Muskampen 2025: Segraren korad!

Överklockning lyckad?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skuggan74:

När du klockat med Asus GPU Tweak och sedan startar om dator så återgår den till default. För att göra det permanent får du gå in i bios.

Inte nödvändigtvis. Finns en inställning i programmet som klockar kortet när det startas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Julanta:

jo, det visar det. men enligt första bilden så kommer han ju inte upp mer än till standar klocksen.
och så har han maxat mätarna? har jag nog aldrig lyckats med innan kort kraschat under belastning, dessutom med volgaten i botten?
plus...
sweclockers 670 överklockning
visst att olika kort klockar olika bra.. men 250mhz på kärnan och 400mhz på minnen? seriöst?

han får nog posta ett bevis att kärnan och minnen har jobbat snabbare för jag ens ska överväga att tro på att han lyckas klocka något.

Dessutom visar han med GPU-z att han har minnen i 7600MHz. Frågan är ju hur det blir om han stressar ordentligt
Nej men det är väl bara att han tar en bild på MSI kombustor eller annan valfri benchmark.

Skrivet av Skuggan74:

När du klockat med Asus GPU Tweak och sedan startar om dator så återgår den till default. För att göra det permanent får du gå in i bios.

Hur går man in i Bios för en GPU?

Skrivet av llrobbanll:

Inte nödvändigtvis. Finns en inställning i programmet som klockar kortet när det startas.

Nej du kör programmet i autostart och sätter de på att aktivera inställningarna.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Vet inte om jag kan använda MSI Afterburner till mitt grafikkort, men på den står det. +0 på både Core clock och Memory clock.

MSI Kombustor visar. I Furry and Tessy Test (GL4)

55-60 grader i full load. Efter ett tag hoppade den upp i runt 70-71.

Power: 109% TPD
Core: 1058 MHz
Mem: 3004MHz
VDDC: 1.025V

På ett average 50-55FPS

EDIT2: Med GPU Tweak igång så går det på 30-35FPS istället.

Power går på 50-90%
Core runt 600-800
Mem runt 800-3000
VDDC på 0.987V

EDIT3: GPU Tweak avstängd och settings ändrade.

1920x1080 med 8X MSAA och Fullscreen

FPS: 14-18
Power: 105%
Core Clock: 1241 MHz
Mem Clock: 3004
VDDC: 1.175V

Permalänk
Medlem

Det här ser ut att vara stock-speed, både om man kollar på minnes-frekvensen (3004 MHz) och vilken GPU-score du får.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Det här ser ut att vara stock-speed, både om man kollar på minnes-frekvensen (3004 MHz) och vilken GPU-score du får.

Jo, ändå var GPU Tweak igång. Tror inte att det är det bästa att överklocka med. Men funkar MSI Afterburner med alla kort så det är bara att tuta och köra och sen kolla i Kombustor ifall det blitt nå fel?

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner 'ska' funka med alla kort, låt dig inte luras av att det heter "MSI...".
Jag har haft det tillsammans med både HD 6870 (XFX) och GTX 670 (Palit respektive Gigabyte), och det har inte varit några problem.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kör en runda unigine heaven med sweclockerinställningar och kolla temps / score

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Screenshottet säger ingenting om full load, utan den säger att 47 grader är max vad den har kommit upp i under den väldigt korta period som GPU:n hade full load. Vi snackar i runda slängar ca 20 sekunder som GPU load varit på 100%, som du ser på grafen till höger, dvs det går aldrig att göra en rättvis jämförelse baserat på så kort tid.

Jo visst kanske det är för kort tid, men när jag själv gjort sådana tester har mina grafikkort nått en temp som de håller fram tills man slutat belasta det. Redan efter kort tid. Sen var det mer att du påstod att det var idle siffror jag påpekade ifall du hade läst fel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb