Kan bilder, filer bli gamla?

Permalänk
Medlem

Kan bilder, filer bli gamla?

Mina bilder från 97 är det som att pixlarna har flyttat omkring, som någon har skakat om, kladdat om bilden.

Nu är det största intresset frågan från början. Kan filer bli gamla? Och i så fall hur funkar det? Alltså, kan någonting försvinna i filen så att bilderna inte visar vissa saker? Och i så fall, säger inte visningsprogrammet till om detta?

Mycket frågor, hoppas någon vet och har lust att förklara.

Permalänk
Medlem

Filerna ändras inte... Det skulle kanske ha något med ditt bildvisningsprogram. Om filerna hade ändrats (blivit korrupta) så hade bilderna antingen inte kunnats visats eller så hade det buggat en del.

Permalänk
Medlem

kan du ladda upp någon bild? så vi får se?

och dem blir inte gamla, dem skadas bara om de blir korrupta, alltså om en hårddisk pajar eller dummar sig.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

97 är ju ganska länge sen, så kvaliteten på bilderna redan från början var nog inte så bra som man minns dem.

Jag köpte min första digital kamera typ 1996, en kodak. När jag kollar bilderna idag så ser det ut som katastrof, men då var det coolt!

// Lz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

97 är ju ganska länge sen, så kvaliteten på bilderna redan från början var nog inte så bra som man minns dem.

Jag köpte min första digital kamera typ 1996, en kodak. När jag kollar bilderna idag så ser det ut som katastrof, men då var det coolt!

// Lz

Ja bilderna jag tog med min första digitalkamera från 2002 ser sämre ut än de från min från min telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpimmy:

Mina bilder från 97 är det som att pixlarna har flyttat omkring, som någon har skakat om, kladdat om bilden.

Nu är det största intresset frågan från början. Kan filer bli gamla? Och i så fall hur funkar det? Alltså, kan någonting försvinna i filen så att bilderna inte visar vissa saker? Och i så fall, säger inte visningsprogrammet till om detta?

Mycket frågor, hoppas någon vet och har lust att förklara.

Det jag undrar på vilket media har du lagrat bilderna?
Ev kan filerna ha blivit korrupta, men som någon sa ladda gärna upp en bild så vi kan ta en titt.

Visa signatur

Moderkort: Asus TUF Z790 Processor: I7 14700K Kylning: Asus TUF LC 240 Minne: 32Gb Corsair Vengence Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: WD Black 1Tb Nätagg: Asus ROG STRIX 850w Chassie: Fractal Design Pop Air XL Skärm: Dell U27" @ 2560 X 1440 2 X Dell U24" @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter snarare som att du har drabbats av bitröta http://sv.wikipedia.org/wiki/Bitr%C3%B6ta pga att du valt ett dåligt lagringsmedium som inte klarar arkivering, har du någon form av paritetskontroll så du vet om filen är förvanskad?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla svar.

Nu är den väsentliga frågan inte om bilden är skadad eller inte, utan ifall den kan vara skadad så att en dator ändå kan läsa filen? Och i så fall hur detta funkar.

Skrivet av mrqaffe:

Det låter snarare som att du har drabbats av bitröta http://sv.wikipedia.org/wiki/Bitr%C3%B6ta pga att du valt ett dåligt lagringsmedium som inte klarar arkivering, har du någon form av paritetskontroll så du vet om filen är förvanskad?

Mycket intressant, filer kan alltså bli gamla. Ja, inte filen då, utan lagringsmedian förstörs. MEN hur kan det då komma sig att filen går att läsa? Finns det inget som styr att allt behöver finnas med?

Åter igen, tack för alla svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpimmy:

Nu är den väsentliga frågan inte om bilden är skadad eller inte, utan ifall den kan vara skadad så att en dator ändå kan läsa filen? Och i så fall hur detta funkar.

Mycket intressant, filer kan alltså bli gamla. Ja, inte filen då, utan lagringsmedian förstörs. MEN hur kan det då komma sig att filen går att läsa? Finns det inget som styr att allt behöver finnas med?

Som sagt tidigare, lagringsmedia och lagringsform, dvs vilket bildformat har du sparat filerna i? Har sett jpg-bilder som blivit korrupta och det då blir fält med fel färg eller att bara halva bilden syns mm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mrpimmy:

Vissa filtyper är inte lika känsliga för fel som andra, några bitar fel i en bild eller film gör tex att det ser annorlunda ut men är det i ett program så blir det krasch, det finns lagrings/filsystem som håller ordning på sånt här, som ZFS
http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS som är gjort för att vara "arkivbeständigt"
Även MS har släppt ett nytt filsystem, ReFS nu som är bättre än ntfs men ändå inte är lika stabilt som ZFS
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Server_2012

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.