dock väldigt effektivt. Kör det+NB E-loop pwm på en Antec 620'n som kyler gpu. Dessutom minskar ljudnivån något med distans.

Fö. finns H220 nu i lager hos coolerkit.se :DDD

http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-h220-watercooling-3471p...

Hur skulle du säga att ljudnivån står sig mot stockfläktarna man får med H100i? Letar efter något som pumpar mycket luft, men som kanske låte en smula mindre. De enda jag sett att folk använder är långsamare fläktar(typ 1000-1500rpm) och det kommer dessvärre bli för lite för min 1st gen i7a @ > 4GHz. Om GT 3000rpm låter mindre än stockfläktarna, och går att styra via moderkortets PWM är det en klar no-brainer.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Hur skulle du säga att ljudnivån står sig mot stockfläktarna man får med H100i? Letar efter något som pumpar mycket luft, men som kanske låte en smula mindre. De enda jag sett att folk använder är långsamare fläktar(typ 1000-1500rpm) och det kommer dessvärre bli för lite för min 1st gen i7a @ > 4GHz. Om GT 3000rpm låter mindre än stockfläktarna, och går att styra via moderkortets PWM är det en klar no-brainer.

Nu kör jag två Schyte GT 1850RPM, men 3000rpm modellen är klart tystare än orginalfläktarna om man jämför båda på fullt ös. Dessutom har ju orginalfläktarna(iaf mina) irriterande missljud och är allmänt dåliga overall. Dom tätar inte heller mot kylaren om man inte har en gummi tätning mellan, jag brukar köra tätning även på fläktar med vanlig ram, så det är helt tätt

Annars kanske dom nya Noise Blocker kan va nåt, 2000RPM PWM osv. Finns en 2400Rpm modell också, dock utan pwm men det är ju inga problem att styra via moderkortet ändå. Bara du inte kör på CPU headern.

https://www.inet.se/produkt/5322314/noiseblocker-nb-eloop-b12...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Hur skulle du säga att ljudnivån står sig mot stockfläktarna man får med H100i? Letar efter något som pumpar mycket luft, men som kanske låte en smula mindre. De enda jag sett att folk använder är långsamare fläktar(typ 1000-1500rpm) och det kommer dessvärre bli för lite för min 1st gen i7a @ > 4GHz. Om GT 3000rpm låter mindre än stockfläktarna, och går att styra via moderkortets PWM är det en klar no-brainer.

Cougar? 70cfm/17dB.. Funderat själv på att köpa ett par

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Jag vet inte... alla deras grafikkortstester känns mest som reklam. De har sällan tester på SLI/x-fire eller frame times. Över huvud taget på andra sidan pölen känns det som att folk inte vet ett skit om micro stuttering, screen tearing och renderingstider. I övrigt har de många videos där det står "review", men sen är det bara en genomgång av funktionerna. BLäugh.

Jag har nästan bara tittat på deras upp-packning av chassin, och de är rätt korta och rättframma och jag tycker de tar upp några intressanta punkter. Men det är ju inga utvärderingar direkt. Sen har jag väl haft lite nytta av deras tittar på fläktar ibland. Deras grafik-korts-grejs har jag nog inte sett ett skvatt av. Det mesta de gör videos på känns rätt mycket som uppvisning/reklam ja. Ändock trevligt att de rättar sig, allt för många som inte ens bemöter kritiken, utan kallar folk för n00bs och/eller bara raderar kritiska inlägg.

Renderingstider etc var det faktiskt The Tech Report som tog upp på allvar först, och de är definitivt "på andra sidan pölen"

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Cougar? 70cfm/17dB.. Funderat själv på att köpa ett par

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte bara berätta att det är nog inga 17db när man kör dom på full rpm, har själv 2st såna.
Om det är dom här fläktarna du funderar på. http://www.inet.se/produkt/5321910/cougar-vortex-120mm-pwm-cf...

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Tänkte bara berätta att det är nog inga 17db när man kör dom på full rpm, har själv 2st såna.
Om det är dom här fläktarna du funderar på. http://www.inet.se/produkt/5321910/cougar-vortex-120mm-pwm-cf...

Hur flyttar dom luft när dom går tyst så? Dvs när man knappt kan höra dom.?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Hur flyttar dom luft när dom går tyst så? Dvs när man knappt kan höra dom.?

Skickades från m.sweclockers.com

När jag sänker till typ 1200rpm så blir det ett irriterande ljud från fläktarna, men då hörs dom knappt :). Så jag har inte kört dom på mycket lägre än 1500rpm. men vid 1200rpm så flyttar dom nog 60cfm som dom här http://www.inet.se/produkt/5321909/cougar-vortex-hdb-cf-v12h

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Hur flyttar dom luft när dom går tyst så? Dvs när man knappt kan höra dom.?

Skickades från m.sweclockers.com

på max flyttar dom bättre luft än h80i orginalfläktar som då gick i 1600rpm. laddda ner buller appen till android och alla fläktar i mitt chassi är specat för 17-19 decibel men mäter med telefonen ca 30cm från datorn och buller säger att den håller 32dB orginal fläktarna på 1600rpm låg på 38dB

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av palusa:

Cougar? 70cfm/17dB.. Funderat själv på att köpa ett par

Tror du på allvar på tillverkarnas siffror?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Cougar? 70cfm/17dB.. Funderat själv på att köpa ett par

Se:
http://martinsliquidlab.org/2013/02/18/why-static-pressure-max-flow-specs-are-poor-measures-of-fan-performance/

Särskilt:

Citat:

So, just goes to show you…don’t rely too much on fan specs, they are not very good measures of real world performance. Just like pumps, it’s the pressure somewhere between these two points that matters in the real world and that isn’t static pressure and it isn’t max air flow, it can only be represented by a full P-Q curve.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Ska snart beställa 4st 120mm fläktar. Så vilka är bäst prestanda/cfm..?

Ska ha dom dels som inluft fram och en som pull på radiator..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palusa:

Ska snart beställa 4st 120mm fläktar. Så vilka är bäst prestanda/cfm..?

Ska ha dom dels som inluft fram och en som pull på radiator..

Skickades från m.sweclockers.com

Gelid Wing eller Scythe GT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ska ha dom dels som inluft fram och en som pull på radiator..

Pull på radiator så är definitivt Scythe GT bäst. Alla tester visar på det. De som varvar mest låter förstås mest, men ger bra prestanda. Jag har märkt att 1450-varianten (AP-14) har mindre oljud för sig när man varvar ned den, dock ger den förstås lägre prestanda, men ska man ändå bara köra fläktarna på ~1200 rpm så kvittar det. Det har dykt upp en ny variant, AP-45 som är en 2150 rpm med deras nya upphängning:

Citat:

This fan is also silenced by the newly designed motor and motor support mechanism of the Gentle Typhoon uses a double vibration reduction structure. The new support mechanism uses coil dampers to greatly reduce vibration.

Dock har jag bara hittat dem hos Frozencpu.com i USA, så dyr frakt och kanske tull+införselmoms.

Jag har sett att varianten D1225C12B7AP-29 som är 3000 rpm (som har PWM) också har den nya upphängningen. Den verkar finnas på fler ställen, dock ska man kommaihåg att den drar en hel del ström vid start och är min 1000 rpm.

2150 rpm-varisorten har fått väldigt bra betyg av folk på overclock.net och liknande ställen, sugen på att köpa några och testa. Men ~400 i frakt suger ju lite.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ska ha dom dels som inluft fram

Stående inluft brukar jag rekommendera Scythe Slip Stream/Glide Stream. De är relativt billiga och väldigt tysta i förhållande till luftflöde. Glidlagrade, så de håller inte lika länge som kullager etc, gillar inte riktigt att monteras liggande. Men som sagt mycket prisvärda. Har man pengarna är fläktar med riktiga HDB/Z-lager/Rifle-lager att rekommendera. Men de kostar skjortan. Jag har Be quiet silent wings 2 (notera 2:an), köpte dem när Cdon hade rea. HDB-varianten av Cougar är också tysta med okej luftflöde, sen finns det ett gäng till. Men dyra som sagt.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Stående inluft brukar jag rekommendera Scythe Slip Stream/Glide Stream. De är relativt billiga och väldigt tysta i förhållande till luftflöde. Glidlagrade, så de håller inte lika länge som kullager etc, gillar inte riktigt att monteras liggande. Men som sagt mycket prisvärda. Har man pengarna är fläktar med riktiga HDB/Z-lager/Rifle-lager att rekommendera. Men de kostar skjortan. Jag har Be quiet silent wings 2 (notera 2:an), köpte dem när Cdon hade rea. HDB-varianten av Cougar är också tysta med okej luftflöde, sen finns det ett gäng till. Men dyra som sagt.

2-300kr /st är max vad jag ger. Ska kolla lite på dessa ni rekommenderat.

Är extremt petig med ljudnivå så kräver nästan att det är helt tyst. Jobbar med musik och dylikt.

Behövet inte vara extremt flöde med mer än jag har nu. Knappt så dom flyttar någon luft och har ett irriterande ljud på silent inställningen i bios.

Själva blåsljudet stör mig inte som missljud gör.

Så det är alltså schythe jag ska kolla in?

R3 är ju dämpat så dom där fram hörs knappt är värre med fläkten på radiatorn som har ett pip ljud på låg rpm. Kör nu med en fläkt som original sitter på h100. Vet inte flödet på den men vill byta mot en likvärdig/bättre som är tystare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Jag har två Scythe AP-14, dvs 1450 rpm, på en 120-radiator. Kör dem på 7 Volt och tycker hårddiskarna låter mer då.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Linustechtips har släppt en uppdaterad video:

http://watch?v=qWQGmX994fU

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Skrivet av Gwaniiz:

Linustechtips har släppt en uppdaterad video:

watch?v=qWQGmX994fU

Linus är grym. Ni som efterfrågar specs. parametrar på deras tester. Dom publicerar hela testerna med alla siffror och rubbet, det på youtube ät bara en snabb genomgång mkt förenklat.

Permalänk
Avstängd

Väntar fortfarande på att en vettig butik ska få in den i lager, sen blir det ett köp

Skrivet av thereal_twisted:

Linus är grym. Ni som efterfrågar specs. parametrar på deras tester. Dom publicerar hela testerna med alla siffror och rubbet, det på youtube ät bara en snabb genomgång mkt förenklat.

Ja, fast Linus är bra att kolla på om man vill se hur produkten ser ut, inte för produkttester. Alldeles för konstiga jämförelser och liknande. (Samt klantiga misstag, men det lade dom upp en video om vilket är grymt)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Väntar fortfarande på att en vettig butik ska få in den i lager, sen blir det ett köp

Köp den på http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-h220-watercooling-3471p...

Levereras inom 7-14 vardagar... (1140:-)

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Köp den på http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-h220-watercooling-3471p...

Levereras inom 7-14 vardagar... (1140:-)

De sa 7-14 dagar till mig för 1 månad sen

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

De sa 7-14 dagar till mig för 1 månad sen

Jaha ojdå..
Ville oxå köpa den, men eftersom mitt tredje exemplar av Corsair H100 Fungerar mycket väl, väntar jag lite

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Väntar fortfarande på att en vettig butik ska få in den i lager, sen blir det ett köp

Ja, fast Linus är bra att kolla på om man vill se hur produkten ser ut, inte för produkttester. Alldeles för konstiga jämförelser och liknande. (Samt klantiga misstag, men det lade dom upp en video om vilket är grymt)

Har sett den i lager, coolerkit har haft och även nån helt svensk.

Jag hoppar den å kör på riktig vattenkylning ist.

Linus gör alltid rättelser om det är nåt konstigt, och som sagt fulla reviews med all data och alla detaljer finns på hemsidan.

Till skillnad från OC3d's Tiny Tom Logan som också fick liknande resultat, inte hört ett ord. Han total sågade ju även thermalright silverarrow och fick helknasiga resultat uppåt 90grader osv. Inte hört nåt om det heller. Resten av alla tester jag sett utnämner ju samma kylare som bäst, tystare och svalare än Noctuan som var kung innan. Många kör den som referens fortfarande liksom. Flummig snubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Har sett den i lager, coolerkit har haft och även nån helt svensk.

Jag hoppar den å kör på riktig vattenkylning ist.

Linus gör alltid rättelser om det är nåt konstigt, och som sagt fulla reviews med all data och alla detaljer finns på hemsidan.

Till skillnad från OC3d's Tiny Tom Logan som också fick liknande resultat, inte hört ett ord. Han total sågade ju även thermalright silverarrow och fick helknasiga resultat uppåt 90grader osv. Inte hört nåt om det heller. Resten av alla tester jag sett utnämner ju samma kylare som bäst, tystare och svalare än Noctuan som var kung innan. Många kör den som referens fortfarande liksom. Flummig snubbe

TTL är ju Corsair fanboy också. H100i är det bästa sedan skivat bröd.

Permalänk
Medlem

Som de flesta säger skulle det vara kul att se denna kylare i testlabbet, även testa själv. Kikar lite mer reviews och kanske lägger en order.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem