Permalänk
Medlem

Bygglogg - HTPC - Lian Li PC-Q16B

Hej Sweclockers!

Har länge tänkt fixa en HTPC då min nuvarande lösning retar mig till vansinne.
Nu har jag äntligen fått tummen ur (och haft pengar)

Var länge inne på att ta någon variant av Streacoms chassin men eftersom att den minimala storleken begränsar väldigt mycket så landade jag istället på ett Lian Li PC-Q16B. Fortfarande litet och m-itx men med bättre möjligheter till ex. kylning. Det har ingen plats för dvd/blu-ray men det använder jag inte ändå. Kan eventuellt gå att få plats med en slot in ODD men det kommer jag bry mig om först om ett behov skulle uppstå.

Några ändringar ska göras, ex ska 3,5'' platsen bort helt och 2,5'' platserna flyttas... mer om det kommer senare.

Datorn ska användas till dom vanliga HTPC uppgifterna, lite lättare spel och sen har jag även tänkt köpa NES USB kontroller så att man kan lira Mario och andra gamla klassiker

Komponenter:
Moderkort: ASRock FM2A75M-ITX
CPU: AMD A10-5800k
RAM: G.Skill Ripjaws Gaming 2x4GB DDR3 2133Mhz
Kylning: Antec Kühler H2O 620 V4
Fläkt: Silverstone Air Penetrator AP141 140mm
SSD: Intel 330 Series 120GB
Chassi: Lian Li PC-Q16B (300W PSU)

Har tyvärr ingen ordentlig kamera. Tar bilderna med min Lumia 920 :S

Den obligatoriska komponenhög-bilden. Väntar på att modermodemet ska skickas.

Riktigt smarta fästen för båda sidopanelerna. Helt verktygsfritt, bara att rycka loss dom.

Ormbo

I originalutförande får det plats 1x 3,5'' och 3x 2,5''. 2,5'' buren satt fast med vibrationsdämpade, verktygsfria fästen under 3,5'' buren

Samma typ av smarta fästen används för att fästa fläkten i fronten och även ett fläktfilter.

Medföljande 300W SFX nätagg. Fläkten lät inte mycket när jag testade. Mer sladdar än jag kommer behöva...lite sleeving är planerat för att få det snyggt och prydligt.

Plockat ut det mesta. Moderkortsplåten går att skruva loss vilket kommer göra installationen klart mycket lättare

Nu kommer vi till ett par dåliga saker som Lian Li gjort med chassit:

2st front USB 3 är tänkta att kopplas med dessa kilometerlånga sladdarna till baksidan.

Dom kallar det för "High quality aluminium stand", jag kallar det för repor på möbler och ingen som helst vibrationsdämpning.

Efter att fötterna gjort små märken i bordet när jag tog första bilden på chassit så var det inget mer snack om att dom skulle få sitta kvar.

Kommer aldrig synas, vibrationsdämpande, billiga. Drumroll.... [SPOILER]Möbeltassar från biltema!

[/SPOILER]

Var tvungen att i alla fall testa den medföljande 140mm fläkten med det var ingen hit.

Kylningen kommer istället utföras av dessa två. En Silverstone Air Penetrator AP141 140mm och en Antec Kühler H2O 620 V4.
Just nu har jag ghettomoddat ihop dom med buntband xD Väntar på en 120 till 140mm adapter men dom verkar inte finnas i lager någonstans i Sverige.
Tar gärna emot tips om någon vet vart det finns i lager.
Kollade även på NZXT Kraken X40 som är 140mm så att jag inte skulle behöva en adapter men den fanns inte i lager någonstans. Jag var för otålig för att vänta och dessutom var jag osäker på om den skulle få plats.

Även nu i efterhand så är jag tveksam till om en Kraken X40 skulle få plats. Lägger man den på sidan istället så finns det säkert utrymme för den men frågan är om det går att sätta fast den med dom vanliga "slide in" fästena.

Blir lite trångt och mysigt men det kommer få plats.

Detta är så långt har jag kommit i skrivande stund. Räknar med att få moderkortet nästa vecka så då ska jag börja med lite tester för att se vad datamaskinen går för. Återkommer med uppdatering så fort jag kan.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot uppdatering!

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Entusiast

Men, jag ville ju se mer! :c
Får väll sitta här och kukelura till nästa update

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Ser fram emot uppdatering!

Skrivet av Blargmode:

Men, jag ville ju se mer! :c
Får väll sitta här och kukelura till nästa update

Har haft mycket att göra men kan nog fixa en uppdatering idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Har haft mycket att göra men kan nog fixa en uppdatering idag

Mycket gärna, bygget ser läckert ut. Älskar små chassin. <3
Skulle du rekommendera detta chassit även för de som inte moddar så mycket? Skulle det bli för varmt utan vattenkylning?

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Mycket gärna, bygget ser läckert ut. Älskar små chassin. <3
Skulle du rekommendera detta chassit även för de som inte moddar så mycket? Skulle det bli för varmt utan vattenkylning?

Ja det är riktigt najs med små chassin Planen är att göra om huvuddatorn till minsta möjliga också när jag har råd..helt utan snurrande diskar...mmmmmmm

Chassit gillar jag helt klart och det ska ha förhållandevis bra kylning även med en mindre tornkylare. 140mm fläkten täcker ju nästan hela fronten. Utblås sköts helt genom nätagget så begränsar lite givetvis. Ska man inte modda kan det även vara värt att veta att det inte finns någon pci plats på baksidan...utrymme finns men ska man ha någon utgång eller ingång genom pci så får man plocka fram dremeln.

Kommer en uppdatering ikväll

Permalänk
Medlem

Har hänt lite sen senaste uppdateringen. Fått hem lite delar, beställt lite mer delar, väntar fortfarande på adapter till fläkten :S

Här kommer lite bilder

Testmontering

Planen för 2.5'' buren. Nu ligger den bara där. Ska lackas och fästas på ett lämpligt sätt.

Svart och röd paracord

Så långt har jag hunnit än så länge. Mycket annat som tar min tid just nu :S
Återkommer med mer när jag kan

Permalänk
Medlem

Intressant bygge! Funderar på att göra något liknande. Hur har du tänkt med grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dole_95:

Intressant bygge! Funderar på att göra något liknande. Hur har du tänkt med grafikkort?

Han kommer köra på det integrerade som räcker mer än väl för HTPC-funktioner.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Otålig!!! Borde vara olagligt att inte lägga upp hela byggloggen direkt!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Proffsmoddare

Är de rev 1 av moderkortet? Skulle isf råda dig att sätta dit någon kylfläns på mosfet.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Senaste uppdatering postades 2013-01-31, 19:27. Har han glömt av denna tråden eller struntade han helt enkelt i att uppdatera den vidare? För på nästan 2 månaders tid borde han ju gjort något mer med bygget eller? Väldigt kul att följa så jag skulle gärna vilja se mer!

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Ser gärna mer av detta bygget

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

senaste uppdateringen.

Vad hände? Jag vill se mer.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesignatedPsycho:

Vad hände? Jag vill se mer.

Ah, det som hände var att hela min livssituation ändrades, flytt mm.
Just nu har jag inte längre behovet av en htpc och funderar snarare på att köra den som filserver i ett annat chassi...fast jag ska snart flytta igen
HTPC behovet kanske dyker upp igen men prylarna får nog bo kvar i sin låda tills efter flytten tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

Ah, det som hände var att hela min livssituation ändrades, flytt mm.
Just nu har jag inte längre behovet av en htpc och funderar snarare på att köra den som filserver i ett annat chassi...fast jag ska snart flytta igen
HTPC behovet kanske dyker upp igen men prylarna får nog bo kvar i sin låda tills efter flytten tyvärr.

Åh, det låter tråkigt Du får fortsätta med loggen om du fortsätter med bygget. Hur är cpu-kylaren förresten?...om du hunnit prova den.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesignatedPsycho:

Åh, det låter tråkigt Du får fortsätta med loggen om du fortsätter med bygget. Hur är cpu-kylaren förresten?...om du hunnit prova den.

Nja, nästa flytt ska nog bli bra Har inte haft igång den länge nog för att ha en åsikt om kylaren tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

Nja, nästa flytt ska nog bli bra Har inte haft igång den länge nog för att ha en åsikt om kylaren tyvärr.

Ok, ingen fara. Lycka till med nästa flytt!!

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉