ASUS HD 6870 DirectCu - ny kylare

Permalänk
Medlem

ASUS HD 6870 DirectCu - ny kylare

Jag har behov av att sänka temperaturen lite på detta kort och har kollat på lite aftermarket-kylare. Först och främst undrar jag om det går helt okej att byta kylare på detta kort? Med tanke på att det inte är ett standard HD 6870 vad jag har förstått. Kylaren jag har kollat på är Arctic Accelero Twin Turbo II, låter det som ett vettigt val?

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog bara blåst av kylaren, bytt kylpasta samt fixat egen fläktkurva om jag vore du. Vad har du för temps i dagsläget och vad siktar du på efter eventuellt byte?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Jag hade nog bara blåst av kylaren, bytt kylpasta samt fixat egen fläktkurva om jag vore du. Vad har du för temps i dagsläget och vad siktar du på efter eventuellt byte?

Tempsen är inte dåliga i sig (tror jag) men det jag gör på datorn 24/7 gör att grafikkortet ständigt påfrestas så att temperaturen ligger på runt 58 grader hela tiden. När jag inte gör något är idle 38-40 eller så. Jag har dock tänkt öka påfrestningen på GPU:n ytterligare så "idle" kommer vara på runt 65 grader med den gamla kylningen då. Det känns väl inte helt optimalt och därför ser jag mig om efter mer effektiv kylning.

Vad är egen fläktkurva förresten? Aldrig hört det begreppet förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micco:

Tempsen är inte dåliga i sig (tror jag) men det jag gör på datorn 24/7 gör att grafikkortet ständigt påfrestas så att temperaturen ligger på runt 58 grader hela tiden. När jag inte gör något är idle 38-40 eller så. Jag har dock tänkt öka påfrestningen på GPU:n ytterligare så "idle" kommer vara på runt 65 grader med den gamla kylningen då. Det känns väl inte helt optimalt och därför ser jag mig om efter mer effektiv kylning.

Vad är egen fläktkurva förresten? Aldrig hört det begreppet förut.

Fläktkurva= den kurva som skapas när man bestämmer vid vilken temperatur som fläkten skall köras på en viss hastighet.

Förresten så är det inte temperaturer i sig som bryter ned/förstör GPU:er utan temperatur fluktuerande, mer specifikt den påfrestning som konstant förändrandes temperatur bidrar till på transistorerna i Chippet.

Har du möjlighet att ändra spänningen på kortet så kan du säkert lätt samtidigt fixa högre prestanda OCH lägre energiförbrukning samtidigt via lite finjusteringar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |